[Photoshop] brightness laten verlopen

Pagina: 1
Acties:

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:30

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ik weet niet goed hoe ik hier op moet zoeken en met veel gepiel kom ik er ook niet uit zelf. Kan iemand mij vertellen hoe ik van een bestaande foto de brightness gelijdelijk kan laten verlopen?

Ik heb dus een bestaande foto. Ik wil dat de bovenkant zo blijf als hij is maar dat de onderkant van de foto bijna zwart wordt (zo donker dus). En dat geleidelijk. Kon dat met een of andere layer? Kan iemand mij helpen?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een layer mask maken en daarin een zwart-wit gradient zetten.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Je kunt een nieuwe layer maken en die met een gradient van doorzichtig naar zwart vullen (zo doe ik het althans, maar er zijn betere manieren die ik wel eens heb toegepast maar waarvan ik zo 1 2 3 ook niet meer hoe het precies ging).

Edit: Zie Wilko hierboven idd

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 06-09-2007 18:32 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Wilko schreef op donderdag 06 september 2007 @ 18:31:
Een layer mask maken en daarin een zwart-wit gradient zetten.
Volgens mij heb ik iemand dat een keer zien doen ja. Kun je iets meer Jip/Janneke uitleggen? Ik heb een nieuwe layer gemaakt met een zwart-wit gradient. En dan? Als ik met de opacity en fill percentages speel gebeurt niet wat ik wil. :(

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
RobIII schreef op donderdag 06 september 2007 @ 18:32:
Je kunt een nieuwe layer maken en die met een gradient van doorzichtig naar zwart vullen (zo doe ik het althans, maar er zijn betere manieren die ik wel eens heb toegepast maar waarvan ik zo 1 2 3 ook niet meer hoe het precies ging).

Edit: Zie Wilko hierboven idd
Edit: heb 'm gevonden. sorry voor de domme vraag! Maar bedankt mensen!! _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door spaceboy op 06-09-2007 18:38 ]

Verwijderd

Het simpels is gewoon de foto als laag nemen (dus niet als background), zwart als voorgrondkleur in te stellen en dan de layer style "Gradient overlay" te gebruiken en dan van zwart naar transparant laten verlopen. Je kunt dan meteen de opacity verlagen zodat het niet helemaal zwart wordt, maar wel heel donker, en je kunt de richting van de gradient nog sturen. En je kunt later eventueel nog gewoon die parameters wijzigen.

Verwijderd

de meer algemene oplossing is een adjustment layer en daarin brightness (of iets anders) aanpassen. En dan in de mask van de adjustment een gradient

Verwijderd

kijk anders eens hier:
http://www.photoshop-tuto...natures/Abstract-c4d.html

En zoek anders op gradient

Greetz,

Bunz

Verwijderd

Photoshop heeft (zoals mophor al zegt) een hele mooie functie om een 'adjustment layer' te maken. Dit is een layer die alle layers die 'eronder' liggen beinvloed qua kleur, brightness, etc. Kijk maar eens wat de opties zijn (het zwarte/witte rondje onder je layer palet).
Bijkomend voordeel van deze aanpak is dat je op de adjustment layer met zwart en wit kunt tekenen. Alles wat je zwart maakt op de adjustment layer word niet doorgevoerd op de layers eronder, alles wat wit is wel. Als je een gradient maakt zul je zien dat alles wat wit is volledig wordt doorgevoerd, alles wat zwart is word genegeerd en daartussen zie je een mooie overgang.
Ik zou zeggen experimenteer er eens mee. Je kunt er super veel mee doen en bovendien kun je de settings achteraf aanpassen, net als het gebied wat je beinvloed (door de mask aan te passen)

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 16:10

we_are_borg

You will Comply

Je kan op Itunes podcasts vinden die speciaal over layer masks gaan, het wordt stap voor stap uitgelegt en door genomen. Als je 1 a 2 video's bekijkt over layer masks dan weet je gelijk hoe sterk deze tool is en dat het enorme mogelijkheden verschaft.

Ik kan aanraden om te zoeken naar;
Artist: John W Chambers
Album One Minute Tip - Photoshop Wednesdays (Videocast)
Zoeken naar: Photoshop Wednesdays #39: Layer Masks.

Ik loop momenteel zelf de podcasts af naar layermasks en wat er mogelijk is en hoe het er nu uit ziet kan je beter naar onmogelijk kijken.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01 13:33

André

Analytics dude

Move naar Graphics
Pagina: 1