ubuntu server authenticatie probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyonix
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-08-2020
Beste mensen,

Ik hoop dat jullie een oplossing hebben want om eerlijk te zijn is dit voor mij best een groot probleem:

Ik heb een VMWare server draaien op een ubuntu servertje (die ik voor het gemak hypervisor heb genoemd, ook al is het geen echte hypervisor). Daarin draaien een aantal guest OSjes, waaronder een primary domain controller (PDC). Nu was ik bezig met het configureren van de overige guests zodat deze de ldap server op de PDC gebruiken voor authenticatie. Ik was via de hypervisor gessh'd naar een van de guests toen een vriend van mij de desbetreffende guest ging rebooten, hij had niet door dat ik er nog op bezig was. Ik liep echter een tutorial (http://www.debuntu.org/ldap-server-and-linux-ldap-clients-p2) op de automatische piloot door en had helemaal niet door dat mijn verbinding werd afgesloten en ik dus op dat moment eigenlijk op de hypervisor bezig was. Zodoende veranderde ik de authenticatie van de hypervisor, die niet aan het domein zou moeten worden toegevoegd. Toen ik daarachter kwam bedacht ik me dat ik gewoon de instellingen zou terugdraaien in nsswitch.cnf. Verder zou ik de progjes die ik had geinstalleerd wel even deinstalleren, oftewel:

"apt-get install libnss-ldap libpam-ldap nscd" in de commandline pasten en install vervangen door remove. Logout...

Dan weer login... verek, ik kan niet meer inloggen met welke account dan ook op hypervisor :). Gezien de functie van nscd vermoed ik dat deze origineel al op mijn hypervisor geinstalleerd stond en ik deze beter niet had kunnen verwijderen. Maar nu het probleem, hoe krijg ik dat terug als ik niet kan inloggen op die server? (of hoe los ik het op andere wijze op?)

Hopelijk zien jullie een oplossing want geen toegang tot die server is behoorlijk belemmerend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Booten in single user mode of met een boot-cd en de configuratie repareren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyonix
Booten met recovery mode ben ik nu aan het proberen, maar daarmee krijg ik apt-get niet opgestart. Dat single user mode heb ik wel eens eerder gehoord maar nog niet gezien. Daar ga ik ook eens even naar kijken :)

[ Voor 12% gewijzigd door beyonix op 05-09-2007 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyonix
aan de hand van http://wiki.clug.org.za/w...word%3F#Debian_variations probeer ik in single user mode te komen. Aangezien ik ubuntu draai en GRUB dus inderdaad om een pass gaat zeuren voer ik dit uit:

init=/bin/bash

Dan krijg ik een 'exec format error'.

Tot zover heb ik het enkel voor elkaar gekregen om mijn software raid van de hypervisor te mounten via de livecd. Van die gemounte partitie kan ik verder geen programma's opstarten, dus ook geen apt-get. Configfiles kan ik wel editen. Is er een manier waarop ik linux kan vertellen heel nscd te omzeilen en gewoon direct gebruik te maken van de linux passwd files?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Je moet toch gewoon kunnen "chrooten"?

Livecd erin, zorgen dat je RAID herkend wordt, dan

code:
1
2
3
4
5
mount /dev/hda1 /mnt
mount --bind /dev/ /mnt/dev
mount --bind /proc /mnt/proc

chroot /mnt

Dit is veel gebruikt op Gentoo, zie niet in waarom dit met Debian niet zou werken. Ook apt-get e.d. moet dan gewoon werken.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:00

BoAC

Memento mori

Rainmaker schreef op woensdag 05 september 2007 @ 12:25:
Je moet toch gewoon kunnen "chrooten"?

Livecd erin, zorgen dat je RAID herkend wordt, dan

code:
1
2
3
4
5
mount /dev/hda1 /mnt
mount --bind /dev/ /mnt/dev
mount --bind /proc /mnt/proc

chroot /mnt

Dit is veel gebruikt op Gentoo, zie niet in waarom dit met Debian niet zou werken. Ook apt-get e.d. moet dan gewoon werken.
* BoAC kan bevestigen dat dit prima werkt op ubuntu. Gewoon met de ubuntu cd opstarten en met [ctrl]-[alt]-[F1] naar de console gaan.

Let op: bovenstaande commando's wel uitvoeren met sudo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyonix
Thanks voor het meedenken :) Ik probeer wat je zei als volgt:

mount /dev/md0 /mnt/raid (volgens de livecd mocht ik niet direct in /mnt mounten)
mount --bind /dev/ /mnt/raid/dev (in raid gestopt omdat jij ze ook mounte feitelijk in het systeem)
mount --bind /proc /mnt/raid/proc (idem.)

chroot /mnt/raid (geeft '/bin/zsh : No file or directory')

Dat werkt dus net niet helemaal, enig idee waarom?

---

Is het anders geen idee om een paar config files aan te passen? Ik zit zelf te zoeken maar heb geen idee welke aangepast mogen worden (ik durf nu nergens meer aan te komen ;)). Ik zit bij /etc/pam.d/ te kijken en zie daar een hoop modules die misschien aanpassing behoeven om te zorgen dat de authenticatie normaal verloopt?

Ik heb van linux netzoveel verstand als de gemiddelde gebruiker van windows, dus verder dan rondbladeren, bestandjes editen en programma's starten kom ik niet echt. Hardware, OSjes in het algemeen is niet zo'n probleem en als ik vanuit die optiek naar het probleem kijk denk ik het volgende, maar corrigeer me als ik fout zit, mijn kennis van linux specifiek is te beperkt:

1. Linux heeft standaard een methode om gebruikers te authenticeren door middel van de unix passwd files
2. Ik heb die methode 'overschreven' in een configfile X met een verwijzing dat de nscd service voortaan een beschrijving geeft van meerdere locaties waar die authenticatie kan afgehandeld worden
3. Vervolgens heb ik nscd geuninstalled maar configfile X niet hersteld waardoor linux bij authenticatie zoekt naar nscd
4. Ik moet configfile X handmatig herstellen (bestandjes schrijven kan ik op dit moment, ik krijg het opstarten van apps niet voor elkaar)

zoals ik al zei, ik kan het mishebben, van wat ik gelezen heb (niet genoeg waarschijnlijk) en van wat ik me zelf kan voorstellen leid ik dit af, maar het hoeft niet correct te zijn. Als jullie een methode weten om het standaard authenticatiegedrag te herstellen (zonder herinstallatie van het OS), of bovenstaande error met het chrooten weten op te lossen, heel graag!

Bedankt tot zover :)

--
edit: ik werk overigens met ubuntu 7.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ubuntu 7.0.........

right, weet je zeker dat je geen 7.04 bedoelt?

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2007 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyonix
Eh ja, 7.04 ja, even naar beneden afgerond ofzo? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyonix
Bij gebrek aan een oplossing hebben we maar gekozen de hele server opnieuw te installeren, er is nog ruimte voor de guests, de ubuntu iso en de vmware server installer op de backup, dus dat lijkt de simpelste manier om de server weer snel in de lucht te zijn :)

Dank voor het meedenken in ieder geval!
Pagina: 1