Toon posts:

Doorgeknipte telefoonaansluiting en ADSL-aansluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 14.293 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn probleem: ik heb een nieuw huis en de vorige eigenaar lijkt zo vriendelijk geweest te zijn de telefonie-bedrading af te knippen voor het IS-RA punt. Resultaat: nergens in huis is een aansluitpunt voor mijn ADSL of telefonie te vinden, bij de voordeur steekt er alleen een UTP kabel uit de muur (er zitten 8 draadjes in de betreffende kabel), wat dus wel de telefoonbekabeling moet zijn.

Voordat ik verhuisde heb ik tiscali ADSL en telefonie besteld. Na een aantal keer heen en weer bellen met de helpdesk ben ik het volgende te weten gekomen:
-Mijn verbinding is reeds geactiveerd
-Naar alle waarschijnlijkheid is er in mijn huis geen ISDN-, maar een analoge aansluiting
-Volgens de meting van Tiscali, is de binnekomende telefoonlijn in principe geschikt om ADSL over te leveren.

Vandaag bedacht ik dat ik van die losse draad uit de muur zelf dan maar een aansluitpunt moet maken (ook de meneer bij de helpdesk van tiscali leek dat een goed idee). Ik heb bij de doe-het-zelf-zaak een 'opbouwcontactdoos' gekocht, zo'n klassieker waar je rood-blauw-geel-zwarte draadjes in kan schroeven en dan een telefoonstekker erin kan steken. Met die telefoonstekker kan ik dan weer mijn ADSL-modem aansluiten, dacht ik, en klaar is kees. Ik was al op de hoogte van het feit dat voor telefoon- en ADSL-verkeer alleen de rode en blauwe draad aangesloten hoeven te worden.

Uit mijn muur steken echter een bruine, bruinwitte, groene, groenwitte, blauwe, baluwwitte, oranje en oranjewitte draad. Op goed geluk heb ik toen maar voor de blauwe en bruine draad gekozen om vast te schroeven in de 'opbouwcontactdoos'. Deze vervolgens met telefoonstekker-en-snoer verbonden met mijn modem. Het resultaat voelt u al aankomen: GEEN DSL-SIGNAAL!

Ik heb dus geen idee of mijn idee werkt en als het werkt, welke van de 8 draden ik dan in hemelsnaam vast moet schroeven in de stekkerdoos. Wie o wie kan me daar iets meer over vertellen?!

Alvast bedankt!

Marjolein

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is inderdaad een UTP kabel, en tenzij je een heel speciale setup hebt dus geen kabel voor telefonie. Die komt over 't algemeen uit de grond zetten en d'r zit vaak een groene of blauwe huls omheen.

Als je je ISRA kwijt bent kun je daar een monteur van KPN voor inschakelen, en waarschijnlijk de kosten op de vorige bewoners verhalen.

[ Voor 25% gewijzigd door CyBeR op 06-09-2007 00:50 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-12 15:40
Ik vrees dat er niks anders op zit voor jouw om tiscalli duidelijk te maken dat jij geen israpunt hebt.
Mocht je nog een belbudget bij kpn op het adres hebben, dan kun je kpn zelf hiervoor bellen, maar anders moet je dat via tiscalli laten lopen.

Punt is ADSL alleen is zo goed als onmeetbaar met een multimeter of iets dergelijk (schijnt met een scope wel tekunnen).
Mocht je een gewoon "telefonie"signaal ook op de lijn hebben staan dan kun je met een multiemeter op zoek gaan naar het paar waar je een spannings verschil van ongeveer 50volt (analoog) of 90 volt (isdn) vind. Dit paar is dan het aangesloten telefoonie paar en deze kun je in een "varkensneusje" schroeven.

PS even zoeken leverde mij dit op misschien een vergelijkbare situatie ?

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Verwijderd

Topicstarter
Aan Cyber: Maar volgens de meneer van de Tiscali helpdesk zit er voor het ISRA-punt normaal ook een 8-aderige kabel, een UTP-kabel dus. Binnenshuis wordt dit pas een vier-aderige. Verder is er in huis nergens maar dan ook nergens een spoor van een telefoonaansluiting te vinden, dus eigenlijk moet dit hem wel zijn. De UTP-kabel die uit de muur komt is trouwens echt te solide voor een standaard doe-het-zelf-binnenhuis-netwerk, ik vermoed echt dat het KPN-bedrading is. De vorige eigenaar had ook ADSL, dus er moet ergens een aansluiting zijn.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dat betekend dus eigenlijk dat je moet zoeken waar die urp kabel eindigt en overgaat in een kabel met 5 aders (rood, blauw, wit oranje en [blank] ,vaak omringd/bescherms door dikke blauwe draden

dat is een echte telefoonleiding zoals die binnenkomt,
kpn legt dus geen cat5 naar een huis (wel utp btw)

edit \:

ah ok .... ook goed .. dan moet je alle aderparen af gaan .. zoniet dan moet ome kpn komen

maar doe eens een foto dan kunnen we meekijken

[ Voor 22% gewijzigd door Fish op 06-09-2007 00:56 ]

Iperf

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Alles voor het ISRA punt is van/voor de KPN.

Ik zou ze gewoon bellen. (GSM of bij buren ;) )

Abort, Retry, Quake ???

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2007 @ 00:53:
Aan Cyber: Maar volgens de meneer van de Tiscali helpdesk zit er voor het ISRA-punt normaal ook een 8-aderige kabel, een UTP-kabel dus. Binnenshuis wordt dit pas een vier-aderige.
Daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord. Er kan best een 8-aderige kabel binnen een huis komen (da's idd niet ongehoord) maar dat zal absoluut geen UTP zijn maar een veel stevigere kabel. Dit soort dingen komt 9 uit 10 keer binnen in de meterkast.

Aan je kleurtjes te horen heb je wel degelijk een echte UTP kabel voor je neus. Mischien een shielded variant, maar UTP nonetheless. KPN telefoniekabels voor residentiele panden zijn zonder uitzondering niet van die kleurstelling voorzien.

Maar idd: doe's een foto?

Verwijderd

Topicstarter
Aan NSA1984: Ik heb KPN hierover gebeld en gemeld dat ik geen ISRA-punt in huis is. Zij verzekerden me dat ik echt Tiscali hierover moest bellen, omdat ik ook telefonie via tiscali heb. Toen ik Tiscali hierover belde, zeiden ze eerst dat een monteur hierover contact met me op zou nemen. Dat gebeurde natuurlijk niet, dus toen heb ik gemaild. Toen werd ik teruggebeld door een mevrouw die me verzekerde dat het mijn probleem was en dat ik echt een monteur moest inschakelen. Nou ben ik eigenlijk van mening, misschien wat naief, dat ik ook kan wat zo'n monteur kan. Tot op heden was dat altijd het geval...

Oeioeioei, een foto... Ik heb geen digitale camera...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2007 01:00 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Of je nou ADSL wilt van Tiscali of niet, KPN is de partij die moet zorgen voor een werkend ISRA punt.

Case in point: nichtje van mij woonde een tijdlang antikraak (in een gebouw dat vroeger van KPN was notabene) waar ook met geen mogelijkheid een ISRA-punt te vinden was. Uiteindelijk heeft KPN twee busjes en een graafmachine gestuurd om uit te zoeken waar die kabel liep. Ze wilde overigens internet aanvragen van Wanadoo en geen telefonie van KPN erbij nemen.

• Rfrancois
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-11 23:01
probeer is alle aders 1 voor 1 ff simpel aan mekaar knopen ,en dan naar je modem toe.
1 ader is genoeg voor linesynch, en dan opzoek naar de tweede ader.
Succes

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Rfrancois schreef op donderdag 06 september 2007 @ 01:03:
probeer is alle aders 1 voor 1 ff simpel aan mekaar knopen ,en dan naar je modem toe.
1 ader is genoeg voor linesynch, en dan opzoek naar de tweede ader.
Succes
:? Dat lijkt me een slecht idee. Kortsluiting maken == telefooncentrale die je van de lijn af knikkert.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

CyBeR schreef op donderdag 06 september 2007 @ 00:59:
[...]

Daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord. Er kan best een 8-aderige kabel binnen een huis komen (da's idd niet ongehoord) maar dat zal absoluut geen UTP zijn maar een veel stevigere kabel. Dit soort dingen komt 9 uit 10 keer binnen in de meterkast.

..knip..
alle telefoonkabels die binnen komen zijn utp (behalve glas natuurlijk)

utp is een techniek, geen standaard
ome ptt gebruikt al tientallen jaren utp om overspraak tegen te gaan
CyBeR schreef op donderdag 06 september 2007 @ 01:04:
[...]

:? Dat lijkt me een slecht idee. Kortsluiting maken == telefooncentrale die je van de lijn af knikkert.
sterker nog deze techniek (kortsluiten) word volgen mij gebruikt voor het pulsbellen

[ Voor 21% gewijzigd door Fish op 06-09-2007 01:06 ]

Iperf

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 19:05
Even voor de duidelijkheid, de kabel die je zoekt is een vrij dikke (zo'n 25mm) kabel. Een UTP (wat jij noemt UTP, wat ik noem Cat4/5/5e/6 kabel) kabel kan absoluut niet, alleen al omdat die niet zomaar de grond in mag.

Doorgaans zijn die "kabels" van de buitenkant blauw met soms een rode streep erop. Meestal bestaat het omhulsel van de kabel niet alleen uit plastic maar vooral ook uit blauw "electriciteitsdraad" zoals je ze ook wel in je stopcontact tegenkomt. Dit is bij de centrale geaard zodat je geen storing op je telefoonlijn krijgt door inductie. Dat is de kabel die je moet hebben en geen andere. Officieel mag je daar niet eens aan sleutelen overigens.

Edit: Het kan zijn dat de shielding (de electriciteitskabel) er al af is voordat het bij jouw boven de grond komt. Zoek in dat geval naar een kabel met een redelijk dikk plastic omhulsel.

[ Voor 15% gewijzigd door Nijn op 06-09-2007 01:14 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

fish schreef op donderdag 06 september 2007 @ 01:04:
[...]

alle telefoonkabels die binnen komen zijn utp (behalve glas natuurlijk)

utp is een techniek, geen standaard
ome ptt gebruikt al tientallen jaren utp om overspraak tegen te gaan
Zucht, ok. Maar de kleurtjes komen overeen met TIA-568A/B, en dat gebruikt KPN niet om van centrale naar woning te gaan.
sterker nog deze techniek (kortsluiten) word volgen mij gebruikt voor het pulsbellen
Correct. Idem 'flashen' met de haak. Maar dan heb je 't over kortsluitingen van maximaal 100ms. Niet over een constante kortsluiting.

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 06-09-2007 01:08 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

shit ... ik word een beetje moet van mensen die zeggen dat het geen utp is

het is wel utp, maar geen cat 5

Iperf

• Rfrancois
CyBeR schreef op donderdag 06 september 2007 @ 01:04:
[...]

Nee geen kortsluiting maken,1 adertje doorverbinden naar je modem ,als je geen synch heb pak je de volgende ader

Verwijderd

Topicstarter
Zou je in principe bij de juist draad meteen het DSL-lampje moeten zien branden, of moet je een paar seconden wachten?

• Nijn
fish schreef op donderdag 06 september 2007 @ 01:07:
shit ... ik word een beetje moet van mensen die zeggen dat het geen utp is

het is wel utp, maar geen cat 5
Ja, het is een twisted pair kabel. Nee, het is geen unshielded ;) Dus je hebt deels gelijk. Een unshielded kabel zou een enorme ruis veroorzaken op je telefoonlijn. Daarom zitten er om de "grote" telefoonkabel die je huis binnenkomt ook een flink stuk "electriciteitsdraad" om de inductiestroom op de signaaldraden zo min mogelijk te houden. Vanzelfsprekend is deze shielding in de centrale geaard.

• Rfrancois
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2007 @ 01:09:
Zou je in principe bij de juist draad meteen het DSL-lampje moeten zien branden, of moet je een paar seconden wachten?
Ja je moet ff wachten

• Nijn
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2007 @ 01:09:
Kan wel even duren voordat ie een sync te pakken heeft, zeker als het allemaal niet zo lekker vast zit. Wacht voor de zekerheid minstens 30 seconden.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nijn schreef op donderdag 06 september 2007 @ 01:09:
[...]

Ja, het is een twisted pair kabel. Nee, het is geen unshielded ;) Dus je hebt deels gelijk. Een unshielded kabel zou een enorme ruis veroorzaken op je telefoonlijn. Daarom zitten er om de "grote" telefoonkabel die je huis binnenkomt ook een flink stuk "electriciteitsdraad" om de inductiestroom op de signaaldraden zo min mogelijk te houden. Vanzelfsprekend is deze shielding in de centrale geaard.
puur mechanische bescherming ...

Iperf

• Nijn
Persoonlijk bel ik liever niet over een kabel die zonder shielding een flink eind door de grond loopt langs diverse stroomkabels en andere storingsbronnen. Daarnaast, ook al zou het pure mechanische bescherming zijn, er zit wel een shield omheen. Of deze nou aangesloten is of niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Nijn op 06-09-2007 01:17 ]

Verwijderd

Misschien beetje simpel, maar binnenshuis wordt meestal de oranje + blauwe draad gebruikt voor telefoonverkeer. Misschien is het handig om die is te verbinden en het daarmee te proberen? (wat ik nu lees heb je enkel blauw + bruin gebruikt)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nijn schreef op donderdag 06 september 2007 @ 01:16:
Persoonlijk bel ik liever niet over een kabel die zonder shielding een flink eind door de grond loopt langs diverse stroomkabels en andere storingsbronnen. Daarnaast, ook al zou het pure mechanische bescherming zijn, er zit wel een shield omheen. Of deze nou aangesloten is of niet.
als jij het zo wil bekijken, ik heb me al genoeg gefrustreerd .. ik stop ermee het is onderhand duidelijk

het lijkt me handig als de ts morgen ff een camera leent zodat we even mee kunnen kijken of anders ome kpn belt

hoewel ik nog steed denk dat er een stuk cat 5 aanhangt .. en ergs de echte kabel hangt,

(oude eigenaar bellen is ook een optie he)

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 06-09-2007 01:24 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Ben ondertussen draad nummer 4 aan het testen, nog geen brandend lampje...

Edit: heb ze nu allemaal getest, geen resultaat. Maar misschien heb ik de boel ondertussen een paar keer kortgesloten, zodat mijn verbinding tijdelijk offline is.

Als dit niet werkt, moet ik inderdaad maar weer eens gaan bellen.

Oude eigenaar heb ik het nummer niet van. Handy dandy, ik weet het.

"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2007 00:51 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je kan ook even met een voltmeter kijken tussen welke draden spanning staat (c.a. 50 v)

of gewoon met een oude telefoon alle draden afgaan

Iperf

Verwijderd

Inderdaad, ik denk dat je op een loze kabel aan het werk bent en je op zoek moet naar een andere kabel.

Even meten, je hebt zo een paar te pakken waar 50 volt op staat, die moet je hebben.

Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/afb/topic15429/telefoon-1.jpg

Zo'n kabel moet je hebben, die dikke blauwe.

Overigens is zelf klooien hieraan niet toegestaan, KPN moet dit voor je regelen aangezien die kabel niet van jou maar van de KPN is. (Net zoals dat de dikke groene kabel naar je CAI van de gemeente is)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2007 01:39 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

definieer nieuw huis - voor jou is het nieuw?
Is het een appartement, vrijstaand? ergens komt er een kabel binnen, heb je een kruipruimte om in te kruipen?
De kabel die je te pakken hebt kan wel utp van de oude eigenaar zijn ipv de kpn kabel.
Heb je ingebouwde stoptelefooncontacten, waar komen die kabels uit (in dezelfde meterkast waarschijnlijk) maar toch het langslopen waard. (niet alles zit altijd in de meterkast, soms gewoon aan de straatzijde in de woonkameroid).
jammer dat je geen ouderwetse analoge (ptsn) telefonie hebt want dan kan je inderdaad met een gewoon telefoontoestel alle ader combinaties aflopen tot je een kiestoon hebt...

is het een koophuis? bel je makelaar voor de makelaar van de verkopende partij- het zou ook niet leuk zijn als de vertrokken partij je waterleiding had dichtgeknepen?
is het een huurhuis? Bel de verhuurder- je mag er vanuit gaan dat dit soort dingen in orde zijn.
/edit: de kpn kabel is bij oudere huizen niet altijd blauw - grijs heb ik nl ook erg veel gezien maar wel dezelfde dikte alsop de foto hierboven meestal. Dat je er niet aan mag komen klopt, voor je het weet bel je op de kosten van de buren ;)

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 06-09-2007 02:00 . Reden: /edit ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
Het is al eerder voorgesteld in het topic, maar contacteer de vorige bewoner even... Misschien kan die helderheid brengen.

"If it works, don't fix it"

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Gewoon de storingsdienst bellen van KPN. 0800-0407
Je mag niets aanpassen tot en met je ISRA punt.

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08 19:26
Voor de duidelijkheid:

Heb je nog telefonie van KPN -> Dan is KPN je aanspreekpunt voor het fixen van het ISRA punt. In de andere gevallen kan alleen de aanbieder een monteur inschakelen (het is dan ook KPN die komt, trouwens ;))

Dus als je telefonie+internet hebt van Tiscali, moet je echt bij Tiscali zijn om dit gefixt te krijgen.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18
Hier klopt iets niet. Namelijk de mededeling van Tiscali dat je zelf een monteur moet laten komen.
Het principe is als volgt. Je hebt een telefoonlijn, zonder dat er ook een telefoonsignaal op staat (toch?). Dat heet ook wel een dedicated lijn. Voor een dergelijk lijn geldt dat Tiscali het aanspreekpunt is en niet KPN.

De volgende stap. Je blijkt geen IS/RA punt te hebben of je kunt het niet vinden (dankzij de vorige bewoner). Tiscali dient dan iemand te laten komen om te testen en te labelen (zo heet het in vaktermen). Tiscali stuurt hier KPN voor aan die een monteur sturen en die monteur met jou een afspraak laten maken.

Een van de medewerkers van Tiscali stelt dat de lijn al geactiveerd is. Dat kan helemaal niet. Want je hebt je modem nooit aan de praat gehad op deze locatie (toch?) en dus heb je zeker niet de activatie-pagina bezocht en geactiveerd.

En nu?

Toch nog eens Tiscali bellen. (Techniek, niet Administratie) In de IT werken er vrijwel geen dames op de afdeling Techniek (geld voor alle ISPs), dus waarschijnlijk heb je administratie aan de lijn gehad en die moet je voor dit soort zaken niet hebben.

Als je Techniek aan de lijn hebt vertel je dat je je net verhuisde ADSL-lijn niet aan kunt sluiten omdat je geen duidelijk IS/RA punt hebt. Dat je de lijn nog niet geactiveerd hebt en dat je wilt dat ze iemand sturen om de lijn te testen en te labellen. Vervolgens zal de agent aan de andere kant een service-request aan gaan maken en je contact-gegevens vragen (geef een mobiel nummer op waarop je overdag goed bereikbaar bent). Enige dagen later wordt je door een planner van KPN gebeld om een dagdeel af te spreken waarop de monteur langs zal komen. De monteur komt vervolgens als het goed is dat dagdeel langs en zal een IS/RA punt komen monteren in de woning (kosten voor Tiscali).

Dit IS/RA punt zal gemonteerd worden op een punt dat de monteur handig vindt. Als je het ergens anders wilt hebben zul je waarschijnlijk zelf bij moeten lappen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Nijn
Even 2 aanvullingen op uitspraken die in bovenstaande posts gemaakt zijn:

Allereerst de activatie van de ADSL verbinding. Die term is niet helemaal duidelijk. Bij sommige ADSL verbindingen (vooral BabyXL geloof ik) heb je een activatiepagina waar je je verbinding "activeert". Pas na die activatie traint je modem in op de juiste snelheid en krijg je toegang tot het internet.

Bij de overgrote meerderheid van providers geld echter dat de ADSL verbinding klaar voor gebruik geleverd wordt. Dan houd activatie in dat KPN het signaal erop gezet heeft en jouw verbinding is aangemeld in de systemen van de provider.

Verder nog iets wat betreft het vinden van de juiste kabeltjes: Dat kun je niet met een multimeter. Een normale telefoonlijn (met of zonder ADSL) is inderdaad op die wijze te meten. Echter, een dedicated lijn voor ADSL, dus zonder (analoog/ISDN) telefoonsignaal is niet met een multimeter te meten. Eventueel wel met een osciloscoop, maar als je die apperatuur in huis had dan vroeg je hier niet hoe je de boel moet aansluiten ;)

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-12 17:52
Even een aanvulling over de 50volt (analoge lijn) of 90V (isdn lijn).
Als je een oude grondkabel hebt, dan zijn je aders naast folie ook geharst en daardoor niet geleidend.
Je moet dan ff met een mesje die hars eraf krabben voordat je voltage kunt meten. En het is niet ongebruikelijk dat er in zo'n oude kabel 8 aders hebt en met geluk 2 met een gekleurde folie (rood en blauw).

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:59
Zou ook kunnen dat je 4 aansluitingen hebt, dus 4aderparen. Ik zou echter niet weten welke kleuren het moeten zijn en ben qua consumenten ervaringen alleen nog 2 aderparen tegengekomen.

• kalizec
klaasbram schreef op donderdag 06 september 2007 @ 19:21:
Even een aanvulling over de 50volt (analoge lijn) of 90V (isdn lijn).
Als je een oude grondkabel hebt, dan zijn je aders naast folie ook geharst en daardoor niet geleidend.
Je moet dan ff met een mesje die hars eraf krabben voordat je voltage kunt meten. En het is niet ongebruikelijk dat er in zo'n oude kabel 8 aders hebt en met geluk 2 met een gekleurde folie (rood en blauw).
PSTN is ±50 tot 60 volt.
ISDN is ±10 volt.

Als je overigens acht aders hebt waar inderdaad ADSL-signaal op staat gaat het om vier paren. Je kunt paren in zo'n kabel op twee manieren herkennen. Als ze nog om elkaar gewonden zijn is het makkelijk. Ieder paar is om elkaar gewonden. De andere mogelijkheid is dat ze gekleurd zijn als rood en rood/wit, blauw en blauw/wit, etc.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Nijn
kalizec schreef op donderdag 06 september 2007 @ 20:34:
[...]

PSTN is ±50 tot 60 volt.
ISDN is ±10 volt.
Waar je in dit geval helemaal niets aan hebt omdat een ADSL signaal alleen NIET met een multimeter te meten is! Er zit geen voice op de lijn...

[ Voor 5% gewijzigd door Nijn op 06-09-2007 20:46 ]

• kalizec
Klopt, maar dat je er niets aan hebt is geen enkele reden om een foutieve vermelding niet te corrigeren. Driemaal raden hoeveel mensen niet het hele topic zullen lezen als ze het vinden terwijl ze zoeken naar voltages? Teveel. Kortom, binnen het topic al corrigeren voorkomt dat dit soort foutieve informatie later weer ergens opduikt.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zo te lezen gaat de telefonie via het modem en niet via pots of isdn :( dus even een toestel/multimeter er aan hangen kan niet

althans ik heb het nog nooit onderzocht/bekenen (puur adsl zonder niks) en hierboven wordt het al aangegeven

Iperf

Verwijderd

cornfed99111 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 11:30:
Gewoon de storingsdienst bellen van KPN. 0800-0407
Je mag niets aanpassen tot en met je ISRA punt.
Idd. Voor het israpunt is verantwoordelijkheid van KPN. Sturen ze zonder problemen een monteur voor langs. En mocht je zelf aan de slag gaan en er moet uiteindelijk toch een monteur langskomen, dan kan je ook nog eens aansprakelijk gesteld worden voor de schade. Geef gewoon aan dat je het ISRA punt zo hebt aangetroffen. Ik vraag me alleen af wat KPN er wel iets aan doet als er geen telefoonlijn ligt (weet niet of dat het geval is ja of nee.)

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05:39
kalizec schreef op donderdag 06 september 2007 @ 20:34:
[...]

PSTN is ±50 tot 60 volt.
ISDN is ±10 volt.

Als je overigens acht aders hebt waar inderdaad ADSL-signaal op staat gaat het om vier paren. Je kunt paren in zo'n kabel op twee manieren herkennen. Als ze nog om elkaar gewonden zijn is het makkelijk. Ieder paar is om elkaar gewonden. De andere mogelijkheid is dat ze gekleurd zijn als rood en rood/wit, blauw en blauw/wit, etc.
neen,

PSTN = +/- 50 (volgens mij 48) volt, ISDN (u-bus) +/- 90 volt (beide onbelast), in het verleden werd voor oplevering van een ISDN lijn gemeten hoeveel spanning er bij de klant binnen kwam.

Ik heb als ex-KPN'er een hoop verschillende ISRA punten gezien, maar nooit in de vorm van een cat5 kabel, en 8 aders in een kabel kom je bij KPN nooit tegen.
Telefoniekabel (1x4) rood-blauw, oranje-wit, r/bl= eerste aderpaar, o/wt= tweede aderpaar.

Zoek bij nieuwere huizen in de meterkast naar een blauwe of grijze kabel, of bij oudere huizen in de woonkamer naar een contactdoos
Oudere (5x2) kabel zwart, geel, groen, transparant (en nog een paar :? ) (10 jaar geleden)

Edit:
De cat 5 (utp/ftp) kabel werkt inderdaad in paren vanwege de twisting, oranje met de oranje/wit die eromheen zit, blauw met de wit/blauwe, groen met de wit/groene, en bruin met de wit/bruine.

De meeste kans op signaal (als het een beetje standaard is aangesloten) is op de blauw met de blauw/wit of op oranje met oranje/wit.

Edit2:
kalizec schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 09:51:
Dat klopt dus echt niet. Als je een 4-telmeting uitvoert over een ISDN lijn komt je altijd rond de 10 volt uit.
Sorry, maar klopt echt..

[ Voor 45% gewijzigd door _root op 07-09-2007 13:31 ]

PVoutput 3250 WP

• kalizec
Dat klopt dus echt niet. Als je een 4-telmeting uitvoert over een ISDN lijn komt je altijd rond de 10 volt uit.

• har0
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-02-2022
Mja , op -10 volt omdat 4tel dat niet anders aan kan geven om precies te zijn
(maar dat is interne info)

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

ben toch benieuwd hoe de TS dit opgelost heeft.. als het al opgelost is :)

en een foto lijkt me ook erg interessant -)
Pagina: 1