Oplossing voor sommige situaties met STOP 0x0000007B

Pagina: 1
Acties:
  • 4.344 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
Ter info:

Oplossing voor STOP 0x0000007B foutmelding bij situaties met méér dan één SATA controller in AHCI of Raid mode:
Laad drivers (met F6 bij start Windows setup) van alle controllers, ook al zijn er op een controller geen schijven aangesloten.

Mijn situatie:

Ik heb een Gigabyte GA-P35-S3 bord gekocht.
Dit bord heeft 2 SATA poorten via een Gigabyte SATA controller en 4 poorten via de ICH9 chipset.

BIOS ingesteld als volgt:
1. Gigabyte controller op Raid ingesteld (2x80 GB eraan in Raid0 voor OS)
2. Intel controller op AHCI ingesteld (geen devices aangesloten)

Notabene: shitzooi dat de Gigabyte controller in Raid mode geen AHCI ondersteund -> weg NCQ :( .

Op de Intel controller heb ik nog niks aangesloten, maar hier komt later een dataschijf op, en voor optimale performance AHCI ingesteld in de BIOS.

Nu verscheen er bij WindowsXP setup ondanks het laden van de Gigabyte SATA driver een STOP 0x0000007B foutmelding, om precies te zijn:
STOP 0x0000007B (0xF78D2524, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)

Van alles geprobeerd, en ten slotte in de BIOS de Intel controller op IDE (PATA) mode ingesteld.
Problem solved.

Dus: ondanks dat er geen devices aan de IHC9 controller zaten, heeft Windows setup blijkbaar toch een driver nodig om met de setup verder te kunnen gaan (niet te crashen).

Dat is voor het eerst dat ik dat meemaak! Misschien dus ook nuttige info voor anderen.

[ Voor 27% gewijzigd door ByteDelight op 05-09-2007 08:28 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• xtreme_lunatic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 14:25
Bedankt voor deze uitleg. Dit probleem heb ik ook gehad. Uiteindelijk kwam ik toen op het idee dat ik twee raid controllers had, dus ook twee drivers nodig had! 8)7

Press any button... "Where is the 'any button'?!"

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die Gigabyte controller (eigenlijk gewoon een Jmicron) heeft idd een driver nodig, dat is knap lastig. Wat ik me echter afvraag, waarom gebruik je dat ding voor RAID? Je kunt beter een singledisk op de ICH9 hangen, dat is namelijk sneller dan een RAID op de Jmicron. Dat chippie implementeren alle mobobakkers om nog een P-ATA poort mogelijk te maken, maar de performance ervan is niet noemenswaardig goed te noemen.

Overigens moet je bij het laden van de drivers ook opletten welke je hebt, er zijn namelijk RAID en AHCI drivers beschikbaar. En RAID voor een AHCI laden gaat brak en andersom werkt het ook niet.

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 05 september 2007 @ 08:31:
Die Gigabyte controller (eigenlijk gewoon een Jmicron) heeft idd een driver nodig, dat is knap lastig. Wat ik me echter afvraag, waarom gebruik je dat ding voor RAID? Je kunt beter een singledisk op de ICH9 hangen, dat is namelijk sneller dan een RAID op de Jmicron. Dat chippie implementeren alle mobobakkers om nog een P-ATA poort mogelijk te maken, maar de performance ervan is niet noemenswaardig goed te noemen.
Shit, Jmicron? Bagger, dat wist ik niet... Dat was het eerste dat ik uitgeschakeld heb bij mn P5B bord, en dus een SATA dvd-brander gekocht.

Had ik dan de GA-P35-DS3R moeten kopen?
Is zo gebeurd hoor ;)
Overigens moet je bij het laden van de drivers ook opletten welke je hebt, er zijn namelijk RAID en AHCI drivers beschikbaar. En RAID voor een AHCI laden gaat brak en andersom werkt het ook niet.
Ja, dat snap ik.

[ Voor 3% gewijzigd door ByteDelight op 05-09-2007 08:42 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

bverstee schreef op woensdag 05 september 2007 @ 08:34:
[...]

Shit, Jmicron? Bagger, dat wist ik niet... Dat was het eerste dat ik uitgeschakeld heb bij mn P5B bord, en dus een SATA dvd-brander gekocht.

Had ik dan de GA-P35-DS3R moeten kopen?
Is zo gebeurd hoor ;)
De DS3R is wel beter ja. Ik heb hetzelfde gehad. Ik had een P965-DS3 maar die is vervangen door de DS3R toen ik met S-ATA raid wilde gaan werken en dus een ICH8R wilde hebben. De performance boost is echt geweldig die je daarmee haalt. Dus mocht je de mogelijkheid hebben, dan zou ik zeggen upgraden en die jmicron knoei zo min mogelijk gebruiken (hier hangen er enkel m'n opticals nog aan, omdat de andere S-ATA poorten volzitten, maar ook dat gaat snel veranderen.

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 05 september 2007 @ 08:53:
[...]

De DS3R is wel beter ja. Ik heb hetzelfde gehad. Ik had een P965-DS3 maar die is vervangen door de DS3R toen ik met S-ATA raid wilde gaan werken en dus een ICH8R wilde hebben. De performance boost is echt geweldig die je daarmee haalt. Dus mocht je de mogelijkheid hebben, dan zou ik zeggen upgraden en die jmicron knoei zo min mogelijk gebruiken (hier hangen er enkel m'n opticals nog aan, omdat de andere S-ATA poorten volzitten, maar ook dat gaat snel veranderen.
Besteld ;)

Ik schakel de Jmicron van de nieuwe direct uit ;)

Jammer, ondanks dat ik vaste klant bij Zercom ben, zal ut nieuwe plankje waarschijnlijk pas morgen binnen zijn, maar ik heb vanavond vrije tijd! Dan maar met zoonlief wat tijd doorbrengen ;)

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 16:22

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik heb dus exact hetzelfde probleem gehad !

Heb een P35-DS4 en kreeg steeds dezelfde foutmelding.
SATA Dvd-brander en SATAII schijf erop hnagen, maar alles draait nu op IDE.
Als ik het omschakel in de bios naar AHCI, dan krijg ik toch weer die foutmelding, ondanks dat ik de Intel AHCi en Gigabyte controller drivers heb geinstalleerd.

• Minksel
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-11-2022
Ik heb dat probleem ook. Daarbij komt ook nog dat ik het maar een onduidelijk verhaal vindt welke driver je nou moet hebben voor een RAID0 op ICH9..... moet je dan de ICH8 driver hebben??? er klopt geen eene **** van vergeleken bij de manual.

Uit pure wanhoop heb ik vista maar geinstalleerd maar na 1 dag ben ik daar ook weer helemaal van genezen. Ik ga nu toch maar weer proberen XP erop te krijgen.

Als iemand suggesties heeft voor de juiste drivers hoor ik het heel graag

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik heb zowel de gigabyte als de Intel drivers meegepakt in de install.
Tevens in de bios alles op IDE gezet en nu loopt het wel..

• Minksel
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-11-2022
Inderdaad.... zodra ik de RAID functie uitschakelde en een install op "normaal" lopende schijven probeerde, werkt het wel. Niet eens een driver hoeven te installeren.

Toch jammer ik was wel tevreden met RAID .

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik heb gisteren toch weer een keer geprobeerd ahci of raid te draaien, maar meteen de foutmelding weer.

Lees soms ook wel verhalen over sata dvd-branders die het wel eens zouden kunnen veroorzaken

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Gigabyte GA-P35-DS3R werkt hier uitstekend met SATA harddisk en SATA DVD-fikker. Beiden hangen aan de Intel ICH9R controller en niet aan dat Gigabyte (JMicron) chippie.
In het BIOS staat de SATA modus uiteraard op AHCI ingesteld.

De Windows XP Setup heeft er inderdaad wel moeite mee, maar zodra je de Intel Matrix Drivers voor op diskette van de website trekt en op een flop laat zetten is er weinig aan de hand.
Kwestie van F6 drukken, even geduld hebben tot de rest geladen is en dan je eigen geschikte driver inladen in de setup.
Ik heb dus niet de JMicron drivers geladen, misschien dat je die wel nodig hebt als je een apparaat aan de JMicron hebt hangen.

In WindowsXP zelf loopt het verder ook als een zonnetje.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1