Toon posts:

Molex 4-pin op moderboard met 8-pin?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi, ik ben bezig met een PCtje te bouwen, en was het moederboard aan het aansluiten op de bekabeling,
kwam ik er achter dat het moederboard dat ik heb een 8 pins molex stekkertje in moet,
en mijn voeding heeft alleen één 4 pins.

Het is voor de voeding van de processor, NIET de videokaart, om verwarring te voorkomen.
Ik heb al bij wat winkels navraag gedaan omdat een vriend zei dat de 4 pins er gewoon op kan.
Paradigit zei dat het gerust kon, Mycom leken ze er geen verstand van te hebben... :|
En bij een ander onbekend zaakje zeiden ze dat het wel kon, maar er is een risico dat de voeding doorbrand,
tenzij deze daar beveiliging voor heeft, maar dan slaat ie alsnog af.

Mijn vraag is dus, kan het, of kan ik beter een nieuwe voeding kopen?

Specs:
-eVGA N68
-C2D E6750, 1333FSB
-ATI X1650 pro 512MB (Tijdelijk kaartje)
-2x WD SATA2 schijven van 250GB per stuk
-DVD drive
-80 en 120MM casefans met licht

(Even alles neergezet dat stroom nodig heeft.)

Edit: voeding; Recom Powerengine RC-450

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Kan gewoon prima hoor. Ik heb tot nu toe 1 keer een probleem gehad met een bord van Intel zelf, die wilde niet booten zonder die 8-pins stekker. Er is verder geen risico op doorbranden, dat heeft die persoon ter plekke verzonnen..

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Dus er is niemand die een vergelijkbare situatie had, en problemen heeft gekregen erdoor?

(Sorry, ben erg voorzichtig met m'n nieuwe hardware, wil het dus zeker weten :$ )

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 13:38
is geen probleem
mischien is er wel een verloop stekkertje te koop

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Verwijderd

Dat zou moeten kunnen ja.
Bij mijn Asus-bord zat er een dopje op het tweede deel van de 8-pins connector.
Ik heb ook een tijdje met een voeding gedraaid met maar 4 pins. Geen probleem.
Nu heb ik een nieuwe voeding, en het dopje eruit voor de volle 8 pins.
Verloopstekkers zijn niet nodig, want dat heeft geen nut. Alles zit toch aan elkaar aangesloten. Of dat nu via het moederbord verbonden wordt of via een verloopje, dat heeft geen effect zolang je het uit dezelfde 12v-lijn van je voeding trekt.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2007 20:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nah, ik begreep dat je 'em gewoon in 4 van de acht moest steken, past maar op één manier zie ik.
(Is ondertussen de stekkers aan het aansluiten.)

Verwijderd

Topicstarter
Echter, 't is wel een 680i nvidia chipset, weet niet of 't extra slurpt. ._.

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet eens wat vaker handleidingen lezen....
Online handleiding zegt dat 't kan, maar het sterk aanbevolen is om een 8 pins te gebruiken. XD

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2007 @ 20:16:
Ik moet eens wat vaker handleidingen lezen....
Online handleiding zegt dat 't kan, maar het sterk aanbevolen is om een 8 pins te gebruiken. XD
Ik denk eigenlijk dat het meer met de voeding heeft te maken dan met het boardje zelf. Het gaat erom dat de belasting wordt verdeeld over 2 draden, of anders over 2 voltlijnen in je PSU. Met een beetje degelijke voeding moet 4-pins i.p.v. 8-pins geen probleem vormen, zolang de PSU maar voldoende Ampère kan leveren op de 12v lijn.

Verwijderd

4pins maakt opzich niets uit. Ik heb niet een systeem gehad ooit wat kapot ging van 1 zo'n stekker minder. Ik denk dat het later wel van benul heeft met zwaardere processors... gezien het amperage wat soms over die moederborden moet gaan, dat kan je gewoon moeilijk in 2 kleine draadjes oid steken.

Een molex mag ook maximaal belast worden met 12A, vandaar dat je meerdere connectors hebt.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-05 00:00
Het punt van 4/8 aansluitingen heeft voornamelijk met draad dikte te maken. Je mag maar een maximale amperage door de draden heen jagen. Dus als je 2x zoveel draden hebt mag er 2x zoveel erdoor heen. Eigenlijk is de vraag als je zoveel vermogen trekt dat je 8 draden nodig hebt.

In de praktijk is het simpel: Bij meerdere processor sockets en/of zware overclocking moeten er 8 draden worden aangesloten. Anders is 4 ruim voldoende.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Verwijderd

Topicstarter
't Werkt!

Alleen mijn CPU fan is lawaaierig, en haalt maximaal 1980 RPM,
standaard fan van de Intel E6750, hoop dat dat normaal is.

Ga zowiezo een betere cooler halen.

Bedankt iedereen! :D

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2007 20:52 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Die extra 4 pinnen zijn voor meer stabiliteit. Maar die heb je pas echt nodig als je er een Core2Quad Extreme Edition op wilt zetten ofzo.
Met een E6750 moet het prima gaan idd :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1