Diamondmax 10 werkt niet meer in raid

Pagina: 1
Acties:

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 08:28
Ik ben zojuist van een ICH5R naar een ICH9R gegaan, in de hoop dat mn raid array werd overgepakt (0).
Dit werkte dus niet... steeds werd 1 van de 2 schijven niet goed gedetecteerd. Los van elkaar worden ze goed gezien, maar als ik ze tegelijk aansluit wijgeren ze dienst. Ik heb nu met moeite een raid array opnieuw kunnen bouwen (dag data, deels wel gebackupped) maar die failde gelijk na een reboot.

Met raid uigeschakeld en de controller in gewone sata modus, lijken ze nu wel herkend te worden, maar de windows xp setup doet nog vervelend. blijft hangen :(

Vaag????

Het gaat om 2 Maxtor diamondmax 10 schijven. 200gb p/s

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Toevallig las ik laatst een artikel hierover:
http://www.tomshardware.c...raid_migration_adventure/

Van ICH5R naar ICH6R, ICH7R is geen probleem. Bij ICH8R en ICH9R dien je de driver van te voren up te daten of erna met een reparatie.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• sharkzor
Dukey schreef op woensdag 05 september 2007 @ 16:03:
Toevallig las ik laatst een artikel hierover:
http://www.tomshardware.c...raid_migration_adventure/

Van ICH5R naar ICH6R, ICH7R is geen probleem. Bij ICH8R en ICH9R dien je de driver van te voren up te daten of erna met een reparatie.
het zou moeten werken dus volgens dat schema. vreemd... maar ondertussen kon alternate, waar ik het gekocht heb, me ook vertellen dat het cheapo buffalo geheugen dat ik erbij besteld had, alleen werkt op goedkope foxconn en asrock bordjes. oftwel, mij leuke aanbieding van cheapo geheugen verkopen, maar er niet ffe bijvertellen dat die zooi niet fatsoenlijk werkt.
zou best eens de oorzaak kunnen zijn, al kon ik wel gewoon door de bios en windows setup starten. zou hij opzich op zn minst mn schijven normaal moeten detecteren...

moet nu dus maar wachten op ander geheugen.

• sharkzor
ander geheugen gekocht, nogsteeds pakt hij de schijven niet.... soms wel, kan nu een raid array aanmaken, maar windows xp setup kan er niks mee.
als ik met F6 de drivers van de diskette laad krijg ik een aantal piepjes en blijft de hele boel hangen

• sharkzor
ik heb de raid opgegeven en het kreng in AHCI modus geconfigureerd.. dan laad ik met f6 de diskette, maar dan krijg ik gezijk of ik de intel disk erin wil doen... die zit erin!
ook al van andere mobo's de ICH9R diskette geprobeerd. geen effect :(

Verwijderd

Nu zijn er ineens een hoop dingen die fout kunnen zitten.
Ik zou eerst eens kijken of je resources wel kloppen (Mobo hardware, geheugen, diskette,...):
Als je nou eerst je schijven als JBOD (non-Raid) probeert te installeren, maar via de Raid-driver:
- Bios op (Sata) Raid zetten, met ROM support; reboot; CTRL+I (tot hier niks nieuws)
- definieer je volume 0 hier als non-raid
- installeer Windows, op tijd op F6 drukken en de juiste controller van de diskette lezen.

Lukt dit niet, dan zou ik teruggaan naar alternate (nog effe extra checke dat je de goede gegevens op de diskette hebt staan, zie topic van Jochemp).

Lukt dit wel, dan zijn je resources ok. Dat is alvast goed om te weten.
Nu nog omzetten naar Raid.
Methode 1:
Opnieuw beginnen als hierboven, maar dan volume 0 als Raid 0 definiëren en windows opnieuw installeren
Methode 2:
Onder Windows een RAID-volume maken op basis van een bestaande harde schijf.
Dit kan met Intel(R) Matrix Storage Manager onder Windows (kan twee uur duren staat er).

Als dit omzetten naar raid fout gaat, dan gok ik erop dat er iets mis is met je harde schijven.
Dat is niet altijd met chkdsk /f te vinden. Meer hierover onder het topic OM FAQ / Beleid.

O ja. Om welk mobo gaat het?
Pagina: 1