Te veel uitval van PC

Pagina: 1
Acties:

• Valhorth
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09-2025
Hallo allemaal,

Ik ben een beetje op zoek naar bevestiging :)

Ik heb het volgende systeem:

Gigabyte P965-DQ6 rev 1 (met laatste bios updates)
C2D 6600, boxed cooler
nVidia 7950GT met heatpipe cooling
2x 1GB OCZ Gold RAM
Oude Hauppage TV kaart (PCI)
1x WD Raptor 36GB
2x WD 320GB
2x Seagate 320GB
2x DVD-RW
CM Stacker met 3 drive modules (4x 12cm fan + 1x 8cm fan)
Tagan 530W modular PSU

Mijn probleem:

Pc valt uit na enkele uren of dagen (hangt er een beetje van af of het warm is of niet). PC draait 24/24, 7/7, 365/365, of zou dit toch moeten doen... Begin december is het systeem 1 jaar oud, buiten de PSU, 1j en 3 mnd nu, en de HDD's, die een beetje at random er bij gestoken zijn.

Ik heb de opstart en uitval thread al is doorgenomen, en vermoedelijk ga ik het moeten zoeken bij de PSU die het niet zou kunnen trekken.

Ik heb momenteel een Tagan 480W vervang PSU steken, omdat ik eerst dacht dat er iets met de 530W schol. En aangezien ik nogal goed met mijn pc boer overweg kan, ging hij hem inruilen voor een nieuwe. Alleen is het probleem nu nog erger, en komt de pc de nacht niet door. Als hij 8 uur blijft draaien, mag ik mij gelukkig prijzen.

Welke bevestiging wil ik nu kan je je wel afvragen?

Wel, 530W, is dit nou echt te weinig voor dit systeem???

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lijkt me dat je het probleem eerder bij hitte moet gaan zoeken dan bij je PSU.

Life is simple, make choices, don't look back...

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-02 09:28
kan je misschien even kijken hoe warm je pc wordt na een paar uur? ik weet niet wat je pc doet als je er niet achter zit, maar als je iets seti@home achtigs draait kan ie inderdaad veel te warm worden. wat je ook kan doen is kast open, grote tafelventilator pakken en opstellen richting de kast, kijken of dat helpt

• Valhorth
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09-2025
De hitte zou geen probleem mogen zijn.

Volgens SpeedFan heb ik deze temparaturen op het ogenblik:
C2D: 40°C
North bridge: 27°C
De harde schijven hangen altijd rond de 30°C

Achter de pc heb ik genoeg ruimte om al de warmte af te voeren (30 a 40 cm van de muur open ruimte).

Voor de rest staat de pc vooral idle te draaien, regelmatig is wat P2P en gamen doe ik nog bitter weinig.

Voor diegenen die de CM Stacker niet kennen, de voorkant is eigenlijk 1 grote gril waar 3x een 12cm fan lucht aanzuigt en verspreid in de kast. Ik heb er altijd rekening mee gehouden om een zo goed mogelijke luchtcirculatie te hebben in de kast, en ik heb er dus voor gezorgd dat alle kabels zo veel mogelijk langs de kant gepakt zitten. Dit kan je zien op de volgende foto's:
Afbeeldingslocatie: http://elhombre.be/files/stackerinside.jpg
Afbeeldingslocatie: http://elhombre.be/files/stackerfront.jpg

Ik heb gisteren avond een 650W voeding gestoken om eens te kijken wat er nu gebeurd. Ik ben ook nog op zoek achter een manier om mijn totaal verbruik te meten (tips iemand?)

[ Voor 15% gewijzigd door Valhorth op 07-09-2007 10:58 ]

• Gietoo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-02 18:13
Zowel een kennis van mij als ikzelf hebben ook als eens last gehad van random uitvallen. Bij die vriend ging het over een jumper op één van zijn harde schijven die verkeerd stond (master/slave/cable select) waardoor er een conflict ontstond tussen de verschillende harde schijven. Bij mijzelf lag het aan kapot geheugen.

Daarom mijn advies:
- doe eerst eens een memtest
- check ook eens de jumpers van je harde schijven (geen of foutief geplaatst) en je bios-instellingen