nVidia 8400 GT

Pagina: 1
Acties:
  • 973 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Ik heb even een kort vraagje mbt geheugens van grafische kaarten. Ik snap iets niet zo goed en google biedt me niet bepaald een verklaring.

Ik ga me nu bv binnen korte termijn een sony vaio fz11s aankopen, deze is uitgerust met een 8400 gt.

Nu op de sony site zie je staan:

Volledige naam videokaart NVIDIA® GeForce® 8400M GT
Producent NVIDIA®
Opmerkingen 895 MB aan beschikbaar graphics-geheugen en 128 MB aan videogeheugen

terwijl op de nvidia site er bij de gt staat dat je 512mb geheugen hebt. Nu dacht ik dat er ook ram geheugen wordt aangesproken en "bekeken" wordt als geheugen voor de graf kaart, maar ik snap het toch niet echt. Kan iemand dit even toelichten ? Wat is videogeheugen, wat zijn die andere soorten, hoe wordt dat gebruikt?

God, erg dat ik dat niet weet :o Ik heb zin om onder een grote steen te kruipen...

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 08:52
videogeheugen is het geheugen wat hij echt onboard heeft....en de overige snoept hij volgens mij van je werkgeheugen af..

en tja, er zijn verschillende versies dus 1 met 512 zelfstandig geheugen moet er ook wel zijn...

**maar ik ben ook niet zo into de turbochache rotzooi ezno...blijf daar altijd ver vandaan so correct me if im wrong**

• KRG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-05 10:13

KRG

Het is gewoon puremarketing misleiding; Je kaart heeft "maar" 128MB echt geheugen aan boord. Maar hij kan tot (895 - 128 )767 MB van je intern geheugen afsnoepen, wat uiteraard véél slomer is en je dus werkgeheugen inlevert.

Als je zoiets niet wilt, mijd dan laptops/PC's met termen als:

Hypermemory, Turbocache en kaarten waarin iets staat als: tot X aan geheugen.

[ Voor 25% gewijzigd door KRG op 06-09-2007 20:54 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Meer dan 128MB kan die kaart toch niet op een fatsoenlijke wijze benutten. Daar is de core te traag voor maar veel consumenten staren zich blind op de hoeveelheid videogeheugen en daar komen kreten als Turbocache tot xxxMB goed van pas.

• HyperBart
  • Nu online
Vreemd, op de site van nvidia heb je dan 512MB (de gt, die dus wel effectief in die laptop zit), en volgens de sony site heb je dan maar 128MB eigen videogeheugen. Which one to believe ?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:01

FeaR

In GoT we trust

HyperBart schreef op donderdag 06 september 2007 @ 21:47:
Vreemd, op de site van nvidia heb je dan 512MB (de gt, die dus wel effectief in die laptop zit), en volgens de sony site heb je dan maar 128MB eigen videogeheugen. Which one to believe ?
Ik zou afgaan op de site van Sony, maar dat is meer omdat ik die waarden in meer laptops heb gezien met dezelfde graka...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• bits
  • Laatst online: 04-04 13:54
Believe us.

Persoonlijk zou ik ipv zo'n voorgebouwd Sony (of welk ander merk dan ook) ding, zelf een computer samenstellen. En met mij waarschijnlijk de rest van GoT.
Je hebt dan namelijk veel meer bang for the bucks!

Op een videokaart heb je 2 dingen die echt belangrijk zijn:
- De core
- Het videogeheugen

Let wel, in die volgorde. De core is veel belangrijker (wordt ook aangegeven door het typenummer, in dit geval 8400 GT) dan het videogeheugen. Pas bij grafisch zeer intensieve spellen ga je het verschil tussen 128 en 256 mb echt merken.
Oftewel: Een 8600 met 128 mb trekt een 8400 met 512 mb er zo uit.

Maar je kaart heeft dus 128 mb, en de overige mb's slurpt hij af van je werkgeheugen (waardoor de rest van je computer langzamer wordt). Daarom mijden tweakers dit soort kaarten en voorgebouwde-pc's.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:01

FeaR

In GoT we trust

JNolten schreef op donderdag 06 september 2007 @ 21:53:
Believe us.

Persoonlijk zou ik ipv zo'n voorgebouwd Sony (of welk ander merk dan ook) ding, zelf een computer samenstellen. En met mij waarschijnlijk de rest van GoT.
Je hebt dan namelijk veel meer bang for the bucks!
Een vaio fz11s is naar mijn weten een laptop en een laptop zelf bouwen is nog altijd niet te doen. Sterker nog, volgens mij kan je niet eens helemaal zelf een laptop bouwen zoals jij bedoelt met een desktop bouwen.
Sites waar je zelf laptops samen kan stellen zoals Dell, Alienware en dingen waar ik nu niet op kan komen bieden soms wel opties in andere graka's. Maar in een laptop zal 9 van de 10 keer gewoon een langzamere versie zitten, dit door het stroomverbruik en de warmteproductie...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• HyperBart
  • Nu online
Ja, een laptop bouwen, daar was ik nu eigenlijk ook niet aan begonnen, mijn pc'tje boven is zelfgebouwd (OT: zwijg me er asjeblief van, rot moederbord van Asus, al 3x in RMA, weigeren een vervanging te doen, en jammer genoeg komt ie van duitsland (btw, weet je).

Dus ik kies nu eigenlijk voor sony, ik heb er (voorlopig) een goed gevoel bij en de garantieverlening leek me zeer sterk (wat ik uit persoonlijke ervaring heb geleerd na een maandje te werken in een computerwinkel als vakantiewerk en er 2 zien passeren en positieve getuigenissen van andere sony'tjes van voor mij periode daar).

Die FZ leek mij een vrij sterk type laptop, jammer genoeg NET geen C2D 7200, dus 2MB L2 cache ipv 4, maar het is natuurlijk nog steeds een laptop. Bij Dell heb ik ook gekeken, maar daar heb ik weer zoiets van, moet ik alles weer zelf doen mbt tot garantie en das nu net wat ik wil vermijden na mijn desktop pc al 3x terug te moeten doen naar snogard.

Ik ga het ding ook niet echt gebruiken om de max eruit te halen bij games (eerder eens sporadisch), als ik de optie had, dan nam ik een aantal dingen net iets hoger, maar dit is niet mogelijk (customizing) in europa, alleen in amerika.

Het ding moet dienen om VLOT (en dan bedoel ik goed vlot) Vista en bijbehorende apps te draaien, want hoe dan ook, ooit schakel ik toch over (alhoewel xp in mijn ogen voor iedereen nog voldoet ;-) )

EDIT: Ohja, belangrijk punt, ik kan deze vaio krijgen aan leveranciersprijzen, idem dito voor 2jaar extra garantie en bij dit model krijg je een cash back voucher van 100 eur.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 06-09-2007 22:17 ]

Pagina: 1