RAID 5 voor data opslag?

Pagina: 1
Acties:

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02 19:14

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
In de loop der jaren heb ik een hoop muziek, films, series verzameld en deze altijd op hardeschijf opgeslagen (dvd's raak ik snel kwijt en geeft een hoop extra rommel om op te bergen). Nu is mijn collectie dermate groot geworden dat ik een beetje bang ben voor data verlies. Momenteel heb ik het zaakje verdeeld over 4 disks (2x 320GB, 2x 500GB) zonder enige veiligheids overwegingen. Dus als er een disk stuk gaat ben ik alles op die disk kwijt.
Nu wil ik dus wat meer veiligheid brengen naar mijn collectie.

Momenteel zitten de disks op mijn onboard controller van het moederbord (ASUS P5K Deluxe) Aangezien 6 Sata poorten een beetje krapjes beginnen te worden wil ik naar een externe kaart toe welke meer uitbereiding bied. Mijn oog was gevallen op de HighPoint RocketRAID 2320. PCI-e 4/8x, 8 Sata 300 poorten welke rond de 250 euro is.

De Sata poorten op het moederbord gaan dan dienen voor de 2x 36GB raptor in RAID 0 (voor games en OS) en 2 dvd spelers/branders. Alle data wil ik dan naar de controller brengen zodat ik dit later makkelijk mee kan nemen naar een andere pc zonder moeilijk te hoeven doen met verschillende raidcontrollers.

De 4 eerder genoemde disks wil ik vervangen voor 4x 750GB in RAID 5(?) de controller ondersteunt online uitbereiding dus ik kan later makkelijk een extra diskje erbij stoppen mocht ik die nodig hebben zonder dat ik me zorgen hoef te maken over de data. De 4 "oude" disks verhuizen dan naar een andere pc toe. :)

Nu weet ik alleen niet of ik nu wel een goede keus maak door voor RAID 5 te gaan. RAID 1 kan ook maar dat kost meteen 50% van je opslag ruimte waardoor het een stuk duurder is als ik wil uitbereiden. RAID 6 vereist een kaart die meteen 2x zo duur is en dat vind ik dan weer een beetje te veel van het goede.

Snelheid van de array maakt me niet zo heel veel uit aangezien het alleen om data opslag gaat en ik neem aan dat elke mogelijke array snel genoeg is om een (HD)filmpje of 2 te kunnen streamen. :)

Graag jullie mening! :)

Geluidswolk

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Misschien een beetje een dooddoener, maar heb je de RAID FAQ al doorgelezen?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Ja, heb ik. :)

Ik wil weten of ik hier goed aan doe ja of nee. Zo nee wat kan ik beter overwegen. :)

Geluidswolk

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Je doet er goed aan, je gebruikt een geen onboard controller dus de snelheid zal goed wezen. De kans dat twee schijven stuk gaan is erg klein. Als je de stukke schijf direct vervangt is het risico nihil dat je data verliest.

RAID 6 voorkomt dit "probleem" omdat er twee schijven stuk mogen gaan.

[ Voor 35% gewijzigd door Mentox op 05-09-2007 18:17 ]

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:48
Zeker doen. Heb zelf 4x750GB in raid 5 en dat werkt als een tiet. Jou controller ondersteunt 64-bit LBA dus >2TB is geen probleem. Let er wel eventjes op dat je voor een dergelijke grote partitie Windows XP x64 of Windows 2003 nodig hebt. Aangezien je er een GPT disk van moet maken :)

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Ik draai Vista Ultimate 64bit, dus dan neem ik aan dat het geen probleem moet zijn. :)

Edit:

Nu twijfel ik alleen nog over welke HDD's ik zal nemen. Aangezien WD mij nog nooit in de steek heeft gelaten zat ik aan de RE16 te denken welke geschikt zijn voor 24/7 gebruik en "geoptimaliseerd" is voor raid gebruik. Nu heb ik hier al een SE16 750GB liggen. en het scheelt toch ruim 50 euro met een RE16 en een SE16. Zit hier nu echt zo veel verschil in? Of kan ik net zo goed nog 3 SE's kopen. :)

[ Voor 70% gewijzigd door Krizzie op 05-09-2007 22:52 ]

Geluidswolk

Verwijderd

Ik zie weinig meerwaarde in de duurdere RAID Edition / MaxLine / ES schijven. Die bieden TLER (Time-Limited Error Recovery) maar dat is voor thuisgebruik echt niet heilig. Meer om te voorkomen dat een duur server-systeem een I/O stall van 30 seconden heeft wat onacceptabel is voor een productieserver. Voor thuisgebruik maakt dat weinig uit. Soms heb je extra garantie dat zou dan de enige echte meerwaarde zijn.

• MrJT
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 21:46
Ik ben exact hetzelfde van plan. Heb een mooi servertje in elkaar geflanst ter vervanging van mijn huidige P3 1ghz met IDE schijven.
Dus mooie ruime kast gevuld met mooi spul, alleen zit ik met hetzelfde "probleem" als Krizzie, op welke manier ga ik mn storage opbouwen.

Ook ik overweeg RAID5 op de HighPoint RocketRAID 2320, maar als ik zo rondkijk op het net is niet iedereen vol lof over deze kaarten, performance zou niet 'je van het' zijn en er zijn wel wat mensen die problemen hadden de boel aan gang krijgen.

De vraag is ook, in hoeverre bied deze kaart performance voordelen ten opzichte van SWRAID 5, want ik begrijp dat hij toch behoorlijk beroep doet op je cpu en memory. De voordelen mbt configuratie en uptime zijn me duidelijk, maar die vind ik iets minder belangrijk. Ik ben nog niet overtuigd dat deze investering de moeite waard is.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:48
De mensen die niet "vol lof" zijn over Highpointjes zijn meestal zeurkousen die Areca performance verwachten voor een lage prijs. Er is niks mis met Highpointkaartjes, het kost je alleen een klein beetje CPU kracht (stuk minder dan SW raid btw) en met mijn E6600 heb ik daar totaal geen last van.

Overigens gebruik ik zelf enkel RE en Seagate Barracuda ES schijven, mij is dat beetje extra zekerheid toch meer waard dan dat er voortijdig twee schijven overlijden en ik alsnog me zooi kwijt ben. Daarbij is de extra garantiezekerheid wel lekker :)

Verwijderd

RR22xx is een (relatief) goedkope kaart met best veel features en goede OS support. Het is geen XOR kaart maar hardware assisted. Ik heb er best goede ervaringen mee. Maargoed een Areca is sneller, de Highpoint heeft geen onboard buffercache of eigen XOR IOP, maar daar kun je het prijsverschil ook in vinden natuurlijk.

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Snelheid is voor mij niet echt belangrijk aangezien het alleen opslag is. Met 4 disks is het sowieso sneller dan 1 en dat is al snel genoeg. :) Ik heb een Quad core cpu dus die paar % cpu kracht maakt me ook niet echt uit. SW RAID is leuk maar ik moet extra Sata poorten hebben dus ik heb sowieso een extra kaartje nodig.

Geluidswolk

Pagina: 1