Toon posts:

[server backup] deonet - raidsonic raid1

Pagina: 1
Acties:
  • 303 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik kreeg een tip van iemand, over de backup raid 1 mogelijkheden van deonet en raidsonic.

Dit is een apparaat die je op 1 sata aansluiting van de server/pc aansluit. d.m.v. brackets doe je de sata schijven in dit apparaat en wordt er automatisch een raid1 volume gecreeerd en worden de schijven hot swappeble.

Het makkelijke hiervan is dat je elke avond bij een server een schijf eruit trekt en een andere terugstopt. ALs dit gebeurd gaat deze automatisch de raid volume rebuilden en draadit de raid 1 volume gewoon weer. De volgende dag doe je ditzelfde weer en zo heb je dus altijd een laatste backup van je hele server.

Afbeeldingslocatie: http://www.adocomputers.nl/product_images/21/71/thumb_0.jpg

Dus stelt dat 2 schijven crashen o.i.d. dan stop je dr derde schijf erin en je kunt gelijk weer verder draaien.

Dit is natuurlijk alleen interesant voor SBS server die 2 schijven in raid hebben draaien. De snelheid van de server gaat natuurlijk wel iets achteruit aangezien alle data i.p.v. door 2 sata kabels nu door 1 kabel gaat.

Diegene waarvan ik de tip kreeg was er erg over te spreken.

Mijn vraag aan jullie is, hoe denken jullie hierover? en heeft iemand hier al ervaring mee?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-02 16:07
Let wel, Raid is geen backup. maar verder heb ik geen ervaringen met dit apparaat.

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 13:51:
Let wel, Raid is geen backup. maar verder heb ik geen ervaringen met dit apparaat.
nee dat weet ik, maar doordat je elke avond 1 van de schijven mee naar huis neemt, heb je wel een backup.

Evt. kun je met ntbackup elke nacht een job laten lopen naar zijn eigenschijven toe. Hierdoor kun je een goede historie creeren.

Dus als je server crasht:

schijf erin en draaien.
veel sneller dan een ASR
hoeft niks te herinstallen.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-02 16:07
idd, ik heb hun website eens bekeken: http://www.deonetbackup.com/
Ziet er wel leuk uit maar het is wat aan de prijzige kant, je moet er nog een schijven bijkopen ook !

Volgensmij is het een Nederlands bedrijf !
btw het logo lijkt wel verdacht veel op dat van Eset (NOD32)

My favorite programming language is solder.

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11-2025

hellbringer

Weeeeeeee!

Bij mijn vorige werkgever gebruikte we deze ook voor de backups, zeer handig en werkt vrij goed.
Gewoon 3 schijven, zelfde grootte, 1 blijft altijd in de server en staat in raid1 met de schijf die je wisselt.

Let erop dat als je 1 van de 2 schijven bij een raid 1 set eruit trekt hij *ALTIJD* de hele set weer gaat rebuilden, oftewel +- 2 uur voor 300GB schijven ongeacht hoeveel data erop staat.

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

bakvis

Tweakers.Nerd

Hoe weet dit apparaat welke hardeschijf gerebuild moet worden. Ik ben deze manier van backup aan het onderzoeken voor een eindexamen project. Ik heb het volgende voorbeeld:

Er word gebackupt via de bovenstaande beschreven manier en een van de schijven is gecrashed. Nu pak je de 3e schijf (je backup schijf) en stopt deze in het apparaat, bestaat dan niet de kans dat de raidsonic de data van de 2e schijf (de nog werkende schijf uit de kapotte aray) overschijft over de 3e schijf. Als dit gebeurd ben je al de data kwijt en is de oplossing zinloos!

En hoe zou deze manier van backuppen werken met een standaard raidcontroller?

Mijn Specs

Pagina: 1