Sollicitatie per e-mail en tijd

Pagina: 1
Acties:
  • 2.040 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Misschien een rare vraag maar misschien ook niet :)

De vraag is: Is het een afrader om 's avonds laat een sollicitatie per e-mail te sturen of maakt het niets uit?

Toelichting: Vanavond heb ik een sollicitatiebrief geschreven, door iemand laten lezen, nog verbeterd, en vanavond laat was ik klaar. Maar toen ik aan het versturen toe was, was het 00:14. Die tijd staat dus ook in de e-mail die degene krijgt waar ik de sollicitatie naar toe stuur. Kan zo iemand gaan denken van: Hmmmm die leeft zeker 's nachts en dit zijn geen tijden voor mensen die 8.00 fit beginnen aan hun werk.

Misschien een wat zeikerige vraag, maar ik zie op verschillende websites wel de bekende tips dat je geen gekke e-mail adressen moet gebruiken (zoals megarukker@...) en geen gekke dingen roepen op Hyves als ze je kunnen achterhalen, maar over de timing van een e-mail staat niets. Terwijl een van de grote verschillen van e-mail t.o.v. brief is dat in een e-mail de exacte tijd staat en dit bij een brief niet bekend is buiten de dagtekening.

En hoe zit het met latere tijden? Kunnen mensen die om 4 uur 's nachts een brief klaar hebben niet beter tot 8 uur die ochtend wachten met versturen als het om functies gaat die gewoon overdag plaatsvinden? Of maakt het helemaal niets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84021

Denk dat het een beetje verschilt per persoon. Zullen een hoop mensen zijn die het waarschijnlijk niet eens zien. Dan zullen er wel een paar zijn die zelfs soms nog op de computer zitten, mensen die het niks boeit, of mensen die denken dat het misschien een foute tijd is.
Natuurlijk zijn er ook mensen die denken: wow wat heeft die gast een slecht ritme, dit klopt niet helemaal... En denken meteen iets minder positief/negatief.

Ik zou het gewoon safe spelen en een brief inplannen om smorgens automatisch te verzenden, bv rond 9 ;)

Vind het trouwens wel een goede vraag hoor. Het zijn van die kleine dingen waar je soms niet eens bij stil staat maar wel een tamelijk invloed kan hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 84021 op 07-09-2007 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 164331

Even een bijdrage van mij op een 'normaal' tijdstip. :+

Mensen kunnen nu eenmaal even een ander ritme hebben. Lijkt mij niks mis mee.
Zeker als je werkzoekende bent loop je de kans om helemaal uit je ritme te geraken.
Dat mensen even de pc aanzetten als ze wat onrustig slapen is volgens mij vandaag de dag de normaalste zaak van de wereld.

Verder kan het volgens mij ook als 'erg gemotiveerd' overkomen.

Overigens gebruik ik voor dergelijke mails altijd het account dat bij mijn aansluiting hoort en dus geen hotmailaccount oid. Ik vind dat wat chiquer staan.

Hoe is het eigenlijk gesteld met je ritme? :z

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 164331 op 07-09-2007 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:25
Ik denk ook dat de meesten het niet zien. Ikzelf kan me niet herinneren dat de tijd me ooit opgevallen is bij een e-mailsollicitatie. Aan de andere kant, het is een kleine moeite om even te wachten. En je kunt 's ochtends nog snel even kijken of er geen spelfoutjes e.d. inzitten.

Je hele e-mail, samen met je c.v. geven een indruk van de persoon die erachter zit. Daarin tellen alle kleine beetjes. Het is belangrijk om de indruk te geven dat je er tijd en aandacht aan besteed hebt en daar zou je eventueel de planning van het versturen bij kunnen stoppen.

Maar als een detail een verkeerde indruk wekt is er geen man overboord. Het is immers maar een detail. Ik kan me niet voorstellen dat iemand afgewezen wordt alleen omdat hij/zij op het verkeerde tijdstip aan het mailen was. Er zijn immers genoeg legitieme redenen te verzinnen waarom je zo laat mailt. Het betekent niet meteen dat je elke nacht dronken in de kroeg zit.

[ Voor 8% gewijzigd door DJ Henk op 07-09-2007 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Anoniem: 164331 schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 06:43:
Even een bijdrage van mij op een 'normaal' tijdstip. :+

Mensen kunnen nu eenmaal even een ander ritme hebben. Lijkt mij niks mis mee.
Zeker als je werkzoekende bent loop je de kans om helemaal uit je ritme te geraken.
Volgens mij zijn de meeste werkzoekenden niet werkloos en hebben dus wel een arbeidsritme. Dit geldt ook voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35451

svdmeer schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 00:40:
Misschien een rare vraag maar misschien ook niet :)

De vraag is: Is het een afrader om 's avonds laat een sollicitatie per e-mail te sturen of maakt het niets uit?

Toelichting: Vanavond heb ik een sollicitatiebrief geschreven, door iemand laten lezen, nog verbeterd, en vanavond laat was ik klaar. Maar toen ik aan het versturen toe was, was het 00:14. Die tijd staat dus ook in de e-mail die degene krijgt waar ik de sollicitatie naar toe stuur. Kan zo iemand gaan denken van: Hmmmm die leeft zeker 's nachts en dit zijn geen tijden voor mensen die 8.00 fit beginnen aan hun werk.

Misschien een wat zeikerige vraag, maar ik zie op verschillende websites wel de bekende tips dat je geen gekke e-mail adressen moet gebruiken (zoals megarukker@...) en geen gekke dingen roepen op Hyves als ze je kunnen achterhalen, maar over de timing van een e-mail staat niets. Terwijl een van de grote verschillen van e-mail t.o.v. brief is dat in een e-mail de exacte tijd staat en dit bij een brief niet bekend is buiten de dagtekening.

En hoe zit het met latere tijden? Kunnen mensen die om 4 uur 's nachts een brief klaar hebben niet beter tot 8 uur die ochtend wachten met versturen als het om functies gaat die gewoon overdag plaatsvinden? Of maakt het helemaal niets uit?
Volgens mij maakt dat niets uit.
Toen ik ging solliciteren was het soms ook wel rond 00:00 tot uiterlijk 1:30 dat ik een sollicitatie brief had verstuurd.

Je kan ook zo denken dat men ziet dat je inzet toont om toch nog om die tijd een sollicitatie brief te versturen. (dat je er echt voor gaat)
Al zou je om een uur of 14:00 een brief versturen dan kan men denken dat:

- je de brief op je werk typt
- tijdelijk zonder werk zit.

Maar persoonlijk zou ik daar niet naar kijken eigenlijk.
Het gaat er meer om hoe jij bent, niet om hoelaat je gaat slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Als je je er echt druk om maakt (dat men bv. denkt dat je geen werkethos hebt omdat je midden in de nacht solliciteert .. zwak argument maar goed), dan zet je je systeemtijd toch even anders. Ja sure, als men de headers van je mail gaat doorspitten dan zien ze dat je wel degelijk 's nachts hebt gemaild want elke volgende hop is op een onchristelijk tijdstip, maar soit. Ik moet de 1e nog tegenkomen die dat controleert.

Edit: wat dat aangaat heb ik nog wel een tip. Als je een Word-document bijvoegd met een CV en de daadwerkelijke sollicitatie/motivatie, save ze dan voor je 'm stuurt even als nieuwe files. Dan zijn alle revisies in het document weg alsmede het aantal edits.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 07-09-2007 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06 22:08

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Dit heb ik me nu ook al geregeld eens afgevraagd. En ik weet het antwoord niet ..
Vaak koos ik 'veilige' tijdstippen zoals 19:00 - 21:00 of 's ochtends rond een uurtje of 10. Soms juist tussen de middag, 'in de pauze' zegmaar ..

Sjah .. wie het weet mag het zeggen.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 164331

svdmeer schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 08:28:
[...]

Volgens mij zijn de meeste werkzoekenden niet werkloos en hebben dus wel een arbeidsritme. Dit geldt ook voor mij :)
Hmmm ok. Ging een beetje teveel van mijn eigen situatie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:28

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het wel of niet aannemen van een persoon wordt besloten op basis van:
* Vooropleiding
* Ervaring
* Matching met de functie
* Inhoud solicitatiebrief
* Indruk tijdens gesprek
* Gewenst salaris
* Flexibiliteit werknemer

Ik denk dat het tijdstip waarop het mailtje verstuurd is behoorlijk marginaal is. Ze zijn wel gek om iemand te negeren met een verkeerde tijd. Daar kan nu net die perfect matchende persoon achter zitten (en dat wordt weer met bovenstaande punten bepaald)..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:45
Tegenwoordig hoor je wel dat er veel bedrijven je email + andere gegevens op het internet opzoeken.
Zo heb ik wel eens meegemaakt dat een persoon op een of andere sex site stond geregistreerd en wat er allemaal bij stond wil je niet weten.

Maar goed zorg voor een clean email adres + evt. nick naam die in je email adres zit verwerkt, dat lijkt me belangrijker dan het tijdstip.. En wie zegt niet dat je niet vrij bent geweest die dag (erna).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-06 16:26
genesisfm schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 19:59:
Tegenwoordig hoor je wel dat er veel bedrijven je email + andere gegevens op het internet opzoeken.
Zo heb ik wel eens meegemaakt dat een persoon op een of andere sex site stond geregistreerd en wat er allemaal bij stond wil je niet weten.

Maar goed zorg voor een clean email adres + evt. nick naam die in je email adres zit verwerkt, dat lijkt me belangrijker dan het tijdstip.. En wie zegt niet dat je niet vrij bent geweest die dag (erna).
Ik kreeg op een gegeven moment de vraag waarom ik niet te vinden was met google als ik toch 'dingen met internet' deed... Dude i value my privacy... :X

Ik heb er destijds trouwens wel rekening mee gehouden hoe laat ik een mail stuurde, en altijd 's ochtends proberen te bellen zodat men weet dat je niet de hele dag in je nest ligt te stinken :P

geen idee of het geholpen heeft trouwens, maar goed...

[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 07-09-2007 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Anoniem: 4629 schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 08:47:
Als je je er echt druk om maakt (dat men bv. denkt dat je geen werkethos hebt omdat je midden in de nacht solliciteert .. zwak argument maar goed), dan zet je je systeemtijd toch even anders. Ja sure, als men de headers van je mail gaat doorspitten dan zien ze dat je wel degelijk 's nachts hebt gemaild want elke volgende hop is op een onchristelijk tijdstip, maar soit. Ik moet de 1e nog tegenkomen die dat controleert.

Edit: wat dat aangaat heb ik nog wel een tip. Als je een Word-document bijvoegd met een CV en de daadwerkelijke sollicitatie/motivatie, save ze dan voor je 'm stuurt even als nieuwe files. Dan zijn alle revisies in het document weg alsmede het aantal edits.
afaik komt het tijdstip van de mail zoals je m in je inbox krijgt zo te staan als het moment dat jouw mailserver die mail binnenkreeg, maar goed. Lijkt t me vrij loos om je systeemtijd terug te gaan zetten.

Overigens zijn er genoeg mensen die in een andere tijdzone zitten, wat ook uit kan maken met solliciteren, en daarbij, als jij tijd hebt om een sollicitatiebrief te mailen tussen 9 en 18u staat het vast ook niet goed, want dan ben je zeker andere dingen aan het doen dan voor je huidige baas aan het werk aan het zijn...

Maar goed, volgens mij boeit het idd geen ene drol hoe laat je zo'n ding stuurt.

edit: een snelle test leert dat ik ongelijk heb...systeemtijd terugzetten op 2006 en tadaaa :o

Vaag :o

[ Voor 3% gewijzigd door kamstra op 07-09-2007 21:35 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Pagina: 1