[HTPC] HD films spelen schokkerig af

Pagina: 1
Acties:
  • 3.154 views sinds 30-01-2008

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:37
Hallo,

Momenteel heb ik van mijn oude hardware een HTPC systeem gebouwd.

De specs zien er als volgt uit:

AMD Athlon 64 3000+
ASUS A8v Deluxe
2 x 512 Dual DDR
Geforce 6800 GT
200 GB HD 7200 RPM

Nu ben ik aan het testen geweest.met een aantal HD films. Sommige 720P films schokken bij snelle scenes/bewegingen. 1080 P films heb ik ook getest maar deze vallen helemaal niet af te spelen.

Is de processor gewoon te traag? Ik heb namelijk een aantal topics gelezen waarbij mensen 1080 P films vloeiend konden afspelen met een simpele althon XP 3200 + 8)7

Ik snap niet echt wat ik fout doe. Heb de volgende codecs/afspeelspelers geprobeert:

-Core codec
-VLC player
-Windows mediaplayer classic
-Zoomplayer
-BSplayer

Ben ik helaas toch genoodzaakt om over te stappen op een snellere processor?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Je hebt net de verkeerde videokaart volgens mij. De 6800GT ondersteund helaas enkele belangrijke zaken niet. Lees PDF bestand.

Testing, one, two ...

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-01 21:42
Sowieso zou ik nog even de K-lite codec pack proberen.

• Possible
AGP kaarten zijn bijna niet meer te koop helaas. Ben denk ik bang dat ik een 2e hands moet zoeken (die wel H264 gpu acceleratie ondersteund) of dat ik mischien toch maar een nieuw (goedkoop) systeem samenstel

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
barzi schreef op donderdag 06 september 2007 @ 19:44:
Sowieso zou ik nog even de K-lite codec pack proberen.
Wat een onzin.

TS; wat je geprobeerd hebt is ietwat vaag. Als je een film afspeelt met bijv. MPC, kijk dan eens welke filters/codecs er gebruikt worden (rechtermuisknop op film > filters).
Possible schreef op donderdag 06 september 2007 @ 19:49:
AGP kaarten zijn bijna niet meer te koop helaas. Ben denk ik bang dat ik een 2e hands moet zoeken (die wel H264 gpu acceleratie ondersteund) of dat ik mischien toch maar een nieuw (goedkoop) systeem samenstel
Nee hoor, zonder hardware acceleratie moet het ook makkelijk af te spelen zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door MarcoC op 06-09-2007 19:50 ]

• Possible
MarcoC schreef op donderdag 06 september 2007 @ 19:49:
[...]
Wat een onzin.

TS; wat je geprobeerd hebt is ietwat vaag. Als je een film afspeelt met bijv. MPC, kijk dan eens welke filters/codecs er gebruikt worden (rechtermuisknop op film > filters).
[...]
Nee hoor, zonder hardware acceleratie moet het ook makkelijk af te spelen zijn.
Ik hoop dat ik de goede heb maar zie deze screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://img523.imageshack.us/img523/9043/untitledvx4.jpg

• breekbrood
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-12-2025
Heeft een X1950Pro AGP geen H264 versnelling (met AVIVO)?

Verwijderd

De Ati 2400 / 2600 komen toch AGP? Dan heb je UVD :)

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-01 13:41

Moortn

Hallo

Zowel Nvidia als Ati gaan hun budget kaarten ook als AGP verkopen, waardoor de CPU minder hoeft te doen. Je kan daar dus op wachten, aan de andere kant misschien ligt het aan de software. Ik heb een 3400+ met 6800gs/xt en ik kan ook 1080p (meestal) vlekkeloos afspelen.

ik ben weer te sloom

[ Voor 6% gewijzigd door Moortn op 06-09-2007 20:16 ]

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

• Possible
Ja maar MarcoC geeft aan dat het ook zonder hardware acceleratie kan :) Eerst kijken wat de mogelijkheden zijn!

• Moortn

Moortn

Hallo

Possible schreef op donderdag 06 september 2007 @ 20:16:
Ja maar MarcoC geeft aan dat het ook zonder hardware acceleratie kan :) Eerst kijken wat de mogelijkheden zijn!
Heb je niet toevallig een virusscanner oid op de achtergrond draaien? Wanneer je een film kijkt moet je natuurlijk zo min mogelijk CPU kracht voor iets anders gebruiken dan de film.

• Possible
Moortn schreef op donderdag 06 september 2007 @ 20:15:
Zowel Nvidia als Ati gaan hun budget kaarten ook als AGP verkopen, waardoor de CPU minder hoeft te doen. Je kan daar dus op wachten, aan de andere kant misschien ligt het aan de software. Ik heb een 3400+ met 6800gs/xt en ik kan ook 1080p (meestal) vlekkeloos afspelen.

ik ben weer te sloom
Welke codec/player gebuik jij dan?
Heb je niet toevallig een virusscanner oid op de achtergrond draaien? Wanneer je een film kijkt moet je natuurlijk zo min mogelijk CPU kracht voor iets anders gebruiken dan de film.
Nee het gaat om een schone installatie van Windows XP

[ Voor 21% gewijzigd door Possible op 06-09-2007 20:21 ]

• Moortn

Moortn

Hallo

Possible schreef op donderdag 06 september 2007 @ 20:20:
[...]

Welke codec/player gebuik jij dan?

[...]

Nee het gaat om een schone installatie van Windows XP
Windows media player 10 met Divx (ik denk dat dat ook de HD codec is?)

• MarcoC
  • Nu online
Ja, 9999 van de 10000 mensen spelen HD-films af zonder HW-acceleratie hoor.

Aan je screenshot te zien heb je nogal veel filters :P. Installeer Matroska Splitter en QuickTime Alternative. Dat laatste klinkt gek, maar bij QT Alternative zit een oude versie van de CoreAVC-filter die erg snel is met het decoderen van h264-bestanden :) . Andere mogelijkheid is om de nieuwste versie wat minder legaal te downloaden, maar dat is niet noodzakelijk. Zie twee posts hieronder waar je CoreAVC vandaan moet halen. Daarna moet je in MPC de output-renderer op Haali's Media Splitter zetten (kan pas als je Matroska Splitter hebt geïnstalleerd).

Als je dat hebt gedaan moet het afspelen al een stuk beter gaan. Het stukje bij filters ziet er bij mij ongeveer zo uit en dan werkt perfect. Weet je een beetje waar je naar moet streven ;) :
Afbeeldingslocatie: http://primeserver.nl/media-archive/uploads/18899536.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door MarcoC op 06-09-2007 21:48 ]

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
Belangrijke informatie over HDTV Films en het afspelen ervan.
-------------------------------------------------------------

1. Wat is HDTV?
2. Wat is x264 / mkv?
3. Hoe speel ik het af?
4. Doet mijn videokaart nog iets?

-------------------------------------------------------------

1. Wat is HDTV?

Welkom in de nieuwe wereld van audio/visueel vermaak !!!
HDTV Films zijn films op hoge resolutie, zeer goed geschikt
voor het kijken op platte (grote) schermen. HDTV bestaat in 3
resoluties, 576P, 720P en 1080I.

576P: 720*576 beeldpixels progressive
720P: 1280*720 beeldpixels progressive
1080I: 1920*1080 beeldpixels interlaced

Op de veel verkochte HD-Ready schermen kun je prima 720P kijken.
Op een FUll HD scherm op 3 meter afstand zie je het verschil tussen
720P en 1080I nauwelijks meer, het verschil tussen DVD en 720P wel !!!!

Als je dit vergelijkt met "normale" DVD's dan staat er op een 720P
film dus ongeveer 3 keer zoveel beeldinformatie per seconde. Daarom
worden deze films ook op HD DVD of Blue Ray verkocht, want 1 film
neemt tussen de 20 en 30 Gb in beslag.
------------------------------------------------------------------------

2. Wat is x264 / mkv ?

x264 is een compressieformaat, net als DivX/Xvid, maar dan speciaal
voor HDTV. mkv is het type bestand waarin deze films verpakt zitten.
Door goede compressie en instellingen kun je de 20-30 Gb van een HDTV
film terugbrengen naar 4 tot 8 Gb, afhankelijk van het soort film.

h264 is eigenlijk hetzelfde, maar dat is de commerciele variant die
onder andere door Apple en BBC wordt gebruikt en dit kan op dezelfde
manier worden afgespeeld.

In een mkv bestand zit naast de video ook audio (kan meerdere talen
zijn) en ondertitels verpakt (kan ook meerdere talen zijn). Over het
algemeen zul je AC3 5.1 of DTS geluid vinden in een mkv, heel soms
DTS-HD of 7.1 geluid.
------------------------------------------------------------------------

3. Hoe speel ik het af?

Misschien wel het belangrijkste....

Dit soort films vreten aan je PC, heb je een Pentium 2, Pentium 3,
Celeron of zoiets vergelijkbaars.... vergeet het maar, dit gaat nooit
werken.

Minimaal (maar dan ook echt minimaal) heb je een Pentium 4 / Sempron /
Athlon nodig met een kloksnelheid van 2.0 Ghz of meer.

Hieronder staan 2 manieren, afhankelijk van je processorsnelheid

Oudere beestjes (alles van voor een X2 64 of Core iets):

- standalone speelprogramma (Zoomplayer, BSPlayer, Media Player)
- CoreAVC video decoder (voor x264)
- Haali Media Splitter (voor mkv)
- zorg dat alles geinstalleerd staat en speel de film af in 1 van de
afspeelprogramma's
- TIP: zet andere programma's uit, je processor krijgt het zwaar

Nieuwere beestjes (Athlon 64, X2 64, Core Duo, Core 2 Duo, Quattro, enz)

- zelfde manier als bij de oudere beestjes

of

- VLC media player (daar zitten alle codecs al in)
- FFD show codec pack 2007 versie (daar zit ook alles al in)

Mocht het zijn dat de video niet soepel draait, zet dan meer programma's
uit, denk aan DC++, KaZaa, Torrent, Norton. Je kunt ook de CoreAVC methode
nog proberen, en anders vrees ik dat je pc niet snel genoeg is om dit af
te spelen.

-----------------------------------------------------------------------------

4. Doet mijn videokaart nog iets ?

Meestal niet veel meer dan een doorgeefluik....

Alleen als je een hypermoderne NVidia 8600GTS of een ATI X2600 hebt, dan kan
de videokaart meehelpen met het decoderen van HDTV, mits je de bijgeleverde
afspeelprogramma's gebruikt (niet wat hierboven staat). Dan kun je op minder
deftige PC's ook uit de voeten.

In alle andere gevallen doet de processor al het werk..... en ja.... ooit zal
dit gaan veranderen (net als harwarematige MPEG-2 decodering).

------------------------------------------------------------------------------

Misschien help dit, komt bij iemand vandaan, DC++.
Bij mij loopt het prima, maar heb dan ook een E6600 en een 7600GT.

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

• MarcoC
  • Nu online
Is er geen "help, ik krijg mijn videobestand niet afgespeeld!"-FAQ ergens op GoT? Zou wel handig zijn, kan deze informatie daar ook in. Dit soort topics komen best vaak voor.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
x264 (wat jij waarschijnlijk probeert af te spelen) wordt niet hardwarematig versneld door je videokaart. Dit betekent dat je CPU hard moet werken. Het schokkende beeld komt doordat je CPU 100% aan het werk is en gewoon de frames niet optijd kan berekenen.

Uit je screenshot blijkt ook dat je weliswaar ffdshow gebruikt, maar die werkt stukken minder goed dan CoreAVC. Dat scheelt bij mij (een 3200+) rustig 50% CPU belasting, waardoor de films wel vloeiend afgespeeld worden.

Heb je echte HDDVD of Bluray dan ondersteund je kaart wel de hardwareversnelling, waardoor je CPU belasting al een stuk lager wordt.

Als basis zou ik dit installeren: CCCP Codec Pack (incl laatste MediaPlayer Classic)

voor x264 moet je daarna even CoreAVC installeren

voor HD-DVD en Bluray moet je zorgen dat je de laatste Forceware drivers hebt (evt icm Purevideo).

• Possible
MarcoC schreef op donderdag 06 september 2007 @ 20:24:
Ja, 9999 van de 10000 mensen spelen HD-films af zonder HW-acceleratie hoor.

Aan je screenshot te zien heb je nogal veel filters :P. Installeer Matroska Splitter en QuickTime Alternative. Dat laatste klinkt gek, maar bij QT Alternative zit een oude versie van de CoreAVC-filter die erg snel is met het decoderen van h264-bestanden :) . Andere mogelijkheid is om de nieuwste versie wat minder legaal te downloaden, maar dat is niet noodzakelijk. Zie twee posts hieronder waar je CoreAVC vandaan moet halen. Daarna moet je in MPC de output-renderer op Haali's Media Splitter zetten (kan pas als je Matroska Splitter hebt geïnstalleerd).

Als je dat hebt gedaan moet het afspelen al een stuk beter gaan. Het stukje bij filters ziet er bij mij ongeveer zo uit en dan werkt perfect. Weet je een beetje waar je naar moet streven ;) :
[afbeelding]
Erg vreemd, nadat ik die codec heb geinstalleerd, verschijnt hij niet bij filters bij MPC... Wat doe ik fout ?

• Possible
Oke.. Ik heb nu 720p vloeiend draaien. De CoreAVC heeft hierbij goed geholpen. Echter is 1080P te zwaar voor het systeem. Heb namelijk 2 samples gedownload. 1 x mkv en 1 x wmv maar CPU blijft constant 100 % en het schokt.. Mischien moet ik daarvoor maar een CPU upgrade doen.. iig bedankt voor de posts!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:34
Possible schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 00:14:
Oke.. Ik heb nu 720p vloeiend draaien. De CoreAVC heeft hierbij goed geholpen. Echter is 1080P te zwaar voor het systeem. Heb namelijk 2 samples gedownload. 1 x mkv en 1 x wmv maar CPU blijft constant 100 % en het schokt.. Mischien moet ik daarvoor maar een CPU upgrade doen.. iig bedankt voor de posts!
Voor een 3000+ is dat ook erg zwaar gegrepen, ik had eerder een 3000+ en die kon 1080p aan, zij het met veel moeite en een lichte overclock. Nu ik een dualcore cpu heb (X2 3600+ op 2,3ghz), loopt het vloeiend.

Uiteraard met coreAVC :)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• MarcoC
  • Nu online
1080p is wel een stuk zwaarder dan 720p, dus het is niet zo gek dat hij het daar lastig mee heeft. Blij om te horen dat 720p het iig wel doet :) .

• Possible
Goed daar was ik nog even :)

De films spelen goed af dus nogmaals bedankt daarvoor!

Echter zijn de films veel donkeder dan als ik ze op mijn laptop bekijk. Is hier iets aan te doen? Ik kan wel de brghtness etc veranderen alleen dat is voor windows etc (het beeld zelf wordt niet lichter)

Heeft iemand hier een oplossing voor of ligt het aan DVI --> HDMI kabel

• Possible
*klein schopje* :)

edit: Met BSplayer kan ik nu wel de kleuren aanpassen echter kan deze niet goed om gaan met DTS.. Ik wil het liefst gewoon MPC blijven gebruiken aangezien die perfect werkt..

[ Voor 83% gewijzigd door Possible op 17-09-2007 18:07 ]

Verwijderd

Jongens ik ervaar hetzelfde probleem maar dan met een iets ander systeem, mijn pc is als volgt

P4 3.00Ghz met Extended Memory 64 Technology, dus 64bits
2.5 Gig ram
7600Gt videokaart
de films staan op een 250GB 7200RPM schijf, die via S-ata op mn mobo is aangesloten
oer het algemeen lopen 720P films goed in MPC, quicktime hapert ie soms lichtejs.1080P wil ie 9 van de 10x niet lekker lopen. Ik heb ook CoreAVC geinstalleerd en toegevoegd als Filter in MPC, maar ik krijg niet zon mooi screentje als eerder werd getoond in de post, bij mij ziet het er als volgt uit: Afbeeldingslocatie: http://picasaweb.google.nl/ducooo/Pictures/photo#5128010587608735586
hoe krijg ik het voor elkaar dat er bij mij dezelfde filters komen te staan?

NB mn CPU-usage is bij het maken van deze screen om en nabij de 70%, en dat dus met o.a. Internet explorer ernaast open. als ik deze programmas afsluit komt ie op ongeveer 65% te liggen, maar dan nog loopt het beeld schokkerig. Bedankt! _/-\o_

om screen te zien, eff eigenschappen, en daar de link kopieren in nieuw venster, dan krijg je em

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2007 00:23 ]

• MarcoC
  • Nu online
Dit installeren: http://haali.cs.msu.ru/mkv/MatroskaSplitter.exe

En Haali als media renderer instellen in MPC. Als het dan nog niet werkt de CoreAVC filter in MPC op preferred zetten.

[ Voor 24% gewijzigd door MarcoC op 02-11-2007 00:11 ]

Verwijderd

ok, je bedoelt gewoon bij Options en dan daar bij external filters Core op prefer zetten? dat heb ik gedaan, ook t progje geinstalleerd, maar alsnog blijft het schokkerig lopen, ook als ik weer kijk bij filters tijdens het spelen, ziet het screentje er hetzelfde uit als die vorige.

• Eric-B
  • Laatst online: 06-01 19:54
Ik heb in de woonkamer een media pc'tje staan, maar hij trekt het volgens mij net net niet om HD mkv bestanden af te spelen.

Specs
-AMD Athlon 2000+ XP
-768MB Geheugen
-ATI Radeon 9600

Ik gebruik CoreAVC en Haali Media Splitter. Het is bijna goed net niet zeg maar net ietsje te traag. Heb geen overbodige programma's op de achtergrond draaien die ik nog af kan sluiten. Speel ze trouwens af in media player 10. Zou er nog een mogelijkheid zijn om ze goed af te kunnen spelen?

Gigabyte 965P-DS4 - Intel Core 2 Duo E4300 "Allendale" @ 3.0 GHz - 4GB MDT PC2 6400 - Sapphire ATI Radeon HD5770 1GB

• MarcoC
  • Nu online
Snelle processor kopen.

• Eric-B
  • Laatst online: 06-01 19:54
Ja amper de moeite, kan net zo goed gelijk mobo, processor en geheugen kopen dan toch. Kan volgens mij niet ergens voor fatsoenlijke prijs zo'n oude "snellere" processor krijgen.

Gigabyte 965P-DS4 - Intel Core 2 Duo E4300 "Allendale" @ 3.0 GHz - 4GB MDT PC2 6400 - Sapphire ATI Radeon HD5770 1GB

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Het softwaregedeelte heeft eigenlijk niets te zoeken in CSL :o. Hardwarematig is het een kwestie van 'welke moet ik nemen?' (uitzoeken van nieuwe hardware) en dat is in strijd met het CSL Beleid, derhalve gaat het topic op slot :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.