Toon posts:

Het delen van internet via de kabel??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal.

Ik heb even een vraag.....Ik word binnenkort eindelijk ook verwend, hier in deze plaats word eindelijk kabel internet aangelegd door Essent. Het kabelbedrijf.

Het abbonement is 90 piek per maand, dat vind ik nogal prijzig. Nu heb ik met de buurman afgesproken dat we het delen.

Nu is mijn vraag:, Wat heb ik daar allemaal voor nodig? Een pc waar die modem dan inkomt, en een paar netwerkkaarten denk ik......Maar ik heb geen idee wat dat moet kosten ofzo, en wat voor kaarten en pc dat moet zijn.

Zou iemand mij hier meer informatie over kunnen geven?? BVD

Eventuele reacties naar v.dooren@12move.nl

Groeten Maurice

• Cansu
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 21:53

Cansu

Cirus the Virus

Er komt een modem in je meterkast of daar waar je kabel het huis binnen komt. Van daar een UTP kabel naar een 3com 10mbit kaartje in je pc ofwel server. Je moet dan gewoon een extra nic inbouwen in je server en een netwerkje bouwen. Dan internet sharen.

Viva la Netherlands!

• MOL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-11-2021

MOL

Eet je wel goed?

http://www.leren.nl/rubriek/computers_en_internet/beveiliging/internet_aansluiting/

Daar staan wel wat redelijke tutors. Als sharesoftware hebben Winroute en Sygate mijn voorkeur.

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 08:01

ralfbosz

xm create bosz -c

Op zondag 11 februari 2001 12:37 schreef Maurice_vDooren het volgende:

[@home]

Het abbonement is 90 piek per maand, dat vind ik nogal prijzig. Nu heb ik met de buurman afgesproken dat we het delen.
Voor 24h per dag internetten met een lekkere hoge snelheid duur? Nou ja, je moet het zelf weten...
Nu is mijn vraag:, Wat heb ik daar allemaal voor nodig? Een pc waar die modem dan inkomt, en een paar netwerkkaarten denk ik......Maar ik heb geen idee wat dat moet kosten ofzo, en wat voor kaarten en pc dat moet zijn.
Makkelijkst is jouw pc te voorzien van een xtra netwerk kaart (zodra die dude van @home weg is natuurlijk). Op jouw pc in Windows (98, ME of 2000) internet sharing aan te zetten en kabeltje naar buurman trekken. Die hoeft alleen netwerk kaart op automagisch te zetten en hij kan surfen.

Onder member-services van @home pagina (www) kun je 2 extra e-mail adressen aanmaken, dus ook eentje voor je buurman.

Daarnaast kun je nu bij @home een 2e ip-adres krijgen voor 10 piek per maand extra dacht ik. Dan moet je er een hubje tussen zetten (dus modem -> hubje -> pc en pc buurman). Dan hebben jullie allebei een uniek ip-adres, wel handig voor icq-send en netmeeting (werkt niet met internetsharing).

rm -r *

Verwijderd

waar ligt Haaksbergen nou weer??

Ik woon in Groningen (haren eigenlijk) en bij mij komt die dude van Bij Huis (thuis) 19Feb.. Niet interresant. :)

edit
Ik vegeet gewoon woorden te typen!

Verwijderd

eeuuhh vind je 90,- per maand prijzig???
ik vind et juist super goedkoop maarja...

Verwijderd

@home kan gewoon met een hub. Even een tweede IP-adres aanvragen (F9,95 p/m). Lijkt me het makkelijkst. Heb het zelf hier ook zo draaien.

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Daarnaast kun je nu bij @home een 2e ip-adres krijgen voor 10 piek per maand extra dacht ik. Dan moet je er een hubje tussen zetten (dus modem -> hubje -> pc en pc buurman). Dan hebben jullie allebei een uniek ip-adres, wel handig voor icq-send en netmeeting (werkt niet met internetsharing).
[/quote]

Weet je zeker dat ICQ het niet doet met ICQ? Bij mij doet ie het namelijk perfect!!

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Verwijderd

Gewoon een Linuxbak er tussen zetten met IPmasqurading. Kan je gelijk een mail/webserver bouwen.

Windows Internetsharing sucks!

Verwijderd

Op zondag 11 februari 2001 13:38 schreef Powerklaas het volgende:
<zucht>...

Verwijderd

Op zondag 11 februari 2001 13:38 schreef Powerklaas het volgende:
Gewoon een Linuxbak er tussen zetten met IPmasqurading. Kan je gelijk een mail/webserver bouwen.

flame!

maar goed vraag een 2de ip aan. dan hoeft jouw pc niet altijd aan te staan als jouw buurman internet wil. en hoef je alleen maar een hubje van +- 70,- aan te schaffen

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 14:08

Valium

- rustig maar -

Een linuxbak ertussen scheelt weer een hub EN een extra IP-adres.

Kun je inderdaad ook nog een webserver mailserver MP3-database-server van maken. En het kan al met een 486 DX weinig... Kun je leuk mee spelen. Je eigen hotmail draaien bijvoorbeeld. :P

Windows is toch een stuk zwaarder.

Verwijderd

gewoon een hub gebruiken en sharen :7

Verwijderd

hier thuis hebben we een netwerkje van drie computers die samen kunnen surfen op de kabel. Het is heel simpel:

een computer wordt aangesloten op de kabelmodem (bvb door de mensen van je isp) Daarvoor gebruiken ze een netwerkkaart en een kabelmodem.
In diezelfde pc steek je een tweede netwerkkaart (bij voorkeur van een ander merk dan de eerste, om conflicten te vermijden).
In de andere pc's die op het netwerk moeten, steek je ook een NIC (netwerkkaart).

Je koopt een hub (is niet nodig voor twee pc's, maar handig als er een derde pc bij komt (bvb je andere buur)) en sluit via UTP kabels de computers aan.

In windows ga je dan naar de netwerkinstellingen via het configuratiescherm, en daar installeer je
a) Client voor Microsoft netwerken (toevoegen->client>Microsoft->client...)
b) tcp/ip (als dat er nog niet staat; toevoegen->protocol->tcp-ip)
c) bestands en printerdeling (toevoegen->service->bestands...)

Je netwerkkaart zal ook in het lijstje staan.

Als "primaire aanmelding" kies je "client voor ms-netwerken".

Dan moet je de instellingen aanpassen. Je gaat naar "identificatie".
Daar tik je de naam van die comp in (kies zelf iets, maar duidelijk). Bij werkgroep tik je iets in dat op alle pc's dezeflde is, bvb "locaal". Beschrijving spreekt voor zich.

Op de andere pc's doe je dezelfde stappen, uiteraard andere naam voor de comp, maar zelfde werkgroep.

Je start de pc's opnieuw op, je zal je moeten aanmelden, en dan ga je naar Netwerkomgeving (pict. op het bureaublad). Daar zie je normaal alle pc's. Als dat werkt kan je beginnen met internet delen.

Als het niet werkt, moet je hier ff vragen wat er mis is.

Installeer dan Winroute Pro (kan je downloaden van winroute.com. Een crackje vind je op astalavista.com
Daar ga je naar de administratie, en volgt de help instructies. Of vraag het ff hier.

Suc6

Verwijderd

Winroute en Sygate werken niet lekker als je ook spelletjes speelt.
Als je je servers gaat pingen houden Winroute en Sygate de verbindig in stand met elke server ofzo. (erg vaag alemaal)

Als je 2000 servers hebt gepingt dan loopt je internet verbinding in de soep. (vast dus)

Dan moet je Winroute of Sygate resetten voordat je weer verder kunt.

Ik heb nu gewoon een oude bak (p120 64 MB RAM) gepakt , daar win2000pro op gezet en 2 netwerkkaartjes erin.

Draait perfect, internet voor het netwerk, FTP server , HTTP server en dat zonder domme programma's zoals Winroute en Sygate.

Alleswat je nodig hebt zit al in win2k ingebouwt.

Je kan er zelfs nog op surfen zonder dat je erg veel last hebt van de beperkte systeemconfiguratie, of hem gebruiken als mp3 jukebox.

Nog iets leuks: hij is in deze 3 maanden nog geen 1x op zijn bek gegaan.

Aleen mijn oude HD's beginnen te klagen omdat ze met zijn 3en constant lopen in een slecht geventileerde , overvolle midi-tower >:)

Verwijderd

Op zondag 11 februari 2001 13:19 schreef wcduck het volgende:
En als je dan nog een comp bij krijgt,
kan die niet op de hub anders ziet (bij mij @Home (beina :))) het en komen ze zeuren.
of zie ik dit verkeerd??

Verwijderd

wingate gebruiken voor de sharing
serial voor 4.1 =
Name: oDDiTy PHEAR
s/n: 666CA61E008F4E0F86D07C12

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Algemene opmerking:
Winroute ed. zijn HELE zware programma's.
Even ter vergelijking, als je win98SE of Linux gebruikt voor internet te delen lukt dat echt al vanaf een 486 of pentium 1, als je daarintegen een prxoy programma ofzo gebruikt, zoals winroute, dan heb je daar al gauw een Pentium 200 of hoger voor nodig.

Dus algemeen: Gebruik geen losse programma's gebruik dan liever een OS die het ondersteund, gewoon puur qua snelheid.
Zelf heb ik daarvoor een Linux bak draaien (P90) en die voldoet echt prima.

• MOL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-11-2021

MOL

Eet je wel goed?

Richie: http://gathering.tweakers.net/misc?action=faq#18

Het wel zo dat als je een oude computer gebruikt om internet te delen (486, P133) dat de zaak wel iets vertraagt. Die CPU moet alle data verwerken. Als ik een goede dag heb, komt het hier met 400-500 Kilobyte per seconde binnen. Dan valt er echt niet meer te werken op die share bak! Zo druk is ie bezig met de data I/O. :7
Pagina: 1