Domeinnaam claimen

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-12 20:33
Ik had een vraagje over een klant van ons. Het is een klant in watersportartikelen en het merknaam is Jobe. Sinds afgelopen jaar zijn ze ook echt de eigenaar van dat merk. Ze willen nou graag de site www.jobe.com hebben, maar die is al geregistreerd door iemand in Amerika. Echter bestaat deze site al 5 jaar, maar er heeft nog nooit echt iets opgestaan. Kan dat bedrijf die domeinnaam nu claimen, omdat ze de eigenaar van de merknaam Jobe zijn? En hoe gaat dat claimen in zijn werk?

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:13
Je kan ze uiteraard ook een vriendelijke mail sturen met daarin de vraag of ze hem willen overdragen?
Wie weet gebruiken ze hem inderdaad wel niet en kan je hem voor een fatsoenlijk bedrag overnemen.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 08:52

Dennahz

Life feels like hell should.

Je kan eerst eens proberen contact te zoeken met de huidige eigenaar, misschien wil hij de domeinnaam wel voor een klein bedrag van de hand doen? Scheelt je gedoe met claimen etc.

Twitter

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als de site eerder geregistreerd was dan dat het bedrijf de merknaam vast heeft laten leggen maak je (logischerwijs) een zeer geringe kans.

Misschien wil de huidige eigenaar hem wel verkopen?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• avdwerf
Ja ik heb het bedrijf ook de gegevens gestuurd en ze zouden contact opnemen, maar ik wilde weten of het eventueel mogelijk was. Ze zijn pas sinds dit jaar echt de eigenaar van het merk, en de site is al in 1995 geregistreerd. Als de eigenaar er niet vanaf wil, maken ze dus eigenlijk geen kans?

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 08:52

Dennahz

Life feels like hell should.

avdwerf schreef op woensdag 05 september 2007 @ 13:53:
Ja ik heb het bedrijf ook de gegevens gestuurd en ze zouden contact opnemen, maar ik wilde weten of het eventueel mogelijk was. Ze zijn pas sinds dit jaar echt de eigenaar van het merk, en de site is al in 1995 geregistreerd. Als de eigenaar er niet vanaf wil, maken ze dus eigenlijk geen kans?
Nee. Het domein bestaat al langer dan het merk, dus nee..

Twitter

• fre0n
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-11 01:56
Als jobe een in nederland geregistreerde (merk)naam is dan kun je via een gerechtelijke procedure een .nl domeinnaam claimen. De domeinnaam dient dan wel exact overeen te komen met de geregistreerde naam.

Dit geldt niet voor .com of andere extenties, die kun je hooguit claimen als het een internationaal geregistreerd merk betreft (tm) en dan is het nog maar de vraag of je de zaak zult winnen. Dat lukt je waarschijnlijk alleen als je een rekening hebt met heel veel getalletjes in het 'tegoed' vakje.

https://twitch.tv/magus77nl

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

Betaal
Ofwel geef je je geld aan advocaten en de kans is vrij miniem, het kan evengoed in Rusland geregistreerd zijn.
Ofwel geef je je geld aan de eigenaar. Doe een voorstel van 1000$, hij vraagt 5000$, jij geeft 3000$

Edit:
De eigenaar noemt gewoon "Jobe". Dus via een gerechterlijke procedure win je dit nooit.

Registrant: Make this info private
The Jobe's Co.
5912 Bramblewood Ct
Dayton, OH 45424
US

Domain Name: JOBE.COM

Administrative Contact , Technical Contact :
Jobe, Paul
paul@jobe.com
5912 Bramblewood Ct
Dayton, OH 45424
US
Phone: 937 236-4335
Fax: 999 999 9999

Record expires on 02-Sep-2010
Record created on 03-Sep-1995
Database last updated on 28-Jun-2006

[ Voor 56% gewijzigd door ? ? op 05-09-2007 16:16 ]

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-12 17:07
Tevens is Jobe volgens mij ook een Engelse voor en/of achternaam, dus dat maakt 't geval van hijacking m.b.t. de merknaam ook een stuk onwaarschijnlijker.
Heb de site bekeken en daar wordt geen misbruik gemaakt van de naamsbekendheid van jou naam om er zelf profeit van te hebben.

Gebruiker gebruikt 't alleen om zn eigen dingen via https beschikbaar te maken en voor de rest weinig. Claimen geef ik je geen enkele kans op. overkopen kan, maar is afhankelijk van de eigenaar.

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 11:29

JW1

Claim een andere naam, zoals jobe-watersport.com, jobe-online.com, jobe-shop.com, etc.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-12 08:45

Tjark

DON'T PANIC

overkopen is de enige optie. Of 't domein moet verlopen, maar de kans dat je 't dan krijgt, met zo'n 4 letterige tld, is miniem.

*insert signature here

• fre0n
Ik denk dat die eigenaar inderdaad wel wat dollars wil zien, want die vindt het natuurlijk wel leuk om @jobe.com , zijn eigen achternaam, als email te gebruiken. Veel mensen nemen alleen daarom al een domeinnaam in bezit. En om dat op te geven omdat iemand uit een ver land graag die naam wil gaan gebruiken, daarvoor moet je best overtuigend overkomen op de eigenaar van de naam. Dat lukt meestal best met dollars

edit: jobe.bz is nog vrij, een iets aangepaste naam zoals hierboven opgemerkt is natuurlijk ook een goed alternatief en een stuk goedkoper.

[ Voor 14% gewijzigd door fre0n op 05-09-2007 16:27 ]

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 16:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

fre0n schreef op woensdag 05 september 2007 @ 16:01:
Als jobe een in nederland geregistreerde (merk)naam is dan kun je via een gerechtelijke procedure een .nl domeinnaam claimen. De domeinnaam dient dan wel exact overeen te komen met de geregistreerde naam.
Uh, nee? Te laat is te laat.
fre0n schreef op woensdag 05 september 2007 @ 16:23:
edit: jobe.bz is nog vrij, een iets aangepaste naam zoals hierboven opgemerkt is natuurlijk ook een goed alternatief en een stuk goedkoper.
Zowel .bz als .biz hebben gewoon niet de uitstraling die een .nl/.com wel hebben. Ga maar eens na hoeveel .bz/.biz sites je kent.

Btw, iemand die in 95 (!) zijn domein heeft geregd gaat die niet 'zomaar' afstaan lijkt me (hoewel mailen gratis is ;)). Ik zou gewoon voor een andere optie gaan. Jobe.nu/.net of een vorm als jobe-watersport.nl oid.

[ Voor 13% gewijzigd door IceStorm op 05-09-2007 16:36 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 12:28
Sowieso voor je gaat mailen e.d. eerst alle omliggende domeinen registreren. Voor een paar honderd euro heb je er erg veel. Als hij namelijk slecht wil kan hij die ook nog even snel gaan registreren en dan heb je een erger probleem.

• IceStorm

IceStorm

djluc schreef op woensdag 05 september 2007 @ 16:35:
Sowieso voor je gaat mailen e.d. eerst alle omliggende domeinen registreren. Voor een paar honderd euro heb je er erg veel. Als hij namelijk slecht wil kan hij die ook nog even snel gaan registreren en dan heb je een erger probleem.
Dat is al veel te laat, heb ik al lang gedaan.

Lees, lijkt me sterk. Die man heet gewoon Jobe en is er echt niet op uit om een of ander bedrijf in Nederland geld afhandig te maken, alleen zijn domeinnaam zie ik hem niet opgeven. Tevens, ik zie niet in waarom je een kapitaal aan random namen uit gaat geven die je toch niet wilt gebruiken.

• avdwerf
Ze zijn contact op gaan nemen met die gast die het geregistreerd heeft om het over te gaan kopen, heb er goede hoop op dat het gaat lukken i.i.g.. Thnx voor de replies allemaal!

• djluc
IceStorm schreef op woensdag 05 september 2007 @ 16:38:
[...]
Dat is al veel te laat, heb ik al lang gedaan.
[...]
Helaas al wel zien gebeuren waardoor er duizenden euro's aan advocaten kosten aan te pas komen. Je moet niet vergeten dat het zakelijk is en niet privé. Zeker bij merkbescherming kunnen dit soort kosten maar beter preventief gemaakt worden als het gaat om dergelijke kleine bedragen.

• IceStorm

IceStorm

djluc schreef op donderdag 06 september 2007 @ 09:50:
Helaas al wel zien gebeuren waardoor er duizenden euro's aan advocaten kosten aan te pas komen. Je moet niet vergeten dat het zakelijk is en niet privé. Zeker bij merkbescherming kunnen dit soort kosten maar beter preventief gemaakt worden als het gaat om dergelijke kleine bedragen.
Het is gewoon onzinnig om in het wilde weg domeinen te reggen om er achteraf achter te komen dat diegene die het beste klinkt/aansluit/whatever toch vergeten is. In zo'n situatie zou ik echt adviseren om eerst na te denken over een goede domeinnaam en die te reggen en je daar ook op te focussen. Krijg je die .com dan alsnog, fine (maar die kans is gewoon niet groot).

En wat ik wilde zeggen, ik zie mr. Jobe geen domeinen reggen voor zijn plezier om maar bedrijven te pesten. Als je daar bang voor bent moet je het domein niet op een forum gooien.

[ Voor 10% gewijzigd door IceStorm op 06-09-2007 10:04 ]

• fre0n
IceStorm schreef op woensdag 05 september 2007 @ 16:34:
[...]
Uh, nee? Te laat is te laat.
Hoewel het op dit moment ter discussie staat is de geldende regel nog steeds dat de eigenaar van een naam die bij het Benelux Merken Bureau gedeponeerd aanspraak kan maken op de bijbehorende domeinnaam, echter alleen indien die echt volledig zijn aan elkaar. Bovendien moet de vordering via de gerechtelijke weg worden ingediend.

Deze oplossing staat op het moment wel ter discussie, de sidn is aan het kijken hoe andere tld's dit oplossen. In engeland maakt men gebruik van een veiling-principe, de sidn heeft dit idee bij voorbaat al verworpen vanwege hoge kosten en trage trajecten ter registratie. Andere oplossingen zoals First come, first served zijn ook niet wenselijk bevonden evenals het gebruik maken van third level domeinen. Dit omdat er al ruim 60.000 second level domeinen in gebruik zijn.

Kortom de sidn is er nog niet uit en zal hier nog wel een tijdje over verder nadenken. Tot die tijd blijft het merkenrecht verbonden met de sidn regelementen

• IceStorm

IceStorm

fre0n schreef op donderdag 06 september 2007 @ 16:55:
Hoewel het op dit moment ter discussie staat is de geldende regel nog steeds dat de eigenaar van een naam die bij het Benelux Merken Bureau gedeponeerd aanspraak kan maken op de bijbehorende domeinnaam, echter alleen indien die echt volledig zijn aan elkaar. Bovendien moet de vordering via de gerechtelijke weg worden ingediend.
Hmm, nooit geweten/begrepen. Heb je daar toevallig linkjes oid van? Ik heb altijd begrepen dat merknamen hooguit 'meegenomen' werden maar er zeker niet instant voor zorgde dat het domein ook over moest.
Dit omdat er al ruim 60.000 second level domeinen in gebruik zijn.
Huh? Er zijn 2,5 miljoen .nl domeinen op dit moment?

[edit]Uhm sorry, we dwalen ietwat af van het oorspronkelijke topic :P

• djluc
IceStorm schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:03:
[...]
Het is gewoon onzinnig om in het wilde weg domeinen te reggen om er achteraf achter te komen dat diegene die het beste klinkt/aansluit/whatever toch vergeten is. In zo'n situatie zou ik echt adviseren om eerst na te denken over een goede domeinnaam en die te reggen en je daar ook op te focussen. Krijg je die .com dan alsnog, fine (maar die kans is gewoon niet groot).

En wat ik wilde zeggen, ik zie mr. Jobe geen domeinen reggen voor zijn plezier om maar bedrijven te pesten. Als je daar bang voor bent moet je het domein niet op een forum gooien.
Het kan net zo goed een van de bezoekers hier zijn die zoiets flikt. Of een concurrent die toevallig ziet dat dien namen vrij zijn, of misschien wel het neefje daarvan.

In het wilde weg registeren heeft uiteraard geen zin maar namen die een zeer directe link met je merknaam hebben is een heel ander geval. Maargoed, ieder zijn mening.
Pagina: 1