Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

VB in excel --> klopt mijn code om trend te berekenen?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wou graag even mijn opzet voor een code in excel controleren omdat ik twijfel of ik nu wel echt de gewenste output krijg als ik het op de voglende manier uitrekenen.

wat ik heb is een soort van Dashboard in excel. Deze dashboard houdt van elke maand waardes bij. namelijk hij houdt bij op vier verschillende onderdelen of de voortgang goed, matig of slecht is:

Dit doetie met de kleuren Rood (slecht), Oranje (matig) en Groen (goed).

Deze waarden wil ik per maand gaan optellen om een trend te bepalen.

echter moet het wel doorgerekend worden, als het in jan, febr. maart goed gaat, en in april slecht, dan mag de trend niet direct naar slecht uitslaan (dan zou het geen trend zijn.)

Naarmate er meer waardes van maanden zijn ingevuld krijg je dan een steeds beter beeld van de trend.

om een goed beeld te geven heb ik het volgende bedacht:

G = Groen
O = Oranje
R = Rood

Trend:

G -> aantal optellen
O -> aantal optellen
R -> aantal optellen

COUNT G

COUNT O

COUNT R

IF (verhouding G ten opzichte van 'O' en 'R' = > 66% ) show pijltje_omhoog

ELSE (verhouding O ten opzichte van 'G' en 'R' = BETWEEN 33 en 66% ) show pijltje_flat

ELSE (verhoduing R ten opzichte van 'O' en 'G' = < 33% ) show pijltje_omlaag

kan iemand hier wat commentaar opgeven ? En zou het misschien beter zijn om het in vier of meer gradaties te verdelen?

PS: ik ben absoluut geen programmeur, dit is puur een opzetje die straks moet worden omgezet in VBA

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2007 10:18 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik zie niet hoe je randvoorwaarden terugkomen in je voorgestelde code. Voor trend bepalingen zijn uitgebreide wiskundige modellen. Misschien een idee om je daar eens naar kijken.

offtopic:
Ik zou de voorwaarden van Friends@work nog eens doornemen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil gewoon de verhouding aan kunnen geven van de drie letters en die delen in drie mogelijke waardes. Het hoeft niet heel wiskundig te zijn

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11 15:08

Dido

heforshe

Je bepaalt sowieso op deze manier geen trend maar een gemiddelde.

Volgens jouw logica heb je na
GGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGRRRRR
een opgaande trend, terwijl ik toch echt het idee heb dat er een neerwaarste trend is.

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
hey ja je hebt helemaal gelijk, verdorie! dan moet ik toch een wiskundig model gaan gebruiken :(

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11 15:08

Dido

heforshe

Wat wel een hele simpele trend laat zien is het gemiddelde berekenen over de laatste X maanden een lopend gemiddelde dus).
Dat kan nog veel simpeler dan wat je nu doet, en zonder VBa, trouwens.

Ken gewoon een cijfer toe aan R, O en G (0, 5 en 10). Tel de laatste X bij elkaar op, deel door X, en voila.

Wat betekent mijn avatar?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ikzelf zou eerder met een lopend gewogen gemiddelde werken. Dat is ook veel makkelijker om mee te rekenen omdat je dan niet de hele array hoeft bij te houden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
moneycarswomen

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2009 21:52 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ik zou beginnen met op F1 te drukken en 'trend' in te tikken. Laat Excel nou toch behoorlijk wat statistische en analysefuncties aan boord hebben. :)
Maar de hamvraag is idd over welke periode wil je welke trend zien?
Dat heeft weinig met Excel te maken maar vooral met je eerst afvragen wat je nu exact wilt weten. De rest is kinderspel :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
:) sja laat het nou net zo zijn dat mijn opdrachtgever ook niet precies weet wat hij wil en hij de neiging heeft om mij met leuke voorstellen te laten komen :D

maar ik heb nu genoeg info om even door te werken, ik kan in ieder geval een grafiek uit laten draaien op een apart werkblad van het gehele jaar en in elk apart werkblad per kwartaal het gemiddelde laten zien!

thanks!
Pagina: 1