'Een vijfde gamers speelt mobiel'

Pagina: 1
Acties:

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
nieuws: 'Een vijfde gamers speelt mobiel'

Ik vind dit een beetje een vreemde titel om te lezen. Persoonlijk zou ik er van maken "Een op de vijf gamers speelt mobiel". "Een vijfde gamers" vind ik totaal niet klinken en klinkt onjuist (of het ook onjuist is weet ik niet, het zal taalkundig gezien wel kloppen)

Verder vraag ik mij af waarom er bij een dergelijke titel zon 90% van het artikel een andere inhoud heeft. Het gaat voornamelijk het gedrag van mannen vs. vrouwen op gamegebied. Dan lijkt mij een titel die daarmee verband houdt logischer.

Wat denken jullie?

Verwijderd

Hierop inhakend, de volgende zin klopt niet:
Hieruit bleek dat 42 procent van de Nederlandse vrouwen gemiddeld minstens een kwartier per dag een spel spelen. Bij de mannen is dit percentage 44 procent en eveneens een kwartier.
In de tweede zin verwijst "dit percentage" al naar het aantal mensen dat 'gemiddeld minstens een kwartier per dag' speelt. Het tweede deel "en eveneens een kwartier" slaat dus nergens op.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:52
Ik wou dit net in het 'spel- en tikfoutjes'-topic plaatsen. Moet het niet gewoon 'Eenvijfde' zijn, in het artikel komen ook de vergelijkbare woorden tweederde en driekwart voor?

[ Voor 4% gewijzigd door sewer op 06-09-2007 19:20 ]

• rogierslag
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-10-2024
Ben het inderdaad met het voorgaande commentaar eens.

De titel is gebaseerd op één zinnetje uit de laatste alinea van het artikel. De titel dekt dus de gehele lading van het artikel niet, op één zinnetje na.

Nou heb ik altijd geleerd dat een titel óf aangeeft waar het artikel over gaat over aandachtstrekkend moet zijn. Deze is geen van beiden helaas

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
De titel kan moeilijk de hele lading van het artikel dekken, aangezien er te veel punten aan bod komen. In dit geval is er gekozen om de titel en de lead samen drie min of meer belangrijke conclusies van het hele onderzoek waarover het artikel gaat aan bod te laten komen.

De lead en titel vullen elkaar hier dus aan om zo de belangrijkste conclusies van het onderzoek weer te geven.

offtopic:
Het is trouwens niet 'eenvijfde'.

De zin met het percentage ga ik bekijken :)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:52
Yoeri schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 08:19:
offtopic:
Het is trouwens niet 'eenvijfde'.
Volgens Arie Jan Stapel wel: nieuws: TomTom ziet eenvijfde van beurswaarde verdwijnen ;) en ook volgens een hele zooi andere artikelen op het internet

@hieronder: uiteraard staat het niet in vandale, het vergelijkbare woord 'tweederde' in hetzelfde artikel staat ook niet in vandale 8)7 Net zoals een hele zwik andere samenstellingen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door sewer op 07-09-2007 10:14 ]

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
ja dat vond ik ook al heel raar:

dan zou eenderde, eenvierde, eenzesde, eenhonderdrieendertigste etc. ook woorden metoen zijn.
Dit klopt volgens mij echt niet hoor:
http://www.vandale.nl/opz...boek/?zoekwoord=eenvijfde

'één vijfde' of 'één vijfde deel' zijn gewoon losse woorden
en ook volgens een hele zooi andere artikelen op het internet
Did you mean: een vijfde

[ Voor 28% gewijzigd door BasieP op 07-09-2007 09:54 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Driekwart en tweederde zijn geëvolueerd tot losstaande woorden in plaats van specifiek als breuk herkend te worden, maar ik ga teller en noemer van een breuk echt niet aan elkaar schrijven. Dan hebben we't binnenkort over "zevenendertighonderdste" ;)

En ja, ik weet dat het witte boekje het aaneenschrijven van breuken voorschrijft, maar daar moeten ze echt nog maar even over nadenken wmb. Het witte boekje is ook niet officieel ;)

Fouten gemaakt in het verleden zijn bovendien geen vrijbrief om die fout te herhalen.

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Pagina: 1