Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ontslag nemen wegens niet nakomen afspraken

Pagina: 1
Acties:
  • 2.276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
Hallo medetweakers,

Ik zit met een probleem bij m'n huidige werkgever (al 5 jaar). M'n werkgever is een franchiser en is bijna nooit aanwezig. Er is een manager die alles in principe regelt. Daaronder staan weer managers waaronder ik.

Door hoog verloop van werknemers en managers heb ik extra dagen gewerkt. Waaronder een dag van 8 uur 's morgens tot 2 uur 's nachts, waarvoor ik een snipperdag zou krijgen. Zo zijn er nog een aantal dagen waarvoor ik een extra snipperdag zou krijgen zoals afgesproken.

Toen alles wat vorm begon te nemen heeft de baas gezegd dat ik nog snipperdagen kreeg en omdat ik zoveel gewerkt heb, 24 uur per dag voor de zaak klaar heb gestaan dat ik wel een weekje op vakantie mocht. Dit was in april. Zo geschiedde, ik nam een week vrij, 2 dagen voor mij, 3 dagen voor hem.

Eind april loonstrookje, -6 snipperdagen. Vreemd, ik heb er maar 5 opgenomen en zou er 3 van de baas krijgen, rest er nog 2 dagen. Meteen naar de manager gegaan, het verhaal uitgelegt, zou geregeld worden. Sinds dien elke week nog een keer navraag gedaan. Aangezien de manager ook nogal laks was, heb ik het heft in eigen handen genomen en "de baas" een mail gestuurt.

Op deze mail krijg ik een reaktie waar ik tot de grond werd afgebrand. Het was een reaktie in de trant van "Godverdomme weet je hoeveel werknemers ik in dienst heb? Denk je nou echt dat ik dat nog weet. Waarom kom je godverredomme hier nu pas mee". Nou ik ben er vanaf het begin bij de manager mee geweest, elke week navraag gedaan maar aangezien hij er niets mee deed heb ik dus die mail gestuurd met dat ik vermoedde dat er wat verkeerd was gegaan met mijn snipperdagen en of hij het zou kunnen nijkijken.

In zijn mail stond tevens ook dat hij het nog wel eens een keer ging nakijken. Op dat moment dacht ik, hij gaat het nakijken dus ik "vergeet" dit mailtje gewoon in die zin dat reageren totaal nutteloos is. Hierna verstreek er nog een maand, waar ik tevens elke week navraag gedaan heb bij de manager of er al wat bekend was. Hierop heb ik in juli weer een mail gestuurd, met de vraag of dit nou echt eens nagekeken kon worden. Het hele verhaal van a tot z erin getypt. Ook met het verhaal dat ik vanaf het begin al bij de manager ben geweest die het ook had na kunnen kijken en elke week nagevraagd heb.

Hierop geen reaktie. Voor mijn "grote vakantie" na, na schatting 10x navraag (elke week) gedaan te hebben, heb ik tegen de manager gezegd dat ik m'n vakantie maar n's moest gaan verlengen met 4 dagen. Hij wist meteen waar ik het over had en 2 dagen later had ik een mail dat het geregeld was.

Ik lekker 3 weken op vakantie (hard aan toe). 3x5 dagen = 15 dagen, van 30 juli tot 20 augustus. Loonstrookjes gister binnen. Juli = -1 snipperdag, Augustus= -15 snipperdagen. Weer 1 snipperdag te veel er af?!!! En ik dacht dat m'n snipperdagen geregeld waren dus ik had op z'n minst verwacht dat die 4 snipperdagen er wel weer bij zouden zitten na !!1,5 maand. niet dus :( :(

Met de maand september erbij maak ik ook al weer 4 dubbele dagen die ik waarscheinlijk ook niet terug ga krijgen. Hetgeen wat mij het meeste zeer doet is dat ik altijd klaar heb gestaan voor de zaak, ondanks m'n leeftijd (nu 19) toch doorgegroeit ben van werknemer tot één na hoogste manager (direct onder die hoge manager zeg maar) en heb dus +/- 80 werknemers en 8 managers onder mij.

Echter, mijn side-kick (collega manager) is ook weggegaan wegens verschillende "voorvallen". Dus het is denk ik niet een reeks van foutjes maar heeft een klein beetje "opzet" er ook mee te maken. April is een rustige maand, ik ben een week weggeweest, voor de baas dus ultiem om het labour (personeelskosten) te drukken. Alleen op een hele zieke manier :'(

Nu laat ik as zondag dus m'n loonstrookjes nog een keer checken door de manager (ik weet 100% zeker dat het niet is opgelost maar dan heb ik in iedergeval iemand die ervanaf weet en aan mijn kant staat). Mocht ik hier ook weer gelijk van krijgen wil ik per maandag direct ontslag aanvragen wegens een verstoorde relatie met mijn werkgever. Ik voel me zo genaaid. Nu de vraag is, hoe ga ik dit aanpakken?

Mijn idee was eigenlijk, aangezien de baas er maandag ochtend is, om dan naar hem toe te gaan, per direct ontslag te nemen, als de snipperdagen direct geregeld worden blijf ik m'n opzegtermein uitwerken en anders ga ik stand-o-pee weg en kom ik nooit meer terug. (Hij kan ze namelijk direct regelen maar wil dit gewoon niet doen op de een of andere manier). Nu zijn we van 8 managers naar 5 afgezakt en maak ik ook weer overuren (worden niet betaald of voor vrije tijd ingeruild). Dat is an sich niet héél erg, maar de extra dagen die ik werk en de dubbele diensten is niets meer dan logisch om daar een snipperdag / vrije dag voor te krijgen dunkt me? Aan overuren zit ik +/- 15~20 uur in de week (valt mee) maar aan over"dagen" toch gauw een dag extra in de week voor deze maand.

Ik hoop dat iemand soortgelijke ervaring heeft gehad en me een beetje op weg wil helpen.

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03 13:37
Kan je niet echt helpen met je probleem, maar klopt het nou dat je bent begonnen daar op je 14e ? En nu heb je 80 mensen onder je werken?

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik neem aan dat je uren wel ergens worden geregistreerd? Wanneer dat niet het geval is, dan is het erg lastig hard te maken dat je structureel overwerkt. Heb je een rechtsbijstands verzekering? In dat geval zou ik er eens mee gaan praten. Heb je hem niet, dan heb je pech en zul je het met het rechtloket oid moeten doen.

Ben je niet afhankelijk van dit werk en zou je zo wat anders kunnen vinden? Dan zou ik het iig even iets laten escaleren en kijken hoe je baas daarop reageert.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:24

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Staat het trouwens uberhaubt op papier dat je bij overwerk (extra) snipperdagen krijg? Zoniet, heb je al bijzonder weinig om op te bouwen. Verder.. met flyduck :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:01
Een aangetekende brief sturen naar de hoogste baas en daarin precies beschrijven dat ze vóór een bepaalde datum (geef ze bijv. 2 weken de tijd) e.e.a. gecorrigeerd moeten hebben (exact specificeren wat je verlangt).
Als ze het dan nog steeds niet hebben rechtgetrokken sta je in ieder geval veel sterker omdat je ze dan nog een termijn heb gegeven om het te corrigeren.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• Donde
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 05:57
Janoz schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 10:40:
Ben je niet afhankelijk van dit werk en zou je zo wat anders kunnen vinden? Dan zou ik het iig even iets laten escaleren en kijken hoe je baas daarop reageert.
Wat Janoz zegt. Kun je straks wel weer iets anders vinden? Want op een WW-uitkering heb je in iedergeval geen recht als je ontslag neemt.

Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.

• RedHat
Ik heb reserves.
Ik heb 2 banen achter de hand.
één daarvan verdient iets minder, maar wel leuke sfeer
De ander verdient factor 1.5x zoveel, maar dat is wel een Restaurant waar een hoop in verbetert moet worden en aangepast kwa personeel en management. Al met al héél stressvol omdat ik dan wel "de lul" moet zijn die mensen moet gaan ontslaan en een nieuw team moet gaan opbouwen. Maar wel een half-jaarlijkse loonsverhoging tussen de 20 en 50%. Maar ik denk dat zoals de situatie daar nu is, ik het max 2 jaar vol hou voordat ik opgebrand ben.

maar ik heb iig wel wat dingen achter de hand.

+ Ik heb een reserve opgebouwd ivm aankoop huis (we zijn op zoek :*) ) om e.e.a. te verbouwen. Maar op het moment dat ik daar weg ga, weg vast contract en dus ook tijdelijk geen hypotheek en dus zou ik tijdelijk als ik zonder werk kom te zitten de reserves aan kunnen spreken. Echter heb ik dus ook nog 2 banen achter de hand dus dat is an sich geen probleem.

De snipperdagen zijn mondeling overeengekomen met de hoogste manager in rang zeg maar.

Ik ben 19 jaar en verdien nu bijna 3000 bruto. Minimumloon is 700 euro dus ik verdien wat dat betreft modaal op mijn leeftijd. Maar hierdoor heb ik dus wel een antal reserves in kunnen bouwen ;)

[ Voor 35% gewijzigd door RedHat op 07-09-2007 11:21 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:38
Kan je niet gewoon een afspraak plannen met je baas (1-op-1) en het er eens over hebben? Evil thinking zou zelfs die manager van je er wel uit kunnen ;)

• RedHat
djluc schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 11:21:
Kan je niet gewoon een afspraak plannen met je baas (1-op-1) en het er eens over hebben? Evil thinking zou zelfs die manager van je er wel uit kunnen ;)
Dat is niet mijn opzet en iets wat ik tevens helemaal niet wilt. Ik ben nog maar 19 jaar en heb op dit moment nog wel een "back-up" boven mij staan in geval van problemen. Iets wat ik op dit moment nog wel erg fijn vind. Mijn band met de manager is wat dat betreft ook zéér goed. Alleen de baas zelf is "contact-gestoord" (zegt ook nooit hallo oid) en maakt z'n eigen regels.

Bijkomend probleem is dus dat ik een zeer goede band heb met de manager, die er tevens weinig aan kan doen omdat de baas nukkig is. Op het moment dat ik wegga krijgt hij alles voor z'n kiezen. Iets wat ik heel lullig vind voor hem aangezien hij nu al om komt in het werk, net een kindje heeft gehad. Maar dat vind ik nog geen reden om oogkleppen op te doen voor de problemen die ik met mijn baas heb.

Over het hard maken, manager staat 100% achter mij wat betreft dit verhaal. Die manager is ook verantwoordelijk geweest wat betreft mijn `doorgroei`. Iets wat ik zeer dankbaar ben ivm leeftijd. Het had ook grandioos mis kunnen gaan en op dat moment word hij wel verantwoordelijk gesteld voor mij.

Ik ben nu trouwens off, ik ga alle reakties die hierna komen vanavond nog een keer goed doornemen. Hartelijk dank voor jullie input.

[ Voor 39% gewijzigd door RedHat op 07-09-2007 11:28 ]

Verwijderd

Volgrens mij zegt ie net dat degene die ontploft en ook niets regelt, zélf de hoogste baas is. Dus daar overheen gaan, dat heet een rechter. Dat gaat dus niet werken.

Ik zou gewoon een andere baan nemen. Reorganiseren kan best leuk zijn om te doen, alleen moet je je wle instellen dat je na anderhalf a twee jaar aftaait als de boel weer loopt, en lekker ergens anders relaxt aan de gang gaat.
Werken voor een werkgever die veel beloofd en weinig geeft, dat heb ik al gedaan en dat gaat nooit werken, want die blijven je d'r bij proberen te naaien. Wegwezen, zou ik zeggen.

Verwijderd

Als je 12 to 20 uur structureel ongecompenseerd over werken per week mee vind vallen, dan raad ik je aan echt even een stapje terug moet doen en te kijken waar je nou mee bezig bent.

Dat je hart voor de zaak hebt is hardstikke goed, maar zo te zien is dat absoluut niet wederzijds.

En zo te horen denken veel van je (ex)collega's er precies zo over. Er zijn veel meer leuke bedrijven in Nederland waar je net zulke leuke dingen kan doen als dat je nu doet en wellicht voor een hoger salaris en een stuk minder stress en druk op je sociale leven (klinkt lullig, maar is daar nog wat van over?).

Per direct opstappen zit er veelal niet in. Ga eerst eens om je heen kijken voor een andere baan. Hier op het forum staan een overvloed aan topics waar je kan zien hoe het er bij andere bedrijven aan toe gaat. Als je wat sollicitaite gesprekken op je schema hebt staan is het wellicht eens tijd om je baas op de hoogte te stellen van het feit dat je weg gaat. Schriftelijk uiteraard. Desnoods aangetekend. Maar meestal is schriftelijk + mondelinge toelichting het meest gebruikelijke.

Geloof me als ik zeg dat structureel overwerken een poos goed gaat totdat er ineens iets 'knapt' en dan ben je helemaal kapot. En voordat je dat weer te boven bent, dan ben je echt een hele poos verder. Onderschat dit niet! Je ziet het niet aankomen en als het er eenmaal is, dan is het ook echt afgelopen.

Succes met je situatie. Nog even doorbijten! :)

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Als je overwerk niet wordt uitbetaald, gewoon niet meer overwerken. Leg het gewoon uit dat je hart voor de zaak hebt, maar dat het geen vrijwilligerswerk is.

Verder zou ik eerst een andere baan gaan zoeken voordat je ontslag neemt en dan gewoon ermee stoppen. Er is werk zat en voor zulke mensen zou ik ook niet willen werken. Het is graag of niet.

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-11 13:38
Kurios schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 11:37:
Verder zou ik eerst een andere baan gaan zoeken voordat je ontslag neemt en dan gewoon ermee stoppen. Er is werk zat en voor zulke mensen zou ik ook niet willen werken. Het is graag of niet.
Inderdaad, zorg eventueel dat je al een contract hebt bij je nieuwe werk en neem dan pas ontslag. Zo weet je zeker dat je nieuwe werk het aanbod niet opeens terugtrekt.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Ik zou sowieso opstappen en een andere (leuke) baan nemen.

Dat je daarbij je directe manager "naait"... nee, jij bent niet verantwoordelijk voor zijn geluk. Heeft hij je expliciet gevraagd te blijven ondanks de sh*t van je baas, dan is het misschien een ander verhaal, maar in principe is hij verantwoordelijk voor zijn eigen dingen, en jij voor de jouwe.

Verder zou ik als ik jou was, omdat je het blijkbaar niet krijgt, "nemen" wat je toekomt. Dit is iets minder netjes, maar ik denk dat je daarmee de grootste kans van slagen hebt.

Als je nog 5 vakantiedagen hebt en nog 5 "ongeregistreerd" (ik noem maar even wat nummers, heb niet meegetelt met het hele verhaal), dan kun je ontslag nemen per datum X in de toekomst (meestal heb je een opzegtermijn in je contract van 1 of 2 maanden, moet je zelf even checken. Dan de dagen waarvan jij vind dat je ze vrij hebt (waarvan je een duidelijke correspondentie hebt, om eventueel later aan te tonen (of in ieder geval zeer aannemelijk te maken) dat je er inderdaad recht op hebt) vrij nemen, de laatste twee weken dus.

Dan hopen dat je gewoon uitbetaald krijgt, als je baas van mening is dat hij je teveel heeft betaald (vanwege de discrepantie in vakantiedagen) mag hij dat op je proberen te verhalen, als hij de laatste maand minder betaald, dan zul je zelf moeten uitzoeken of je het alsnog kan krijgen (maar dan geef ik je minder kans).

Hoe dan ook, 5 dagen is een kwart maandsalaris... Ik zou dat er (als het niet anders kan) best voor overhebben voor leuk werk!

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• RedHat
Het werk is op zich helemaal niet erg. De overuren is iets, mja. Ligt misschien ook een klein beetje aan mij. Als ik me ergens op stort wil ik dat het af is en dat het werkt. Andere collega's zijn daar iets laks mee en doen dan half werk. Ik wil mezelf altijd wel nog in de spiegel kunnen bekijken en weten dat ik mijn werk goed doe. Doe ik voor de rest ook, m'n beoordelingsgesprekken zijn allemaal uitstekend, m'n beoordelingen van hoofdkantoor zijn allemaal uitmuntend (ver boven gemiddeld in ieder geval) en het contact met de field consultant (een persoon die het franchise-bedrijf "in de gaten houd") en heb me daar al met verschillende uitmuntende scores in the picture gespeeld.

Ik ga a.s. zondag met m'n directe manager en loonstrookjes aan de slag. Volgens zijn zegge is hij er zelf bij geweest toen mijn snipperdagen aangepast worden. Het kan dan misschien zijn dat het daarop volgende loonstrookje niet klopt (wat mij al heel sterk lijkt) maar het loonstrookje daarna moet ZEKER geupdate zijn dunkt me.

Ik wacht a.s. zondag af wat de bevindingen van mijn directe manager zijn.

Mijn directe manager heeft al een aanbod gehad voor een baan die meer bij hem past, nog grotere doorgroeimogelijkheden, meer salaris. Echter heeft hij dat laten schieten doordat hij mij niet alleen achter wou laten. Ik heb hem verteld dat hij z'n geluk achterna moest gaan. Dit heeft hij echter niet gedaan, iets waar ik me dus ook vrij "lullig" over voel. Dat ik de oorzaak ben waardoor hij z'n geluk niet achterna gaat. Hij heeft tevens zelfde problemen met de baas. oa een leaseauto beloofd, toen de omzet iets zakte is dat meteen stop gezet incl alle bonussen. Niet volgens afspraak, op papier krijgen we een bonus voor behaalt doel. Dit heb ik voor het hele jaar 2007 met mijn directe manager. Echter als hem maar iets niet zint houd hij het gewoon in.

Al met al kijk ik even wat m'n directe manager zegt (de benaming klinkt allemaal misschien iets krom maar ik wil natuurlijk geen namen neer gaan zetten ;) ). En anders moet ik gewoon de knoop dooghakken. Heb zondagmiddag afgesproken met m'n directe manager.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Even andere vraag; werk je voor een fastfood keten?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ebia schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 23:42:
Even andere vraag; werk je voor een fastfood keten?
Zo'n gevoel bekroop me ook een beetje toen ik het profiel van TS bekeek. 20 jaar en ergens al manager?

Manager lijkt me dan al zo'n groot woord of hij beschikt over exeptionele kwaliteiten dat kan natuurlijk ook.

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 07-09-2007 23:48 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

RedHat schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 21:04:
Mijn directe manager heeft al een aanbod gehad voor een baan die meer bij hem past, nog grotere doorgroeimogelijkheden, meer salaris. Echter heeft hij dat laten schieten doordat hij mij niet alleen achter wou laten. Ik heb hem verteld dat hij z'n geluk achterna moest gaan. Dit heeft hij echter niet gedaan, iets waar ik me dus ook vrij "lullig" over voel.
Dat was 100% zijn keuze en daar bij jij op geen enkele wijze verantwoordelijk voor. Dus hoef je je ook niet lullig voor te voelen.

Persoonlijk ken ik dit soort verhalen en geloof er geen reet meer van.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Cyberpope schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 09:06:
[...]

Dat was 100% zijn keuze en daar bij jij op geen enkele wijze verantwoordelijk voor. Dus hoef je je ook niet lullig voor te voelen.

Persoonlijk ken ik dit soort verhalen en geloof er geen reet meer van.
Dit zijn idd precies de verhalen die je ophangt tegen nog niet zo ervaren jonge medewerker die zich makkelijk laat omlullen als je het op zijn fatsoen speelt.

Ik heb nog nooit een manager gezien die een baan afwimpelde wegen loyaliteit naar één van z'n X medewerkers, en al helemaal niet één die er zo hard op uit lijkt te zijn om de medewerker te naaien.
Hij heeft door dat jouw gevoel voor moreel correct handelen sterk ontwikkeld is, en maakt daar glashard misbruik van door je voor te liegen, dat is het gevoel wat ik erbij krijg.

Laat je niet naaien zondag! Je manager moet ook maar gewoon een vriendin zoeken als ie dat zo leuk vind. Wegwezen bij die gladjakkers.

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 07:39
je baan is niet leuk je moet overwerken (iets waar je zelf voor kiest wat als puntje bij paajtje komt is het je werk maar) ga je geluk achterna.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

19 jaar en dan 80 mensen onder je?

De rest lijkt me niet erg relevant voor de vraag van de topicstarter, daarbij is het ook een flame waar niemand op zit te wachten

[ Voor 75% gewijzigd door SmartDoDo op 09-09-2007 00:23 ]

Groetjes, FaceDown.

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
FaceDown dat is dus een nutteloze flame :) Allereerst weet je niet wat hij onder zich heeft, en hoe bekwaam hij is in wat ie doet.

[ Voor 7% gewijzigd door SmartDoDo op 09-09-2007 00:24 ]

Verwijderd

RedHat schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 11:18:
Ik heb reserves.
Ik heb 2 banen achter de hand.
één daarvan verdient iets minder, maar wel leuke sfeer
De ander verdient factor 1.5x zoveel, maar dat is wel een Restaurant waar een hoop in verbetert moet worden en aangepast kwa personeel en management. Al met al héél stressvol omdat ik dan wel "de lul" moet zijn die mensen moet gaan ontslaan en een nieuw team moet gaan opbouwen. Maar wel een half-jaarlijkse loonsverhoging tussen de 20 en 50%. Maar ik denk dat zoals de situatie daar nu is, ik het max 2 jaar vol hou voordat ik opgebrand ben.
...
Ik ben nu toch eigenlijk wel benieuwd wat voor achtergrond je hebt. Je verdient op je 19e €3000 en je kan een baan krijgen waar je anderhalf (dus €4500!) keer meer kan gaan verdienen, dat doe je toch bijzonder knap.

Om ontopic te blijven, ik ben het eens met enkele mensen hierboven. Ik denk dat je manager je een verhaaltje op de mouw heeft gespeld over die baan om je binnen te houden. Ik zou zeggen laat die manager en hoogste baas lekker zitten en zorg dat je een contract hebt bij je nieuwe baan, zeg vervolgens netjes je baan op en neem al je vakantiedagen (dus ook degene waar je volgens jou en je manager recht op hebt) op en ga uitrusten van het structureel overwerken. Op deze manier begin je fris en fruitig aan je nieuwe baan.

Verwijderd

Met flashin. Waarom zou hij niet capabel kunnen zijn, omdat ie 19 is? D'r zijn mensen zat die de 65 halen zonder ooit een nuttige bijdrage te leveren aan het bedrijf waarvoor ze 'werken' en ik ken jonge mensen genoeg die veel en veel meer in hun mars hebben dan de modale afdelingsmanager.

• RedHat
Ik was het niet van plan, maar ik ga even een stukje neerzetten over mij om side-discussies de kop in te drukken.

Op de basisschool was ik een bovengemidelde leerling, heb groep 4 overgeslagen, en was al een vroege leerling (25 sept). Echter na een zware periode op de middelbare school heb ik haaruitval gekregen (werd kaal) en andere stress symptonen. Blijkbaar ben ik er na die periode dubbel zo goed uitgekomen.

Op m'n 14e bij een lokale Mac Donald's begonnen al humburgerbakkert. Met een loon van 2 euro. Naast school. Maar dat groeide al snel omdat ik blijkbaar toch wat meer dicipline had dan andere leeftijdsgenoten. Toen ik 16 werd manager geworden (floormanger :') ) en toen eigenlijk vrij snel het hele mac-traject doorlopen. Hierna ben ik, met een beetje geluk, de hotel's ingerold. Waar ik dus al snel op een salaris stond waar menig gezin van moest leven. Daarna zijn er nog wat "kleine veranderingen" geweest waardoor ik bij een fastfoodketen (inderdaad) ben gekomen. Het restaurant had een impuls nodig en zocht een innovatief iemand. Daar heb ik nu al min of meer een jaar "de touwtjes in handen" en de zaak loopt meer dan goed. De cijfers zijn het strakst als je kijkt naar andere fastfoodketens.

Maarja omdat ik een tijdje in de hotels heb gezeten had ik dus al een memorabel loon. Dus het heeft ze idd wat loon gekost om me binnen te halen. Dit is de manier geweest waardoor ik dit loon verdien wat ik nu verdien.

Maar daar staat tegenover, wat mensen vanuit een stukje tekst niet zien, dat je bijna geen sociaal leven heb. Maargoed, ik hoop dat ik nu de "side-discussies" op slot heb gegooit. En bij een evt nieuwe baan kan ik iets meer dan 4100 verdienen. En na een jaar (ik ben nu bijna 20, na dat jaar dus 21) en zou ik dus nog een stuk omhoog gaan. Maar ik denk dat ik, vooral om het salaris, als de zaken goed gaan er al snel weer uitgegooit word :)

[ Voor 5% gewijzigd door RedHat op 09-09-2007 06:08 ]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
RedHat schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 21:04:Het werk is op zich helemaal niet erg. De overuren is iets, mja. Ligt misschien ook een klein beetje aan mij. Als ik me ergens op stort wil ik dat het af is en dat het werkt. Andere collega's zijn daar iets laks mee en doen dan half werk. Ik wil mezelf altijd wel nog in de spiegel kunnen bekijken en weten dat ik mijn werk goed doe. Doe ik voor de rest ook, m'n beoordelingsgesprekken zijn allemaal uitstekend, m'n beoordelingen van hoofdkantoor zijn allemaal uitmuntend (ver boven gemiddeld in ieder geval)...
Deze scores en beoordelingen wil nog niet zeggen dat je je 'werk' goed doet. Integendeel. Doordat je door blijft gaan is je werkgever misschien wel tevreden, maar ga je er zelf aan onderdoor en benadeel je de collega's en klanten. Lees de post van ripliini ook nog maar eens. Tevens leg je een norm op aan je collega's die op zichzelf natuurlijk best goed kunnen presteren.
...Mijn directe manager heeft al een aanbod gehad voor een baan die meer bij hem past, nog grotere doorgroeimogelijkheden, meer salaris. Echter heeft hij dat laten schieten doordat hij mij niet alleen achter wou laten. Ik heb hem verteld dat hij z'n geluk achterna moest gaan. Dit heeft hij echter niet gedaan, iets waar ik me dus ook vrij "lullig" over voel. Dat ik de oorzaak ben waardoor hij z'n geluk niet achterna gaat. Hij heeft tevens zelfde problemen met de baas. oa een leaseauto beloofd, toen de omzet iets zakte is dat meteen stop gezet incl alle bonussen...
Als manager zijnde had ik eigenlijk verwacht dat je deze tactiek door zou hebben. Zoals anderen ook opmerken is dit een uitermate onwaarschijnlijk verhaal, dat slechts bedoeld is om morele druk uit te oefenen. Vriendelijk doch beslist pareren is het devies.

Maar goed, laten eens kijken waar het nu echt om gaat:
• Je werkt veel meer dan gezond is op de lange termijn
• Je opper-manager komt zijn afspraken niet na
• Je manager manipuleert je op emotioneel vlak en steunt je alleen in woorden, niet in daden

Die vrije dagen zijn slecht een symptoom en eigenlijk ondergeschikt. Maar ja, wat nu?

Allereerst zou ik je werkdagen tot normale proporties terugbrengen. Opkomen voor je eigen gezondheid wil niet zeggen dat je geen "hart voor de zaak" hebt. Al zal dat waarschijnlijk nog wel eens geroepen kunnen gaan worden door je (opper)manager op het moment dat je inderdaad een pas op de plaats maakt. Bedenk dat je een zakelijke overeenkomst hebt. Het is daarbij niet erg dat je een stapje extra doet, zolang dat stapje maar gewaardeerd wordt. Door de manier waarop er wordt omgegaan met je, wordt je inzet juist bestraft.

Ten tweede zal je nu en in het vervolg moeten krijgen waar je recht op hebt. Dat betekent dat je zaken formeler aan moet pakken. Beloftes werken duidelijk niet. Wanneer de oppermananager niet mee gaat in de lopende zaken, zul je dat op een andere manier voor elkaar moeten krijgen. Bijvoorbeeld door dit samen met de manager te regelen en de oppermanager daar buiten te houden.

Ten slotte is het belangrijk dat manipulanten geen vat op je krijgen en dat je leert op te komen voor jezelf. Het vereist allereerst dat je dit gedrag herkend. Dit is wellicht het lastigste aangezien je karakter dit verhinderd. Tevens komt die herkenning vaak met levenservaring.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Roenie schreef op zondag 09 september 2007 @ 10:51:
Allereerst zou ik je werkdagen tot normale proporties terugbrengen. Opkomen voor je eigen gezondheid wil niet zeggen dat je geen "hart voor de zaak" hebt. Al zal dat waarschijnlijk nog wel eens geroepen kunnen gaan worden door je (opper)manager op het moment dat je inderdaad een pas op de plaats maakt. Bedenk dat je een zakelijke overeenkomst hebt. Het is daarbij niet erg dat je een stapje extra doet, zolang dat stapje maar gewaardeerd wordt. Door de manier waarop er wordt omgegaan met je, wordt je inzet juist bestraft.
Wat je niet moet vergeten dat een manager vaak wordt geacht meer uren te maken als dat nodig is. Overwerk is dus veel structureler en vaak in een contractbepaling opgenomen. Overwerk bij managers is dan ook niet altijd betaald overwerk. Op je 20ste 3K verdienen lijkt me dus wel een goede compensatie voor dit beleid.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:20

ManiacsHouse

Scheisse!

My god... Als ik dit verhaal lees ga ik wel een beetje duizelen. Op je 19de al zo'n berg verdienen... Knap hoor... Maar als je het zo goed doet en zo'n stel hersens en kwaliteiten hebt heb ik eigenlijk 1 vraag/bedenking/waarschuwing. Loop je jezelf niet voorbij? Want wat ik hier zie (niet lullig bedoelt!) is een knap staaltje van toch onervarenheid door leeftijd. Ik gun je zeer zekere een fijne baan en en goed inkomen. Maar persoonlijk zou ik kiezen voor die andere baan met iets minder inkomen (damn op je 19de 3000 euro!) maar wel genieten van je leven en leuke werk. Dat deed ik tenminste op mijn 19de.

Praat er eens over met een vertrouwd iemand. Denk aan jezelf. Vooral op zo'n leeftijd. Want wat je verteld over die stress enzo... Op zo'n jonge leeftijd. Das niet goed. Dat ga je nog wel vaker krijgen... Maar om daar nu al me te beginnen. :S
Succes! En nogmaals mijn complimenten dat je het al zo ver hebt geschopt.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik lees in je posts inderdaad een gebrek aan ervaring met bepaalde trucs van het management boven je, geen wonder omdat je nog erg jong bent. Je zou eens kunnen investeren in wat managementcursussen, dan leer je ook een aantal van de trucs te herkennen die managers toepassen :)

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 09-09-2007 11:58 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ebia schreef op zondag 09 september 2007 @ 11:42:Wat je niet moet vergeten dat een manager vaak wordt geacht meer uren te maken als dat nodig is. Overwerk is dus veel structureler en vaak in een contractbepaling opgenomen. Overwerk bij managers is dan ook niet altijd betaald overwerk. Op je 20ste 3K verdienen lijkt me dus wel een goede compensatie voor dit beleid.
Het salaris doet er helemaal niet toe doet als beloftes niet nagekomen worden en je emotioneel onder druk gezet wordt. De (opper)manager kan ook gelijk zeggen dat er wordt verwacht dat er geen overuren worden geschreven, in plaats van loze beloftes maken. Dat heeft niets met de hoogte van het salaris te maken en geeft al helemaal geen vrijbrief om 'onvoorwaardelijke' inzet te verlangen.

Overigens heb ik het over gewaardeerd worden. Dat hoeft niet per se in geld te zijn natuurlijk, maar kan uiteindelijk ook in ook in tijd, eigenwaarde of imago uitbetaald worden. Alleen naar de beloning kijken is wat te simpel.

• RedHat
Ik heb gesproken met de oppermanager ;) Zijn bevindingen waren hetzelfde als de mijne.

Aankomende week n's op gesprek bij de baas. Oppermanager heeft er namelijk bijgestaan toen hij ze toevoegde, maar heeft ze niet zien wegboeken. maw hij heeft ze er weer uitgehaald of gewoonweg niet geboekt. Dit alles ook met 1 snipperdag die hij er teveel vanaf gehaald heeft heeft me doen besluiten om toch een stevig gesprek aan te gaan met mijn baas.

Die management cursussen zijn geplant ja :) eind september 1, en mid december. Basic + Advanced Management heb ik reeds al maar die waren iets te algemeen.

• Pavla
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-11 13:49
RedHat schreef op zondag 09 september 2007 @ 17:07:
Ik heb gesproken met de oppermanager ;) Zijn bevindingen waren hetzelfde als de mijne.

Aankomende week n's op gesprek bij de baas. Oppermanager heeft er namelijk bijgestaan toen hij ze toevoegde, maar heeft ze niet zien wegboeken. maw hij heeft ze er weer uitgehaald of gewoonweg niet geboekt. Dit alles ook met 1 snipperdag die hij er teveel vanaf gehaald heeft heeft me doen besluiten om toch een stevig gesprek aan te gaan met mijn baas.

Die management cursussen zijn geplant ja :) eind september 1, en mid december. Basic + Advanced Management heb ik reeds al maar die waren iets te algemeen.
Veel succes, ik hoop dat jullie er samen uit kunnen komen. Het is absoluut niet vreemd om het gedrag van je baas even kritisch met hem door te spreken en te kijken wat zijn antwoord erop is.

Trots lid van [DPC] Team Boonanza @ SoB - Bezoek pwnshop.nl!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:32
offtopic:
titel onttagt en iets verduidelijkt (poging tot)

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:20

ManiacsHouse

Scheisse!

RedHat schreef op zondag 09 september 2007 @ 17:07:

Misschien wat off-topic.
Maar jullie gaan me niet vertellen dat je binnen dit soort cursussen 'truukjes' leert om je personeel te 'naaien'.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

maniacshouse schreef op zondag 09 september 2007 @ 21:13:
[...]
Misschien wat off-topic.
Maar jullie gaan me niet vertellen dat je binnen dit soort cursussen 'truukjes' leert om je personeel te 'naaien'.
Nee, maar wel om het personeel te laten doen wat je gedaan wilt hebben. :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-11 13:49
Je werkt structureel veel over, ook omdat je loyaal wilt zijn naar de baas...
Draai de situatie eens om... Stel, je werkt 40 uur in de week. Zou je baas jou het zelfde blijven betalen als je 36 uur gaat werken? ik denk het niet... Je baas is dan dus niet loyaal naar jou toe... Tuurlijk moet je wel hart voor de zaak tonen, maar tot op zekere hoogte. Leef je om te werken of werk je om te leven?
Goed, dan het eigenlijke probleem. Het komt bij mij een beetje over als dreigen, zo van: als ik die dag niet krijg, dan ga ik weg. Is dit de manier om gedaan te krijgen wat je wilt, denk je?
Bedenk wat je wilt, wat je gelukkig maakt, en denk eens aan je toekomst, wat wil je over 5 jaar, of over 10 jaar hebben bereikt? Wellicht wil je interim manager worden ofzo? dan lijkt het me handig om nog wat cursussen te doen, wellicht een avondopleiding HBO management ofzo. Dan heb je wel wat meer vrije tijd nodig, en wordt structureen overwerken helemaal onmogelijk. Je bent nu nog jong, hoe eerder je met zoiets begint, hoe langer je er wat aan hebt...
Aangezien je in een franchise onderneming werkt, zou je samen met je manager, met wie je goed kan opschieten, wellicht samen ook in deze franchise gaan. Eigen zaak starten dus, maar je kent het klappen van de zweep, je kent de keten... wat houdt je tegen...
Ik hoop je hiermee een beetje aan het denken te hebben gezet. Denk niet alleen aan vandaag en morgen, probeer ook eens verder te kijken...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Pagina: 1