rxvt-unicode toont bepaalde tekens niet ?

Pagina: 1
Acties:

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:08

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Topicstarter
Ik heb sinds kort rxvt-unicode als term geinstalleerd, omdat deze wel leuke features heeft en goeie ondersteuning van unicode :+ . Nu werkt deze op zich wel goed, maar ik loop tegen een klein probleem aan: als ik toetsen indruk zoals é§èçà dan worden deze gewoon niet getoond in deze term. Andere tekens zoals &"'(!) worden wel gewoon getoond. Nu is dit uiterst ambetant, niet omdat ik deze tekens an sich veel gebruik, maar wel omdat deze veel gebruikt worden als shortkeys bij mij (voor irssi, voor dwm, etc).

Iemand die weet hoe dit probleem komt en hoe ik het zou kunnen oplossen ? Ik start rxvt terminal met de volgende opdracht:

exec urxvt -fn \"xft:Dejavu Sans Mono:pixelsize=14\" +sb -bg black -fg white

alvast bedankt :).

Strava

• YscO
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-01 10:12
Je gebruikt wel UTF-8?

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Je had gelijk, ik had utf8 niet helemaal goed geinstalleerd. Het stond wel geinstalleerd, maar was niet de actieve 'locale'. Nu is dat opgelost en urxvt herkend nu deze tekens wel. Alleen onder irssi gaat het nog 'fout'. Irssi wilt niet 'tabben' met behulp van deze tekens :/. Iemand die toevallig weet hoe dat komt ?

Edit: Ik heb er ook een topic over aangemaakt op de gentoo forums, ja dat is crossposten, maar ik denk dat de doelgroep van mijn vraag zo klein is dat dat geen enorme kwaad kan ;).
http://forums.gentoo.org/viewtopic-t-580508.html

[ Voor 27% gewijzigd door DeadLock op 07-09-2007 15:38 ]

Strava

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
klein kickje, ik heb nog steeds geen oplossing gevonden voor dit probleem :'( .

Strava

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Wat bedoel je precies? Wat wil je bereiken, hoe doe je dat, en wat werkt er dan niet?

• YscO
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-01 10:12
evert_ schreef op donderdag 06 september 2007 @ 21:51:
Je had gelijk, ik had utf8 niet helemaal goed geinstalleerd. Het stond wel geinstalleerd, maar was niet de actieve 'locale'. Nu is dat opgelost en urxvt herkend nu deze tekens wel. Alleen onder irssi gaat het nog 'fout'. Irssi wilt niet 'tabben' met behulp van deze tekens :/. Iemand die toevallig weet hoe dat komt ?

Edit: Ik heb er ook een topic over aangemaakt op de gentoo forums, ja dat is crossposten, maar ik denk dat de doelgroep van mijn vraag zo klein is dat dat geen enorme kwaad kan ;).
http://forums.gentoo.org/viewtopic-t-580508.html
Blij dat het eerste is gelukt, ik gok dat het probleem bij irssi ook aan UTF-8 ligt, staat deze niet standaard ingesteld om iets anders te gebruiken?

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Als ik irssi instel om UTF8 te gebruiken doet geen enkele van die toetsen het nog (dus bovenste rij, deze waar getallen opstaan ofwel : &é"'(§è!çà) ).

Als je niet helemaal begrijpt wat het juiste probleem is, lees even dat topic op de gentoo forums dan aub, hopelijk wordt het dan wel duidelijk. Het is een erg vaag en moeilijk te omschrijven probleem.

Het komt erop neer, dat wanneer ik irssi en urxvt gebruik, in irssi enkele toetsen niet goed werken (namelijk éàç). Deze toetsen werken wel goed in het 'normale tekstvlak', maar werken niet wanneer ik ze wil gebruiken in combinatie met de modkey om bevoorbeeld van window te veranderen. Omdat ik met een azerty lay-out zit, moet ik deze 'rare' tekens gebruiken ipv de normale nummers, omdat ik anders ook nog eens shift moet gebruiken, wat erg ambetant is natuurlijk ;). Hopelijk is het beetje duidelijk ?

Alvast bedankt :).

Strava

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
echt niemand ? Het zou geniaal zijn moest dit probleem opgelost zijn _/-\o_ .

Strava

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Nog een laatste poging om antwoord te krijgen, door deze een schop te geven. Ik hoop dat iemand me kan helpen :) . Anders geef ik dit probleem op :+ .

Strava

Pagina: 1