Medion pc start niet meer op

Pagina: 1
Acties:
  • 1.668 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 232181

Topicstarter
ik heb uiteraad al even rond gekeken hier op het forum maar ik kon helaas nog geen oplossing of oorzaak vinden voor mijn probleem.

Ik heb een 2,6 processor (medion, aldi computer) van een x aantal jaar geleden.

Ik had regelmatig dat de pc niet meer wou starten maar na vele malen proberen lukte het vaak dan toch.

er kwam regelmatig een rare verbrande plastic lucht uit.. Ik heb de voeding vervangen (hier kwam de lucht uit).

Als ik de pc nu aan zet beginnen de ventilatoren van de video kaart en cpu koeling te draaien en de harde schijven maken ook het gebruikelijke geluid.

Ik hoor geen piepjes. En het meest frustrerende is dat het beeldscherm op standby blijft staan. Ik heb helemaal geen beeld. Dit komt uiteraad omdat de pc niet door start.

Het moederbord ziet er goed uit.. geen gesprongen elco's of iets dergelijks en de pc is 100% stof vrij.

Ik denk zelf dat wellicht de harde schijf te vol staat. maar er is nog 1,4 gb vrij op C:/

Hoe dan ook is het een vrij lastige situatie en ik zoek een manier mijn gegevens veilig te stellen. Vandaar de vraag of ik wellicht de harde schijven in zijn geheel kan kopieren naar een 500 GB schijf en daar ook precies in dezelfde partities opgedeeld zoals de 2 losse harde schijven die ik nu gebruik.

Ik denk dat ze niet kapot zijn want ik heb dit probleem vaker gehad (het opstarten) als alles eenmaal draait is ernamelijk niks aan de hand. Alleen ben ik al een week bezig de pc weer op te starten.

Medion is schandalig met hun 70 cent per minuut helpdesk zonde resultaat. Ik stuur mijn pc ook niet naar hun op (kan ik beter zelf nieuwe onderdelen kopen).

Internet staat vol met dezelfde klachten over computers die niet door starten en waar het beeld op stand by blijft staan.. Dingen als rest stroom etc. komen voorbij.. Maar dit heb ik uiteraad al lang geprobeerd.

Als het mogelijk is zet ik graag alles overop 2 of 1 grote nieuwe harde schijf met meerruimte maar ik ben bang dat ik de gegevens van het bureaublad kwijt raak (is dit terecht)

ok Ik zal het kort houden haha.. :P

ik hoop echt dat iemand me kan helpen.. (videokaart doet het overigens ook gewoon.. ventilator draait en als ik de monitor los koppel en weer vast schroef gaat het scherm heel even van stand by af door het (stroom schokje).

Ik hoop dat iemand weet hoe ik mijn bestanden veilig over kan zetten.. nogmaals het is erg belangrijk dat het precies hetzelfde opgedeeld is als nu het geval is omdat elk bestandje een unieke lokatie op de pc heeft en anders kunnen de programma's de bestanden niet meer terug vinden).

Jullie hulp wordt enorm gewaardeerd want ik zit zwaar in de stres |:(

gr. Matthijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:45
Anoniem: 232181 schreef op woensdag 05 september 2007 @ 17:00:

Ik denk zelf dat wellicht de harde schijf te vol staat. maar er is nog 1,4 gb vrij op C:/
Als de harde schijf het niet meer doet, start de BIOS wel nog door... Je hoort dus wel de piepjes (als je PC deze geeft in ieder geval..). Dat de harde schijven te vol zijn, kan het probleem dus niet zijn!

De ventilatoren doen het, dus waarschijnlijk zijn de voeding en het moederbord oké...

Dan zijn de enige twee boosdoeners die overblijven (onjuiste videokaart geeft ook piepjes) de CPU en het geheugen. Dit is echter een vermoeden en ik weet dit niet zeker!

Misschien dat iemand anders hier meer over kan vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJayV
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
zet je harde schijf in een andere computer, en maak een backup van je belangrijke data voordat je verdergaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brum
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-03 17:27
Je zou een backup kunnen maken door een usb-behuizing te kopen voor je harddisks en via een andere pc je data overzetten naar een andere harddisk (in die PC, of nog een externe). Je zou daarbij gebruik kunnen maken van een hulpprogramma (zoals Ghost, al heet dat tegenwoordig anders geloof ik). Ook handmatig aanmaken van de juiste partities en het kopieren van gegevens is mogelijk.
Maargoed, daar is je probleem niet mee opgelost, aangezien je die harddisk niet zomaar kunt gebruiken in een andere PC (of in je Medion nadat je eventuele defecte onderdelen hebt vervangen). Dit komt omdat jouw Windows installatie d.m.v. tal van registerverwijzingen en drivers specifiek is geconfigureerd op een PC in exact de huidige samenstelling. Andere hardware zal problemen opleveren.

Als ik jou was zou ik eerst testen wat het probleem is (immers: als het geheugen is dan hoef je die HDD niet eens te vervangen). Het kan natuurlijk zijn (al komt dat niet veel voor) dat een defecte voeding ook andere onderdelen heeft 'meegenomen' in de 'val'. Dus als je (eventueel met behulp van kenissen of een technische dienst van een speciaalzaak) eens wat onderdelen stuk voor stuk kan vervangen, dan kan je het probleem misschien isoleren en oplossen.

Je verhaal zo lezend, zal het defect hoogstwaarschijnlijk in moederbord, geheugen of processor zitten. Maar sluit ook je videokaart niet uit.

30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231828

Haal je geheugen er uit.
probeer 1 bankje in een ander slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brum
Inderdaad, zonder geheugen zou het ding overigens ook error beeps moeten geven. Doet ie dat niet, dan is er misschien iets mis met je proc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb net het geheugen er uit gehaald en geprobeerd of die met 256 mb werkgeheugen op wou starten.. dat was blijkbaar te weinig.. maar ik zal er eens een strip geheugen uit halen en omwisselen.

het is heel raar.. ik zet de pc aan.. alles start en lijkt te werken... maar hij loopt niet door..

Wat zou er met de processor kunnen zijn ? hoe ziet die er eigenlijk uit ? Ik heb geen welbekende pentium 4 chip zien zitten terwijl dat wel op de pc zelf staat.

bedankt voor de reacties :)

gr. Matthijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 232159

Zelf heb ik 3x dit probleem gehad :( is echt heel irritant.
Alles geprobeerd maar bleek dat alle keren het moederboord kapot was.
dus het kan dat jij hetzelfde probleem heb. Een van de keren had ik ook dat er verbrande lucht uit de voeding kwam, En bleek het moederboord ook doorgebrand te zijn zonder dat het te zien was.
misschien kun je een ander moederboord proberen? Want die kan het waarschijnlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
voor ik de pc af sloot (waarna die niks meer deed). had ik een melding " NOT ENOUGH MEMORY" dat is toch het werkgeheugen ? Ik zou er dan eens een nieuwe strip geheugen in moeten zetten..

en anders vrees ik inderdaad dat het moederbord kapot is. Het is nog een IDE model. geen s-ata of iets dergelijks. Zijn deze nog te krijgen ? goede modellen ?

gr. Matthijs

p.s. het moederbord ziet er nog als nieuw uit.. geen gesprongen condenstatoren of iets dergelijks..

ik lees nu dat er ook schade kan zijn zonder het te zien... de voeding was wel heel erg heet (kenmerk van medion) en het stonk behoorlijk.

iemand een tip welk moederbord ik zou kunnen kopen ?? Ik koop het liefste een moederbord wat zonder problemen direct in deze configuratie past (ide) komt er nog iets anders kijken bij een nieuw moederbord of werkt dit automatisch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brum
Er zal in ieder geval zeer waarschijnlijk een herinstallatie bij komen kijken. Verder moet je letten op de aansluitingen; zitten er voldoende IDE aansluitingen op een vervangend moederbord, is het geheugentype hetzelfde, zelfde socket voor je processor, etc.

No offense: maar gezien je vragen is het misschien verstandig de beoordeling van of het het moederbord is, welk moederbord het kan vervangen en het daadwerkelijk vervangen, aan een 'expert' over te laten. Kijk natuurlijk goed mee en stel zoveel mogelijk vragen; daar wordt je enkel wijzer van.

[ Voor 8% gewijzigd door Brum op 05-09-2007 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
opnieuw instaleren.. aangezien ik geen risico wil lopen met mijn gegevens kan ik maar beter een nieuwe pc kopen en de harde schijven inbouwen of werkt dit niet ?

Opnieuw het stuurprogramma instaleren is eigenlijk geen optie er mag echt niks verloren gaan :)

wat een ramp dit :( ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brum
Ook een hardeschijf in een nieuw systeem inbouwen vereist een verse herinstallatie. Aan oude stuurprogramma's heb je niets als je niet meer de hardware gebruikt waartoe die stuurprogramma's in eerste instantie bedoeld zijn.

Een nieuwe PC kopen lijkt me ook een rigoreuze maatregel. Een goede computerspeciaalzaak kijkt voor een tientje of twee jouw PC helemaal na, kan dan beoordelen wat er precies kapot is en je vertellen wat het zou kosten om het te repareren. Geef aan dat je geen data kwijt wilt raken en dan houden ze daar rekening mee. Als de reparatiekosten uiteindelijk te hoog blijken, kun je altijd nog naar een nieuwe PC uitkijken. Maar zoals gezegd: ik zou niet gelijk aan een nieuwe PC denken, want daarbij loop je tegen hetzelfde probleem m.b.t. je data als bij het vervangen van een moederbord.

Overigens mag er vanalles 'verloren' gaan: namelijk dat wat specifiek aan deze Windows installtie en deze computer is. Je bedoelt natuurlijk dat je niets van je eigen data verloren wilt laten gaan, en dat is gewoon een kwestie van goed backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
het is een muziek productie pc 1 programma stuurt alle bestandjes rechtstreeks aan vanuit de map waar deze in staan (verspreid over partities en bureaublad) maar de plugins hebben ook een exacte lokatie en bepaalde instellingen. Bijvoorbeeld een nieuwe installatie van windows kan niet.

Als ik hetzelfde moederbord er in stop zou het dan werken ?

wellicht kun je kijken op www.mfl.nl daar haal ik mijn spullen..

gr. matthijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als het moederboord kapot is:

Waarschijnlijk is het een socket 478 moederboordje. en die zijn nog wel te krijgen nieuw of 2e hands, Kijk wel uit met het 2e hands kopen want ik heb 1x een kapotte opgestuurd gekregen, en de verkoper bleef maar zeggen dat ie het gewoon deed:@. Ook erop letten of het een Atx of een matx formaat is.
Als je computer naar een bedrijf toe brengt dan kost het wel veel geld om hem dat te later repareren omdat ook de windows verandert moet worden. Want je licentie is gekoppeld aan je moederboord en waarschijnlijk kan je het orginele moederboordje niet meer kopen.

Veel geluk ermee en hopen dat het niet het moederboord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brum
Je licentie is niet gekoppeld aan je moederbord.
De feitelijke installatie van Windows is echte wel specifiek geconfigureerd op exact die hardware, daarom zal andere hardware vaak een herinstallatie van Windows vereisen.

Matthijs: waar je in ieder geval op moet letten als je de kans zo klein mogelijk wilt houden dat er opnieuw geinstalleerd moet worden:
- Controleer de socket (inderdaad waarschijnlijk 478) en de voedingsaansluiting (logisch; anders kun je er niets mee)
- Zorg dat het ruwweg dezelde functies heeft (in ieder geval dezelfde poorten; IDE, AGP, etc))
- Belangrijk: zorg dat je een moederbord aanschaft met dezelfde chipset als die je nu hebt. Dat scheelt een heleboel risico dat de boel opnieuw geinstalleerd moet worden.

Als je deze gegevens op kunt zoeken en hier kunt posten, dan kijk ik even voor je of ik zo snel iets vinden kan.

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 19:09

Toff

FP ProMod
Ik herinner me dat er aan een voeding wel eens een tweede moederbordaansluiting zat. Dus behalve de grote, langwerpige stekker ook nog een vierkante (met 4 polen?). Als je die vergeet, zal de boel wss ook niet meer starten? Het is maar een idee.

• breekbrood
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2024
Afgelopen weekend precies hetzelfde met mijn Medion gehad, waarschijnlijk ook een dood moederbord (geheugen en proc blijken te werken in een andere pc).

Bij alternate zag ik een s478 moederbord met AGP, 2xDDR etc van Asus (P4V8X-MX) voor ongeveer € 50,-. Ow, net levertermijn onbekend. Bij salland staat deze op 1-10 werkdagen. Er zijn weinig winkels die nog s478 moederborden hebben, dus de keuze is niet zo groot.

Ik ben tijdens mijn zoektocht ook alleen dit type tegengekomen. Als je een MD8008 hebt (maart 2003 oid), heb je volgens mij een SiS648 chipset en pc2700 geheugen:
http://www.zdnet.nl/reviews.cfm?id=26158&p=1

De Asus heeft een P4M800 chipset, dus opnieuw installeren moet wel. Ook moet je rekening houden met het aantal geheugenbankjes, dat is bij de Asus twee.

Topicstarter
als ik precies dezelfde medion pc vind "ergens" en dat moederbord gebruik (die nog wel goed is).

kan ik dan zonder het opnieuw instaleren van drivers gewoon verder werken met de rest van mijn configuratie en vooral de harde schijven zonder aanpassingen ?

in dat geval mocht iemand een setje hebben staan dan heb ik er wel wat voor over :)

gr. Matthijs

Dan zou hij het idd doen, Maar probeer maar eens een pc te vinden met hetzelfde moederboord, En dan zit je met alles dubbel. Je kan dan beter gelijk voor een nieuwe of 2e hands pc gaan en die gewoon gaan gebruiken. Alleen de bestanden overzetten gaat dan moeilijk worden.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
als ik precies dezelfde medion pc vind "ergens" en dat moederbord gebruik (die nog wel goed is).
In princiepe zou dit kunnen ja.

De beste oplossing is denk ik alleen om gewoon een externe USB-behuizing te kopen, met Ghost een image te maken en dan de image weer op een nieuwe schijf uitpakken (of hoe je dat bij Ghost ook noemt).
Een extrerne behuizing heb je voor nog geen 3 tientjes, dus is het tobben eigenlijk niet waard ;)

Vervolgens zou je een anders moederbord kunnen monteren, Windows er opnieuw opzetten, en dan al je persoonlijke data vanaf de backup terugzetten (eventueel wederom met behulp van de externe HDD ;))

[ Voor 13% gewijzigd door Bitage op 06-09-2007 18:43 ]

• Brum
Let wel op dat nog lang niet vaststaat dat het ook daadwerkelijk het moederbord is. Om dat zeker te weten zou je ook even moeten testen met ander geheugen, een andere processor en een andere videokaart.

foutje gemaakt sorry :X

[ Voor 185% gewijzigd door Anoniem: 232159 op 06-09-2007 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb even gekeken maar zie zo snel geen "marktplaats" op tweakers. Is er wellicht een goede vraag en aanbod pagina voor 2e hands computers ? Ik zou toch echt graag ditzelfde aldi systeem kopen.
Ik kan dan verder werken waar ik gebleven was.

weet iemand wat een nette prijs zou zijn voor dit model ? (medion pc van maart 2003).

Ikzelf dacht aan 350 euro (voor een goed werkend exemplaar).

als iemand een tip heeft waar ik er 1 kan kopen dan is deze van harte welkom want ik zit nog steeds hartstikke vast en kan simpelweg niets beginnen zonder mijn harde schijven :(

bijvoorbaat bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou maar eens gaan kijken op marktplaats want daar staat echt heel veel te koop.
Ik vind je prijs wel wat aan de hoge kant, dus ik zou eerder 200/ 250 euro ervoor geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 19:09

Toff

FP ProMod
Anoniem: 232181 schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 14:42:
ik heb even gekeken maar zie zo snel geen "marktplaats" op tweakers.
Hoe moeilijk kan het zijn? Je gaat bovenaan de pagina met je cursortje op de rode balk staan, ter hoogte van de tekst "tweakers.net" en kijk, er opent zich een pull-down menu met o.a.V&A! Succes.

[ Voor 28% gewijzigd door Toff op 07-09-2007 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:15

Thandor

SilverStreak

Anoniem: 232181 schreef op woensdag 05 september 2007 @ 18:05:
en anders vrees ik inderdaad dat het moederbord kapot is. Het is nog een IDE model. geen s-ata of iets dergelijks. Zijn deze nog te krijgen ? goede modellen ?
Dit is toch iets wat je écht zelf uit kunt zoeken :). Reviews en benchmarks genoeg ;).
iemand een tip welk moederbord ik zou kunnen kopen ?? Ik koop het liefste een moederbord wat zonder problemen direct in deze configuratie past (ide) komt er nog iets anders kijken bij een nieuw moederbord of werkt dit automatisch ?
Idem als hierboven.

Ik ga dit topic op slot gooien. Niet enkel omdat het vrij basic is, maar ook omdat het niet in CSL thuis hoort :o. Zie daarvoor het CSL Beleid. In het beleid staat ook een link naar een troubleshooter. Deze kan erg nuttig zijn bij het troubleshooten. Mocht je na het (uitgebreid!) troubleshooten alsnog niet geheel weten waar het aan ligt dan kun je een topic openen in het subforum dat aansluit op het onderdeel waarvan jij denkt dat deze problemen veroorzaakt. Zorg er dan wel even voor dat je het beleid/policy en de FAQ aldaar even doorleest :).

Oh, Tweakers.net - "Marktplaats" ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.