eigenaar domein niet meer te vinden

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Sinds lange tijd ben ik lid van een forum.
De eigenaar heeft deze bijna 5 jaar geleden geregistreerd.
Hij heeft er een simpel PHPbb forum op geplaatst dat in de loop der tijd redelijk gegroeid is.

Nu zijn er een aantal users met extra rechten, alleen is hijzelf de enige echte admin.
Het domein verloopt over 1,5 maand en helaas is de eigenaar (admin) niet meer te traceren.
Hij logt al meer dan een jaar niet meer in en via zijn email/huisadres krijgen we geen reactie meer.

De hoster waar zijn domein staat wil het domein niet overdragen, ook al verloopt deze volgende maand.
Ook een backup van het forum wil hij niet maken.

Is er een mogelijk om het domein over te nemen voordat het verloopt en de data verdwijnt?
De hoster wil helaas nergens op ingaan....

[ Voor 4% gewijzigd door arjants op 05-09-2007 16:23 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Verwijderd

Ehh zijn jullie gewoon naar het huisadres van de betreffende persoon gegaan of hebben jullie gebeld?
Tja, de hoster staat rechterlijk gezien behoorlijk in zijn recht aangezien jullie wettelijk gezien totaal geen 'recht' hebben op de data lijkt mij..

Bedenk ook wel dat het benaderen van de eigenaar ook 'listig' kan zijn; wie weet is hij/zij bij een verkeersongeluk om het leven gekomen een jaar geleden en maak je nu oude wonden open voor vrouw/man/kinderen/familieleden :-/

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 14:53
Gelukkig niet zeg, hoewel deze situatie zeer vervelend is ben ik blij dat het niet kan. Hoe zou het te controleren moeten zijn? Het feit is dat het forum eigendom is van persoon x en dat ook blijft totdat de domeinnaam verloopt. Daar heb je als user/mod niks aan te doen.

[ Voor 62% gewijzigd door 0fbe op 05-09-2007 16:25 ]

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 16:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Nogal makkelijk, het is niet jouw domein en niet jouw data. Je hebt gewoon pech dus ;) Als je via mail/huisadres geen reactie krijgt heb je gewoon pech.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 12:28
Wat als je het bedrag gewoon betaald? Dan wil de hoster vast wel de site online laten staan, daarmee doet hij niets crimineels.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 08:52

Dennahz

Life feels like hell should.

Als het een .nl adres is kan je via sidn zijn gegevens opvragen. Anders zoeken op Google op zijn naam.

Anders kan je altijd nog via 1 of andere exploit het forum "hacken" en jezelf admin maken.. dan backupje maken. Niet legaal, maar als alles straks weg is heb je helemaal niks meer natuurlijk.

Twitter

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 08:03

SeatRider

Hips don't lie

djluc schreef op woensdag 05 september 2007 @ 16:32:
Wat als je het bedrag gewoon betaald? Dan wil de hoster vast wel de site online laten staan, daarmee doet hij niets crimineels.
Dat vind ik wel een goeie, als het jullie alleen te doen is de community in leven te houden lijkt me dit wel de oplossing. Je kunt altijd nog op je gemak verder speuren naar (familie van) de oorspronkelijke eigenaar.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• IceStorm

IceStorm

djluc schreef op woensdag 05 september 2007 @ 16:32:
Lekkere hoster heb je dan zeg.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 08:03

SeatRider

Hips don't lie

IceStorm schreef op woensdag 05 september 2007 @ 16:44:
[...]

Hoezo? Die hoster staat volledig in zijn recht door niet zomaar de site of de content aan iemand te geven.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-11 21:35
Ik denk dat IceStorm zich meer verbaasd over het feit dat er wordt gedacht dat, wanneer een rekening maar betaald wordt, de hoster de site wel in de lucht houdt.

Ik denk zelf dat dit de beste oplossing is, en ook waarschijnlijk de enige optie zal zijn om de boel in de lucht te houden.
Of je moet ondertussen zelf een domein registeren, en iedereen op het forum duidelijk beginnen te maken dat het huidige forum zal verdwijnen, en ze zich dus allemaal moeten gaan registreren op het nieuwe forum. Scheelt meteen een stukje in database onderhoud, want op die manier filter je meteen de niet actieve users er uit...

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 14:53
De hoster begaat iets een overtreding als hij de content "doorverkoopt"/iemand anders eigendom maakt. Wat de hoster wél zou kunnen doen is de lege site (het domeinnaam) op het moment dat ie af loopt over schrijven. Echter kan hij niet de site (mét content) doorverkopen simpel weg omdat dit eigendom van de huidige eigennaar is.

• IceStorm

IceStorm

SeatRider schreef op woensdag 05 september 2007 @ 16:45:
Hoezo? Die hoster staat volledig in zijn recht door niet zomaar de site of de content aan iemand te geven.
Een hoster levert een dienst, een overeenkomst tussen 2 partijen. Die overeenkomst houdt op (doordat een partij niet betaalt) en dus ook de dienst. Dat geeft de hoster niet opeens het recht op de data van het account!

Ik zou er niet blij van worden als ik wist dat een bedrijf zo omgaat met wat ik dan ook op mijn site heb/had staan.

edit:
Ah ok, ik had de intentie verkeerd begrepen, sorry :P Alleen wat je met een domein/site moet zonder enige controle erover is me een raadsel

[ Voor 12% gewijzigd door IceStorm op 05-09-2007 17:02 ]

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
In het voorstel van djluc hoeft er helemaal niets overgeschreven te worden.
-arjants: <hoster>, ik wil graag <eigenaar domein> de hosting voor een jaar kado geven, mag ik zijn rekening betalen?

De originele eigenaar blijft eigenaar en er is een jaar 'bijgekocht' om een eventuele overschrijving van het domein te kunnen regelen.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-12 21:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

IceStorm schreef op woensdag 05 september 2007 @ 16:50:
[...]
Een hoster levert een dienst, een overeenkomst tussen 2 partijen. Die overeenkomst houdt op (doordat een partij niet betaalt) en dus ook de dienst. Dat geeft de hoster niet opeens het recht op de data van het account!

Ik zou er niet blij van worden als ik wist dat een bedrijf zo omgaat met wat ik dan ook op mijn site heb/had staan.
Volgens mij begrijp je het net niet helemaal IceStorm, wat de bedoeling is.

Het voorstel is dat de TS ( arjants ) de rekening gaat betalen van de domein en evt andere zaken, ZONDER dat hij de eigenaar word van de domein en de data daarop. Hij krijgt dus geen login ofzo, hij betaald alleen maar de rekening.
Dat geeft arjants meer ruimte om de eigenaar te traceren en om daarmee in een later stadium afspraken te maken.

Anders gezegd: stel ik heb een heel druk bezocht forum, zelf opgezet enzo.
Ik krijg vanmiddag een vreselijk ongeluk en ben (god behoede me) op slag dood.
Ik zou het een hele eer vinden als andere personen (al dan niet bekend) moeite gingen doen om mijn domein en mijn idee in de lucht te houden. Al was dat alleen maar door het betalen van de rekening.
Ik zou inderdaad niet willen dat 'zomaar' iemand het domein toe krijgt geschreven, incl. forum e.d.

@hierboven:
Veel mooier voorbeeld. :P

Alles kan stuk.

• IceStorm

IceStorm

cowgirl schreef op woensdag 05 september 2007 @ 16:55:
In het voorstel van djluc hoeft er helemaal niets overgeschreven te worden.
Ah ok. Zou ik nog discutabel vinden maar ok. Ik denk vooral dat je er heel weinig mee opschiet, je hebt 0,0 controle over de site en de kans dat de eigenaar nu wel opeens inlogt lijkt me ook niet zo groot.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12 18:57

Coach4All

I'm a Coach 4 All

IceStorm schreef op woensdag 05 september 2007 @ 16:44:
[...]

Want? Het zal niet de eerste keer zijn dat een hoster door een ander betaald wordt. ( zelf al eens gehad met familielid met andere achternaam die een site wilde maar geen CC had ).

Hoster niet van tevoren geïnformeerd en ook nooit commentaar op gehad.
(Die zijn allang blij als er op tijd wordt betaald volgens mij.....)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• arjants
  • Niet online
Hij is inmiddels verhuisd en is helaas niet meer te traceren, ook geen nieuw adres achtergelaten.
Hij had een eigen zaak en ook die bestaat niet meer, evenals de websites die hij daarmee had.

De versie van PHPbb is inmiddels erg oud geworden dat ik het liefst de login kreeg om alles te updaten en aan te passen, hij is nu zo lek als een mandje.
Een backup van de data heb ik iig gekregen van een modje :) (800Mb)

Ik heb inmiddels een email verstuurd naar SIDN hoe hier mee om te gaan.
Hopelijk krijg ik daar snel een reactie van, de hoster wil echt niet meewerken.

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:58
Je hebt de backup van de data "verkregen"? Wat is het probleem dan nog? :) Gewoon het adres zelf registreren wanneer het verloopt en er het forum (minder lek) terug op gooien.

[ Voor 66% gewijzigd door D-Three op 05-09-2007 23:13 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 12:28
Dat wordt juridisch gezien wel erg lastig aangezien de data absoluut niet je eigendom is.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 13:25
djluc schreef op woensdag 05 september 2007 @ 23:22:
Dat wordt juridisch gezien wel erg lastig aangezien de data absoluut niet je eigendom is.
Nou, 't lijkt er niet echt op dat de eigenaar komt klagen, of wel? :+

• arjants
  • Niet online
haha, inderdaad.
Ik probeer het eerst netjes via sidn, anders via een domain"kaper".

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-12 20:09
Tjah, als de admin die moderator het recht heeft gegeven om database dumps te maken, zal dat vast met een bepaalde reden gebeurt zijn. Welke reden is enkel gissen voor ons, maar per definitie hoeft dat dus niet illegaal te zijn.

(p.s. Als je illegaal software download/installeert komt de eigenaar je meestal ook niet opzoeken, hiervan wordt het niet meer, noch minder illegaal van.)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 14:44

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Nou het probleem lijkt me opgelost. Om welke site gaat het eigenlijk?

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05-2020
Als de eigenaar het domein niet verlengd... komt hij gewoon weer vrij. Daarna kan je hem dus registregen en je eigen forum er weer op zetten.

Moet je wel optijd bij zijn. Voor je het weet is iemand anders er mee vandoor.

Wat je natuurlijk ook nog kan doen is een nieuwe domeinnaam registreren en iedereen op het forum doorverwijzen daar dat nieuwe domein. En daar ook je nieuwe forum op zetten, eventueel met de niet helemaal op de juiste mannier verkregen data.

En mocht de eigenaar komen klagen over het nieuwe forum.... Dan heb je hem gelijk gevonden ;)

[ Voor 9% gewijzigd door dreambofh op 05-09-2007 23:44 ]

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12 18:57

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Wedstrijdje op het forum beginnen "vind de eigenaar" en daar een symbolisch prijsje aan hangen?

Als de userbase groot genoeg is, dan zou toch iemand hem moeten kunnen vinden / weten waar hij is. (Je wilt niet weten wat een moeite sommige mensen doen voor een prulletje)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

arjants schreef op woensdag 05 september 2007 @ 23:05:
Hij is inmiddels verhuisd en is helaas niet meer te traceren, ook geen nieuw adres achtergelaten.
Hij had een eigen zaak en ook die bestaat niet meer, evenals de websites die hij daarmee had.

De versie van PHPbb is inmiddels erg oud geworden dat ik het liefst de login kreeg om alles te updaten en aan te passen, hij is nu zo lek als een mandje.
Een backup van de data heb ik iig gekregen van een modje :) (800Mb)

Ik heb inmiddels een email verstuurd naar SIDN hoe hier mee om te gaan.
Hopelijk krijg ik daar snel een reactie van, de hoster wil echt niet meewerken.
Het domein verloopt en je hebt een backup?
Lekker laten verlopen en dan de dag dattie verloopt een registratieaanvraag doen ;)
Op www.SIDN.nl kan je de datum wel vinden ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• IceStorm

IceStorm

Nee, dat kan alleen als je mazzel hebt. SIDN registreert 2 data (registratie en laatste wijziging), alleen als die 2 gelijk zijn kun je er redelijk van uit gaan dat het domein op die dag iig 'afloopt' bij de huidige hoster.
Neemt niet weg dat .NL domeinen NIET kunnen verlopen zoals een .com/.net. Een .NL moet opgezegd worden door de huidige eigenaar. Als het domein niet meer betaalt wordt zal de hoster waarschijnlijk kiezen voor een technische opheffing van het domein en dan komt het domein pas vrij (en das eigenlijk ook nog niet waar, een domein komt eerst 40 dagen in quarantaine). Oftewel, als je de database al hebt zou ik zeggen, neem gewoon nu een nieuw domein, kies een hoster uit en begin daar 'opnieuw' met de oude gegevens als basis. Veel makkelijker (denk ik).

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12 19:59

Pogostokje

* twiet *

Inderdaad ... een NL domein verloopt niet. De hoster zal rond het moment van de verlenging deze aan SIDN betalen en de rekening aan de eigenaar van het hostingpakket sturen. Als deze ook voor de hoster onbereikbaar is (aan gedacht dat ze daar wellicht een ander/nieuw adres of mailadres van hem hebben??) dan zal er een aanmaning volgen bijvoorbeeld en de site op zwart gaan ... daar zal wel enige tijd overheen gaan en dan weet je nog niet of de hostingprovider het domein technisch opzegt of gewoon een jaar laat doorlopen en dan opzegt. Kortom, de kans is aanwezig dat het niks doen en wachten op verlopen betekent dat de site uit de lucht gaat voor langere tijd.

Het handigste is inderdaad gewoon een nieuw domein nemen. Dat geeft je nu al tijd de boel op te zetten naar eigen inzicht en dan zolang de oude site er nog is daar verwijzingen op te zetten naar de nieuwe. Scheelt je heel wat gezeur wellicht.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Pagina: 1