N/G netwerk/router - welke keuze

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Drosera
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-02 16:41
Voor een klein thuisnetwerk ben ik op zoek naar een goede, draadloze oplossing. Vermits ik pas verhuisd ben, heb ik nog geen enkele netwerkapparatuur. Hierdoor ben ik dus nog volledig vrij in keuze van apparaten, zowel modem, router als pci of usb adapters.
Op mijn netwerk wil ik twee pc’s aansluiten, waarvan 1 een laptop is, met een wireless-g kaart aan boord. Mijn PC wil ik uitrusten met liefst een usb-antenne aan een kabel (vb Linksys WUSB300N); Dat laat toe om die beter te positioneren in de kamer. (Tenzij er aan de usb connectie een nadeel is verbonden). Netwerk zal ook gebruikt worden voor skype, muziek streamen en eventueel datatransfers naar NAS-disk.

De eerste keuze die ik zal moeten maken is wirless G of N.
G is alleszins beproefd, en staat op punt, waar N nog niet eens af is. Ik stel me dus ook de vraag of een nu gekocht pre-N toestel op de N standaard gaat werken. En ik vraag me af wanneer die er eindelijk zal zijn. Daartegenover staat dat N apparaten hoger snelheden bloven, net als grotere bereik.
G is ook goedkoper, en daarvoor moet ik geen adapterkaart kopen voor in m’n laptop. (hoewel vaak backward compatible met G, gebruik je best N met N, om niet je hele netwerkprestatie naar benden te halen); Aan de andere kant heb ik weinig zin om nu nog te investeren in een standaard die stilletjes aan het verouderen is. En dan is er ook nog de speedbooster en gelijke….

Dan, ga ik voor een router+modem in één, of koop ik beide apart. Ik weet niet goed wat voor/nadelen zijn, buiten het evidente dat als er 1 stuk gaat, je slechts een stuk nieuw moet kopen(betalen). Wat mis ik dus nog?

Tot slot, het merk. En de erbij horende kwaliteit. Ook daar zie ik de bomen door het bos niet meer. Eigenlijk vind ik geen enkele router die door de google-proef geraakt (ik bedoel hiermee dus dat ik een model in comb. met woorden als review etc. door google haal, en dan kijk wat ik vind.) Zelfs gevestigde waarden als de WRT54G(L)(S) scoren niet overal even goed. Ik weet dus niet in hoeverre ik moet af gaan op wat ik lees. Belkin, D-link, Linksys, Netgear, …. ’t Is allemaal wat vaagjes.

Om even wat concreet erbij te zetten, een paar modellen die ik overweeg. Moest er iemand concrete ervaring mee hebben, hoor ik het graag. En andere suggesties uiteraard ook.

N
Belkin pre-N router + gewone adsl modem
Linksys WRT300N + gewone adsl modem
Linksys WAG325N (is modem +router in één)
Netgear rangemax next wireless WNR834B of WNR854T

G
Linksys WRT54GL of GS + gewone adsl modem

Zoals blijkt heb ik voornamelijk naar N modellen gekeken, daar ik bij G wel denk voor de linksys te gaan.

Tot slot, even ter verantwoording: Ik heb websites als CNET, van de fabrikanten, Wifi standaard, tweakers, smallnetbuilder, … gebruikt als vooronderzoek.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:33
Er missen twee heel belangrijke punten in je verhaal. Wat doe je met het thuisnetwerk? Oftewel, hoeveel bandbreedte heb je nodig? En hoe groot is je huis en van wat voor materiaal (hout, beton)? Dat is namelijk sterk van invloed op het signaal.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Drosera
even mezelf quoten.
Netwerk zal ook gebruikt worden voor skype, muziek streamen en eventueel datatransfers naar NAS-disk.
De router zal in de gang worden opgesteld. Vandaar uit is het telkens een deur verder naar zowel bureau als living, de twee plaatsen waar ik zeker ontvangst wil. Muren zijn van beton/baksteen met glazen/houten deuren. klassiek dus :-). Afstand is in 'vogelvlucht' 10m.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Vergeet je trouwens niet de Airport Extreme van Apple?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:33
Excuus, daar heb ik overheen gelezen. Het probleem waar je sowieso tegenaan zal lopen is dat een G apparaat in principe het netwerk omlaag trekt naar G snelheid. Dus als de laptop aanstaat, zal je weinig voordeel hebben van de N-componenten.

Overigens voor G kun je ook kijken naar de WAG54GS en de WAG200G van Linksys, als je kiest voor de G optie, daar zit namelijk ook meteen een modem ingebouwd.

[ Voor 25% gewijzigd door Hoedje op 05-09-2007 14:12 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Drosera
Bedankt voor het antwoord.

Dat m'n laptop beperkend gaat zijn, besef ik. Daar zou ik dus eventueel een N-pcmcia-kaartje voor kopen.
Is er eventueel een nadeel aan router en modem in 1, behalve dan wat ik in m'n start heb gepost?

Verwijderd

In ieder geval niet voor de pre-N van Belkin gaan, dat is al een ouder serie. De huidige serie N-apparatuur van Belkin is de N1-serie. Als je de Linksys N gaat vergelijk moet je dat dus met de N1 doen en niet met de pre-N.

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Hoedje schreef op woensdag 05 september 2007 @ 14:10:
Overigens voor G kun je ook kijken naar de WAG54GS en de WAG200G van Linksys, als je kiest voor de G optie, daar zit namelijk ook meteen een modem ingebouwd.
Niet de WAG54GS nemen, da's een waardeloos ding vol met kinderziektes.
Heb er zelf ook eentje, kan geeneens de firmware upgraden!
En de wifi maakt inmiddels geen internetverbinding meer, om nog te zwijgen van af-en-toe weigerende DHCP en uitvallende verbindingen.

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-03 10:46
ik heb persoonlijk goede ervaringen met linksys dus zou zelf merkgetrouw voor een linksys

daarnaast bied linksys bij de wrt300n of wrt350n een licentie dat haar apparaten sowieso gaan werken met de N standaard wanneer deze komt
mocht dat niet kunnen met een software update wordt het apparaat vervangen !
zal zo ff checken welk model dat is

• Drosera
Inderdaad, de Belkin N1 :-)
Ik heb ergens (even m'n bron kwijt - maar was gisteren) gelezen dat Belkin garandeert dat hun producten zullen werken met de N-standaard. Iemand hier al iets over gehoord?

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Mijn problemen met de WAG54GS lijken opgelost, Linksys heeft mij een tussenliggende firmware gestuurd waarmee ik kon overbruggen naar de firmwares die online staan.
Heb er gelijik 5 upgrades overheen gehaald en zit nu op de meest recente versie (v1.01.03).
Alles lijkt te werken...

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

Pagina: 1