Toon posts:

HD: Slechts 20 Gb ipv 320 Gb beschikbaar

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey jongens,

ik heb een probleempje: heb een nieuwe pc samengesteld, en hij is ook al geinstalleerd.De harde schijf is een Seagate met 320 Gb ruimte. Echter, als ik de HD selecteer in 'This Computer', is er slechts 20 Gb voorhanden.
Ik denk ook al de oorzaak gevonden te hebben: tijdens de installatie van Windows Xp Pro moest ik op de HD een partitie aanmaken, en heb deze ook 20 Gb groot gemaakt. Hierdoor is waarschijnlijk de overige 300 Gb niet te gebruiken (niet geformatteerd mss?)

Kan iemand van jullie me helpen? Moet ik mss alles opnieuw installeren? Of kan ik de schijf afzonderlijk formatteren?

De overige info van m'n pc is:
MoBo - Abit Fatality FP-IN9 SLI
RAM - 2 x GeIL 1024 Mb DDR2 800
HD - Seagate 320 Gb
GraCa - xFx GeForce 8800 GTS 320 Mb

Als je nog iets moet weten, mag je het altijd vragen

Wie me kan helpen, krijgt een kus!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
gewoon even een 2e partitie maken op de schijf!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Disk management...

Control Panel -> Computer Management -> Disk Management om precies te zijn.

[ Voor 68% gewijzigd door Dukey op 07-09-2007 12:00 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:35
Zit er nog een jumper op met capaciteit limiter !?

Jan-Willem

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Rechtermuisknop op deze computer
> Beheren
> Schijfbeheer
> Langs je 'C' zie je een lege plek, RMB erop
> nieuwe partitie, extended
> next next next ... En je hebt je partitie.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 15:34
En dat had je met een beetje zoekfunctie gebruiken binnen GOT ook kunnen vinden....

Het is je eerste post, maar we verwachten wel een beetje eigen zoekwerk voordat je hier je vraag dumpt..

[ Voor 39% gewijzigd door rdfeij op 07-09-2007 12:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
hoi, ik terug.
Kheb het geprobeerd met een nieuwe partitie, en heb nu een E-schijf van zo'n 300 Gb. Maar ik ozu het leuk vinden moest ik er eigenlijk twee hebben: de C-schijf zou ik willen uitbreiden tot 100 Gb, en dan de E-schijf wat kleiner maken. Kan ik de C nog uitbreiden?

Xxx

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Wellicht is dit dan het punt om toch eens de FAQ te gaan lezen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Download een GParted CD, daarmee gaat het heel gemakklijk :)

E verkleinen, C vergroten. Kan niet gemakkelijekr!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:28

SpamLame

niks

ja dat kan met windows 2003 & XPpro en home ben ik niet zeker van, home denk ik niet pro misschien.

Hoe je het doet:
In disk management e: weggooien.
Dan disk dynamic maken en rebooten.
Weer in disk management volume c: extenden naar 100 gig.
Overige ruimte opdelen hoe je wilt.

Verwijderd

Het is erg voordelig om je winxp-partitie (c-schijf) zo klein mogelijk te houden, zodat je films/mp3's/foto's op de andere schijf kan zetten,

maar ook software, spelletjes en al de rest is vaak ook erg goed af op een andere partitie, zo behoud je beter de snelheid van je c-partitie omdat deze minder "vervuild" geraakt door andere softwarepakketten en bestanden.

en 20Gb alleen aan software krijg je sowieso moeilijk vol (tenzij je een die-hard downloader bent :) )

ik zou het op 20Gb houden. dan heb je nog een goeie 8Gb over (als je Windows Vista hebt) voor de essentiele softwarepakketten, en kan je op die 300Gb-grote schijf een mapje aanmaken genaamd Software of Games, ook ben je na een (software) crash niet AL je gegevens kwijt, ook als er een corrupt bestand op de C-schijf ontstaat kan je dan achteraf alleen die C-partitie opnieuw formatteren zonder verlies van data op de 300Gb-schijf

veel succes en plezier met de nieuwe pc

Verwijderd

Topicstarter
dank je wel SpamLame en Musback, jullie zijn vriendelijke jongens! Xxx

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

SpamLame schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 13:56:
ja dat kan met windows 2003 & XPpro en home ben ik niet zeker van, home denk ik niet pro misschien.

Hoe je het doet:
In disk management e: weggooien.
Dan disk dynamic maken en rebooten.
Weer in disk management volume c: extenden naar 100 gig.
Overige ruimte opdelen hoe je wilt.
Dynamic disk is niet nodig, ik zou zelf de voorkeur geven aan het gebruik van Gparted of Acronis Disk Director (of Partition Magic als je je data graag sloopt) voor een schijf waar je operating system op staat. (kan je sowieso booten vanaf een dynamic disk?)

Heel veel ruimte heb je trouwens niet nodig voor Windows en standaard apps (Office, Photoshop) ik heb zelf ook 'maar' 20GB daarvoor gepartitioneerd. Games installeer ik op de partitie waar ook mijn gedownloade spul op staat.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Demoniac schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 14:17:
[...]
Dynamic disk is niet nodig, ik zou zelf de voorkeur geven aan het gebruik van Gparted of Acronis Disk Director (of Partition Magic als je je data graag sloopt) voor een schijf waar je operating system op staat. (kan je sowieso booten vanaf een dynamic disk?)

Heel veel ruimte heb je trouwens niet nodig voor Windows en standaard apps (Office, Photoshop) ik heb zelf ook 'maar' 20GB daarvoor gepartitioneerd. Games installeer ik op de partitie waar ook mijn gedownloade spul op staat.
Booten vanaf een DynDisc gaat niet.

GParted is meesterlijk goed, en gratis :)

Overigens ben ik met ^ hier, want 20GB is plaats zat voor XP+Office :)

Verwijderd

Topicstarter
hey schatjes,
nu heb ik nog een laatste vraagje, maar je mag er niet mee lachen: bij m'n usb-devices staat dat m'n harde schijf veilig te verwijderen is. Hiermee bedoel ik: als ik klik het icoontje 'Safely Remove Hardware', kan ik m'n harde schijf selecteren!!! Dit kan toch niet de bedoeling zijn?
Wie kan me helpen? Xxx

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat wil je dan precies bereiken? ;)

offtopic:
laat svp dat schatjes en xxx enzo achterwege, het is geen msn :)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Verwijderd

Topicstarter
Wel ja, weet je een manier om m'n harde schijf niet meer weer te geven onder dit icoontje? Heb ik mss de hd verkeerd aangesloten of geinstalleerd?

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 15:14:
Wel ja, weet je een manier om m'n harde schijf niet meer weer te geven onder dit icoontje? Heb ik mss de hd verkeerd aangesloten of geinstalleerd?
nee, dat kan zo zijn. Sata schijven zijn zogenaamd hot-swappable. Je kan ze dus lostrekken net als USB schijven.
Bij Windows XP had ik dit ook, bij Vista daarentegen niet.
Pagina: 1