voeding fan vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 647 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
ik wil de fan in mijn voeding vervangen door een lichtgevende, maar ik ben bang dat dat mischien koeling problemen op gaat leveren voor dat ding.
heeft iemand dit welles gedaan, en zo ja, wat waren de resultaten?

ik heb een tagan easycon 530 watt voeding, en ik wil er een sharkoon 12cm silent led fan in plaatsen

• _Apache_
  • Laatst online: 12:49

_Apache_

For life.

Meten is weten, past de fan wel?

Voor de kosten kun je een 12cm fan niet mislopen, maar het wil nog wel is voorkomen dat een fan in een voeding custom made is, en daarom kan een standaard 12cm fan wel eens niet passen..

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

Meestal zijn fans in voedingen dunner dus gaat het mss niet passen met een losse fan. Maar meet eerst eens voordat je een topic opent |:(

Verwijderd

Ikzelf heb een Tagan Easycon 430 (verder is deeze identiek aan de jouwe) en er zit gewoon een 120 * 25 mm fan in. Ik heb deze vervangen door een Nexus 120 mm fan, die draait op 800 rpm. Deze koelt ook direct de cpu; alles blijft heerlijk koel (en nu dus ook stil :) ). Resultaat is dus positief ;)

• Rangourthaman
  • Laatst online: 27-11-2022
ik geloof dat er niet helemaal begrepen word wat ik vraag.

de vraag is of die sharkoon wel genoeg airflow zou kunnen leveren om de voeding niet te laten overhitten.
de airflow van dat ding is namelijk niet zo groot (38cfm / 1000rpm)
en de fan van de voeding zelf is ook nog eens geregeld om harder te blazen bij meer belasting.
en die gaat tot 2600rpm op max
uiteraard staat er niet bij vermeld wat de respectievelijke airflows (is dat een woord? :P) zijn.
ik vraag me dus ook af of hij die fan harder kan laten draaien als 1000 rpm.

mischien zou ik handmatig de fan kunnen modden zodat ie zonder regelaar/weerstand op max vermogen draait... (wat harder is dan 1000rpm, aangezien hetzelfde model ook in 2000rpm verkrijgbaar is, maar dan zonder led, waar het me dus nu juist om gaat :( )

Verwijderd

Dat wordt zeker wel begrepen; ik zeg dat een 120mm fan (formaat dat er standaard ook in zit) op 800 rpm prima de voeding en de cpu koelt. Niet duidelijk genoeg? ;)

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 09:38
Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 14:20:
Ikzelf heb een Tagan Easycon 430 (verder is deeze identiek aan de jouwe) en er zit gewoon een 120 * 25 mm fan in. Ik heb deze vervangen door een Nexus 120 mm fan, die draait op 800 rpm. Deze koelt ook direct de cpu; alles blijft heerlijk koel (en nu dus ook stil :) ). Resultaat is dus positief ;)
Vond jij je Tagan nog niet stil genoeg dan?

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:52

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Als die fan 1K rpm draait als je em 12V voert, lijkt me dat je em niet harder kunt laten draaien. Wellicht als je er 15V of zo voor gebruikt, maar dan moet je wel heel veel knutselen ;)

Steek een thermometer in je voeding (pas op voor stroom aub, dat ding geleidt), en kijk hoe heet ie wordt. Tagan is een goed merk op zich, en ik neem aan dat het ding zichzelf uitschakelt als ie te heet wordt.. Hangt ervan af hoe zwaar je em belast. (een 8800GTX + quadcore overgeklokt lust wel wat power, in dat geval zou ik naar iets slimmers omkijken). Proberen kan altijd, maar hou het in de gaten. Succes

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Ik heb hier een Asus 450 Watt voeding voorzien van een Noctua 120 mm fan, welke op 7 Volt draait, en dan komt er alleen maar koele lucht uit... Dus een stille fan erin zetten gaat wel. Alleen als ik hem op 5 Volt liet draaien, werd de lucht toch wel aardig warm! Dus die had net iets te weinig airflow voor mijn pc... (E6400 @ 3.55 GHz, P35-DS4, 8800GTS 640 Mb overclocked, en 1 hardeschijf)

Deze fan zit er bij mij in. Dus, aangezien deze op 7 Volt werkt, zal hij ongeveer 55~60m³/h lucht verplaatsen...

Verwijderd

TheGeneral schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 16:10:
[...]

Vond jij je Tagan nog niet stil genoeg dan?
Dat klopt!
Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 16:33:
Ik heb hier een Asus 450 Watt voeding voorzien van een Noctua 120 mm fan, welke op 7 Volt draait, en dan komt er alleen maar koele lucht uit... Dus een stille fan erin zetten gaat wel. Alleen als ik hem op 5 Volt liet draaien, werd de lucht toch wel aardig warm! Dus die had net iets te weinig airflow voor mijn pc... (E6400 @ 3.55 GHz, P35-DS4, 8800GTS 640 Mb overclocked, en 1 hardeschijf)

Deze fan zit er bij mij in. Dus, aangezien deze op 7 Volt werkt, zal hij ongeveer 55~60m³/h lucht verplaatsen...
Mijn ervaring met die Noctua 120mm fan is dat de airflow gigantisch inkakte toen hij eenmaal in mijn voeding zat (of op een heatsink; alles waar hij direct tegen iets aanblaast), zodat de voeding letterlijk te heet werd om aan te raken. Maargoed, zolang het werkt... :)

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 09:38
Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 16:39:
[...]

Dat klopt!

[...]

Mijn ervaring met die Noctua 120mm fan is dat de airflow gigantisch inkakte toen hij eenmaal in mijn voeding zat (of op een heatsink; alles waar hij direct tegen iets aanblaast), zodat de voeding letterlijk te heet werd om aan te raken. Maargoed, zolang het werkt... :)
Lig jij op je PC dan? Ik heb een Tagan 480Watt dan, maar die is op 1 meter van me pc echt onhoorbaar. En ja ben kritisch alleen maar zalman fans, met fan regelaars. Scythe Ninja koeler op 800 rpm. Dus hecht best een hoop waarde aan het geluid.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Verwijderd

TheGeneral schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 16:43:
[...]

Lig jij op je PC dan? Ik heb een Tagan 480Watt dan, maar die is op 1 meter van me pc echt onhoorbaar. En ja ben kritisch alleen maar zalman fans, met fan regelaars. Scythe Ninja koeler op 800 rpm. Dus hecht best een hoop waarde aan het geluid.
Beetje offtopic, maargoed.
Mijn pc staat op mijn bureau, dus het is gewoon wat beter hoorbaar. Verder 1 ventilator (de genoemde) en 1 harde schijf (samsung, dus lekker stil). Dan hoor je meer dan je denkt ;)
Pagina: 1