PC en brandgevaar...

Pagina: 1
Acties:
  • 335 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• johanvdv
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-06-2024
Hoi,

Misschien een vreemde vraag voor jullie maar wat zijn de risico's op brandgevaar wanneer je een PC dag en nacht laat aan staan. Zou het kunnen dat ie overhit geraakt en uiteindelijk op één of andere manier brand veroorzaakt ? Het gaat hier om een PC van ongeveer 2 jaar oud. Hebben ze een soort hittebeveiliging of zo ?

Zijn er zaken waarmee je rekening moet houden of maak ik me echt zorgen om niets ?

thnx
Johan

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 16:22

Dennahz

Life feels like hell should.

johanvdv schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:27:
Hoi,

Misschien een vreemde vraag voor jullie maar wat zijn de risico's op brandgevaar wanneer je een PC dag en nacht laat aan staan. Zou het kunnen dat ie overhit geraakt en uiteindelijk op één of andere manier brand veroorzaakt ? Het gaat hier om een PC van ongeveer 2 jaar oud. Hebben ze een soort hittebeveiliging of zo ?

Zijn er zaken waarmee je rekening moet houden of maak ik me echt zorgen om niets ?

thnx
Johan
Je maakt je zorgen om niks. Als de PC te warm wordt dan slaat hij wel uit. Natuurlijk moet je hem ook niet inbouwen zodat er geen frisse lucht meer bij kan, maar in de fik vliegen.. neu.

Twitter

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Dat zou ik niet te snel roepen... op het EVGA forum zijn er al twee personen geweest die een spontane zelfontbranding van de onderkant van hun mobo hebben gerapporteerd.
Echt nasty foto's...

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-02 16:29

Darkasantion

Just keep swimming!

Je maakt je zorgen om niks, een beetje PC zal zichzelf uitschakelen lang voordat hij echt gaat overhitten. Dus is dit vrijwel veilig, hoewel harde schijven soms vlammen lijken te geven als ze echt fysiek kapot gaan, maar dat is maar kort en veel te kort om een brand te makken.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Een PC zit zo vol met brandvertragers dat na een fikse steekvlam de boel vaak al uit gaat bij gebrek aan brandstof. Aangezien dat in je kast gebeurt is er dus weinig aan de hand, afgezien van een kapotte PC.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Gewoon elk jaar eens goed stofzuigen en eventueel gewoon een temperatuur monitoring programma installeren. Maar normaal is de pc beveiligd tegen over verhitting.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

De mogelijkheid bestaat altijd dat er iets mis gaat in een PC, zorg er dus voor dat je gerenomeerde merken hebt toegepast. Een garantie kan niemand jou geven. Tevens is het mogelijk een branddetectie systeem toe te passen bij je PC, neem bijv. een simpele Gamma optische rookmelder ;).

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

zorgen om niks is niet helemaal waar. Mijn PC, zonder dat hij overgeklokt was, is 3 jaar geleden in de brand gevlogen. Gelukkig zat ik ernaast en bemerkte ik de rook en de vlam die er achter uitkwam en kon ik gelijk de stroomkabel eruit trekken.
Gek genoeg sloeg hij niet uit (Ik kreeg een spontane reset), of de stop niet door.
Op het MB was een condensator doorgebrand zag ik later. (Het was 1 van die beruchte slechte condensator moederbordjes van MSI.

Hoe dan ook, ik laat computers nu niet meer zomaar aanstaan als ik er niet ben.

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:32:
zorgen om niks is niet helemaal waar. Mijn PC, zonder dat hij overgeklokt was, is 3 jaar geleden in de brand gevlogen. Gelukkig zat ik ernaast en bemerkte ik de rook en de vlam die er achter uitkwam en kon ik gelijk de stroomkabel eruit trekken.
Gek genoeg sloeg hij niet uit (Ik kreeg een spontane reset), of de stop niet door.
Op het MB was een condensator doorgebrand zag ik later. (Het was 1 van die beruchte slechte condensator moederbordjes van MSI.

Hoe dan ook, ik laat computers nu niet meer zomaar aanstaan als ik er niet ben.
Dat is dan een goed voorbeeld van hoe het ook kan, en de TS vraagt juist naar systemen die dag en nacht aan staan.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:58

_Apache_

For life.

Als je zorgt dat er een goede luchtstroom ( ook wel airflow genoemd ) door je pc glijdt hoef je je nergens zorgen om te maken.

Echter, een pc blijft een gebruiksvoorwerp en heeft - hoewel door andere anders gepreekt word - toch wat onderhoud nodig. Ook al is dit jaar half/heel jaarlijks. Al ontdoe je je pc kast en ventilatoren van stof zit je op het droge.

Wat je bijvoorbeeld kan doen bij het bouwen van je pc is kabeltjes netjes bij elkaar houden met bijvoorbeeld kabelknijpers of tie-wraps. Hierdoor optimaliseer je de airflow en minder stof ophoping.

Brandgevaar is er door het bovenstaande eigenlijk niet meer. Waar je misschien beter naar kan kijken - als je je systeem 24:7 laat draaien - is stroomverbruik ( wat dan wel gaat tellen ;) ) en geluidsproductie, ervan uitgaande dat je systeem op je slaapkamer staat.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

_Apache_ schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:36:
Als je zorgt dat er een goede luchtstroom ( ook wel airflow genoemd ) door je pc glijdt hoef je je nergens zorgen om te maken.

Echter, een pc blijft een gebruiksvoorwerp en heeft - hoewel door andere anders gepreekt word - toch wat onderhoud nodig. Ook al is dit jaar half/heel jaarlijks. Al ontdoe je je pc kast en ventilatoren van stof zit je op het droge.

Wat je bijvoorbeeld kan doen bij het bouwen van je pc is kabeltjes netjes bij elkaar houden met bijvoorbeeld kabelknijpers of tie-wraps. Hierdoor optimaliseer je de airflow en minder stof ophoping.

Brandgevaar is er door het bovenstaande eigenlijk niet meer. Waar je misschien beter naar kan kijken - als je je systeem 24:7 laat draaien - is stroomverbruik ( wat dan wel gaat tellen ;) ) en geluidsproductie, ervan uitgaande dat je systeem op je slaapkamer staat.
Veel mensen weten niet dat je een pc ook moet onderhouden en ze hebben dan mazzel dat leveranciers ze garantie geven, ondanks dat hun pc vol zat met stof en al weken vast bleef lopen! :)

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-02 12:31
De kans is erg klein maar hij is er wel!
Bij een oude goedkope voeding die vol met stof zit kan ik me wel enige risico's indenken.
Daarnaast, de pc hoeft niet perse in de fik te vliegen wil het gevaarlijk zijn. Rookontwikkeling (zeker in de slaapkamer) kan ook behoorlijk schade aanrichten....

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Padschild
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11-2020
Geen risico is niet helemaal waar... Ik was een keer bij iemand, waarbij toevallig op dat moment de voeding onplofte. Stroom ging er wel af, maar het zaakje stond mooi in de fik. Waardoor dit is gekomen weet ik niet, misschien stofophoping? Het was niet mijn pc..

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:58

_Apache_

For life.

HugoBoss1985 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:39:
[...]

Veel mensen weten niet dat je een pc ook moet onderhouden en ze hebben dan mazzel dat leveranciers ze garantie geven, ondanks dat hun pc vol zat met stof en al weken vast bleef lopen! :)
Het is zo een kleine moeite en het kan je zoveel performance teruggeven als de CPU weer 'cool' blijft.. ;)

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Padschild schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:41:
Geen risico is niet helemaal waar... Ik was een keer bij iemand, waarbij toevallig op dat moment de voeding onplofte. Stroom ging er wel af, maar het zaakje stond mooi in de fik. Waardoor dit is gekomen weet ik niet, misschien stofophoping? Het was niet mijn pc..
Zoiets kan je zelf simuleren met oudere voedingen door even de voltage knop om te zetten! :D
_Apache_ schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:41:
[...]

Het is zo een kleine moeite en het kan je zoveel performance teruggeven als de CPU weer 'cool' blijft.. ;)
Ik kom het nog dagelijks tegen!

[ Voor 22% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-09-2007 10:44 ]

• Padschild
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11-2020
HugoBoss1985 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:43:
[...]
Zoiets kan je zelf simuleren met oudere voedingen door even de voltage knop om te zetten! :D
Haha, ja, dat was op onze middelbare school een keer gedaan.. Hoop geknetter... Geen fik, maar het stonk wel :X

• bsbfx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-01 10:14
Over het algemeen valt dit erg mee. Als je kijkt naar de componenten in een computer dan kunnen deze inderdaad heet worden maar over het algemeen niet dusdanig heet dat je er bijvoorbeeld papier mee kan doen ontbranden.

Het enige wat zou kunnen gebeuren is er bijvoorbeeld kortsluiting in een voeding ontstaat. Dit zou dan kunnen leiden tot een steekvlam in extreme gevallen. Meestal blijft het echter bij een schroeilucht en uiteraard wat kapotte computer apparatuur.

Daarnaast heb je natuurlijk altijd het risico van bliksem wat voor mogelijke brand in elektrische apparatuur kan zorgen. Dit is moeilijk uit te sluiten want je kan natuurlijk je pc wel aan een overspanningsbeveiliger hangen maar ja als je printer of je koffiezet apparaat in de fik vliegt schiet je daar weinig mee op.

Je kan er natuurlijk altijd voor kiezen een brand / rookmelder boven je pc te hangen en zo'n 1kg brandblusser (wel ff checken welke!) van een paar euro van de lidl / aldi / gamma aanbieding er in de buurt zetten. Maar gezien het risico is dat waarschijnlijk wat overdreven.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:07

remco_k

een cassettebandje was genoeg

't schijnt dat mensen hierboven bijna allemaal denken dat alleen maar de processor of iets op het moederbord af kan fikken...
Nou, ik heb nieuws:
CD-speler -> allemaal plastik van binnen -> brand prima.
Front van je case -> meestal plastik -> brand ook best goed.
Voeding -> diverse componenten die ook prima af kunnen fikken.

Dan is er nog de oorzaak van brand; kan overal voorkomen, ook in je voeding.
Je kan er niet vanuitgaan dat je PC dat zelf vantevoren maar even detecteerd en dan veiligheidshalve uitgaat. De temperatuur sensors die er zijn zitten in/op je processor, en op het moederbord op 1 of 2 plaatsen. En die zitten er NIET om brand te voorkomen, maar die meten of de belangrijkste componenten niet stuk gaan door oververhitting.

De kans dat er brand ontstaat is aanwezig, de kans dat die brand buiten de kast verder gaat ook.
Het al dan niet automatisch afschakelen van je computer is dan al ruimschoots te laat, de brand is er dan al.
Oplossing: sprinkler installatie boven je computer hangen en hopen dat ie zich niet een keertje vergist.

Allemaal om bang van te worden; maar ik heb nog nooit een computer spontaan in de fik zien gaan.
En ik heb er heel wat 24/7 zien draaien.
Als je een computer 24/7 wilt laten draaien dan doe je er goed aan om fatsoenlijke/orginele componenten te gebruiken en geen truuken uithalen met overclocken e.d.
Verder voor zorgen dat met name de voeding geen stofnest word. Eens in de XX maanden even schoonblazen/zuigen.

@hieronder: pc's in serverruimtes zijn vaak voor het doel gemaakt om 24/7 aan te staan. Als je een yokotsumi computer hebt, ligt dat wel iets anders...
Wat betreft zuurstof: minimaal 1 fan in de voeding die voor prima zuurstof zorgt... (zolang de voeding het niet opgeeft tijdens een brandje.)

'Geen' zorgen maken kan je doen als je fatsoenlijke hardware neer hebt gezet. Een HP of compaq systeem durf ik jaren aan te zetten. Maar een cloontje van de LIDL of ALDI of whatever... Echt niet.
(en niet voor niets heb ik Geen met quotes gedaan...)

@TS:
Heb je al eens uitgerekend wat het kost (ja stroom kost geld) als je je computer 24/7 aan laat staan...? Schrik niet...

[ Voor 21% gewijzigd door remco_k op 06-09-2007 10:55 ]

Alles kan stuk.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:15

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Denk ook eens aan de PC's in een serverruimte, sommigen daarvan zijn al 4 jaar oud en draaien dan 24/7...
Verder is de kast wel brandwerend tot een bepaald moment, en komt er denk ik ook niet zoveel zuurstof zijn waardoor de brand niet echt groot zal worden.

Ik zou je geen zorgen maken.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

We hebben zowaar een gat in de markt ontdekt:

Vlammetje B.V. "Voor uw rookmelders en sprinkler systemen in de pc."

"Onze sprinklersystemen blussen uw pc en spoelen gelijk ook even uw hardware schoon."

:P

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-09-2007 10:52 ]

• ChojinZ
Ariën Clay schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:49:
Denk ook eens aan de PC's in een serverruimte, sommigen daarvan zijn al 4 jaar oud en draaien dan 24/7...
Verder is de kast wel brandwerend tot een bepaald moment, en komt er denk ik ook niet zoveel zuurstof zijn waardoor de brand niet echt groot zal worden.

Ik zou je geen zorgen maken.
Buiten het feit dat servers gemaakt zijn om 24/7 te draaien hebben de meeste (grotere) serverruimtes ook een blusinstallatie en een flinke airco....

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• ChojinZ
HugoBoss1985 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:50:

"Onze sprinklersystemen blussen uw pc en spoelen gelijk ook even uw hardware schoon."

Klinkt grappig maar er zit wel een kern van waarheid in. Volgens mij is hier wel een markt voor.
Met goeie marketing en wat bangmakerij kan je zoiets makkelijk verkopen..

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

remco_k schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:47:
't schijnt dat mensen hierboven bijna allemaal denken dat alleen maar de processor of iets op het moederbord af kan fikken...
Nou, ik heb nieuws:
CD-speler -> allemaal plastik van binnen -> brand prima.
Front van je case -> meestal plastik -> brand ook best goed.
Voeding -> diverse componenten die ook prima af kunnen fikken.
Dat is inderdaad logisch.
ChojinZ schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:59:
[...]

Klinkt grappig maar er zit wel een kern van waarheid in. Volgens mij is hier wel een markt voor.
Met goeie marketing en wat bangmakerij kan je zoiets makkelijk verkopen..
In Amerika kan zoiets vast wel slagen! :D

[ Voor 26% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-09-2007 11:00 ]

• rdfeij
  • Laatst online: 18-01 14:50
Nou, aangezien de vele miljoenen servers (wat op zich ook gewoon pc's zijn) die dag en nacht draaien in datacentra is de kans op een brand zeeeeeeeer klein.

• rdfeij
ChojinZ schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:57:
[...]

Buiten het feit dat servers gemaakt zijn om 24/7 te draaien hebben de meeste (grotere) serverruimtes ook een blusinstallatie en een flinke airco....
Ik wil de bedrijven die een "serverruimte" hebben wat gewoon een kantoor kamertje is, zonder goede (airco)koeling niet de kost geven.
Ken hier in het pand ook een bedrijf wat een serverhok van continu 30 graden heeft, en daar is ook nog nooit iets fout gegaan.

• Putyah
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-02 20:40
Recentelijk kwam er ook rook uit mijn pc. Mn pc had 2 dagen achter elkaar aangestaan. Ik aan et gamen achter mn pc en opeens zie ik allemaal rook uit de ventilators aan de bovenkant van mn pc komen. Ik wou snel mn pc uitzetten maar deze viel al automatisch uit. Wat nu bleek: de voedingskabel van mn fancontroller te strak tussen de sidepanel en de pc vast te zitten. Geen schade aan de pc maar de voedingskabel van de fancontroller was helemaal wegegschroeit. Was een Thermaltake Hardcano 11 trouwens.

• ChojinZ
rdfeij schreef op donderdag 06 september 2007 @ 11:13:
Nou, aangezien de vele miljoenen servers (wat op zich ook gewoon pc's zijn) die dag en nacht draaien in datacentra is de kans op een brand zeeeeeeeer klein.
En hoeveel van die servers zijn er in de fik gevlogen? Ik weet dat niet en jij waarschijnlijk ook niet. Slechte vergelijking dus.

Daarnaast, zoals ik al eerder poste, waarom hebben de groter serverruimtes een koel en blusinstallatie? Zal wel niet voor niets zijn...

Verwijderd

Padschild schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:41:
ik heb het laatst ook gehad met me voeding, begon met een POEGF geluid toen ik me pc aanzette, ik dacht ok 8)7
dus ik zet hem nog een keer aan, ik had me boxen namelijk al aan, mischien kwam het daar vandaan.

ik zat in windows en in eens een rare lucht, toen uitgezet en gaan kijken in case:
moederbord fine
gpu fine
ram fine
hdd's fine

nou ik had al een vermoede me voeding, dus voltage door meten en jawel 12v was ernstig zakende.
toen uitgezet, voeding losgehaald en flink zitten snuiven aan het zwarte monster
en ja daar kwam het vandaan, dus toen nog een keer aangezet.
en ja een brandlucht.

toen open geschroeft en er kwam al snel een varistor naar me toe:
een TVR 07271, die zorft dat je minder fluctuaties heb op een bepaalde lijn.
ik vermoed dus een piekstroom op me 2 jaar oude Tagan UO-1 380 watt, of een te hoog gevraagd wattage (wat me erg sterk lijkt)

ik weet niet wat er nog meer had kunnen doorbranden in me voeding, maar bij de gedachte werd ik niet blij

• ChojinZ
rdfeij schreef op donderdag 06 september 2007 @ 11:16:
[...]

Ik wil de bedrijven die een "serverruimte" hebben wat gewoon een kantoor kamertje is, zonder goede (airco)koeling niet de kost geven.
Ken hier in het pand ook een bedrijf wat een serverhok van continu 30 graden heeft, en daar is ook nog nooit iets fout gegaan.
Dat er in DAT bedrijf nog nooit iets mis is gegaan zegt niets. Dat bedrijf is er 1 van de vele duizenden in nederland. Kan me dan ook niet voorstellen dat er nog nooit wat in de fik is gevlogen in een serverruimte. Dat de schade in 99% van de gevallen meevalt is natuurlijk een ander verhaal...

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:01

Hoicks

Techno!

remco_k schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:47:
@TS:
Heb je al eens uitgerekend wat het kost (ja stroom kost geld) als je je computer 24/7 aan laat staan...? Schrik niet...
Valt wel mee.

Mijn pc die 24/7 aanstaat verbruikt gemiddeld tussen de 65 en 75 watt. Ik houdt rekening met 75 tot 150 euro op jaarbasis aan kosten hiervoor en dat kan gemakkelijk uit.

Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan wat je er voor over hebt.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• rdfeij
ChojinZ schreef op donderdag 06 september 2007 @ 11:19:
[...]

En hoeveel van die servers zijn er in de fik gevlogen? Ik weet dat niet en jij waarschijnlijk ook niet. Slechte vergelijking dus.

Daarnaast, zoals ik al eerder poste, waarom hebben de groter serverruimtes een koel en blusinstallatie? Zal wel niet voor niets zijn...
Die koelinstallaties is om de 100-200W warmte die een server ontwikkeld af te voeren, das logisch.
Ik ken veel mensen die werken in datacentra, en daar is nog nooit de blusinstallatie echt nodig geweest.
Natuurlijk moet hij er zijn, het zou een economische ramp zijn als er een datacentrum van een bank of zo afbrand, dan kun je beter maar zorgen dat de brand snel uit is zodat.

Maarja, vergelijk een computer met elk ander electronisch apparaat in huis....
De 3 adapters om gsm's in huis op te laden kunnen ook in de fik vliegen, evenals tv's(standby) dvd-recorders, laptops, hifi-set...

je kunt hier heel neurotisch over gaan doen, dat heeft geen zin.

als je je pc dag en nacht aan wil zetten, zorg dan dat ie kwalitatief goed is, schoon is (blijft) en dan kan er verder weinig gebeuren

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je je aan bepaalde voorwaarden houdt is de kans dat je huis in brand schiet door een defecte computer minimaal.

1) Zorg voor een goede voeding
2) Ontdoe je computer regelmatig van stof, inclusief je voeding
3) Zorg voor voldoende airflow in je kast
4) Leg geen brandbare spullen op of naast je kast

Een PCB zit namelijk vol met brandvertragers waardoor een eventuele vlam snel weer gedoofd wordt. Als er dan geen brandbare spullen op of naast je computer liggen is de kans op een grote brand zeer klein.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-02 14:37

Glewellyn

is er ook weer.

Neem een PC met waterkoeling en zeer brandbare slangen! 8)

*zucht*

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Glewellyn schreef op donderdag 06 september 2007 @ 11:35:
Neem een PC met waterkoeling en zeer brandbare slangen! 8)
En doe er dan benzine in ipv water!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

ChojinZ schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:57:
[...]
Een beetje serverruimte heeft dat ook een bak Halon als blusmiddel (CFK's) zodat bij een brand de zuurstof weggehaald wordt en de data heel blijft. (bekend van de BOFH)

Brandjes zijn een risico, maar bij PC's is íe klein. Het gebeurt wel af en toe want op miljoenen PC-gebruikers zijn er altijd wel een paar de sjaak. Idem voor TV's en andere huishoudelectronica waarvan het advies is, dat als je op vakantie gaat de standby uitzet (stekker eruit).

Waarom zou je een PC aanlaten als je er toch niet bij bent? Kost geld, belast milieu en blijkbaar wordt brandgevaar als risico gezien.

• rdfeij
ecteinascidin schreef op donderdag 06 september 2007 @ 11:54:
[...]

Een beetje serverruimte heeft dat ook een bak Halon als blusmiddel (CFK's) zodat bij een brand de zuurstof weggehaald wordt en de data heel blijft. (bekend van de BOFH)

Brandjes zijn een risico, maar bij PC's is íe klein. Het gebeurt wel af en toe want op miljoenen PC-gebruikers zijn er altijd wel een paar de sjaak. Idem voor TV's en andere huishoudelectronica waarvan het advies is, dat als je op vakantie gaat de standby uitzet (stekker eruit).

Waarom zou je een PC aanlaten als je er toch niet bij bent? Kost geld, belast milieu en blijkbaar wordt brandgevaar als risico gezien.
Halon is tegenwoordig :w , mag niet meer ;)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

rdfeij schreef op donderdag 06 september 2007 @ 12:00:
[...]Halon is tegenwoordig :w , mag niet meer ;)
Nog niet helemaal: http://en.wikipedia.org/wiki/Haloalkane#Fire_extinguishing

Maar voor thuisgebruik niet beschikbaar en voor deze discussie niet relevant; het geeft alleen aan dat PC/dataserverbrandjes wel degelijk bestaan.

• ChojinZ
ecteinascidin schreef op donderdag 06 september 2007 @ 11:54:
[...]

Weet ik. terwijl ik dit type zit ik onder zo'n installatie... ;)

• basz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-10-2025

basz

Professioneel prutser

HugoBoss1985 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:50:

En zowaar, het bestaat al. (ik dacht al een keer zoiets gezien te hebben, geloof bij cursus BHV ofzo...)

http://www.brandbluswinke...t_info.php?products_id=68

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
Hmmm er is wel een oplossing voor iets tegen brandgevaar. Had het eerder al gelezen in een topic hier op tweakers. Kan het alleen even niet vinden. Het gaat hier om een sort antizuurstof module, verkrijgbaar in diverse grotes en maten voor verschillende locaties. Je hebt ook een mini module ervan voor in computers. Bij brand onstaat er een reactie in de module en deze ontrekt de pc volledig van zn zuurstof waardoor het vuur binnen enkele seconden gedooft is. _/-\o_ Maar waar het ook alweer te vinden is? |:(

• johanvdv
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-06-2024
Bedankt voor alle reacties, ik concludeer hieruit dat het weinig kwaad kan als:

- je goeie airflow voorziet, niet in een kastje inbouwen ofzo
- je pc regelmatig schoonmaakt
- je het boeltje toch maar met een beetje met gezonde argwaan in de gaten houdt aan de hand van monitoring tools,
- je hem toch maar even uit zet als het niet echt nodig is...

thnx

• basz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-10-2025

basz

Professioneel prutser

richeh schreef op donderdag 06 september 2007 @ 12:28:
Hmmm er is wel een oplossing voor iets tegen brandgevaar. Had het eerder al gelezen in een topic hier op tweakers. Kan het alleen even niet vinden. Het gaat hier om een sort antizuurstof module, verkrijgbaar in diverse grotes en maten voor verschillende locaties. Je hebt ook een mini module ervan voor in computers. Bij brand onstaat er een reactie in de module en deze ontrekt de pc volledig van zn zuurstof waardoor het vuur binnen enkele seconden gedooft is. _/-\o_ Maar waar het ook alweer te vinden is? |:(
Één post boven je? 8)7

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Brand kan in elke electrische apparatuur onstaan. Een 12v speeltje fikt wat minder, een 220v machine wat heftiger.

Het generieke antwoord op de vraagsteller is dus: Ja, hoe langer een PC aanstaat, deste groter de kans dat er brand kan ontstaan. Brandbaar spul genoeg in de PC (vnl. plastic) in ieder geval.

Als je 'm echt 24/7 aan wilt hebben staan (dus ook als je afwezig bent en er niemand in huis is), zorg dan dat je a. kwaliteitsonderdelen hebt (waarbij de voeding de belangrijkste is) en b. dat de ruimte koel is/blijft. Verkleint de kans op storing en storing = kans op kortsluiting/brand.

Zorgen maken hoef je je statistisch niet. Maar ja, je weet maar nooit O-)

[ Voor 0% gewijzigd door Edgarz op 06-09-2007 14:43 . Reden: typo ]

Verwijderd

Ach, we laten jarenlang de koelkast, TV, Boiler, geluidsset, wekkerradio, ventilators (moet ik doorgaan? :') ) aan staan.

Ja, als je pech hebt en je bent aan de beurt, dan brandt je zooi af. Jammer.

• Ganja-Cape
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik zou er niet zo bang voor zijn, zelfs niet met oude hardware heb hier denk al 3 jaar 24/7 een Pentium (nee geen 2 of 3, gewoon Pentium 1 200MHz) staan maak hem nooit open en staat in een hoek stof te verzamelen.

Ook ervaring met een MSI KT4 nog wat... je weet wel slecht caps, die zelfs zijn geknald en dit heb ik niet eens gemerkt...

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dit heeft niet echt te maken met iets uit TCA, daarom doe ik hem ook naar OH toe schoppen :)

Move TCA -> OH

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

http://www.gearlog.com/2007/08/how_not_to_catch_on_fire.php

Weer een EVGA 680i bord met zelfontbranding...
Dat is de derde waarvan ik bewijs heb gezien op het internet.
Pagina: 1