't schijnt dat mensen hierboven bijna allemaal denken dat alleen maar de processor of iets op het moederbord af kan fikken...
Nou, ik heb nieuws:
CD-speler -> allemaal plastik van binnen -> brand prima.
Front van je case -> meestal plastik -> brand ook best goed.
Voeding -> diverse componenten die ook prima af kunnen fikken.
Dan is er nog de oorzaak van brand; kan overal voorkomen, ook in je voeding.
Je kan er niet vanuitgaan dat je PC dat zelf vantevoren maar even detecteerd en dan veiligheidshalve uitgaat. De temperatuur sensors die er zijn zitten in/op je processor, en op het moederbord op 1 of 2 plaatsen. En die zitten er NIET om brand te voorkomen, maar die meten of de belangrijkste componenten niet stuk gaan door oververhitting.
De kans dat er brand ontstaat is aanwezig, de kans dat die brand buiten de kast verder gaat ook.
Het al dan niet automatisch afschakelen van je computer is dan al ruimschoots te laat, de brand is er dan al.
Oplossing: sprinkler installatie boven je computer hangen en hopen dat ie zich niet een keertje vergist.
Allemaal om bang van te worden; maar ik heb nog nooit een computer spontaan in de fik zien gaan.
En ik heb er heel wat 24/7 zien draaien.
Als je een computer 24/7 wilt laten draaien dan doe je er goed aan om fatsoenlijke/orginele componenten te gebruiken en geen truuken uithalen met overclocken e.d.
Verder voor zorgen dat met name de voeding geen stofnest word. Eens in de XX maanden even schoonblazen/zuigen.
@hieronder: pc's in serverruimtes zijn vaak voor het doel gemaakt om 24/7 aan te staan. Als je een yokotsumi computer hebt, ligt dat wel iets anders...
Wat betreft zuurstof: minimaal 1 fan in de voeding die voor prima zuurstof zorgt... (zolang de voeding het niet opgeeft tijdens een brandje.)
'Geen' zorgen maken kan je doen als je fatsoenlijke hardware neer hebt gezet. Een HP of compaq systeem durf ik jaren aan te zetten. Maar een cloontje van de LIDL of ALDI of whatever... Echt niet.
(en niet voor niets heb ik Geen met quotes gedaan...)
@TS:
Heb je al eens uitgerekend wat het kost (ja stroom kost geld) als je je computer 24/7 aan laat staan...? Schrik niet...
[
Voor 21% gewijzigd door
remco_k op 06-09-2007 10:55
]
Alles kan stuk.