Bedraad Netwerk met lage snelheden

Pagina: 1
Acties:

• naveci
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2022
Hey,

Ik zit een beetje met t volgende.
Een bedraad netwerk met allemaal 100mbit (er van uitgaand dat die kaarten altijd in mbit worden weergeven, righttt?) kaartjes in de pc's (hier thuis 3 op windoos xp home) en een bestand oversturen van pc 1 naar wat dan ook gaat trager dan 10 megabyte per minuut.
Ja.. dat las je goed. Net ff een test gedaan: bestand van 600 mb gestuurd. Geschatte tijd = 60 min.
dus 10 mb p.m. = 0.16666667 mbps
Nogal trieste snelheid.
Nou was dit van mn XP naar een MAC (te lui om naar beneden te gaan).. Maar ik weet uit eerdere tests dat t beneden net zo erg is.
Voor een paar Gig neemt ie rustig een uur of 3 in beslag.

Overigens is het internet wel snel en heb ik daar geen problemen.
Ik heb wat getest enz (ook @ LAN-party) en zelfs als ze op mn nieuwe 100mb sitecom switch zitten en t 100mb lampje vrolijk knippert, heeft iedereen onderling een kutsnelheid.
Op de LANparty was t met Vista naar XP en andersom niet veel beter.

Dus waar ligt dit aan?! Kabeltjes? (CAT 5 en CAT 5E).. switch?! (switch net nieuw.. had t probleem daarvoor al op 2 andere routers) of missch de netwerkkaart? (onboard Gigabyte Moederbord)

Bovendien wil ik ook ff vermelden dat werken in verschillende of dezelfde werkgroep geen hol uitmaakt wat betreft snelheid. Dus ik zit me hier goed achter mn oren te krabben wat hier t probleem kan zijn. (ik denk luie pcs ;) )

mja,
Alvast bedankt =)

mvg,
Axel Robbe

EDIT: de oplossing @ LAN party was dus mn Ipod misbruiken als externe HD en ook iemands andere HD maar ff gebietst om toch een beetje fatsoenlijk dingen uit te wisselen.

En als je je afvraagt waarom dit zo'n probleem voor mij is. Mn huidige externe HD heeft een hardware error en moet trug naar de winkel (die werkt @ snelheden van minder dan usb 1.1)

Overigens.. om een negatief beeld van mn pc te voorkomen :P Hij is van 14 aug 06:
AMD Athlon 64 bit 3800+
Gigabyte K - nogwat
1 gig ram
1 terabyte aan hd's
7600 GT
Etc etc dus dat zit wel redelijk goed =)

[ Voor 20% gewijzigd door naveci op 07-09-2007 16:00 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:04

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Segura schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 15:50:
... Een bedraad netwerk met allemaal 100mbit kaartjes
...wat dan ook gaat trager dan 10/mbpm. (millibit per meter ??)
...10 mb p.m. = 0.16666667 mbps
Begin eens met het goed neerzetten van de eenheden. mbit bestaat niet.

Anyway, ik denk dan als eerste aan zelfgemaakte bekabeling waar de aderparen niet goed zijn gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 07-09-2007 15:56 ]

Alles kan stuk.

• naveci
Srry van die mbpm Xd
Wat ik daar bedoelde was: 10 megabyte per minuut. Beetje knullig opgeschreven enz (gewijzigd)

Over die kabels:
We zijn pas verhuist en missch dat de electrien de kabel naar beneden missch niet goed heeft. Maar de kabel vanaf de router in de meterkast komt op mn kamer de muur uit en gaat dan in mn switch en van daaruit naar mijn computer en MAC. De kabels vanuit de muur naar de switch en naar de pcs zijn uit een gewone computerwinkel (Paradigit.nl)

In het oude huis had ik een 20 meter UTP Cat5E kabel door t huis lopen rechtstreeks naar de router en ook daar was dat probleem.
Er komen dus (voor zover ik weet) geen eigengemaakte kabels aan te pas, behalve dan missch wat die vaklui door ons nieuwe huis hebben getrokken.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:04

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dan zou ik die bekabeling maar eens gaan controleren als ik jouw was.
Aangezien je aangeeft dat het probleem met verschillende switches en computers is.

Hintje: http://help.punt.nl/index...1&id=268148&tbl_archief=0

Btw, als er op een kabel cat5e staat, wil dat niet zeggen dat hij in een fabriek is afgemonteerd.
Op mijn kabels staat ook Cat5e... En ik heb toch echt zelf de RJ45 connectoren erop gefrommeld.

Een snelle test:
2 computers verbinden met switch maar met kabels die ZEKER WETEN goed zijn. Verder niets erop/eraan en dan de snelheid uitproberen.
Als dat snel werkt, dan sluit je uit dat het aan je switch ligt.

[ Voor 20% gewijzigd door remco_k op 07-09-2007 16:06 . Reden: typo ]

Alles kan stuk.

• naveci
Hmm..
hoe kan t aan de kabels liggen als mn inet wel fatsoenlijk loopt?
En ik ga ervan uit dat een goeie pcwinkel mij geen crappy kabels gaat verkopen. (t is met 4 verschillende kabels.. allemaal van die winkel)..

Zou dit iets met XP te maken kunnen hebben dat er gwoon iets niet goed staat?

Overigens is missch ook wel t vermelden waard dat mijn pc een probleem had (maanden geleden) met de router. De verbinding viel steeds weg. Ik heb toen de netwerkkaart op Force 10mbit Duplex gezet en toen was t wel weer goed.
Dit heb ik een maand geleden weer hersteld naar Auto-negotiation.

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:27

Pinjataaa

Hit me!

10 Mbyte over een 100Mbit lijn is niet langzaam. Vooral niet voor Windows systeempjes.
Oh per minuut.. ja dat is wel langzaam :d

[ Voor 20% gewijzigd door Pinjataaa op 09-09-2007 19:04 ]

Verwijderd

Probeer hem eens handmatig op 100Mbit Full duplex te zetten. Werkt dat niet zou ik toch je Mobo nummer eens door geven.

• naveci
zit op 100mbit full duplex.. anyway.. ik ga met een paar maandjes (ff wachten op nieuwe intel processoren :P) toch nieuwe zooi kopen en moet dus ook wel overstappen met moederbord (amd naar intel :P )
dus zie ik dan wel wer want ik heb de hoop een beetje opgegeven :/

ik had een kaduke 320 gig externe hd.. maar die heb ik mogen inruilen voor een 500 =D
dus ik kan in ieder geval met een beetje fatsoenlijke snelheid mn zooi door t huis verplaatsen :P

maar goed.. toch bedankt :P
Pagina: 1