Toon posts:

Scherm wil niet meer op hoge resolutie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag op mijn computer xp opnieuw geinstalleerd, maar ik heb nu een probleem wat ik van te voren niet had. Als ik mijn scherm op de hoogste resolutie zet (1440*900) dan valt een deel van het beeld buiten het scherm. Als ik dan met mijn muis naar rechts in het beeld ga verschuift het beeld naar de rechterkant, maar de volledige 1440*900 pixels zijn dus nooit in beeld. Ook is het beeld beduidend minder scherp dan voor de reinstall. Het lijkt erop alsof de monitor deze hoge resolutie niet meer pakt, en daarom het beeld maar vergroot.

Ik heb een Asus VGA GeForce EN7100GS en een Samsung 931BW Monitor. Ik heb van zowel de videokaart als monitor al andere drivers proberen te installeren, maar dit lijkt allemaal in orde. Ook hardwarematig kan er niks fout zijn, want ik heb een dual boot met vista, en hier werkt alles nog prima. Ik heb via het nvidia control paneltje alle resoluties, refresh rates, en opties al proberen te veranderen maar tevergeefs. Waar kan dit aan liggen?

Verwijderd

Topicstarter
niemand? :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2007 18:12 ]

• dieter87
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07-2023
die resolutie die jij opgaf is dezelfde als van mijn laptop. Breedbeeld dus! Is jouw samsung ook een breedbeeld? Zoniet heb je de oplossing van je probleem.

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-05 23:39

William/Ax3

We are Starstuff

dieter87 schreef op maandag 10 september 2007 @ 13:18:
[...]

die resolutie die jij opgaf is dezelfde als van mijn laptop. Breedbeeld dus! Is jouw samsung ook een breedbeeld? Zoniet heb je de oplossing van je probleem.
Das gewoon de resolutie zoals die hoort bij dit scherm klik hier maar eens. 1440*900 is dus juist.

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

De Samsung 931BW is inderdaad een breedbeeld monitor ;)
Dus kwa resolutie instelling doet ze niets fout.

Hoe heb je de monitor aangesloten? Via Dsub of DVI?
1440x900 zou inderdaad de juiste native resolutie zijn.

Welke drivers gebruik je precies? Forceware versie? En waar heb je de drivers voor je Samsung vandaan, van de bijgeleverde CD? Anders heb ik hier nog een driver voor de 931BW gevonden op de Samsung site.

[ Voor 26% gewijzigd door Ultraman op 10-09-2007 13:27 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-07 22:37
offtopic:
Zijn die monitor drivers echt nodig? Ik heb in al die jaren nog nooit een monitor driver geintalleerd. Merk namelijk totaal geen verschil met of zonder driver (behalve dat je monitornaam staat aangegeven).

Heb je toevallig een TV(Of 2e monitor) aangesloten op je Videokaart? Het kan namelijk zijn dat hij dan die resolutie/afmetingen als standaard pakt zodat je een soortgelijk iets krijg als jij nu verteld.

Andersom krijg je namelijk het zelfde... Dus als je meer dingen hebt aangesloten op je Videokaart, deze even verwijderen...
En ook de instellingen met betrekking tot TV-Out enzo even op standaard zetten.

Mocht dit allemaal niet het geval zijn dan kun je dit bericht negeren :)

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Saeverix schreef op maandag 10 september 2007 @ 13:35:
Zijn die monitor drivers echt nodig? Ik heb in al die jaren nog nooit een monitor driver geintalleerd. Merk namelijk totaal geen verschil met of zonder driver (behalve dat je monitornaam staat aangegeven).
Heb je toevallig een TV aangesloten op je Videokaart? Het kan namelijk zijn dat hij dan die resolutie/afmetingen als standaard pakt zodat je een soortgelijk iets krijg als jij nu verteld.
Die drivers zijn lang niet altijd nodig en doorgaans ook niet noodzakelijk. Veel eigenschappen van een monitor kunnen prima gedetecteerd worden dmv het uitlezen van het EDID van monitoren.
Vaak is dat voldoende.
Maar in sommige gevallen kan zo'n driver nog wel eens helpen en baat het niet, het schaad ook niet.

Een afmeting probleem zou hier best eens kunnen spelen. Hoewel ik dit in Windows niet veel tegenkom, een enkele keer in Linux bij een foutje in X.org configuratie.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1