Nieuwe voeding kopen?

Pagina: 1
Acties:

• devguru
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-01 14:06
Hoi tweakers,

Ik ben sinds kort begonnen met overklokken alleen heb ik nu wat vage verschijnselen.

Ik heb een ASUS M2N-SLi Deluxe mobo icm een x2 4200+. Op zn max gebruikt mn hele pc 214 watt met 11 * 210 => 2310Mhz. Als ik mijn FSB omhoogschroef naar 219 loopt ie ook nog, maar afentoe hangt mijn pc ineens. Als ik of de FSB naar 220 knal en/of het voltage verhoog stopt ie ermee tijdens het booten en begint opnieuw op te starten.

Ik heb een CRS 400W voeding, redelijk cheap ding en lijkt me zeker geen goede voeding. Verder heb ik GEIL PC6400 geheugen. Is het nu mijn voeding die problemen veroorzaakt of is er een andere oorzaak.

Als het mijn voeding is, welke nieuwe voeding zouden jullie mij adviseren?

Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk hier eens: Welke voeding heb ik nodig? Deel 18 Genoeg info te vinden over hoe je een voeding kunt kiezen.

• devguru
De vraag is dus of ik wel degelijke en ander nodig heb... Kom ik dan verder met OC'en?

• rickhansen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-01 20:54
Als je de mogelijkheid hebt moet je het even proberen met een betere voeding.

Nu is het maar gokken wat het kan zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door rickhansen op 05-09-2007 17:59 ]

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-01 20:09

Darkasantion

Just keep swimming!

Het zou je voeding kunnen zijn,maar hoeveel ampere kan je voeding op de 12v rail kwijt, want technisch gezien zit jij maar op ~60% van het maximale vermogen en zou je veilig zijn qua stroom.

Is het niet mogelijk dat je CPU te warm wordt, vastloper kan ook zijn dat jouw moederbord/geheugen de bottleneck vormt door dat jij bijv. te snelle timings op je geheugen zet in combinatie met die snelheid(219 en 220Mhz) of je moederbord northbridge te warm wordt of niet genoeg stroom krijgt. Heb je ook de PCI/PCI-E lock aan, omdat dit anders ook tot instabiliteit kan leiden.

Kijk dit eerst allemaal na voordat je de voeding de schuld geeft, bij overclocken spellen veel factoren mee, onder andere je voeding, maar verzeker je eerst dat de rest allemaal optimaal draait.

Edit: Welke BIOS heeft je moederboord? Dit schijnt soms overclocken tegen te houden.
Bron:
http://www.xbitlabs.com/a...us-nforce570_4.html#sect0
Zij geven aan dat zij met een processor die stabiel een Hypertransport frequency van 300 aankon, maar 220 konden halen, net zoals de TS ondervindt

[ Voor 17% gewijzigd door Darkasantion op 05-09-2007 19:40 ]

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:44

Sebazzz

3dp

Zal ik je eens wat vertellen. Als ik de frequentie omhoogschroef (het is geen FSB, die is bij AMD vervangen tot een HyperTransport bus, en kan je elders overklokken) dat loop Vista na het booten vast met een bluescreen, en als ik de clocksettings terug zet niet.

Uiteraard heeft de Ubuntu installatie op mijn pc niet het probleem. Met andere woorden: Schakel in Windows 'opstarten na systeemcrash' uit en je zal ook een blauw scherm zien.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• devguru
The BIOS of the ASUS M2n-SLI Deluxe is based on the Award microcode and offers good overclocking opportunities.

Die heb ik, dus OC settings zal niet direct een probleem zijn. (Award Bios Phoenix). PCIe locked @ stock speed. Mobo temp ~ 35c

CPU idle @ 30c load @ 40c - ook geen probleem

Timings van mijn geheugen.. GEEN enkele drol verstand van (help? :p)

Voeding:
12V v1: 14A
12 v2: 15A
-12v 0.8A

Dus ik gok dat het alleen het geheugen dan kan zijn.

Kan iemand mij hiermee verder helpen?

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-01 20:09

Darkasantion

Just keep swimming!

Zou je toch willen checken welke BIOS versie jij hebt? Want ondanks dat het bord goed is voor het overclocken wordt dit tegengehouden door vroege BIOS'sen.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• devguru
Bord is idd al jaartje oud, zal straks eventjes versie checken.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:52

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Betreffende je voeding : heb je een multimeter? Als er echt problemen zijn zie je dat snel genoeg doordat de spanning zakt/instabiel is. (hoewel dat laatste moeilijker zichtbaar is)
Let er wel op dat de waarden in je BIOS niet helemaal juist kunnen zijn (meestal er nogal wat vanaf, een halve volt is niks ongewoons), vandaar een hardwarematige multimeter.

Overklokken en dergelijke hebben we een schitterende FAQ voor, staat echt veel in :+

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• devguru
Ik heb een multimeter ja..

Lijnen zakken wel in ja..
Pagina: 1