Spel met onzichtbaar process

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025
Ik heb hier al een aantal weken m'n hoofd over gebroken. Ik heb google en fora afgezocht, maar heb helaas niks kunnen vinden.

Het 'probleem' is als volgt. Het gaat om het spel Flyff (MMORPG). Als ik het spel start nemen alle processen bij elkaar 100% cpu-tijd in beslag volgens de taskmanager. Dit is op zich geen ramp, want dat gebeurd bij meerdere spellen.
• Alleen als ik kijk welk process dat voor z'n rekening neemt, dan is er niks te zien in zowel de taskmanager als Process Explorer v11.
• 'Kerneltijden weergeven' staat aan in de taskmanager en veroorzaakt niet de volledige 100%.
• In Process Explorer is de 100% op geen enkele manier te verklaren. Niet met DPCs, interrupts of wat dan ook. Volgens Process Explorer is de totale cpu usage dan ook nagenoeg 0%. Dat is echter fout, omdat iets anders starten zo traag gaat als dikke stront.
• Het programma WinLister geeft aan dat er een venster is dat gestart is door de executable van het spel zelf. Zie dit screenshot van WinLister. De process-id, die achter de vensternaam staat, is aan geen enkel zichtbaar process vergeven. Met zichtbaar bedoel ik via 'cmd'->'tasklist', via Process Explorer en via de taskmanager.
• Voor de mensen die het niet kunnen laten over virussen, spyware en andere troep te beginnen. Ik heb alles gescanned, ondanks dat ik al vermoed(de) dat dit er niets mee te maken heeft. ;)
• Het gaat om Windows XP met SP2 en het spel Flyff met de nieuwste patches.

Wie heeft er een helder idee? :P

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Merk je alleen dat de cpu 100 % in beslag genomen wordt of is dit ook te zien via taakbeheer?
Is je system idle process (weet niet hoe het in NL heet) dan wel 0 of blijft die op 100% (meestal iets lager) hangen?

• _the_crow_
sajoku schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 10:29:
Merk je alleen dat de cpu 100 % in beslag genomen wordt of is dit ook te zien via taakbeheer?
Is je system idle process (weet niet hoe het in NL heet) dan wel 0 of blijft die op 100% (meestal iets lager) hangen?
Nee, zoals ik al zei is de 100% via geen enkele manier te verklaren. Dus via het totaal (onderaan in taskmanager) wel. Maar _alle_ processen geven 0%, ook het System Idle Process. Ik weet uiteraard wat 'Idle' betekent. ;)
Vaak betekent dit dat er veel DPCs of Interrupts zijn (zogenaamde 'kerneltijden'), maar ook dat is niet het geval.

[ Voor 9% gewijzigd door _the_crow_ op 07-09-2007 10:54 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• _the_crow_
Inmiddels is het spel geupdate naar versie 9. Dat heeft niets veranderd aan de situatie, maar ik had niet anders vermoed. :P

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-07 18:36
Probeer sdtrestore eens. Het zou best kunnen dat het spel z'n eigen process op kernel-niveau hide. Hierdoor is het process onzichtbaar voor userland tools - je taskmanager, process explorer en dergelijke. Meestal worden dit soort rootkit-achtige geintjes uitgehaald om cheaten te voorkomen (immers, een proces dat je niet kunt 'zien' kun je ook niet wijzigen).