Toon posts:

USB Probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 1.050 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Yo iedereen,

Ik ben hier al altijd goed geholpen geweest op dit forum, dus het wordt stilaan mijn vaste stek voor al mijn pc-kwaaltjes :) Ditmaal heb ik een USB-probleempje.

Mijn vader kwam vandaag thuis met zo'n Topcom Media Kit 250, kort gezegd een soort usb-webcam, koptelefoon met micro en dat allemaal inplugbaar in een soort dock die ook nog es als usb-hub functioneert. Dit dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.factoryprices.nl/images/telefoons__gsm/ip_telefonie/Topcom%20MediaKit%20USB%20100%20VoIP.jpg

Nou heb ik echter het volgende probleem: de webcam zelf zit via een usbpoort in het dock op de afbeelding. Het dock heeft dus 3 usbpoorten: één bovenaan voor de webcam, en 2 langs de zijkanten voor andere apparatuur (fungeert dus ook als usb-hub). Vooraan zijn er twee ingangen voor audio & micro. Achteraan het dock vertrekt een usbkabel om in te pluggen in de computer (en nog 2 kabeltjes voor audio & micro om zo verder verbinding te maken voor de headset).

Als ik de drivers en zo installeer, en de webcam rechtstreeks in de usbpoort van mijn computer steek (dus niet via het dock), werkt die perfect. Alsek echter de webcam in het dock plaats, en het dock aansluit op de laptop, wordt die niet herkend door windows (xp) ook al heb ik de drivers geinstalleerd. Dan krijg ik volgende foutmeldingen:

Afbeeldingslocatie: http://i124.photobucket.com/albums/p34/el_thierro/error1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i124.photobucket.com/albums/p34/el_thierro/error2.jpg

Ik heb reeds vanalles geprobeerd, maar slaag er niet in om het dock te laten werken. Alsek het opzoek in Apparaatbeheer, staat het er als "Onbekend Apparaat" en bij eigenschappen staat er dat er geen stuurprogramma's zijn geinstalleerd, maar telkens ik probeer om dat te doen verschijnt er "dat er geen nieuwere stuurprogramma's beschikbaar zijn". Ik heb al vanalles geprobeerd maar niets werkt.

Het rare is, dat de headset echter wel via het dock geluid krijgt, dus het audio & microsignaal gaat wel door via het dock. De camera werkt echter niet, en als ik wat op de usbpoorten van het dock aansluit werken die ook niet.

Hoe kan ik dit oplossen?

PS: ik heb het hele boeltje proberen te installeren op een (oudere) towercomputer, en daar werkt het raar genoeg wél: als ik het dock inplug met camera en al, herkent windows (xp) het meteen en kan ik mooi alle drivers installeren en werkt alles. Het is dus duidelijk dat er wat foutloopt hier op de laptop, en ik weet niet wat. Het kan ook niet aan een al of niet geupdate versie van XP liggen volgens mij, want die op de tower is al lang niet meer geupdate en het werkt daar zonder problemen.

Enige ideeën? Alvast bedankt!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-02 09:53

Haan

dotnetter

Een wilde gok van mij is dat je laptop niet genoeg vermogen uit de USB poort kan sturen en dat daardoor de boel niet werkt.. Ik heb wel vaker gezien dat bijvoorbeeld een externe 2,5"schijf pas werkte als er een tweede usb-kabel op een ander apparaat werd aangesloten..

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Haan schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 00:01:
Een wilde gok van mij is dat je laptop niet genoeg vermogen uit de USB poort kan sturen en dat daardoor de boel niet werkt.. Ik heb wel vaker gezien dat bijvoorbeeld een externe 2,5"schijf pas werkte als er een tweede usb-kabel op een ander apparaat werd aangesloten..
Wel, in de bijgevoegde manual staat er ook dat het kan dat het dock niet genoeg stroom krijgt, maar net daarom hangt er naast de hoofd-usbkabel nog een secundaire (rode) kabel die je eventueel óók kan inpluggen als je de melding krijgt dat er niet genoeg stroom is voor het dock. Maar die melding krijg ik niet, en ook al steek ik de 2de kabel in lukt het ook niet.

Bovendien heb ik twee externe HD's die al altijd perfect werkten op de usbpoorten van mijn laptop, en is mijn laptop ook relatief nieuw (dus de poorten ook) in vergelijking met de towerpc...

Volgens mij is het dus wat anders?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Wat denk je van deze verklaring: het is goedkope incompatible zut? Ik heb zoiets ook ooit gehad met een goedkope "traveler" camera van de LIDL. Je krijgt dit soort problemen nooit met spul van Logitech etc.

Maar ja, aan dit soort commentaar heb je weinig ;) - sorry.

Maar goed: de ervaring leert dat je beter wat meer uit kunt geven.

[ Voor 22% gewijzigd door pinockio op 07-09-2007 00:15 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Topicstarter
pinockio schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 00:14:
Wat denk je van deze verklaring: het is goedkope incompatible zut? Ik heb zoiets ook ooit gehad met een goedkope "traveler" camera van de LIDL. Je krijgt dit soort problemen nooit met spul van Logitech etc.

Maar ja, aan dit soort commentaar heb je weinig ;) - sorry.

Maar goed: de ervaring leert dat je beter wat meer uit kunt geven.
Daar heb ik inderdaad niet zoveel aan :) Overigens valt TopCom toch nog mee qua merk? Ze hadden toch best goede telefoons en zo volgens mij. Nuja, dat maakt niet veel uit! Het werkt wel op de towercomputer dus echt incompatibel is het niet, er moet gewoon een probleem zijn met mijn laptop.

• Haan

Haan

dotnetter

Probeer dan toch eens voor de grap om het ding met 1 kabel op je laptop aan te sluiten en die ander op een desktop, dan weet je in ieder geval zeker dat het niet daar aan ligt :)

Ik heb trouwens nog nooit vanTopCom gehoord eerlijk gezegd :P

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-01 18:21
Heeft je laptop wel USB 2.0? Anders moet je dit misschien nog aanzetten (BIOS) zodat er meer stroom wordt geleverd aan het ding.

• JEV
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09-2025

JEV

Even een paar vragen:
Wat gebeurt er als je een ander apparaat in de usb hub connect?
Hoeveel usb poorten heb je op je laptop?

Volgens mij wordt nl. de hub wel herkent maar de camera niet.
Kun jij dat confirmeren.

There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes

• JEV

JEV

Bitage schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 00:27:
Heeft je laptop wel USB 2.0? Anders moet je dit misschien nog aanzetten (BIOS) zodat er meer stroom wordt geleverd aan het ding.
Als de laptop geen usb 2 had gehad had hij nog een andere melding gekregen.
NAmelijk dat er een snel apperaat is aangesloten op een langzame poort. |:(

There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes

Verwijderd

Topicstarter
Haan schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 00:25:
Probeer dan toch eens voor de grap om het ding met 1 kabel op je laptop aan te sluiten en die ander op een desktop, dan weet je in ieder geval zeker dat het niet daar aan ligt :)
Bedoel je de stroomkabel dan? Heb ik al geprobeerd :D Werkt niet.
Bitage schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 00:27:
Weet ik eerlijk gezegd niet, en weet ook niet hoe ik dit moet aanzetten, maar de towerpc heeft dat ook niet want die zei letterlijk "dit apparaat kan maar aan de helft van zijn mogelijke snelheid werken blablabla" dus dat impliceerde ook dat USB 2.0 daar niet werkte, maar toch marcheerde het boeltje daar wel!
JEV schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 00:28:
Even een paar vragen:
Wat gebeurt er als je een ander apparaat in de usb hub connect?
Hoeveel usb poorten heb je op je laptop?

Volgens mij wordt nl. de hub wel herkent maar de camera niet.
Kun jij dat confirmeren.
Heb ik al geprobeerd, vermits de headset wél via de hub werkte, maar alsek pakweg een externe HD aansluit op één van de usbpoorten van het dock (hub) werken die niet. Ik heb 4 poorten op mijn laptop, heb reeds in alle 4 geprobeerd en wordt in geen enkele herkend.

De hub wordt volgens mij niet herkend, want zelfs als ik de camera er uithaal herkent hij het dock niet als hub of zo. Ook niet met een externe HD aangesloten erop. Camera alleen (zonder dock) herkent hij echter wel.

• JEV

JEV

Dat et dieexterne hd kan kloppen. Dat usb dock heeft daar niet genoeg power voor. Probeer eens de data kabel van de externe hd via het dock te laten lopen en de power kabel via je laptop. Het probleem is nl. (voor zover ik uit jou woorden kan komen) dat he dock niet extern gevoed wordt. Dus alleen via de usb kabel. Ergo de voeding van een usb poort op je laptop wordt verdeeld over 3 poorten is je dock.
Probeer eens een usb stick erop aan te sluiten. (Die hebben nl. minder voeding nodig.)

Verwijderd

Topicstarter
JEV schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 00:39:
Dat et dieexterne hd kan kloppen. Dat usb dock heeft daar niet genoeg power voor. Probeer eens de data kabel van de externe hd via het dock te laten lopen en de power kabel via je laptop. Het probleem is nl. (voor zover ik uit jou woorden kan komen) dat he dock niet extern gevoed wordt. Dus alleen via de usb kabel. Ergo de voeding van een usb poort op je laptop wordt verdeeld over 3 poorten is je dock.
Probeer eens een usb stick erop aan te sluiten. (Die hebben nl. minder voeding nodig.)
De externe HD krijgt zijn stroom via een aparte adapter die in het stopcontact zit, dus daaraan kan het niet liggen volgens mij. Ook met een USB-stick werkt het niet.

• JEV

JEV

OK dan wordt idd of je usb hub niet herkent of hij is kapot.
Wat je nu nog kunt doen is al je poorten deleten. (Het beste is in safe-mode) Je webcam deinstaleren. Computer opnieuw opstarten. En je usb poorten weer laten herkennen en instaleren. Daarna je usb hub aansluiten. (Als je winxp heb heb je geen drivers nodig) Die laten instaleren.
En daarna via je manual je webcam instaleren en dit is belangrijk aangesloten op de usb hub niet op je laptop usb poort.
Is veel werk. Kan werken. Zekerheid heb je niet.
Succes.

Verwijderd

Topicstarter
JEV schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 00:49:
OK dan wordt idd of je usb hub niet herkent of hij is kapot.
Wat je nu nog kunt doen is al je poorten deleten. (Het beste is in safe-mode) Je webcam deinstaleren. Computer opnieuw opstarten. En je usb poorten weer laten herkennen en instaleren. Daarna je usb hub aansluiten. (Als je winxp heb heb je geen drivers nodig) Die laten instaleren.
En daarna via je manual je webcam instaleren en dit is belangrijk aangesloten op de usb hub niet op je laptop usb poort.
Is veel werk. Kan werken. Zekerheid heb je niet.
Succes.
Ik had die suggestie ook al ergens op een engelstalige site gelezen, maar niet geprobeerd omdat ik niet echt weet hoe ik mijn usb-poorten moet deleten, en ook omdat het me wat afschrok vermits ik met de schrik zit dat dan niets meer zal werken! :P Hoe delete ik mijn usb-poorten? Booten in safemode lukt me wel, maar hoe laat ik dan die poorten herkennen en opnieuw installeren? En gaat die installatie vanzelf of heb ik daar een cd voor nodig? (wss niet vermits je zegt dat je bij winxp geen drivers nodig hebt).

Bedankt.

• Haan

Haan

dotnetter

Het is eigenlijk best makkelijk hoor, ga naar apparaatbeheer en druk op delete op het item dat je wilt verwijderen :P (in jouw geval voor de zekerheid al die usb regels). Daarna scannen op gewijzigde apparaten en dan wordt alles weer geïnstalleerd.

Verwijderd

Topicstarter
Haan schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 01:01:
Het is eigenlijk best makkelijk hoor, ga naar apparaatbeheer en druk op delete op het item dat je wilt verwijderen :P (in jouw geval voor de zekerheid al die usb regels). Daarna scannen op gewijzigde apparaten en dan wordt alles weer geïnstalleerd.
Ja, maar daar staan nogal wat verschillende, moeten die dan allemaal weg? Kijk maar:

Afbeeldingslocatie: http://i124.photobucket.com/albums/p34/el_thierro/usb.jpg

Zal ik dan overigens niet alles wat ik erna inplug opnieuw moeten installeren (zoals drivers voor usb modem en dergelijke), of blijft dat alles lukken zodra ik ze er opnieuw inplug?

• JEV

JEV

Om je poorten te de-instaleren ga je naar.

Rechts klikken op "Deze Computer" -> Eigenschappen -> Hardware -> Appraatbeheer -> Beeld -> vinkje bij "Verborgen apperaten weergeven". Daarna -> usb-controllers (in het veld eronder) -> Op een van de controllers of hubs klikken zodat hij blauw wordt -> Bovenaan op het icoontje klikken "Instalatie ongedaan maken" dit herhalen tot alle ge-deinstalleerd zijn.

Hierna computer opnieuw opstarten. En poorten en hubs opnieuw laten detecteren en instaleren.

Probeer het eerst in de normale modus van windows en als het niet gaat in safe mode.

En je hoeft niet bang te zijn dat ze niet goed worden geinstalleerd. Als het goed is heeft windows de drivers. Ze worden vanzelf herkent en geinstallleeerd op het moment dat je je computer opstart.

• JEV

JEV

Je deinstalleerd geen andere aparaten alleen de poorten.
Plus de drivers van die andere aparaten heeft windows ook en mocht er iets fout gaan installeerd windows die wel weer.

Verwijderd

Topicstarter
JEV schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 01:11:
En poorten en hubs opnieuw laten detecteren en instaleren.
Oke bedankt! Maar moet ik dat bij alle onderdelen doen in de screenshot in mijn vorige post?
En hoe laat ik ze dan opnieuw detecteren en installeren? Gewoon door er elk om beurt wat in te pluggen of zo, of opnieuw via apparaatbeheer, of zal dit vanzelf gebeuren?

• JEV

JEV

Rn je hebt usb 2
Er staat nl. enhanced host controller.

• JEV

JEV

Alles weg.
Computer opnieuw opstartem
En elke keer automatisch laten instaleren.

Verwijderd

Topicstarter
JEV schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 01:14:
Rn je hebt usb 2
Er staat nl. enhanced host controller.
Ach, oke, dat weet ik nou ook weer 8)7
JEV schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 01:15:
Alles weg.
Computer opnieuw opstartem
En elke keer automatisch laten instaleren.
Oke, ga ik nou even proberen!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, we zijn zo'n goede 3 uur later en je kan niet geloven in wat voor een rotzooi ik terechtgekomen ben. Ik heb dus die usbpoorten gedelete, en bij het heropstarten kwamen die inderdaad één voor één vrolijk terug tevoorschijn, maar het enige wat nog werkte uit zichzelf was mijn muis...ik geraakte niet meer op internet want mijn modem werkte niet meer, bij apparaatbeheer stonden plots twee modems en telkens ik veranderingen aan één van de 2 wou aanbrengen bevriesde de hele boel - zelfs als ik het in veilige modus probeerde. Na enkele malen rebooten na bevriezen geraakte ik zelfs niet meer in windows...kortom een ferme schijtboel gehad de voorbije drie uren, ben er nou eindelijk in geslaagd om de modem weer in gang te krijgen, en het grappige is dat het voor het oorspronkelijke probleem helemaal niets geholpen heeft. Ik sta nu op het punt het hele boeltje in de vuilbak te kieperen dus ik zou beter gaan slapen :)

Verwijderd

Topicstarter
YAAAAAAAAAAAAAARharharhar!

Je gelooftet nooit, maar ik heb in extremis besloten nog éénmaal te rebooten en het alsnog (na alle miserie om alles weer zoals vroeger te krijgen) tegen beter weten in tóch nog eens te proberen, en na wat foefelen met de drivers is het me EIN-DE-LIJK gelukt!

Het advies over de usb-poorten zal dus inderdaad geholpen hebben vermoed ik, al had ik het graag wat vlotter zien verlopen dan het nu is gebeurd, maar kom, het belangrijkste is dat het werkt! (voorlopig toch)

Bedankt voor de hulp, nou ga ik slapen en ik hou mijn hart vast om de boel morgen weer in te pluggen en te kijken of het nog werkt! :)

• JEV

JEV

Ok ik hoop dat het nog steeds werkt :)
Dat hij opeens 2 modems zag had niet mogen gebeuren. :?
Het enige wat ik kan bedenken is dat je die ook bent gaan instaleren na de opstart van windows.
Maar het belangrijkste is doet die hub het nou???

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01 09:41

MRic3

Of praat ik weer poep?

Dus je Topcom Media Kit 250 doet het nou ook weer?

* MRic3 heeft ook een keer bij een computer dit probleem gehad.

Ik durf van mijzelf te beweren dat ik redelijk veel verstand heb van dit soort problemen maar ben er toen niet uitgekomen. Was toen een hele uitdaging waar ik dagen achter aan heb zitten jagen en de gekste dingen heb gedaan. Uiteindelijk heb ik mij gewonnen gegeven en de Windows opnieuw geïnstalleerd. Ik beschouw windows opnieuw installeren altijd als een nederlaag voor mij, maar het werkte weer wel.

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

Topicstarter
JEV schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 11:36:
Ok ik hoop dat het nog steeds werkt :)
Dat hij opeens 2 modems zag had niet mogen gebeuren. :?
Het enige wat ik kan bedenken is dat je die ook bent gaan instaleren na de opstart van windows.
Maar het belangrijkste is doet die hub het nou???
Yep, hij werkt nog steeds! Heb nou zelfs al mijn muis via de hub aangesloten en dat werkt ook, alles werkt nu werkelijk, camera werkt via hub en headset ook, alles is in orde! Na het herinstalleren van die poorten herkende hij het boeltje gewoon zoals de andere towercomputer het herkende - zoals het zou moeten dus! Na het installeren van de drivers werkte alles. Bedankt!! *high five*

PS: over die modem, idd na het opstarten van windows werkte die niet meer, en alsek hem inplugde kwam er dat hij niet naar behoren werkte, dus heb ik hem gewoon bij apparaatbeheer geselecteerd en de reeds bestaande drivers geselecteerd en geinstalleerd, maar daar is het wat foutgelopen denkek...nu, dat weet ik voor de volgende keer!
MRic3 schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 12:09:
Dus je Topcom Media Kit 250 doet het nou ook weer?

* MRic3 heeft ook een keer bij een computer dit probleem gehad.

Ik durf van mijzelf te beweren dat ik redelijk veel verstand heb van dit soort problemen maar ben er toen niet uitgekomen. Was toen een hele uitdaging waar ik dagen achter aan heb zitten jagen en de gekste dingen heb gedaan. Uiteindelijk heb ik mij gewonnen gegeven en de Windows opnieuw geïnstalleerd. Ik beschouw windows opnieuw installeren altijd als een nederlaag voor mij, maar het werkte weer wel.
Ja, net daarmee dat ik gisteren ook niet zou gaan slapen voor ik het gevonden had :D Ik weigerde me echt gewonnen te geven, ook niet met al die andere problemen die ik toen plots had. Mens > Machine! Bij mij is het dus hoofdzakelijk gelukt door die USB-poorten te deleten en dan opnieuw te installen (hoefde ik niet eens voor in Veilige Modus te gaan - nadien wel voor andere miserie natuurlijk :P) Toen herkende windows het hele boeltje ineens en na het installen van de drivers werkte het!

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01 09:41

MRic3

Of praat ik weer poep?

USB poorten deleten en nog veel drastischer gedaan dus het was een ander probleem.
System file check (sfc /scannow) en zelfs een inplace install gedaan (!!!!) probleem ging niet weg.

Ach ja, ik soms zit het mee, en zoms zit het tegen. Mooi dat het weer werkt bij jou.

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Pagina: 1