PCI SATA op PCI riser

Pagina: 1
Acties:

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:07
Ik heb via mijn werk een Compaq EVO meegenomen. Deze P4 1.7GHz bakjes werden vervangen. Omdat deze kastjes erg stil zijn lijken ze mij idiaal als simpel fileservertje. Ik heb er 756MB ram ingeprikt, SDram helaas. Nu heb ik een P3 1GHz in een grote Chieftec bak zitten met 3 schijven en allerlei koelers. Te groot, te veel lawaai.

Er is slechts ruimte voor 1 HD in deze Compaq. Ik wil hierin dus een 500GB of een 750GB SATA schijf plaatsen. Het moederbord bevat slechts 1 PCI kaart waarin een PCI riserkaart zit met 2 PCI sloten. Hierop zou ik dan een PCI SATA controller willen zetten.

Mijn vraag is of dit uberhaupt wel een goed idee is? Ik bedoel, een HD op een PCI controller die weer via een risercard werkt, klinkt als vertraging. Maar ik weet het dus niet.

Mijn doel is om een machine te hebben puur voor opslag van ISO's, DVD's, MP3's en documenten. Verder hoeft deze bak helemaal niks te doen.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-02 15:55

Haan

dotnetter

Er worden als ik het goed begrijp niet heel erg hoge eisen aan de prestaties van de hardeschijf gesteld toch? Dan maakt het ook niet uit als het ding niet helemaal optimaal is aangesloten :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:22
Naar mijn weten is een riser card niet een directe vertraging. een riser slot is speciaal ontworpen juist om geen belemering te vormen hiervoor. Pas als je meerdere PCI sloten gaat benutten merk je wel vertraging dit omdat je met je SATA kaart al de nodge bandbreedte gat pakken.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 08:28
Cave_Boy schreef op woensdag 05 september 2007 @ 17:59:
Naar mijn weten is een riser card niet een directe vertraging. een riser slot is speciaal ontworpen juist om geen belemering te vormen hiervoor. Pas als je meerdere PCI sloten gaat benutten merk je wel vertraging dit omdat je met je SATA kaart al de nodge bandbreedte gat pakken.
is dit niet gewoon bull omdat PCI een BUS architectuur is itt PCI-E? Dan moet het niks uitmaken. Op een normaal bord zitten alle losse pci sloten ook gewoon aan 1 bus. toch?

• JeroenNietDoen
sharkzor schreef op woensdag 05 september 2007 @ 19:14:
[...]

is dit niet gewoon bull omdat PCI een BUS architectuur is itt PCI-E? Dan moet het niks uitmaken. Op een normaal bord zitten alle losse pci sloten ook gewoon aan 1 bus. toch?
Volgens mij wel dus het zou geen probleem moeten zijn. Wat voor mij niet duidelijk was, was of een risercard nog een vertraging afgeeft. Ik vermoed van niet, maar zeker weten doe ik het niet.
Haan schreef op woensdag 05 september 2007 @ 17:57:
Er worden als ik het goed begrijp niet heel erg hoge eisen aan de prestaties van de hardeschijf gesteld toch? Dan maakt het ook niet uit als het ding niet helemaal optimaal is aangesloten :)
Dit klopt, maar een DVD kopieren naar die HD zou geen 30 minuten moeten duren :)

In ieder geval eens op zoek naar een PCI sata controller. Bijna alles wat te koop is, zijn raidcontrollers, en dat is toch echt net overbodig. Van de Sweex controllers kan ik denk ik maar beter wegblijven, whats in a name ;)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:58
Een risercard is dom, meer dan een 1-op1 elektrische verbinding tussen het moederbord en de PCI-kaarten is het niet.

Zitten er meerdere sloten op 1 riserkaartje dan hebben ze ofwel allemaal dezelfde hardware IRQ ofwel er lopen per slot nog een paar extra draadjes naar het moederbord. Het grootste gedeelte van de sporen wordt door de sloten (ook als ze op je mobo zitten ipv op een riser) gedeeld, vandaar de vertraging als je meerdere PCI-devices tegelijk gebruikt, ze moeten de bandbreedte delen.

PCI-Express heft per slot echt 1 (of 2 of 4, 8, 16, of [theoretisch] alles daartussen) dedicated lijntjes naar de host-bridge.

Edit: Op zo'n Sweex-kaartje zit waarschijnlijk een SiI3512 of vergelijkbare chip, zoals ook op zoveel moederborden. Zoveel fabrikanten van hostcontrollers zijn er niet, dus wat dat betreft kan er niet zo veel mis gaan :) Idem met netwerkkaarten, 90% kans dat het een doodordinaire Realtek betreft.

[ Voor 19% gewijzigd door Paul op 05-09-2007 23:32 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• JeroenNietDoen
Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 05 september 2007 @ 23:26:
Een risercard is dom, meer dan een 1-op1 elektrische verbinding tussen het moederbord en de PCI-kaarten is het niet.

Zitten er meerdere sloten op 1 riserkaartje dan hebben ze ofwel allemaal dezelfde hardware IRQ ofwel er lopen per slot nog een paar extra draadjes naar het moederbord. Het grootste gedeelte van de sporen wordt door de sloten (ook als ze op je mobo zitten ipv op een riser) gedeeld, vandaar de vertraging als je meerdere PCI-devices tegelijk gebruikt, ze moeten de bandbreedte delen.
Maar behalve die PCI SATA controller die op de PCI risercard komt te zitten, komt er niks op.
Pagina: 1