Geluidsvertraging (Garageband)

Pagina: 1
Acties:
  • 763 views sinds 30-01-2008

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik heb mijn gitaar op mijn effectenpedaal aangesloten en mijn pedaal op me iMac, maar als ik speel hoor ik vertraging, ales hoor ik net iets later dan ik speel

Als ik me iMac aansluit op me tv en deze weer op mijn surroundset dan komt het wel 2 seconden later ofzo :S

Verwijderd

Ja dat klopt.

En nu?

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:35
Kan wel kloppen, maar zo kan je niet spelen natuurlijk...

Hoe heb je het effectpedaal aangesloten ? USB / Firewire / Analoog ??

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

• FerdiV
Martkrui schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 16:01:
Kan wel kloppen, maar zo kan je niet spelen natuurlijk...

Hoe heb je het effectpedaal aangesloten ? USB / Firewire / Analoog ??
Gewoon via zo'n audio kabeltje...

• wallie-s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-01 12:25
FerdiV schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 23:09:
[...]

volgende vraag, wat voor audio kabeltje?

• jzn21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik ken het probleem. Volgens mij is de enige oplossing een externe geluidskaart zoals:
http://www.m-audio.com/products/en_us/FireWire1814-main.html

Werkt hier prima!

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:35
FerdiV schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 23:09:
[...]

Ik dacht dat core audio redelijk lage latency had, maar blijkbaar valt dat tegen.

Waarsch. is het beste, als je dit vaker wilt doen, een geluidskaart aanschaffen die voor dit soort doeleinden bedoeld is.

Ikzelf gebruik naar volle tevredenheid Rig Controller 2 ism Guitar rig 2.
Ik wil nog gaan proberen wat GR2 doet als garage band plugin....

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Verwijderd

Je iMac als versterker gebruiken is toch niet zo'n goed idee qua geluidskwaliteit. Is het niet voldoende om dat pedaal te laten versterken door je gewone amp en in garageband te beginnen opnemen? Je kan dan achteraf nog effecten wijzigen, backingtracks eroverplakken enz...

Allé, omdat de andere oplossingen nogal duur zijn...

• FerdiV
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 13:56:
Je iMac als versterker gebruiken is toch niet zo'n goed idee qua geluidskwaliteit. Is het niet voldoende om dat pedaal te laten versterken door je gewone amp en in garageband te beginnen opnemen? Je kan dan achteraf nog effecten wijzigen, backingtracks eroverplakken enz...

Allé, omdat de andere oplossingen nogal duur zijn...
Ik begrijp nog niet zo goed alle berichten hierboven, ben echt nog een starter. Heb geen idee wat ik zou moeten doen en heb gedaan wat mij het meest logisch deed.

Maargoed, macstrat je bedoeld dus dat de vertraging door de effecten in GB komen?

Verwijderd

Volgens mij zou je geen vertraging mogen hebben.
Ik weet dat er op zo'n standaard ingebouwde geluidskaarten een kleine vertraging zit (dit noemen ze latency), maar das maar een paar tot maximaal 100 milliseconden denk ik.
Trouwens, een delay op een gitaar met die snelheid geeft een reverb-achtig effect, geen hoorbare delay.

Wat ze hier aanraden is dat je vanalles nieuw koopt (een professionele geluidskaart van 500$ :') ), die dan een veel lagere latency zou hebben.

Ik weet niet wat je van plan bent maar ik denk dat je beter dan je signaal gewoon naar je imac stuurt, mét vertraging, je kan het na de opname dan alsnog corrigeren. Je kan dan wel niet meespelen over de speakers van de imac, doch multieffecten hebben meestal genoeg mogelijkheden om dat op te lossen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2007 18:39 ]

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:59
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 18:35:
Ik weet dat er op zo'n standaard ingebouwde geluidskaarten een kleine vertraging zit (dit noemen ze latency), maar das maar een paar tot maximaal 100 milliseconden denk ik.
Trouwens, een delay op een gitaar met die snelheid geeft een reverb-achtig effect, geen hoorbare delay.

Wat ze hier aanraden is dat je vanalles nieuw koopt (een professionele geluidskaart van 500$ :') ), die dan een veel lagere latency zou hebben.

Ik weet niet wat je van plan bent maar ik denk dat je beter dan je signaal gewoon naar je imac stuurt, mét vertraging, je kan het na de opname dan alsnog corrigeren. Je kan dan wel niet meespelen over de speakers van de imac, doch multieffecten hebben meestal genoeg mogelijkheden om dat op te lossen.
100 milliseconden lijkt mij wat te optimistisch. Daarnaast hoeft een "redelijke" semi-pro kaart echt geen 500 eurie te kosten.
Er zit in GB bij preferences een keuze voor minimum/maximum buffersize. Staat die op minimum? Zo ver ik weet heeft GB geen optie op MIDI delay compensation achttig iets.

• FerdiV
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 18:35:

Mmm ja het gaat juist om het meespelen. Want dan weet ik wat GB voor effecten heeft als ik wil opnemen, plus dan moet ik anders de hele itijd heen en weer gaan.

Trouwens ik kan mijn pedaal wel er tussenuit halen, maar de amp van mijn semi-akoestische gitaar gaat niet aan als die er niet tussen zit om een of andere vreemde reden :S

Verwijderd

Over welke iMac spreken we hier eigenlijk? Want geheugen en CPU zijn zéér belangrijk bij latency.
Ik had op mijn oude G4 iMac 800Mhz een GuitarPlug, maar ik vrees dat dat ding niet zo makkelijk meer te krijgen is. De man die het me verkocht had het enkel op de kop kunnen tikken op een beurs in het buitenland. Een andere oplossing is zoiets als Lightsnake. Eigenlijk is dit hetzelfde als GuiterPlug, maar in kabelvorm. Beiden zijn gewone gitaarkabels met aan één uiteinde een USB aansluiting.

Met deze oplossingen had ik op mijn iMac een latency van 12ms. Zéér aanvaardbaar.
Na een tijdje heb ik ook geïnvesteerd in een fatsoenlijke externe geluidskaart omdat ik er ook andere dingen zoals studio monitors ed. op heb hangen. Maar deze dingen zouden je probleem zeker en vast oplossen. Laat je vooral niet wijs maken dat je een kaartje van +500€ nodig zou hebben. Dat is helemaal niet waar.

Een andere opmerking die hier ook al stond te lezen is evenwel belangrijk. Zorg voor fatsoenlijke speakers want de speakers van je iMac of surround set zijn helemaal niet ontworpen om als speaker cabinet voor je gitaar te dienen. Als je niet oplet zijn ze binnen de kortste keren stuk. Als je een klein budget hebt, koop wat MDF en 2 of 4 goede speakers (celestion ofzo) en maak zelf een cab. Heb ik ook gedaan en ik gebruik die vaker dan een Mesa Boogie 2*12 die hier ook staat. Beetje googlen en je vindt dadelijk wat designs. Voor 150€ kan je al gesteld zijn.

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Wat voor effecten pedaal gebruik je?
Kan je de effecten niet via GarageBand instellen?
zoals gezegd wordt, en ook verteld wordt bij de apple trainingsseminars online, "moet" je direct je gitaar op je iMac aansluiten, en niet via het effecten pedaal.
Ik merkte overigens wel echt verschil tussen "het duurdere witte griffin verloop stekkertje" & de "pak deze maar van de studio verloop stekkertje"
Directs spelen op mijn iMac/MacBook gaat zonder vertraging.
Er kon via de Keystation e49 & via een electrische basgitaar prima een demo opgenomen worden bij vrienden thuis om mijn MacBook.
Geen bijzondere vertraging.

Wel toen ik de MacBook op de gitaar versterker aansloot. Dit scheelde 7(!) seconden.
toen via tulpjes op "een budget akai versterkertje" aangesloten: Geen (merkbare) vertraging

• FerdiV
Ok, nou ik heb een iMac Intel Core 2 Duo, 2 Ghz, 1 GB Memory. Mijn surround set is deze:

http://reviews.cnet.com/p...4507-3179_7-20720043.html

En dit effectenpedaal:

Afbeeldingslocatie: http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/BOSS+ME+50.JPG
http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/BOSS+ME+50.JPG

@weeraanmelden: Ik kan wel effecten in GB instellen maar niet die van mijn effectenpedaal via GB, ten minste ik zou niet weten hoe dat moet.

Ik kan mijn effectenpedaal er tussen uit halen, maar dan gaat de amp van mijn semi-akoestische gitaar niet aan als ik hem aansluit via kabel op mijn iMac, heel vreemd. Trouwens, wat zou hiervoor een goede kabel zijn? Zo'n Apple kabel?

[ Voor 4% gewijzigd door FerdiV op 11-09-2007 18:26 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat je ook even moet gaan bekijken zijn de audio instellingen onder systempreferences. Hier zijn veel instellingen mogelijk!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Je kan je pedaal absoluut niet vanuit GB bedienen. Hier zijn gewoon geen verbindingen voor op je pedaal.

Stop met van die dingen te proberen die je toch maar een crappy resultaat gaan opleveren. Als er iets is wat ik geleerd heb met computerspullen is het wel dat je de dingen moet kopen waarmee je zeker bent dat het werkt. Proberen met iets te foeffelen of wat dan ook gaat je nooit een resultaat geven waar je gelukkig mee zal zijn.

Je wil genieten van je pedaal en je iMac, wel zorg dan voor een goede verbinding tussen de twee zoals ik eerder al schreef.

• t-h
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-12-2025

t-h

@TS.

Ik heb soms vertraging als ik mijn guitaar aansluit op de Mac, maar meestal niet. Probeer eens opnieuw op te starten. Ik weet niet precies wat het is maar het komt gewoon af en toe voor.

• Huggiedug
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-03-2022

Huggiedug

Nah so was!

Ik had hetzelfde, sound drivers geupdate en was van het probleem af. :)

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
En daarvoor bump je een topic van 3 jaar oud? :o

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Denk inderdaad niet dat FerdiV na 3 jaar nog steeds opzoek is naar een oplossing. Dit topic gaat dan ook op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.