AMD hoge piep

Pagina: 1
Acties:
  • 561 views sinds 30-01-2008

• BCS88
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-01-2025
Beste tweakers,

Ik heb een vraagje over AMD processors.

Ik heb namelijk een paar amd's gehad en werk momenteel met een 2200+ en een 3000 sempron. Zoals ik bij alle amd's die ik heb gehad merk maken zij als ze bezig zijn (of soms juist als je niet actief zijn) maken ze een piep met een hele hoge frequentie. Mijn vader en mijn moeder (43 en 50 jaar) kunnen deze piep al niet meer horen omdat het te hoog is. Maar ik hoor het heel hard en het is heel erg irritant. Zeker omdat het servers zijn en ik 's nachts wat slaap nodig heb :P

Weet iemand waarom die amd's van mij zo hoog 'piepen'/'zoemen' als ze actief bezig zijn (of juist niet).
Ik heb al getest of het de videokaart was maar ik heb er 3 geprobeerd maar het gepiep was hetzelfde, ook zit de amd 2200+ op een ander moederbord en de amd 3000 sempron zit op een K8 moederbord van Asus.

Is er ook een manier om deze piep/zoem weg te halen?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Komt die piep niet uit je voeding? Mijn vorige voeding begon bij een bepaalde belasting ook een hoge piep te produceren. Dit was een spoel die ging resoneren.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24

Thandor

SilverStreak

Dat komt niet door de processor maar eerder door spoelen die gaan resoneren. Hier is met de search (zoek naar 'piepende spoelen' e.d.) meer dan genoeg over te vinden :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Is niet de processor, die kan geen pieptoon genereren :P Dat zijn zeer waarschijnlijk condensatoren op je moederbord die piepen. Dat heb ik ook in m'n modem :+

kortom: ik ben spuit 11 ^^

[ Voor 11% gewijzigd door Avalaxy op 05-09-2007 22:09 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:17
Ik heb het probleem ook nog gehad met een MSI board, het begon door het instellen van het HALT-commando bij idle processor in het BIOS. Ik heb toen wat rondgezocht en velen hadden er last van, het bewegen van de muis had er ongeveer altijd invloed op.
Toen heb ik het opgelost door die BIOS-optie uit te schakelen (waardoor ie wel wat warmer werd bij idle), een tijd later heb ik een BIOS-update van dat board gedaan en die HALT-commando's weer ingeschakeld en toen had ie het niet meer.

Elektronisch gezien moet het te maken hebben met de voedingscircuits die de processor voeden, maar het kwam door software (die de processor net wat minder stroom deed slurpen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• BCS88
hmm ok ik zal eens kijken in de bios dan, het ligt iig niet aan de voeding want die is ook een paar keer gewisseld met testen, was ik nog vergeten te melden.

ik denk dat ik dit het probleem doet oplossen en anders zou ik het niet weten wat nog te doen.
bedankt!! :)

• BCS88
ik heb nu geprobeerd om de settings in bios te veranderen, ik heb werkelijk vanalles veranderd maar geen verschil. ik heb ook de bios up to date gemaakt en nog een keer alles proberen te veranderen. Nog steeds komt die irritante piep en die piep word heel hard naarmate de pc langer aan staat en dan niet actief bezig is. zelfs als ik de stekker er in doe begint het al te piepen, ook met 2 andere voedingen...

Weet er mischien nog iemand wat er nog tegen te doen valt? of kan ik beter oordopjes indoen :P

het moederbord is een Asus k8v se deluxe. met laatste bios.

nogmaals bedankt.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
het bewegen van de muis had er ongeveer altijd invloed op.
Dit had ik ook met mijn oude PIII :) Ik bewoog de muis, hoode je een zoemend geluid. Was wel irri op een gegeven moment. Had toen maar een muziekje opgezet :Y)

Verwijderd

Ik kan het verhaal van de spoelen bevestigen.
De vraag is waar die spoelen zitten in jouw geval.
In mijn geval zaten ze in mijn Sweex-voeding. Nieuwe voeding zorgde dus voor stilte.
Maar ik heb ook wel een keer een videokaartje gehad die het deed, en er zitten ook wat spoeltjes op het moederbord, dus ik kan me voorstellen dat in sommige gevallen het moederbord de boosdoener is.
Kortom, experimenteer eens met een andere voeding enzo.

Dat verhaal van de belasting klopt ook wel. Probeer eens een distributed client te installeren ('koetje').
Die belast je systeem constant 100%, dus het stroomverbruik is redelijk constant, waardoor de spoeltjes hopelijk minder gaan resoneren.

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-05 16:05
die hp gevallen bij mij op het werk doen het ook, of het zijn de maxtor hdd's die zo piepen, echt zeer irritant.

• jzn21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 07:13
Bijna alle cpu's hebben hier last van. Als jij de CPU whine kan horen, moet de rest van het systeem wel erg stil zijn. Mijn Apple laptop had ook last van een whine in idle, hier heb ik een programmaatje voor geinstalleerd en ben er dan ook vanaf. Misschien zijn die er ook voor een windows pc? Anders een intensieve screensaver installeren?

Overigens kunnen inderdaad de condensatoren on je voeding ook aardig piepen, ik zet mijn op een whine in de cpu.

• BCS88
het is erg hard en het ligt niet aan de voeding of videokaart, het is ook typisch een AMD-processor/moederbord probleem, dit weet ik van andere mensen en van mijn eigen 2 AMD pc's, allebei ander moederbord en andere type CPU, ook heb ik zelfs 4 andere voedingen aangesloten. Ik heb ook 2 verschillende videokaarten gewisseld, maar daar ligt het zeker weten ook niet aan. het gekke is ook dat het wisseld, soms komt de vrij harde, echt harde, piep bij zwaar gebruik en soms bij juist idle state en als ik dan wat deed was het weg (ik draaide toen een spel op de achtergrond...). Deze piep is ook erg hoog, mijn ouders, 44+50 jaar, horen het niet meer. Mijn vrienden wel. Maar een gozer die wel is langskomt die net 30 is hoort het ook al niet meer. Bij de meeste mensen zal dit dus geen bekend probleem zijn. Maar voorlopig zit ik hier nog een aantal jaartjes aan vast en het is zwaar irritant. Sowieso piept hij al, maar mijn dB meter (gekalibreerd volgens arbo-norm) geef deze 43 dB aan met een meter afstand van de kast. Hopelijk is er een oplossing, anders zit er niks anders op en maak ik er wel een server van voor in de kelder of ergens in de schuur.

Bedankt.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24

Thandor

SilverStreak

het is ook typisch een AMD-processor/moederbord probleem,
Het ligt écht niet aan de AMD processor en een 'CPU-whine' bestaat overigens ook niet. Afijn, er is zoveel te vinden over piepende computers / onderdelen dat ik dit topic op slot ga zetten :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.