Windows update, mobo kapot?

Pagina: 1
Acties:

• -j-k-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-11-2025
Hoi,
Eergisteravond heb ik op basis van goed vertrouwen Windows een update laten uitvoeren bij het afsluiten. Nou starte ik gisteren m'n pc weerop, althans dat was de bedoeling, en bleek hij er totaal geen zin in te hebben.

Mijn systeempje:
Intel P4 2,8Ghz Northwood
Msi 865GM2 socket 478
2* 512MB geheugen (merk enz. weet ik nu niet, kan ik opzoeken als ik thuis ben)
x1300 pro videokaart van sapphire, agp
2* 250 GB WD hd
voeding: Bestec van rond de 300 Watt
Windows XP SP2

Als ik de pc aanzet gaan beide fans (case en proc.) vrolijk draaien, na 3-5 seconden slaat echter de hele computer af, hierbij geeft hij helemaal geen foutmelding in de vorm van een piep-code. De enige mogelijkheid om hem dan opnieuw aan te krijgen is voedingsstekker eruit, even wachten en weer erin. Op de aan-en-uitknop reageert hij helemaal niet.

Als de pc aangaat krijg ik helemaal geen beeld, komt waarschijnlijk omdat hij gewoon te kort aanstaat. Ik heb dus ook de indruk dat hij gewoon al voor of midden in z'n selftest afhaakt.
Ik heb geprobeerd te starten met alleen PMG, ook verschillende dimm-sloten geprobeerd, verschillende combinaties van Dimms. Het haalde niets uit, behalve dat hij nu wel een piep gaf al is dat natuurlijk omdat hij de videokaart mist.

Een andere voeding had ik ook nog liggen, geen topvoeding alleen deze gaf gewoon dezelfde symptomen dus aan de voeding lijkt me niets mis.

Kortsluiting in de kast heb ik imo ook uitgesloten, ik heb het mobo op een stuk karton gelegd en nog steeds had hij er geen zin in. Zichtbaar lekkende condensatoren heb ik ook niet kunnen vinden.

Naar mijn mening is het moederbord kapot, een biosfout lijkt me stug aangezien hij daar niet aan toe lijkt te komen. Daarom lijkt een biosupdate me ook zinloos.

Hopelijk kunnen jullie me nog ergens mee helpen, misschien nog iets dat ik kan proberen en anders wordt het een nieuwe mobo kopen aangezien het systeempje zelf nog best aardig mee kan.

Vimeo, YouTube

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:11

CDAAbeltje

Cool Down !

Je kunt in het boekje van je moederbord opzoeken wat de piepjes betekenen ! Aan de hand daarvan kun je je probleem vast stellen !

Verwijderd

Lijkt me niet dat Windows Update er iets mee te maken had, maar dit eerder toeval is.

Wat doet ie als je een videokaart erin stopt op het moment dat je de situatie hebt dat ie piept wegens gebrek aan videokaart?

Als ie dan niet wil starten lijkt me dat het probleem in je videokaart zit en niet in je moederbord (al kan het alsnog wel in je moederbord zitten, daarvoor zou je een andere videokaart moeten proberen).

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• -j-k-
CDAAbeltje schreef op donderdag 06 september 2007 @ 11:25:
Je kunt in het boekje van je moederbord opzoeken wat de piepjes betekenen ! Aan de hand daarvan kun je je probleem vast stellen !
Hoi, de betekenis van die piep leek me dat de videokaart miste. Van het mobo zelf heb ik geen boekje en ook bij msi kan ik er niks over vinden.

Vimeo, YouTube

• -j-k-
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2007 @ 11:30:
Lijkt me niet dat Windows Update er iets mee te maken had, maar dit eerder toeval is.

Wat doet ie als je een videokaart erin stopt op het moment dat je de situatie hebt dat ie piept wegens gebrek aan videokaart?

Als ie dan niet wil starten lijkt me dat het probleem in je videokaart zit en niet in je moederbord (al kan het alsnog wel in je moederbord zitten, daarvoor zou je een andere videokaart moeten proberen).
Ook als de videokaart eruit is gaat hij na 5 seconden uit, hierdoor heb ik geen tijd om de videokaart eirn te prikken. Als ik thuis ben ga ik nog even kijken met een andere videokaart.

Vimeo, YouTube

Verwijderd

l102212 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:58:
Hoi,
Eergisteravond heb ik op basis van goed vertrouwen Windows een update laten uitvoeren bij het afsluiten. Nou starte ik gisteren m'n pc weerop, althans dat was de bedoeling, en bleek hij er totaal geen zin in te hebben.

Mijn systeempje:
Msi 865GM2 socket 754
2* 512MB geheugen (merk enz. weet ik nu niet, kan ik opzoeken als ik thuis ben)
x1300 pro videokaart van sapphire, agp
2* 250 GB WD hd
voeding: Bestec van rond de 300 Watt
Windows XP SP2

Als ik de pc aanzet gaan beide fans (case en proc.) vrolijk draaien, na 3-5 seconden slaat echter de hele computer af, hierbij geeft hij helemaal geen foutmelding in de vorm van een piep-code. De enige mogelijkheid om hem dan opnieuw aan te krijgen is voedingsstekker eruit, even wachten en weer erin. Op de aan-en-uitknop reageert hij helemaal niet.

Als de pc aangaat krijg ik helemaal geen beeld, komt waarschijnlijk omdat hij gewoon te kort aanstaat. Ik heb dus ook de indruk dat hij gewoon al voor of midden in z'n selftest afhaakt.
Ik heb geprobeerd te starten met alleen PMG, ook verschillende dimm-sloten geprobeerd, verschillende combinaties van Dimms. Het haalde niets uit, behalve dat hij nu wel een piep gaf al is dat natuurlijk omdat hij de videokaart mist.

Een andere voeding had ik ook nog liggen, geen topvoeding alleen deze gaf gewoon dezelfde symptomen dus aan de voeding lijkt me niets mis.

Kortsluiting in de kast heb ik imo ook uitgesloten, ik heb het mobo op een stuk karton gelegd en nog steeds had hij er geen zin in. Zichtbaar lekkende condensatoren heb ik ook niet kunnen vinden.

Naar mijn mening is het moederbord kapot, een biosfout lijkt me stug aangezien hij daar niet aan toe lijkt te komen. Daarom lijkt een biosupdate me ook zinloos.

Hopelijk kunnen jullie me nog ergens mee helpen, misschien nog iets dat ik kan proberen en anders wordt het een nieuwe mobo kopen aangezien het systeempje zelf nog best aardig mee kan.
Batterij op je moederbord al eruit gehaald --> aanzetten
Weer uitzetten
Batterij er weer in.

Heb je dat ook al geprobeerd?

• -j-k-
Heb ik al helemaal doorgelezen, hiervan is echter vrij weinig van toepassing op mijn situatie.
De voeding heb ik al uitgesloten, bios lijkt me niet het probleem aangezien hij echt helemaal niks weergeeft, processor is niet overgeklokt maar zou de fout kunnen zijn en
Voeding: al uitgesloten met andere voeding.
Bios: lijkt hij niet aan toe te komen
Processor: nooit overgeklokt maar zou gaar kunnen zijn.
IDE: zonder blijft de situatie hetzelfde als met.
Videokaart: lijkt mijzelf niet het probleem, maar ga ik vanmiddag uittesten.
Geheugen: Al vele combinaties geprobeerd met m'n twee reepjes enn lijkt me sterk dat 2 reepjes tegelijk kapot gaan.

Vimeo, YouTube

• -j-k-
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2007 @ 11:39:
[...]

Batterij op je moederbord al eruit gehaald --> aanzetten
Weer uitzetten
Batterij er weer in.

Heb je dat ook al geprobeerd?
Ja heb ik ook al geprobeerd: zonder batterij gaat de computer twee keer ongeveer 2 seconden aan, als de batterij er weer inzit precies hetzelfde als eerst.

Vimeo, YouTube

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:11

CDAAbeltje

Cool Down !

l102212 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 11:35:
[...]

Hoi, de betekenis van die piep leek me dat de videokaart miste. Van het mobo zelf heb ik geen boekje en ook bij msi kan ik er niks over vinden.
Haal je videokaart eens uit het slot en blaas je slot dan eens schoon. Kijken of dat wat mag uitmaken :)

• -j-k-
CDAAbeltje schreef op donderdag 06 september 2007 @ 13:01:
[...]

Haal je videokaart eens uit het slot en blaas je slot dan eens schoon. Kijken of dat wat mag uitmaken :)
Die gaan we proberen :9 . Lijkt me een beetje stug maar ik heb er idd niet aan gedacht.

Vimeo, YouTube

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
l102212 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 11:42:
[...]

Heb ik al helemaal doorgelezen, hiervan is echter vrij weinig van toepassing op mijn situatie.
De voeding heb ik al uitgesloten, bios lijkt me niet het probleem aangezien hij echt helemaal niks weergeeft, processor is niet overgeklokt maar zou de fout kunnen zijn en
Voeding: al uitgesloten met andere voeding.
Bios: lijkt hij niet aan toe te komen
Processor: nooit overgeklokt maar zou gaar kunnen zijn.
IDE: zonder blijft de situatie hetzelfde als met.
Videokaart: lijkt mijzelf niet het probleem, maar ga ik vanmiddag uittesten.
Geheugen: Al vele combinaties geprobeerd met m'n twee reepjes enn lijkt me sterk dat 2 reepjes tegelijk kapot gaan.
even een kleine tip tussendoor.
Ga geen dingen uitsluiten zonder echt getest te hebben. Op dit moment kan het vanalles zijn.

• -j-k-
Kurios schreef op donderdag 06 september 2007 @ 13:05:
[...]

even een kleine tip tussendoor.
Ga geen dingen uitsluiten zonder echt getest te hebben. Op dit moment kan het vanalles zijn.
Wat adviseer je me nu uit te testen?

Vimeo, YouTube

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:59
l102212 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 13:04:
[...]

Die gaan we proberen :9 . Lijkt me een beetje stug maar ik heb er idd niet aan gedacht.
Dat leek me eerst ook stug, maar het heeft bij mij al 2 keer effect gehad. Heb 2 keer een pc gehad welke ook de beep code gaf dat er iets mis met de videokaart was, slot schoon geblazen en het ding liep weer als een trein. (het ging hier overigens 2 keer over pci-express)

[ Voor 5% gewijzigd door robbert op 06-09-2007 13:24 ]

Verwijderd

Je moet ook niet de videokaart erin steken terwijl de PC aanstaat (tenzij je je PC echt kapot wilt maken) :X

Gewoon netjes de setup maken die aan gaat met piepjes, dan uitzetten, videokaart erin en weer aanzetten.

Verwijderd

l102212 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 11:36:
[...]

Ook als de videokaart eruit is gaat hij na 5 seconden uit, hierdoor heb ik geen tijd om de videokaart eirn te prikken. Als ik thuis ben ga ik nog even kijken met een andere videokaart.
Lees ik het nou verkeerd....??? Jij stopt hardware in een draaiende pc (staat nog spanning op). Dat kan nooit goed zijn.

Hehehe.... TRROADS dacht precies hetzelfde @ dezelfde tijd :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2007 13:29 ]

• -j-k-
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2007 @ 13:26:
[...]

Lees ik het nou verkeerd....??? Jij stopt hardware in een draaiende pc (staat nog spanning op). Dat kan nooit goed zijn.
Misschien verkeerd geinterpreteerd of verkeerd getypt, maar ik bedoelde dat hij maar zo kort aanstaat dat mocht ik het willen, ik er de tijd niet voor zou hebben.
En nee, ik ga geen videokaart erin steken als de stroom erop staat :P

Vimeo, YouTube

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
l102212 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 13:20:
[...]

Wat adviseer je me nu uit te testen?
alles.

Zo kaal mogelijk starten, lukt dit niet moet je proberen onderdelen te vervangen om de boosdoener te achterhalen.

Maar dit staat ook allemaal in de FAQ (die je wel heel snel naast je neer hebt gelegd)

• -j-k-
Sorry TRRoads, ik had je verkeerd begrepen. Als ik met PMG opstart gaat hij piepen door die videokaart, pc gaat vanzelf uit(:P), videokaart erin, dan is de situatie weer precies zoals hij bij de volledige configuratie was: geen piepen en na een paar seconden gaat hij weer uit.

Vimeo, YouTube

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
l102212 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:58:
Mijn systeempje:
Msi 865GM2 socket 754

Als ik de pc aanzet gaan beide fans (case en proc.) vrolijk draaien, na 3-5 seconden slaat echter de hele computer af, hierbij geeft hij helemaal geen foutmelding in de vorm van een piep-code.
Raar socket om een Northwood in te prikken.
CDAAbeltje schreef op donderdag 06 september 2007 @ 11:25:
Ik lees geen piepcode
l102212 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 11:35:
[...]

:? Toch wel een piepcode?

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2007 @ 13:26:
[...]
Hehehe.... TRROADS dacht precies hetzelfde @ dezelfde tijd :P
Niet precies dezelfde tijd :+
l102212 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 13:33:
Sorry TRRoads, ik had je verkeerd begrepen. Als ik met PMG opstart gaat hij piepen door die videokaart, pc gaat vanzelf uit(:P), videokaart erin, dan is de situatie weer precies zoals hij bij de volledige configuratie was: geen piepen en na een paar seconden gaat hij weer uit.
Dan kan het nog de videokaart of het moederbord zijn.

Heb je een andere videokaart om mee te testen? Bijvoorbeeld een oud PCI kaartje?
Je kunt ook de videokaart even in een ander systeem testen.

Als een PCI videokaart het wel doet en je videokaart het ook doet in een andere PC is waarschijnlijk je AGP of PCI-E slot kapot (ofwel de controller in de northbridge ofwel het slot zelf bijvoorbeeld de stroomvoorziening).

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
Het uitslaan van de voeding, en het alleen opnieuw aanwillen door de stekker eruit te halen, duidt op kortsluiting.

De themische beveiliging van de voeding schakelt de voeding uit, en die beveiliging gaat pas weer weg door de stekker uit de voeding te halen zodat deze kan ontladen.

Koppel je harde-schrijven en CD-ROMspelers los, en gebruik zo min mogelijk insteekkaarten, om zo te ontdekken welk apparaat het heeft begeven.
Dat je pc wel nog aanslaat, maar niet doorstart, doet mij vermoeden dat je moederbord zelf nog in prima staat is. Gezien je omschrijving met en zonder videokaart, verdenk ik je geheugen het meest.
Slaat hij ook uit als je boot zonder geheugen en videokaart?

[ Voor 11% gewijzigd door frickY op 06-09-2007 15:36 ]

• -j-k-
joh14vers6 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 13:39:
[...]

Raar socket om een Northwood in te prikken.
Veranderd, was automatisme:P
De piepcode bij alleen PMG en dus zonder videokaart is langepiep,pauze,korte piep,pauze,korte piep.

Vimeo, YouTube

• -j-k-
frickY schreef op donderdag 06 september 2007 @ 15:35:
Het uitslaan van de voeding, en het alleen opnieuw aanwillen door de stekker eruit te halen, duidt op kortsluiting.

De themische beveiliging van de voeding schakelt de voeding uit, en die beveiliging gaat pas weer weg door de stekker uit de voeding te halen zodat deze kan ontladen.

Koppel je harde-schrijven en CD-ROMspelers los, en gebruik zo min mogelijk insteekkaarten, om zo te ontdekken welk apparaat het heeft begeven.
Dat je pc wel nog aanslaat, maar niet doorstart, doet mij vermoeden dat je moederbord zelf nog in prima staat is. Gezien je omschrijving met en zonder videokaart, verdenk ik je geheugen het meest.
Slaat hij ook uit als je boot zonder geheugen en videokaart?
Op je laatste zin: als ik de voedingsstekker er insteek gaan de fans draaien, een lange piep volgt en het beestje gaat na ongeveer 5 seconden weer uit.

Vimeo, YouTube

• -j-k-
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2007 @ 15:16:

[...]

Dan kan het nog de videokaart of het moederbord zijn.

Heb je een andere videokaart om mee te testen? Bijvoorbeeld een oud PCI kaartje?
Je kunt ook de videokaart even in een ander systeem testen.

Als een PCI videokaart het wel doet en je videokaart het ook doet in een andere PC is waarschijnlijk je AGP of PCI-E slot kapot (ofwel de controller in de northbridge ofwel het slot zelf bijvoorbeeld de stroomvoorziening).
Een PCI-videokaart heb ik niet meer, ik kan wel vanavond de huidige videokaart in een ander systeempje proberen, dus dat ga ik dan doen. Ik moet nu eerst even werken.

Vimeo, YouTube

• -j-k-
Nog even een post als afsluiter (misschien hebben andere mensen er nog wat aan), want hij doet het namelijk weer.
Ik heb maar gewoon een nieuw mobo besteld, een P4i65G van Asrock. Alles doet het vanaf het begin weer dus de fout ligt klaarblijkelijk bij m'n oude moederbord.

Vimeo, YouTube

Pagina: 1