Van RAID -> Slee

Pagina: 1
Acties:

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

Topicstarter
Ik krijg de laatste tijd vaak vastlopers.
ik denk dat het komt door het volgende. Klopt mijn gedachte?:
ik heb fireball KA13.6 (ATA 66????) in een slee zitten. Deze slee zit op een 80 aderige kabel, welke op mijn 2e raid controller zit. Daar mijn slee maar 40 aderig doorgeeft krijg je bij veel data overdracht vastlopers (in win2k) Zo vast, dat alleen hard resetten de opl.is.
klopt dit?

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

is die schijf toevallig een 7200rpm schijfje? dan mag ie helemaal niet in een slee zitten tenzij het een sleetje met een ingebouwde fan is. door die slee kan de warmte van het ding namelijk niet wegkomen en raakt ie oververhit. en dan is het maar een kwestie van afwachten voor ie kaduuk is.

en verder lijkt het me beter om ook maar gewoon een 40-aderige kabel tussen die slee en de controller te hangen. zoals jij het doet vraag je volgens mij om problemen.

• 456
  • Niet online

456

Topicstarter
Ah. oke, mijn slee heeft inderdaad geen fan, alleen een paar van die sleuven.

Ik ga die 7200rpm eruit halen, maar ik vind 2 harde schijfen boven elkaar ook niet geweldig voor de warmte:dan kan er 1 zijn warmte onder en de ander boven niet kwijt.
Ik zet een ordinaire 400meg in die slee, gewoon op een ide poort.

• 456
  • Niet online

456

Topicstarter
Wat ik nu heb gedaan:
Mijn klepjes van mijn slee eraf gehaald, dus hij is open vanonder en van boven. Dus aan de koeling kan het niet liggen.
Ik vind dit beter omdat ik nu niet met bovenstaand hitte probleem kom te staan.

Mensen komen bij mij om de slee erin te doen, ik hoef zelf niet weg met mijn slee, dus klepjes kunnen er af blijven. En tzt maak ik wel een fix voor die kabel (rechtstreeeks op harde schijf aansluiten oid)

• 456
  • Niet online

456

Topicstarter
Hmm... ik heb die Quantum Fireball KA13,6 (7200rpm) dus rechtstreeks op die 80aderige kabel gezet, die weer op mijn raid zit (dus zonder tussenkomst van de slee)
Echter: Nog steeds hang ups!
En goeie ook...

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
hoogst waarschijnlijk komt dit niet door de warmte maar door een te lage spanning naar je hd,hoe kan dit denk je nou in bijna iedere slee zit een systeem ingebouwd dat als je de sleutel omdraaid om hem eruit te halen eerst je hd spanningsloos word gemaakt.

zou je dit niet doen en je hd eruit trekken terwijl je pc aan staat loop je het risico om een of bijde op te blazen,dus er zitten 1 of 2 transistoren in die tussen je 5 en 12 volt
draden zitten deze zijn echter niet gekoeld
en als je een hd heb die te veel stroom trekt voor een ongekoelde transistor dan zal de spanning en de stroom dalen waardoor je hd onbetrouwbaar gaat werken.

dus wat te doen het meest simpele is deze 2 transistoren niet meer hun werk te laten doen dmv de collector en de emitter aan elkaar te solderen simpel gezegt als ie met de opdruk naar boven ligt en met de pootjes naar je toe
dan is de middelste de collector en de rechtse de emitter soldeer deze aan elkaar met een klein druppeltje soldeer.

je probleem is vrijwel zeker weg in een hoop nieuwe sleden zijn ze al reeds niet meer aanwezig om dit probleem te omzeilen.

• 456
  • Niet online

456

Topicstarter
Het enige waar ik mijn slee voor gebruik is momenteel omdat dit het makkelijkst is om mijn harde schijf in op te bergen. Immers, die slee is de enige plek waar mijn harde schijf in kan plaatsen.
Stroom en Data krijgt ie rechtstreeks van de bron, komt geen slee of wat dan ook meer tussen. En toch blijft ie hangen

Verwijderd

ik heb precies het zelfde gehad met dezelfde schijf.
eerst had ik steeds vastlopers zonder reden en na een maand de eerste bad clusters.
omdat hij 1 jaar en 1 maand oud was viel ik alleen onder fabrieks garantie.
ik moest f25,00 betalen voor opsturen en zo en kreeg na 6 weken een 30Gb Fireball plus LM terug.

ondanks problemen er wel op vooruit gegaan

• 456
  • Niet online

456

Topicstarter
huh... das lekker:
Tot hoelang loopt de fabrieks garantie?

Verwijderd

3 jaar