[FX5300 Go] Snoeiharde Thermal Throttling

Pagina: 1
Acties:

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:41

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Hey allen,

Al jaren doet mijn laptop (Viator in mn sig) het prima. Het betreft een Medion 40100, van ongeveer 4 jaar oud.
Specs:
Moederbord Intel i865P
Processor(s) Intel Pentium 4 Mobile 2,8 Ghz
Geheugen Samsung 512 DDR-333mhz DualChannel
Hard Disk(s) Hitachi 60 Gb
Videokaart(en) nVidia GeForceFX Go 5300 64Mb DDR
Monitor(en) LG.Philips 15,1" TFT Monitor
Brander(s) Toshiba DVDRW (2,4x 2,4x 16x) + CDRW (24x 16x 48x)
Speakers 2 build-in Stereo
Geluidskaart(en) RealTek build-in
Netwerkkaart(en) RealTek 10/100Mbit LAN Standaard / PRISM 802.11g WirelessLAN
Video in/out S-Video + Twin Monitor View
FireWire 1394-Firewire Build-in

Sinds kort hebben ik en mn maten besloten om eens in de twee weken met zn allen een beetje te gaan lannen. Een aantal wat oudere games passeren dan de revu, zoals CS:S, UT2004 maar ook UT:GOTY. Mijn lappert zou dat zonder problemen aan moeten kunnen, op All Low en native resolutie.
En dat is ook zo, in het begin gaat het prima, alles soepel. Maar na enkele minuten begint hij zwaar te haperen. Geen 3D game is meer speelbaar, ook niet een oudje als UT99.

Beetje frusterend dus, zeker als ik weet dat de lappie het zeker aankan. Ik weet 99% zeker dat het met de temperatuur van de videokaart te maken heeft, want die wordt makkelijk 90+ graden celsius. Het punt is, dat word ie altijd al. Vroeger was dat geen probleem, de FX serie wordt nou eenmaal warm.

Dusch, ik ben met RivaTuner aan de slag gegaan (een oude bekende uit mijn 6800LE tijd). Ik heb em underclocked (met maar liefst 75mhz) maar het maakt weinig verschil. Daarna heb ik EnableForcePerformace aangevinkt, waardoor je em kan forceren in 3D mode zonder dat ie terug clockt. Ook dat maakt geen reet uit.
Nieuwe drivers, oude originele drivers, formateren, allemaal geen effect. 8)7
BIOS veranderen gaat niet/moeilijk. Als er echt aanwijzingen zijn dat ik dat moet proberen zal ik een poging wagen. Maar liefst niet.
Ik heb em een paar keer uitgespoten, maar nooit echt goed omdat ik geen kleine schroevendraaier heb om de "deksel" eraf te schroeven. Ik zal het zeker later nog proberen, maar ik twijfel of dat het verschil gaat maken.
Idle wordt die rond de 45 graden, dus hij kan warmte afstaan aan zn omgeving.

Ik ben ten einde raad :X
Heeft iemand nog tips met dit soort zwaar vervelende throtling of ervaring met deze soort laptops icm games?

BVD!

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Als je hem (in een plastic zak) een tijdje in de koelkast legt, kan je dan iets langer gamen zonder dat hij begint te haperen? (bedoel ik overigens niet als oplossing hoor!)

[ Voor 3% gewijzigd door temp00 op 05-09-2007 01:52 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
temp00 schreef op woensdag 05 september 2007 @ 01:49:
Als je hem (in een plastic zak) een tijdje in de koelkast legt, kan je dan iets langer gamen zonder dat hij begint te haperen? (bedoel ik overigens niet als permanente oplossing hoor!)
Ja, ik zal het voor de grap eens doen en kijken of het (tijdelijk) een verschil maakt.

Maar goed, structureel is dit natuurlijk geen oplossing...

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Weet je ook zeer zeker dat het niet toevallig die P4-M 2.8GHz is die aan het throttlen slaat?
Zet daar anders eens een hardware monitor over met log functionaliteit en ga dan eens flink gamen. Ben eigenlijk wel benieuwd naar die output van temps en snelheden waar die CPU op loopt dan.

Dag ouwe bekende uit de 6800LE tijd :w

[ Voor 9% gewijzigd door Ultraman op 05-09-2007 01:54 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
cybersteef schreef op woensdag 05 september 2007 @ 01:53:
Weet je ook zeer zeker dat het niet toevallig die P4-M 2.8GHz is die aan het throttlen slaat?
Zet daar anders eens een hardware monitor over met log functionaliteit en ga dan eens flink gamen. Ben eigenlijk wel benieuwd naar die output van temps en snelheden waar die CPU op loopt dan.

Dag ouwe bekende uit de 6800LE tijd :w
Dat zou ook kunnen, maar volgens mij waren de CPU temps ook nominaal. Ik zal er morgen ochtend naar kijken (CPU-Z ofzo).

Cyberstefan :w, waarom ben je niet online :P

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

XanderDrake schreef op woensdag 05 september 2007 @ 01:57:
[...]

Dat zou ook kunnen, maar volgens mij waren de CPU temps ook nominaal. Ik zal er morgen ochtend naar kijken (CPU-Z ofzo).

Cyberstefan :w, waarom ben je niet online :P
Volgens mij biedt Speedfan ook zo'n Monitor functionaliteit in het optie-scherm, dat zou je kunnen gebruiken voor de temps. En dan idd CPU-Z voor de snelheid van de proc.

offtopic:
Omdat ik naar mijn nest ga ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Ultraman op 05-09-2007 02:00 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-07 18:27

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Hey een oude bekende. :P

Ik zou niet al te moeilijk gaan monitoren. Schroef de laptop open en kijk of de cpu koeler onder het stof zit en/of reseat hem zonodig fftjes.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
DJ_The_SP schreef op woensdag 05 september 2007 @ 02:48:

Ik zou niet al te moeilijk gaan monitoren. Schroef de laptop open en kijk of de cpu koeler onder het stof zit en/of reseat hem zonodig fftjes.
Wat een reünie zeg :P

Ja ik ga vandaag een stevig klooten aan de fan.

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

DJ_The_SP schreef op woensdag 05 september 2007 @ 02:48:

Eensch, dit zal naar alle waarschijnlijkheid de oorzaak zijn.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Probeer ook het programma ThrottleWatch(http://www.panopsys.com/Downloads.html) eens deze laat echt zien wanneer de cpu in throttle mode gaat, vervolgens kan je met prime95 de proc volledig belasten.

[ Voor 20% gewijzigd door Def_P op 05-09-2007 10:58 ]

I, for one, like Roman numerals

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Def_P schreef op woensdag 05 september 2007 @ 10:58:
Probeer ook het programma ThrottleWatch(http://www.panopsys.com/Downloads.html) eens deze laat echt zien wanneer de cpu in throttle mode gaat, vervolgens kan je met prime95 de proc volledig belasten.
Ik zal het eens proberen

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07 22:39
Zet je laptop anders eens op pootjes zodat de onderkant ruimte vrij krijgt(een centimeter ofzo moet voldoende zijn) en laat er eventueel nog een grote ventilator hard onder blazen. Kijk of dit helpt.

http://specs.tweak.to/16567

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Nou, ik heb van mn buurman een kleine schroevendraaier kunnen lenen, en de kap eraf gehaalt.
En zo te zien werkt het! Ik heb er ook perslucht door heen geknalt, maar er zat nagenoeg geen stof in.

Ik denk dus dat ie niet genoeg lucht kreeg om de GPU te koelen, en dat vervolgens de videokaart op hardware niveau begint te thermal throttlen. Helaas moet ik bij elke game de kap eraf halen, maar goed, het moet maar :)

Dank u _/-\o_

Pagina: 1