P5B Deluxe + 2 Raptors in RAID0

Pagina: 1
Acties:

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:15
Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van deze mooie hardware. Een P5B Deluxe met onder
andere 2 74GB Raptor schijven van Western Digital. Ik heb deze schijven gebruikt in de RAID0 config, wat vlekkeloos verliep. Echter nu ik mijn Windows wil herinstalleren geeft hij problemen.

De instellingen van de BIOS staan op RAID, dat is opzich het probleem niet. Ook worden de twee Raptors ook als Member disks aangezien. Maar als ik Windows wil installeren gaat het wat moeilijker. Ookal zeg ik dat hij met het installeren de JMicron RAID controller moet installeren, toch geeft hij een BSOD nadat alle bestanden geladen zijn. Dit is echter NIET zo als de instellingen in de BIOS op IDE staan. Dan boot windows gewoon door en kan ik windows installeren. Helaas worden de schijven dan niet herkend als een RAID partij, dus kan ik het wel installeren, maar komt hij maar op 1 schijf terecht.

Wie weet wat mijn probleem is en kan mij helpen? Voorheen heb ik dus de config wel gebruikt, dus hardwarematig kan het geen probleem zijn.

Ik hoor het graag!

Groeten Jochemp

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Volgens mij je je eens beter verdiepen in hetgeen je mee bezig bent. Als ik het goed inschat heb je op één raptor windows geinstalleerd (dus niet op een raid array). Ga je nu in de bios de raid controller omzetten naar raid krijg en je gaat ook nog een raid array maken dan werkt dat niet meer omdat je in feite een nieuwe schijf aan het systeem hebt gehangen waar niks op staat. Je hebt trouwens twee raid controllers in je systeem en ik schat in dat je bezig bent op de ICH8R (of dat zou je iig moeten doen), dus de Jmicron zou ik uitzetten in de bios om verdere verwarring te voorkomen.

Lees de manual eens, is m'n volgende tip :).

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Op mijn P5GDC-V Deluxe (gekocht 2005) gaat het als volgt:
- raid controller op diskette zetten (is dat tegenwoordig nog steeds op een diskette??)
- In Bios op RAID zetten (SATA geedeelte, PATA op RAID is bij mij ook mogelijk) en bijbehorende ROM enablen.
- Bij booten op CTRL+I drukken en het RAID-0 volume definieren, eventueel met partities (eventueel een tweede volume definieren als RAID 1).
- Rebooten met Windows CD in de lade. Op tijd op F6 drukken voor de raid controller en deze laden (natuurlijk wel de juiste kiezen).
Nu moet Windows het raid 0 volume herkennen.
Je kunt op dit moment de installatie afbreken en naar repair gaan. je krijgt dan toegang tot C:
Misschien handig om tijd te besparen zo hoef je niet door de hele installatiecyclus om te zien dat het mis is.

Het schijnt ook mogelijk te zijn om het systeem eerst op één schijf te installeren, een tweede schijf erbij te zetten en dan onder WIndows dit om te zetten naar een raid-array, maar daar moet je de intel-driver handleiding goed voor lezen. Ik weet niet onder welke voorwaarden dit werkt, want je kunt vanuit windows niet je BIOS omzetten van IDE naar RAID. En je kunt niet op een enkele RAID 0 schijf booten. Ik denk dat je sowieso je BIOS op RAID moet hebben staan en de raid controller geladen bij de installatie van windows. Niet interessant dus.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. De P5B is toch even iets anders.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Het klinkt alsof je inderdaad alle schijven wel correct op de (snellere) ICH8R hebt aangesloten, maar Windows de verkeerde JMicron drivers wilt voeren. Heb wel de ICH8R RAID drivers met F6 geladen ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:15
SKiLLa schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 19:10:
Het klinkt alsof je inderdaad alle schijven wel correct op de (snellere) ICH8R hebt aangesloten, maar Windows de verkeerde JMicron drivers wilt voeren. Heb wel de ICH8R RAID drivers met F6 geladen ?
Hallo SKiLLa,

Jazeker, ik heb de diskette met de installatie meegevoerd. Echter is het als ik dus deze driver selecteer, het niet mogelijk om dan bijvoorbeeld op S te drukken. Namelijk, als ik de driver selecteer komt hij in principe in de lijst te staan. Maar als ik daarna op enter druk, heb ik het idee dat hij dan de driver niet meepakt omdat de enter-knop de toets is voor als je geen diskette of iets dergelijks hebt.

Daarom als ik na de eerste keer kiezen nog een keer de driver selecteer, dan krijg ik het schermpje van de driver zelf, dus waar windows vraagt of je deze driver werkelijk wil installeren. Ik moet dan S drukken om het te bevestigen en de driver op de diskette te gebruiken. Bij de Enter toets worden de Windows drivers gebruikt. Als ik op S druk gebeurd er niks, ook niet als ik herhaaldelijk druk.

@Dukey: De manual heb ik al zorgvuldig doorgelezen, en de stappen uitgevoerd. Jammer genoeg heeft dat geen zin (of ik doe het gewoon verkeerd ;) )

EDIT: Goed nieuws. Het probleem is opgelost. Ik had mijn oude RAID floppy weer terug gevonden (had een nieuwe gemaakt met de support CD-ROM), en heb hiervan de Intel driver gebruikt. Vraag me niet waarom hij het nu wel doet, maar het is in ieder geval ICH8R driver en Windows geeft geen BSOD's meer en herkend de schijven als 1 geheel. Eindelijk is het me gelukt _/-\o_

Iedereen bedankt voor de reacties!

[ Voor 13% gewijzigd door Jochemp op 07-09-2007 21:07 ]

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black