Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fysieke volgorde bestanden op schijf veranderen; hoe? *

Pagina: 1
Acties:
  • 3.844 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Panasonic hifi set (sc-pmx2) met usb aansluiting. Ik heb een usb stick van 2 GB met alle muziek die ik heb erop. Nu zet ik er nog regelmatig iets bij... De hifi set leest de bestanden echter op volgorde dat ze erop gezet zijn. Ik wil ze graag op de volgorde van alfabet hebben. Ook bepaalde programma's lezen de usb stick op die manier uit, dus het is geen specifieke volgorde van de hifi set. Wie oh wie weet een programma die de volgorde kan veranderen? Alvast bedankt 8)

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:58

rimpeldinky

nani?

rechtsklikken, sorteren op: creation date?

*burp*

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik al geprobeerd; verandert alleen de weergave...

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
rimpeldinky schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 14:18:
rechtsklikken, sorteren op: creation date?
ja nu nog de TS lezen he ;)
hij bedoelt niet in windows, maar op ze audio apparatuur

@TS:
zoek eens op batch renamer of iets dergelijks.
Misschien zijn er wel programma's die simpel files kunnen sorteren op bijv datum, en dan de filename veranderen.

Verder: ondersteund je hifi set geen playlists?

[ Voor 30% gewijzigd door BasieP op 07-09-2007 16:10 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Doe eens wat tests, op welke metadata sorteert de hifi precies? Op creation date, of op modified date, of iets anders?

Deze metadata kan je trouwens makkelijk aanpassen m.b.v. het programma touch. Dit is standaard aanwezig in Mac en Linux, voor Windows moet je even cygwin downloaden, daar zit het in.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Verwijderd

Topicstarter
Nee hij ondersteunt geen playlists, volgensmij sorteert hij zelf niet maar leest hij gewoon precies op de volgorde dat het erop gezet is dus als bestand A aan het begin van de usb stick staat, bestand B aan het einde en bestand C in het midden. Dan denk ik dat de volgorde zou worden ACB...

Verwijderd

Topicstarter
Niemand een idee?
|:(

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

En als je de weergave van bestanden voordat je ze kopieert plakt eerst verandert zet je OS (vermelden zou wel handig zijn trouwens) de bestanden dan nog steeds in dezelfde volgorde erop?

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk met Win XP; als ik zeg maar een kader sleep op de bestanden die ik erop wil hebben dan pleur hij alles in een zeer vreemde volgorde erop maar als ik CTRL + A doe dan gaat het op alfabet erop, echter als ik dan later een bestand erbij wil plakken dan komt hij automatisch als laatste in dat mapje te staan...

Verwijderd

Als je nou een map maakt op je computer waar ook alle muziek instaat en daar de nieuwe in paste (op alfabetische voorgolde gesoorteerd) en de oude bestanden elke keer overschrijft met die map?

Het kost veel tijd, maar het zou kunnen werken. En je hoeft er natuurlijk niet bij te blijven.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 16:43:
Als je nou een map maakt op je computer waar ook alle muziek instaat en daar de nieuwe in paste (op alfabetische voorgolde gesoorteerd) en de oude bestanden elke keer overschrijft met die map?

Het kost veel tijd, maar het zou kunnen werken. En je hoeft er natuurlijk niet bij te blijven.
Hier had ik ook al aan gedacht maar inderdaad het kost veel tijd...

Verwijderd

maar het werkt wel?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:43
Ik heb het zelfde probleem met mijn Blaupunkt-autoradio...
Heb je al eens geprobeert de stick te defragmenteren. Dan verandert de fysieke plaats van de bestanden ook. Leest hij ze dan in een andere volgorde?

[edit]
Beetje gegoogled. In Dos 6 kon je bij defrag de optie /s opgeven waarbij je kon kiezen hoe je files fysiek op de schijf moesten komen.
Zal nu ook wel nog een tooltje voor bestaan ergens, gok ik.

[ Voor 33% gewijzigd door Fire69 op 08-09-2007 20:59 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik pas je topictitel even lichtelijk aan :)

[tool] Programma op de volgorde van bestanden de veranderen > Fysieke volgorde bestanden op schijf veranderen; hoe? *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-11 13:04
Je kan voor zover ik weet niet zomaar de fysieke volgorde van bestanden op een device veranderen. De functie van een filesystem is namelijk om op een zo efficiënt mogelijke manier de bestanden op de schijf te plaatsen.

Windows en linux en andere os'en hebben de mogelijkheid om te sorteren op een aantal eigenschappen, maar dit verandert alleen de weergave, niet de daadwerkelijke volgorde.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Verwijderd

Topicstarter
Defragmenteren zal ik nog eens proberen heb ik nl. nog niet gedaan...

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Het feit dat je hifi de bestanden in een bepaalde volgorde laat zien geeft aan dat er wel degelijk gesorteerd wordt. Jij weet alleen niet waarop. Het is namelijk niet mogelijk de hifi naar de positie van het bestand op de disk kijkt, de fysieke positie van iedere byte wordt namelijk door de controller onzichtbaar gemaakt.

Zoals ik een paar dagen terug al zei: ga eens aan het testen, om te zien waar je hifi op sorteert. Je hebt een paar mogelijkheden:
  • File creation date. Dit is gemakkelijk in Windows te bekijken: kies voor gedetailleerde weergave in je Explorer schermpje (menu->View->Details). Vervolgens een rechtsklik op de kolommen en vink "Date Created" aan. Als die er niet tussen staat kan je hem via "More..." aanvinken.
  • File modification date. Idem, maar dan heet het "Date Modified" :*)
  • Inode of Cluster Address. Het bestandssysteem geeft elk bestand een uniek nummer (een intern adres). Op unix-like bestandssystemen heet dit "Inode number", bij FAT(32) is dit het adres van de eerste cluster van het bestand. Theoretisch is het mogelijk om dit onder Windows weer te geven, echter de Windows Explorer laat het VZIW niet zien.
Ga dus eerst eens kijken of je hifi toevallig op creation date of modification date sorteert. Als dat namelijk het geval is ben je snel klaar. Er zijn honderden gratis tooltjes die dit kunnen aanpassen, en anders kan je zelf een simpel (batch of bash) scriptje schrijven.

Als de hifi toch niet op een of ander datumveldje sorteert, dan sorteert hij zeer waarschijnlijk op het interne adres binnen het bestandssysteem. En dan is je enige optie om de bestanden een voor een in de goede volgorde op je schijf te zetten. Op zich is dat niet lastig; bijvoorbeeld onder Cygwin zou ik het volgende bash scriptje gebruiken:
code:
1
2
3
4
cd /c/muziek/wat-ik-wil-kopieren/
for bestand in *
  do cp "$bestand" /g/
done

Kijk anders ook even naar een programma als Total Commander. Dat is grafisch en gebruiksvriendelijk en kopieert bestanden volgens mij netjes een voor een.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• atjong
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Brietje, is dit uiteindelijk nog gelukt? Ik zit namelijk met hetzelfde probleem bij mijn autoradio met mp3's op een geheugenkaart.
netvor schreef op maandag 10 september 2007 @ 14:29:
Het feit dat je hifi de bestanden in een bepaalde volgorde laat zien geeft aan dat er wel degelijk gesorteerd wordt. Jij weet alleen niet waarop.
Dit is niet correct. De fysieke volgorde van de bestanden is niet relevant, maar de volgorde in de FAT wel. En dat is nu juist de volgorde die dit soort (simpele) hardware gebruikt, i.p.v. zelf bv. alfabetisch te gaan sorteren. En de volgorde in de FAT moet toch wel aan te passen zijn?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

atjong schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 08:24:
[...]En de volgorde in de FAT moet toch wel aan te passen zijn?
De enige Een betrouwbare methode daarvoor is om de bestanden er af te halen, het kaartje te formatteren en dan de bestanden in de juiste volgorde terug te zetten op het kaartje.

Zie http://www.murraymoffatt.com/software-problem-0010.html voor software die't ook kan

[ Voor 12% gewijzigd door Brahiewahiewa op 07-02-2008 08:46 . Reden: googletruc ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:02

StarWing

Huh ?!?

O&O Defrag kan dit afaik ook, je kan een defragmentatie starten waarin de bestanden verplaatst worden volgens ingestelde wijze. vziw staat datum daar ook ergens tussen als een optie.

Page intentionally left blank.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

StarWing schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 09:30:
O&O Defrag kan dit afaik ook, je kan een defragmentatie starten waarin de bestanden verplaatst worden volgens ingestelde wijze. vziw staat datum daar ook ergens tussen als een optie.
Euh, we waren het er net over eens dat de fysieke volgorde op de schijf er niets mee te maken had.
't Gaat om de volgorde in de directory

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• atjong
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Fysieke volgorde op schijf is inderdaad niet van belang, maar wel de volgorde in de file allocation table. Maar ik ga het vanavond even proberen met O&O en dat Murraymoffat. Partitionmagic heeft die mogelijkheid in ieder geval niet.

Edit 08-02-2008 08:57
Oeps, vergeten. Vanavond probeer ik het en laat ik de resultaten wel weten.

[ Voor 18% gewijzigd door atjong op 08-02-2008 08:57 ]

Verwijderd

Als je muziek (mp3) vanaf Itunes of WMP op een stick plaatst zal de muziek worden afgespeeld in de volgorde waarin de muziek staat. Ga je de stick in een ander medium gebruiken dan wordt de volgorde veranderd.
Dit komt door de manier waarop gesorteerd wordt en het sorteren gebeurt vanuit de metadata.
Dit is op te lossen door de metadata te verwijderen: rechtsklik op het nummer, klik op het tabblad eigenschappen (helemaal onderin), klik op het tabblad details, klik op de regel onderin "Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen", er opent een venster, standaard staat daar aangevinkt: "een kopie maken waaruit alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd", klik op OK, er wordt dan een kopie van het muziekbestand aangemaakt zonder metadata, hernoem dit nummer door er een volgnummer voor te plaatsen, b.v. 01titel, 02titel enz. Het verdient aanbeveling om de mp3-tjes zonder metadata in een aparte map op te slaan.
Kopieer de mp3-files naar de stick en je zult bemerken dat de volgorde van nummering aangehouden wordt.
Het is bewerkelijk omdat je het voor elk nummer apart moet doen. Misschien is er iemand die weet hoe dat sneller kan, wellicht is er een programma die de metadata van alle muziek tegelijk kan verwijderen.

Succes! :)

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:01
Kan aan mij liggen, maar ik denk dat 7 (bijna 8 ) jaar later het probleem al wel opgelost is.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Het lijkt mij ook niet zo gek zinvol om een dusdanig oud topic op te ratelen.

Desktop | Server | Laptop

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.