Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Delphi 5 vs .NET

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds kort aan het werk waar men reeds een programma heeft beginnen ontwikkelen in Delphi 5.
Het programma is nog helemaal niet af, maar er is toch al redelijk wat werk verricht.

De vraag is nu, wat is de beste optie?
Het project overnemen en verder werken in Delphi 5 (wat ik wel nog wat moet leren kennen, maar ik veronderstel dat het niet zo heel verschillend zal zijn)
Of zet het het complete project om in .NET en werk ik zo verder (waar wel wat tijd zal inkruipen)

Graag zou ik wat de voordelen van .NET in the longrun willen weten indien ik kies voor .NET

alvast bedankt

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-11 21:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

.net wordt veel meer gebruikt en is breder inzetbaar. Delphi is eigenlijk een beetje dood...(wordt wel op mijn studie, werktuigbouwkunde gegeven 8)7 )
.net kan je bv ook voor websites gebruiken.

Verwijderd

Qua mogelijkheden en performance zijn Delphi en C# (VS 2005) aan elkaar gewaagd. Ik gebruik ze dagelijks naast elkaar, en elk heeft z'n eigen voor- en nadelen.
De keuze hangt vooral af van het type programma en van je doelgroep: voor bv. een webservice zou ik blindelings voor C# kiezen (fantastische support voor webservices), maar voor kleinere Win32 applicaties is Delphi vaak de betere keuze (je verplicht dan niet elke gebruiker ook het .NET Framework 2.0 te installeren).

Overigens zou ik voor een nieuw project zeker geen Delphi 5 gebruiken, maar minimaal versie 7 of hoger. Delphi 5 heeft een hoop mogelijkheden en is heel erg stabiel, maar stamt nog uit het pre-XP tijdperk, en ondersteunt (dus) geen XP-dingen als themes, de nieuwe common controls, etc..
Dat is prima handmatig toe te voegen, maar vergt een stuk meer handwerk of externe componenten, terwijl 't al standaard in D7 zit.
Maar voor bv. het schrijven van een service of een applicatie waarvoor de looks van de UI niet zo belangrijk is voldoet D5 nog steeds prima.

In the long run zou ik gaan voor .NET, maar op dit moment hebben beide niet echt een doorslaggevend voordeel/nadeel.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Ermmm.... .Net is geen programmeertaal. Delphi heeft ook een .Net compiler welke van je Delphi code net zo'n .Net applicatie maakt als de C# compiler zou doen. Inclusief de fantastische support voor webservices waar de bovenbuurman het over heeft. Dus als je voor .Net gaat kan je nog steeds bij Delphi blijven. Je kan beginnen met de gratis Delphi for .Net: http://www.turboexplorer.com/delphinet

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Verwijderd

Flink nadeel voor Delphi .NET (of 't nu BDS 2007 is of TurboDelphi): de IDE ondersteunt nog steeds alleen het .NET framework 1.1. De compiler kan wel naar 2.0 compileren, maar in de ontwikkelomgeving wordt dat niet ondersteund. Dan schiet je m.i. voorbij aan de voordelen van een superieure RAD omgeving en een prachtige VCL die bij Borland/CodeGear zo hoog in 't vaandel staat...

Enne, de support voor webservices is in .NET 2.0 een heel stuk verbeterd/uitgebreid t.o.v. 1.1. Al is de ondersteuning in 1.1 al een verademing als je 't vergelijkt met Delphi Win32: geen ondersteuning voor doc|lit webservice servers (alleen ondersteund voor webservice clients/consumers), een hoop WSDL's zijn niet te importeren/referencen (hij struikelt vooral over xsd:strings met een minoccurs=0: in Delphi W32 is een string niet nullable, en laten C# en VB.NET in VS 2005 nou standaard die minoccurs=0 bij strings zetten...).

TurboDelphi for .NET is een mooi product, maar het hobbelt nog steeds achter de feiten aan.
Jammer dat Danny Thorpe niet meer bij Borland/CodeGear werkt...

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:35
Wat gaat je werkgever er van vinden als je zegt, hoi, ik ga ff het hele project in .NET omzetten, maar, dat wil dan wel weer zeggen dat we een jaartje ofzo vertraging gaan oplopen.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

whoami schreef op woensdag 05 september 2007 @ 21:21:
Wat gaat je werkgever er van vinden als je zegt, hoi, ik ga ff het hele project in .NET omzetten, maar, dat wil dan wel weer zeggen dat we een jaartje ofzo vertraging gaan oplopen.
Ligt alweer aan het type applicatie.
Als 't een RAD applicatie is die bijelkaar geklikt is, dan is omzetten naar C# niet zo bar veel werk, maar wanneer het onderste uit de Delphi-kan is gehaald, en de ontwikkelaar (zoals TS) niet bekend is met Delphi, dan kan het doorontwikkelen in Delphi ook gauw een jaartje vertraging oplopen. ;)

RTTI (runtime type information, vgl. reflection in .NET), custom components, etc. zijn niet zo simpel over te zetten, maar kosten ook een hoop tijd om te doorgronden wanneer je geen Delphi achtergrond hebt.

• Ruben314
  • Laatst online: 04-11 21:14
Ik werk zelf in zowel VS 2005 (C# net 2.0) en Delphi (5 en hoger).

Wat ik het grote voordeel van Delphi vind is de grote hoeveelheid componenten die beschikbaar zijn voor Delphi. Met name op het gebied van user interfaces maakt dit Delphi (voor mij) makkelijker in gebruik. Ik loop in .net 2.0 nog vaak te kl*ten met GUI's.

Als je toch wil gaan porten, denk dan goed na of je .net 2.0 wil gebruiken of .net 3.0 of hoger.
Met .net 3.0 krijg je namelijk te maken met WPF (windows presentation foundation), hetgeen weer een heel andere manier van interfaces bouwen met zich mee brengt. De tools hiervoor zijn op dit moment volgens mij nog niet helmaal af (VS 2008 wordt de eerste waarmee je op de ouderwets-makkelijke RAD manier .net 3.0 interfaces kunt maken).

Wellicht goed om te kijken waar mensen om je heen mee werken. Wie kan jouw werk overnemen/voortzetten als jij er geen tijd meer voor hebt of iets anders bent gaan doen?

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 16:43
misschien ook belangrijk, hoe snel leer jij een nieuwe programmeertaal? Is er nog iemand die Delphi kent en je kan helpen met het omzetten, want ook voor het omzetten moet je de taal een beetje doorgronden, (ok je kan inputs/outputs vergelijken en opzoeken in de documentaties-eisenpakketen, maar dan bouw je weer bijna van scratch)

Is het een groot project, is tijd belangrijk?

No offense, maar waarom heeft je baas jouw aangenomen als hij een Delphi klus heeft, of is dit even voor erbij (ik weet het sommige bazen zijn vreselijk, mijn oud-baas ging er altijd van uit: tis computers dus hij kan het :P )

Verder alvast succes met je programma welke kant je ook kiest

Go.Net (subliminal messages van een MS fanboy hierzo O-) )

~ Mijn prog blog!

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2007 @ 20:57:
Flink nadeel voor Delphi .NET (of 't nu BDS 2007 is of TurboDelphi): de IDE ondersteunt nog steeds alleen het .NET framework 1.1.
Toevallig heeft CodeGear (Borland) net BDS2007 afgerond met ondersteuning voor .Net 2.0, inclusief generics. Dus dat is ook geen probleem meer. :)

http://www.codegear.com/article/36896
[b][message=28683730,noline]Als je toch wil gaan porten, denk dan goed na of je .net 2.0 wil gebruiken of .net 3.0 of hoger.
Met .net 3.0 krijg je namelijk te maken met WPF (windows presentation foundation), hetgeen weer een heel andere manier van interfaces bouwen met zich mee brengt. De tools hiervoor zijn op dit moment volgens mij nog niet helmaal af (VS 2008 wordt de eerste waarmee je op de ouderwets-makkelijke RAD manier .net 3.0 interfaces kunt maken).
.Net 3.0 is gewoon .Net 2.0 met wat extra libraries er bij. Die kunnen gewoon gebruikt worden door VS2005 en dus nu ook door BDS2007. VS2005 heeft zelfs al wat ondersteuning voor het visueel opmaken van WPF schermen. Dat is wel iets wat BDS2007 niet heeft.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Verwijderd

LordLarry schreef op woensdag 05 september 2007 @ 22:19:
Toevallig heeft CodeGear (Borland) net BDS2007 afgerond met ondersteuning voor .Net 2.0, inclusief generics. Dus dat is ook geen probleem meer. :)

http://www.codegear.com/article/36896
Artikel is van vandaag. Da's niet eerlijk! :+

• Ruben314
  • Laatst online: 04-11 21:14
.Net 3.0 is gewoon .Net 2.0 met wat extra libraries er bij.
Het is mij anders nog niet gelukt om op een makkelijke manier mijn .net 2.0 applicatie naar een .net 3.0 om te zetten (wil graag WPF graphics gebruiken in mijn app). Maar wellicht heeft dat meer met mij te maken dan met het systeem :-)

Verwijderd

Ruben314 schreef op woensdag 05 september 2007 @ 22:10:
Ik werk zelf in zowel VS 2005 (C# net 2.0) en Delphi (5 en hoger).

Wat ik het grote voordeel van Delphi vind is de grote hoeveelheid componenten die beschikbaar zijn voor Delphi. Met name op het gebied van user interfaces maakt dit Delphi (voor mij) makkelijker in gebruik. Ik loop in .net 2.0 nog vaak te kl*ten met GUI's.
Infragistics, DevExpress. en zo zijn er nog een hoop prima library bakkers voor .NET 2.0 te vinden. En er komen steeds meer freeware/open source componenten beschikbaar.
Ik zie 't verschil niet zo... ;)

/me programmeert overigens nog 70% in Delphi, en meestal in versie 5
Pagina: 1