Hoe goed zijn die goedkope omafietsen?

Pagina: 1
Acties:
  • 545 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Bij de Halfords en de Hema kun je voor zo'n 160,- een omafiets kopen. Nu vraag ik me af wat de kwaliteit van die dingen is. Dat ze goedkoop zijn hoeft niet per se te betekenen dat het niets is, maar kan me voorstellen dat het ws geen gazelle fietsen zijn die 20 jaar meegaan. Maar als ik er een jaartje of 5 in de stad plezier van zou kunnen hebben, vind ik het al prima. Wat zijn jullie ervaringen en weet iemand waar je het beste zo'n goedkope kunt halen?

Vond trouwens ook nog deze link:
In het aprilnummer 2006 van de Consumentengids heeft de Consumentenbond twaalf omafietsen aan een test onderworpen. De 'Gazelle Toer populair' (zie foto) kreeg met 72 punten de meeste waardering. Deze omafiets werd vooral geprezen om z'n rijcomfort en -eigenschappen. Het Gazellemodel was met een adviesprijs van € 500,- wel de duurste van het stel. Tweede werd in het testoordeel met 70 punten de Gazelle Basic (€ 400,-). De Halfords fiets Limit Classic omafiets 28'' (adviesprijs € 190,-) kreeg met 52 punten de 'kooptip' als 'voordelige keus'.

[ Voor 43% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 06-09-2007 22:12 ]

Anoniem: 161430

Lees dit nog eens?

[ Voor 81% gewijzigd door SmartDoDo op 07-09-2007 15:52 ]

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:33
Als kroegfiets voldoet het prima :P Ze vertonen wel vrij snel roestplekjes overigens.

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024
Ik wil hem voor meer dan alleen kroegfiets gebruiken, gewoon als stadsfiets. Hij staat overigens buiten.

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-04 23:16
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 06 september 2007 @ 23:00:
Ik wil hem voor meer dan alleen kroegfiets gebruiken, gewoon als stadsfiets. Hij staat overigens buiten.
Mijn dochter van 15 heeft er 1, ongeveer een jaar, en fietst er iedere schooldag ongeveer 3 kwartier heen en 3 kwartier terug mee. Op zich is het wel een redelijke fiets, maar zeker geen Gazelle of iets vergelijkbaars, het doet allemaal wat slapper aan. Maar hij is nog heel (op een kapotgetrapt achterlicht na en 1x 5 kapotte spaken gehad nadat iemand op het achterwiel had gestaan, maar daar kan ook een Gazelle niet tegen).

Hoe hij zich houdt als hij buiten staat weet ik niet, hij staat hier wel buiten, maar onder een afdak (fietsenhok) en hij is in dat jaar niet echt verroest.

Voor het geld vind ik hem eigenlijk goed zat.

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hmm meestal zit op het frame wel garantie, maar het glimmende stuur gaat barsten en roesten na een jaar (kan je voorkomen door na schuren het stuur zwart te spuiten of een zwart stuur erop te knallen).

En de trappers zijn maar van bedenkelijke kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij zulke goedkope fietsen is de afwerking vaak wat slechter. Dus eerder roest, rammelende of loszittende onderdelen e.d. Maar aangezien zo'n omafiets heel simpel is (geen versnellingen of handremmen e.d.) kan er verder ook weinig kapot, dus ws. zal zo'n fiets het nog wel een paar jaar zonder al te veel problemen uithouden als je er een beetje voorzichtig mee bent en af en toe klein onderhoud verricht (loszittende spatborden weer vastzetten e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-04 12:12

Theo

moederbord

Kun je niet beter voor 160 een tweedehand oma fiets kopen van een paar jaar oud? (iets van 2-3 jaar oud)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

Die fietsen zijn ook totaal niet bedoeld als endurance fietsen om van hier tot in turkije mee te rijden :p

Gewoon de simpele dagdagelijkse sleur en trekfiets, voor scholieren 'on a budget', studenten, mensen die sowieso niet al te veel willen uitgeven aan een fiets (uiteindelijk is het slechts dat he, een simpele normale fiets). En omaatjes die toch maar aan 15km/u een paar straten verder naar het groentewinkeltje rijden.

Wie veel investeert in een fiets moet hem ook vaak genoeg gebruiken om de afschrijving redelijk te houden. Daarbij is een dure fiets geen garantie op minder diefstalkans en als je valt of aangereden wordt is de dure fiets net zo goed kapot.

Verder zijn deze fietsen heel eenvoudig (en eenvoudig haalt het op lange termijn altijd :p ) en ik zie niet in hoe je zelfs een goedkoop kader met eenvoudig relax gebruik op vijf jaar zou kunnen 'kapotrijden'. Hier staan ook genoeg paupere studentenfietsen dag en nacht buiten, en het kader is 'always last to go'. Wielen, banden, remmen enz eerst natuurlijk...

Anyhow, als je hier vijf jaar mee doet (wat het gemakkelijk zou moeten kunnen halen) is 160 euro niet overdreven veel. En sommigen geven ook liever minder uit om in geval van diefstal over verlies ook niet zoveel verlies te moeten incasseren. Zeker als fietsen geen hobby is maar gewoon iets wat je nodig hebt.
Zelfs tweedehandsfietsen a 80 euro of zo kunnen gemakkelijk jaren mee. Enige wat je hebt zijn de kosten van banden en zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

M'n moeder kocht een jaar of twee terug zo'n geval bij de Halfords. Op zich functioneert het nog steeds, maar:

- het metaal is zo zacht dat de bout voor de zadel er doorheen draait voordat je de zadel goed op hoogte vast hebt
- fiets trapt beduidend zwaarder dan een vergelijkbare 'klassieke' omafiets
- op een of andere manier is het niet uit zichzelf stabiel. Fietsen zonder handen kun je wel vergeten erop.

Kortom, IMHO ben je met een 2e hands omafiets voor EUR 50 veel beter uit.

* dion_b baalt er nog steeds van dat de zijne gejat werd, net de enige keer dat hij hem uitleende (en net na een dure reparatie uiteraard :( )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Laatst online: 22:53
Doe dit stukje eens lezen

[ Voor 93% gewijzigd door SmartDoDo op 07-09-2007 15:55 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Oke je vroeg hoe goed, niet hoe goedkoop. Dat zou ik niet weten.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:11
Verwacht er niet te veel van. Frame is wat zwabberiger (vandaar dat lastige fietsen zonder handjes) of de torsiestijfheid is niet zo veel. Verder moet je niet teveel van de wielen verwachten, gaat redelijk snel een slag in zitten
Eigenlijk is de vraag stellen hem al beantwoorden.
Geef dat geld uit aan een 2de-hands of sla aan het rekenen.
Hoe lang zou je ermee doen met zo'n fiets, zonder grote reparaties (als je zelf handig bent kun je zelf de wielen richten na een jaar) en zet dat af tegen de prijs.

[ Voor 23% gewijzigd door maartend op 07-09-2007 03:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-04 22:54

Yor

Yor1313#2571

writser schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 02:25:
Een junk in de stad vraagt gemiddeld 10 euro, maar afdingen lukt meestal wel tot 6 euro. Of neem wat Poolse / Hongaarse bankbiljetten mee, daar trappen ze vaak in. Een goedkope flex kost rond de 30 euro bij de Gamma, dat is op de langere termijn een betere investering.
Tel daar de kosten van de boete die je voor heling krijgt bij op en je kunt beter een nieuwe dure fiets kopen.

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Yor_13 schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 05:17:
[...]

Tel daar de kosten van de boete die je voor heling krijgt bij op en je kunt beter een nieuwe dure fiets kopen.
Nog even los van dat je zo criminaliteit ondersteunt, want je houd een afnemers-markt in stand en daarmee ook de vraag naar diefstal. Imho mag je dan niet alleen worden aangepakt voor heling, maar ook de tralies een tijdje van de binnenkant gaan bekijken :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Wat ik zo raar vind is dat er nooit vergelijkbare modellen spotgoedkope herenfietsen aangeboden worden - alleen opoefietsen voor vrouwen.

Sommige opa-fietsen kosten je 700 euro. Zo ook Azor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
wildhagen schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 06:18:
[...]

Nog even los van dat je zo criminaliteit ondersteunt, want je houd een afnemers-markt in stand en daarmee ook de vraag naar diefstal. Imho mag je dan niet alleen worden aangepakt voor heling, maar ook de tralies een tijdje van de binnenkant gaan bekijken :)
Zeker nooit student geweest? Ik ga echt niet 150 euro's neerleggen voor een fiets die binnen een half jaar toch weer gejat is... in Groningen heb je genoeg fietsenwinkels die ook 's nachts geopend zijn :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Anoniem: 787 schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 09:59:
Wat ik zo raar vind is dat er nooit vergelijkbare modellen spotgoedkope herenfietsen aangeboden worden - alleen opoefietsen voor vrouwen.

Sommige opa-fietsen kosten je 700 euro. Zo ook Azor.
Zo'n 'opa-fiets' ziet er al wel wat 'geavanceerder' uit. Alleen al de trommelremmen zijn bijna duurder dan zo'n complete 'oma-fiets' ;) Bovendien zal er denk ik meer vraag zijn naar oma-fietsen dan opa-fietsen.
Verder heb je bij bouwmarkten enzo volgens mij wel regelmatig herenfietsen te koop voor +- 200 euro. Zijn dan geen opa-fietsen, maar wat sportievere modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
ik heb een paar van die oma fietsen versleten. Het stuur boog regelmatig richting het zadel door m'n ietwat lompe fietsgewoonten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Inderdaad, die bouwmarkt fietsen zijn een heel stuk beter.

Kwaliteit is niet veel beter, maar het is wel allemaal een stuk lichter doordat er minder op zit en het ziet er wat fatsoenlijker uit. Vaak krijg je dan ook nog 3 versnellingen en handremmen dus dat is helemaal mooi. Voor 200 euro heb je met een beetje geluk ook nog een trommelrem achter.

Wel dezelfde probleempjes, snel roesten, los zittende panelen, alle schroeven minstens 1x in de 3 maanden aandraaien anders valt het uit elkaar. Bizar slechte standaard (die gewoon meteen een nieuwe kopen, die dingen die er standaard op zitten werken gewoon niet)

Ook een puntje: Bij die bouwmarkt fietsen is haast altijd het achterlicht een batterij versie, dat is dus erg gunstig. (Wel is de batterij die er standaard in zit binnen no time leeg, dus even een bijkopen).

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 07-09-2007 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:58

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mijn zus heeft er eentje, vermoed dat hier en daar wat schroefjes vervangen, mogelijk later spatborden en licht vervangen door die batterijen-versie. Zadel vervangen door zo'n selle royal (2 tientjes) en alvast een normale standaard opgezet (van oude fiets).

Normaal gebruik haal je makkelijk 2 jaar, mijn vorige opoe (:P) fiets heeft het ruim 6 jaar volgehouden, waarna hij door wat vandalen total loss is getrapt.

edit: oja, lasdrager is geen hoge kwaliteit, die gaat als eerste kapot.

[ Voor 15% gewijzigd door SinergyX op 07-09-2007 10:20 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Peedy schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 10:04:
[...]

Zeker nooit student geweest? Ik ga echt niet 150 euro's neerleggen voor een fiets die binnen een half jaar toch weer gejat is... in Groningen heb je genoeg fietsenwinkels die ook 's nachts geopend zijn :Y)
Prima hoor, maar dan moet je ook niet klagen dat je fiets gejat word, want daar werk je op deze manier zelf doodleuk aan mee namelijk...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik kocht een 2 jaar geleden bij Halfords de goedkoopste herenfiets. In het begin fietste deze uitstekend, maar hij staat altijd buiten geparkeerd. Resultaat: roest.

3 maanden geleden heb ik 2e hands een opgeknapte fiets gekocht, voor in een andere stad (zonder versnellingen en terugtrap rem) en die gaat als een speer.

Die goedkope fietsen roesten dus gewoon makkelijk, zet m dus overkapt of binnen neer als dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 06 september 2007 @ 22:09:
Bij de Halfords en de Hema kun je voor zo'n 160,- een omafiets kopen. Nu vraag ik me af wat de kwaliteit van die dingen is. Dat ze goedkoop zijn hoeft niet per se te betekenen dat het niets is, maar kan me voorstellen dat het ws geen gazelle fietsen zijn die 20 jaar meegaan. Maar als ik er een jaartje of 5 in de stad plezier van zou kunnen hebben, vind ik het al prima. Wat zijn jullie ervaringen en weet iemand waar je het beste zo'n goedkope kunt halen?
Bij station velperpoort koop je ze voor 2 tientjes, ze hebben er echter al wel 10 jaar op zitten....
maartend schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 03:15:
Verwacht er niet te veel van. Frame is wat zwabberiger (vandaar dat lastige fietsen zonder handjes) of de torsiestijfheid is niet zo veel. Verder moet je niet teveel van de wielen verwachten, gaat redelijk snel een slag in zitten
idd..ik heb al meerdere malen gebogen frames opgelopen....ligt niet zo zeer aan omafietsen, maar aan dames fietsen in het algemeen. BIj een ongeluk redden die dingen je leven(je kan gewoon afstappen/eraf springen, wat ik ook al meerdere malen gedaan heb) maar qua stevigheid heb je wel een probleem :P

De wielen zelf vernaai je niet zo snel, tenzij je zijwaartse krachten gaat uitoefenen, maar da's sowieso een no-go behalve bij mountainbikes...
wildhagen schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 10:36:
[...]
Prima hoor, maar dan moet je ook niet klagen dat je fiets gejat word, want daar werk je op deze manier zelf doodleuk aan mee namelijk...
Waarom klagen? 't Ding kostte je nog geen 3 tientjes... ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Rey Nemaattori op 07-09-2007 11:09 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Peedy schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 10:04:
[...]

Doe niet zo kansloos. Als student heb ik me er altijd wild aan ge-ergerd als je de kroeg uitloopt en je fiets is pleite. Niets zo irritant als strontbezopen naar huis moeten lopen omdat een andere student niet met zijn poten kon afblijven van jouw eigendom. We leven hopelijk niet meer in de tijd dat studenten niet gebonden waren aan de burgerlijke wetten. We betalen toch ook gewoon accijns op drank en ik neem toch aan dat we ons ook moeten houden aan den burgerlijken strafwet?

Gewoon een paar royale sloten kopen en ervoor zorgen dat je hem gewoon niet mee kúnt nemen. Ik heb tenminste in mijn studententijd eigenlijk nog nooit meegemaakt dat iemand met een zwaar model professionele slijptol in de kroeg rondliep, dus als je maar gewoon voor goede kettingen zorgt loopt het allemaal wel los.

Overigens kun je ook voor 75 euro prima tweedehands fietsen kopen (legaal). Fiets nu zelf op een tweedehands Altra, voor 160 eu gekocht (nieuwwaarde tegen de 700), gehaald bij de Vlietmolen in Rotterdam. Superkwaliteitje, dat zou ik duizendmaal eerder doen dan een nieuwe fiets van datzelfde bedrag waarop je het gevoel hebt dat je ieder moment met je ass op de zadelpen zit zodra je een stoepje afrijdt.

[ Voor 11% gewijzigd door nare man op 07-09-2007 11:34 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Gewoon een paar royale sloten kopen en ervoor zorgen dat je hem gewoon niet mee kúnt nemen. Ik heb tenminste in mijn studententijd eigenlijk nog nooit meegemaakt dat iemand met een zwaar model professionele slijptol in de kroeg rondliep, dus als je maar gewoon voor goede kettingen zorgt loopt het allemaal wel los.
Jah, en dan ben je elke keer 10 minuten bezig bij de supermarkt. Bovendien komt een beetje zichzelf respecterende fietsendief met een betonschaar overal doorheen.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-04 20:28

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Volgens mij jat "een beetje zichzelf respecterende fietsendief met een betonschaar" geen fietsen met een nieuw prijs van 160,- maar kijken die lui meer naar de duurdere fietsen.

Een junk verkoopt namelijk ook zijn betonschaar voor dope.

Maar on-topic, ik zou ook voor ongeveer dat bedrag een tweedehands fiets bij een goede fietsenmaker kopen ipv een nieuwe bij de Halfords.

[ Voor 22% gewijzigd door Kluk-Kluk op 07-09-2007 11:56 ]