Toon posts:

Branden!?

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond Tweakers, :)

Morgen wil ik voor het eerst gaan branden met mijn NEC ND-4571, ATAPI/E-IDE brander.
Echter heb ik nog een paar vragen rondom het branden zelf.
Aangezien sommige mensen hier meer verstand hebben van 'brandzaken' hoop ik dan ook dat
jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.

1. Ik wil dus DVD+R gaan kopen en nu schijnt Taiyo Yuden het beste merk met 'mediacode' te zijn, echter heb ik op internet gezocht en zijn deze schijfjes van dit merk slecht te verkrijgen. Weet iemand een Nederlandse (web)winkel die de Taiyo Yuden schijfjes met de goede mediacode te koop zijn voor een redelijke prijs?
Zo nee, is Verbatim een goed alternatief?

Dan heb ik het over dit type Verbatim:
http://www.cdrwinkel.com/...17ffc7af8da04caba3a44ea8b

2. Wat is een goed softwareprogramma waarmee je kan branden? Een programma niet super ingewikkeld en die ook makkelijk alles kan branden/

3. Omdat ik voor het eerst ga branden is mijn vraag of jullie nog 'brandtips' voor me hebben?
Ik weet wel dat branden op een lage snelheid beter is om meer fouten te voorkomen

Alvast bedankt voor jullie antwoorden! :>

Verwijderd

1: opus
2: nero
3: uitproberen

;)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

2.. Nero, van Lite tot premium heel makkelijke software en werkt met zo ene beetje alle hardware-combinaties

3.. Zorg dat je harde schijven het tempo bij kunnen houden, schakel dus onnodige programma even uit, je kan hierbij denken aan msn, mail programma ( firewall en antivirus niet ). Stop ook bestandsoverdrachten, downloads, verplaatstingen in het netwerk of op je eigen machine. Dit om een wat mindere snelle machine ook een kans van slagen te geven. ( nogmaals, dit alleen als je twijfelt of je systeem de datarate wel bij kan houden )..

Over + en - gesproken, de ene drive ( lees dvd speler ) pakt de ene schijf beter dan de andere, beste wat je kan is gewoon proberen met een kleine hoeveelheid en wanneer je tevreden bent opschalen naar grote hoeveelheden..

Hierdoor ben ik uitgekomen op Sony DVD-R's voor 50 cent per stuk

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-02 21:06
Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2007 @ 20:19:
Goedeavond Tweakers, :)

Morgen wil ik voor het eerst gaan branden met mijn NEC ND-4571, ATAPI/E-IDE brander.
Echter heb ik nog een paar vragen rondom het branden zelf.
Aangezien sommige mensen hier meer verstand hebben van 'brandzaken' hoop ik dan ook dat
jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.

1. Ik wil dus DVD+R gaan kopen en nu schijnt Taiyo Yuden het beste merk met 'mediacode' te zijn, echter heb ik op internet gezocht en zijn deze schijfjes van dit merk slecht te verkrijgen. Weet iemand een Nederlandse (web)winkel die de Taiyo Yuden schijfjes met de goede mediacode te koop zijn voor een redelijke prijs?
Zo nee, is Verbatim een goed alternatief?

Dan heb ik het over dit type Verbatim:
http://www.cdrwinkel.com/...17ffc7af8da04caba3a44ea8b
Alle schijfjes hebben een mediacode; alleen worden deze vaak niet meer vermeld omdat verschillende batches schijven van hetzelfde merk toch van verschillende fabrieken af kunnen komen.
Verder zijn heel veel merken gewoon prima, je kunt het beste gewoon in het begin verschillende merken proberen en dan kijken waar jij het fijnst mee werkt.
2. Wat is een goed softwareprogramma waarmee je kan branden? Een programma niet super ingewikkeld en die ook makkelijk alles kan branden/
Ik gebruik Nero en dat is volgens mij een van de meest gebruikte programma's. Erg uitgebreid in "Burning Rom" maar tegelijkertijd ook erg simpel en gebruiksvriendelijk in SmartStart of Express modus,
3. Omdat ik voor het eerst ga branden is mijn vraag of jullie nog 'brandtips' voor me hebben?
Ik weet wel dat branden op een lage snelheid beter is om meer fouten te voorkomen
Inderdaad branden op een wat lagere snelheid. En niet al te zware andere taken uitvoeren tijdens het branden, hoewel dat tegenwoordig met de nieuwere PC's en buffer-underrun-technieken als niet eens zo'n groot probleem is.
De tijd dat je een cd'tje in je drive gooide en echt 20 minuten zo goed als niks kon doen is gelukkig allang voorbij :)
Alvast bedankt voor jullie antwoorden! :>
Graag gedaan, succes ermee :)

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:30

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik moet zeggen dat ik even verbaasd was dat iemand anno 2007 nog nooit een CD/DVD gebrand heeft, maar uiteraard moet iedereen eens beginnen met bepaalde dingen.
Een beetje afhankelijk van wat je wilt branden kan je verschillende brandprogramma's gebruiken. Heb je er niet toevallig een bij je brander gekregen (Nero OEM ofzo?). Nero is ontzettend uitgebreid, waardoor het misschien een beetje overkill is. Je zou kunnen kijken naar het gratis ImgBurn waarmee je images (iso, cue/bin, nrg) bestanden kan branden en simpele 'van alles wat' cd/dvd's kan maken.

Verwijderd

Dat uitschakelen van andere taken is eigenlijk alleen een issue bij tragere machines en dat branden op lage snelheid eigenlijk alleen als je probeert de compatibiliteit met lastige CD-spelers te verbeteren.

Ik heb zelf al wel DVD's gebrand zonder dat de buffer underrun in actie hoefde te komen, terwijl ik de schijf aan het defraggen was én een 3D game aan het spelen was :D

• PieterAelse
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-01 08:06
Ikzelf heb nog nooit (!!) problemen gehad met branden.
Branders: Nec Ad7371S
Schijfjes: Arita dvd-r, Samsung Pleomax dvd-r, en laatst overgegaan op Memorax dvd-r (schijfjes staan trouwens eigenlijk wel op volgorde van slecht->goed :P)
Heb ze allemaal op volle snelheid gebrand (arita was 8x, andere 16x), met Nero.
Bestanden, audio, images(iso's enzo), video's, spellen (ook voor wii), en nog geen enkele keer een fout gehad.

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

Pieterke schreef op woensdag 05 september 2007 @ 20:33:
Ikzelf heb nog nooit (!!) problemen gehad met branden.
Branders: Nec Ad7371S
Heb ze allemaal op volle snelheid gebrand (arita was 8x, andere 16x), met Nero.
Mijn 7173S heeft vanavond op 18X een dvdtje volgebrand, is 16 echt je max of wist je niet dat ie sneller kon?;)

Verwijderd

Als je Nero gaat gebruiken, neem de tijd om alle onderdelen uit te zoeken wat het nu precies is en of je het wilt gebruiken. Het installeert standaard enorm veel troep mee namelijk. Voor de rest is Nero wel het meest makkelijke programma. Gebruik alleen geen wizards, maar dat kan aan mij liggen dat ik daar geen vertrouwen in heb omdat ik voor de helft van de tijd niet weet wat zo'n wizard precies doet in Nero.

Heb zelf een al weer vrij oude nec 4570 en gebruik altijd dvd+r van tdk 16x maar brand op 8x , kost je 10-15 minuten per dvd dan. en op een 3500+ cpu met 2 GB ram kan ik ondertussen zelfs een 720p video kijken :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2007 @ 20:30:
Dat uitschakelen van andere taken is eigenlijk alleen een issue bij tragere machines en dat branden op lage snelheid eigenlijk alleen als je probeert de compatibiliteit met lastige CD-spelers te verbeteren.

Ik heb zelf al wel DVD's gebrand zonder dat de buffer underrun in actie hoefde te komen, terwijl ik de schijf aan het defraggen was én een 3D game aan het spelen was :D
Ik heb een Vista DVD gebrand met per ongeluk de verkeerde instellingen (16x op een oud laptopje), hij had 28x een buffer underrun en de schijfjes waren maar gerate tot 4x (de daadwerkelijke brandsnelheid varieerde nogal tussen de 6x en de 8x).

Vervolgens in een ander systeem de DVD gebruikt om Vista mee te installeren, 0 problemen gehad.

Tegenwoordig is het branden dus niet meer zo hocus spocus, je moet het wel erg verknallen wil het niet lukken en dan nog zijn CD's en DVD's niet zo duur dat het echt een ramp is.

Gewoon beetje mee uitproberen dus, je komt vanzelf achter de juiste manier, het juiste spul en de juiste instellingen voor jouw situatie.

• PieterAelse
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-01 08:06
_Apache_ schreef op woensdag 05 september 2007 @ 20:36:
[...]

Mijn 7173S heeft vanavond op 18X een dvdtje volgebrand, is 16 echt je max of wist je niet dat ie sneller kon?;)
max van dvd's is 16x :P

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

offtopic:
Recorder: <Optiarc DVD RW AD-7173S>
21:35:45
#20 Phase 36 File dlgbrnst.cpp, Line 1762
Burn process started at 18x (24,930 KB/s)
21:41:14
#29 Phase 37 File dlgbrnst.cpp, Line 1762
Burn process completed successfully at 18x (24,930 KB/s) 8)7

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
max ja, maar als Nero denkt, Hé, da kan sneller! Doet ie dat gerust :P

Heeft ook een computer!

Verwijderd

Bertus schreef op woensdag 05 september 2007 @ 21:50:
max ja, maar als Nero denkt, Hé, da kan sneller! Doet ie dat gerust :P
Jup, alles om de verkoop van DVD's te stimuleren ;)

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:48
Mocht je echt eens wat aan willen klooien met je brander zonder dat je constant DVD's aan het weggooien bent, koop eens een pakje DVD+RW. Kun je zoveel mee klooien als je wilt en em daarna rustig weer leeggooien :)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
http://www.dvdrstore.com/

Hoe je een dvd kontroleerd na het branden, dus of de kwaliteit goed is, op www.cdfreaks.com staat eem beschrijving hoe dit kunt testen,
hier vind je ook veel info over dvd's.

Verwijderd

Mja ik zou geen rw aanraden. Maar again misschien ligt het aan mij maar heb nog nooit echt goede ervaringen gehad met cd-rw en dvd-rw, altijd compatibiliteit issues met sessies die niet goed gaan etc.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Met sessies werken is sowieso ruk. Werkt een dvdtje in jouw pc wel, bij de buurman niet (en andersom). Aangezien het toch een rw is, gewoon branden zonder sessies. Achteraf weer wissen en dvd is weer klaar voor gebruik.
Bestanden die je vaak bij moet werken zet je maar op een usb stick.

Verwijderd

Ja precies, de usb stick maakt de rw eigenlijk overbodig en een hoop kopzorgen minder :P

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allemaal! :)

Binnenkort maar branden wanneer ik mijn blanco DVD'tjes binnenkrijg!
Pagina: 1