Zepto & BTO : beetje onhandig en ondoorzichtig

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Valmont
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09-2022
Hallo.

Ik lees alleen maar goede reviews van BTO en Zepto Build To Order notebooks. Ik denk dat er helaas wat ruimte is voor kritiek.

Een tijdje geleden heb ik bij BTO een notebook samengesteld en besteld. Het betreft een 15W25+ notebook, inclusief een luxe tas. De totaalprijs is afgerond € 1783. Op de site van BTO kan ik tijdens het bestelproces de volgende combinatie aanvinken:
Afleveren
  1. Afhalen
  2. Postorder
Betaalmethode
  1. Contant bij afhalen
  2. Per bank vooruit
Nu ben ik zomaar eens benieuwd wat "Afleveren ->Postorder" betekent...

Verder lees ik:
Aan de hand van de adresgegevens zullen wij een verkooppunt in uw omgeving aanwijzen waar u het notebook op kunt halen of, in overleg met deze dealer, naar u toe kunt laten versturen

Nu woon ik in Nijmegen maar op mijn verzoek per mail het naar een verkooppunt in mijn omgeving te verzenden blijkt Utrecht als winnaar uit de bus te komen. Dat lijkt me nou niet "bij mij in de buurt".

Op mijn verzoek de betalingsmogelijkheden uit te breiden omdat ik anders via de bank moet storten blijkt er geen mogelijkheid te bestaan. Ik wil niet storten want dan moet ik naar de bank en banken zijn open onder werktijden. Daar heb ik niks aan aangezien ik behoorlijk wat werkuren maak. Iedere dag weer.
Ik heb toen een mail terug gehad waarbij wordt aangeboden het product op te komen halen in Utrecht en aldaar contant te betalen. Denken ze echt dat ik met bijna € 1800 op zak op stap ga en daarmee contant ga betalen? No way. Daarnaast zijn ook zij alleen onder werkuren bereikbaar, dus heb ik ook hier niks aan.

Nu ga ik even denken:
Zo'n relatief dure aankoop, maar ze sturen het niet onder rembours op. Immers, de postbode komt aan deur langs. Ik zal er niet zijn. Maar ik kan het wel de komende drie weken ophalen bij de postkantoor bij mij in de buurt (!) en aldaar pinnen. Dus geen contant geld op zak. En per acceptgiro (vooruitbetalen geen probleem) gaat ook niet.

Ik vind het curieus - en jammer - dat zo'n bedrijf zo weinig flexibiliteit kent.

Dus ga ik naar de concurrent kijken: Zepto

Ik doe een proefbestelling. En wat zie ik? Een grote ondoorzichtigheid v.w.b. levering en betalingswijze. Nergens op de site te vinden, tenzij je besteld want dan zie je dat de enige optie "vooruitbetaling" is, na 3 of 4 stappen doorlopen te hebben.
Blijkbaar hebben ze ook hier nog niet gehoord van remboursverzendingen, eenmailge online machtigingen en eventueel acceptgirokaarten.
Dus bedenk ik mij dat ik naar ze ga e-mailen. Zie ik ineens dat daar dezelfde mederwerker(s) werken als bij BTO. Tja... laat dan maar.

Grappig om te zien hoe ik een zeer ruim budget heb gespaard voor een custom notebook (het budget is al opgelopen), maar het uiteindelijk niet kan kopen. Ik vind het echt grappig :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Valmont schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 23:45:
Hallo.
Ik wil niet storten want dan moet ik naar de bank en banken zijn open onder werktijden. Daar heb ik niks aan aangezien ik behoorlijk wat werkuren maak. Iedere dag weer.
Je hebt geen internetbankieren?

• Valmont
Nee heb ik niet.
Ik was het aan aanmaken toen de site van de Rabo ineens vastliep :).
Blijven lachen.

• LZF
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-01-2024

LZF

...Op mijn verzoek de betalingsmogelijkheden uit te breiden omdat ik anders via de bank moet storten blijkt er geen mogelijkheid te bestaan. Ik wil niet storten want dan moet ik naar de bank en banken zijn open onder werktijden.
Ehmm... Telebankieren wellicht een optie? :?

edit: damn te laat. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door LZF op 04-09-2007 23:54 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Valmont schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 23:53:
Nee heb ik niet.
Blijven lachen.
Dan heb je vast wel iets als telefonisch bankieren oid. Naar de bank moeten om geld daadwerkelijk te storten is niet meer van deze tijd. Daarbij kun je ook altijd nog overschrijvingsformulieren bij de bank inleveren (vaak hoeft dat ook niet tijdens werktijd). Je hoeft het jezelf niet moeilijk te maken natuurlijk :)

• Valmont
Zonder meer ook een idee van je.
Maar daar gaat het niet echt om. Het gaat mij er vooral om dat sommige bedrijven naar mijn mening relatief weinig flexibiliteit kennen.

Ik heb uitgebreid gecommuniceerd met een medewerker van BTO, en ik twijfel absoluut niet aan zijn goodwill. Dus ook hierover geen klachten. Maar in deze tijden van concurrentie verwacht ik flexibiliteit van verkopers. Zeker in de IT branche waar de concurrentie moordend is.

Een praktisch voorbeeld.
Ik heb vandaag pas om 22:00 uur tijd voor mijzelf. Dit was weer een 13 urige werkdag. Dus wil ik op het internet iets bestellen. Gauw, even machtigen en wegwezen. Als laatste wat ontspanning door wat nieuwtjes te lezen op tweakers. Niet helemaal gelukt dus.

[ Voor 24% gewijzigd door Valmont op 05-09-2007 00:01 ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 09:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Valmont schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 23:53:
Nee heb ik niet.
Blijven lachen.
Dan heb je maar één keer geprobeerd, of je PC is brak. Als Rabo internetbankieren zo brak was, had de Consumentenbond daar wel aandacht aan besteed.
Overigens ben ik online machtigingen als betaalmethode bij webshops nog nooit tegengekomen? Enige gangbare betaalmethode die ik hier mis is rembours, al kan ik me ook wel voorstellen dat ze dat niet doen - ik heb zelf ook eens gehad dat een rembourspakket een maand op het postkantoor bleef liggen en dat de ontvanger gewoon niet reageerde. Persoonlijk gebruik ik tegenwoordig zoveel mogelijk iDEAL, werkt lekker snel maar daar heb je alsnog internetbankieren voor nodig :P

[ Voor 39% gewijzigd door Demo op 05-09-2007 00:06 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik zie eerlijk gezegd niet in wat er nou zo niet flexibel is. Veel shops hebben niet overal in het land ophaal punten, dus als je hem echt wilt ophalen dan kan het zijn dat je daarvoor even moet reizen. En dat het niet fijn is om mat 1800€ over straat te gaan snap ik natuurlijk, maarja, je moet hem natuurlijk wel betalen.
Je hebt het hier over rembours, eenmalige machtingen of acceptgiros.
rembours is leuk, maar kost ook meer geld en grote kans dat het bedrijf ook te lang op hun geld moet wachten als het op deze manier gaat.
eenmalige machtigingen zijn tricky, vrij fraudegevoelig namelijk, gezien je deze relatief makkelijk weer kunt storneren.
En acceptgiros... tja, zelfde als het gewoon overboeken. Ik kan me voorstellen dat het bedrijf namelijk gewoon eerst geld wil zien voordat ze uitleveren, het is immers vrij fraudegevoelig.

Met alle respect, maar volgens mij ben je nu gewoon een beetje moeilijk aan het doen. Bestellen gaat bij veel bedrijven op deze manier (vooruit betaling of ophalen. En sommige bieden idd ook rembours) en ik zie het probleem daarvan niet echt in.

• Valmont
Welnee, internetbankieren liep niet vast, maar de e-aanvraagformulier alleen. Komt nog wel een keer.
En zelfs dan, ongeacht wat ik allemaal als consument kan en niet kan, bedrijven zouden moeten knokken voor hun geld. Maar wellicht dat ik teveel naar ons bedrijf kijk. Als iemand een product van € 1800 bij ons bestelt, dan gaan we rennen. Bij € 20 ook trouwens :).

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:50

Flappiewappie

Hier nog meer

Valmont schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 23:59:
Zonder meer ook een idee van je.
Maar daar gaat het niet echt om. Het gaat mij er vooral om dat sommige bedrijven naar mijn mening relatief weinig flexibiliteit kennen.

Ik heb uitgebreid gecommuniceerd met een medewerker van BTO, en ik twijfel absoluut niet aan zijn goodwill. Dus ook hierover geen klachten. Maar in deze tijden van concurrentie verwacht ik flexibiliteit van verkopers. Zeker in de IT branche waar de concurrentie moordend is.

Een praktisch voorbeeld.
Ik heb vandaag pas om 22:00 uur tijd voor mijzelf. Dit was weer een 13 urige werkdag. Dus wil ik op het internet iets bestellen. Gauw, even machtigen en wegwezen. Als laatste wat ontspanning door wat nieuwtjes te lezen op tweakers. Niet helemaal gelukt dus.
En omdat jij weinig vrije tijd hebt, en geen internetbankieren, en geen post (gewone overschrijving in de brievenbus?) wilt doen, vind je maar dat deze bedrijven dat aan moeten passen? Heb even deze sites bekeken, ze zijn wel iets minder doorzichtig dan bijvoorbeeld dell of bol.com, maar ze zijn dan ook veel klein schaliger.

Heb niks met deze bedrijven, maar als jij zo graag een laptop van hun wil kan er ook wel een beetje initiatief komen van jou kant. Luie consumenten tegenwoordig.

Hier staat wat

• Valmont
rembours is leuk, maar kost ook meer geld en grote kans dat het bedrijf ook te lang op hun geld moet wachten als het op deze manier gaat.
eenmalige machtigingen zijn tricky, vrij fraudegevoelig namelijk, gezien je deze relatief makkelijk weer kunt storneren.
En acceptgiros... tja, zelfde als het gewoon overboeken. Ik kan me voorstellen dat het bedrijf namelijk gewoon eerst geld wil zien voordat ze uitleveren, het is immers vrij fraudegevoelig.
En men kan naar Utrecht en ze daar (proberen te) beroven van hun spulletjes. Kortom, niks is 100%.

Je start een online winkel, dan moet je ook online mogelijkheden bieden. Het argument dat je aanvoert dat veel bedrijven niet de mogelijkheden bieden die ik opnoem vind ik niet een argument, want veel bedrijven bieden wél de mogelijkheden en het gaat prima.

Verwijderd

k vind N4ALL (moederbedrijf van..) juist heel flexibel! Heb notebook besteld via Zepto.nl. 25% aanbetaling gedaan. Wezen ophalen in Geldrop en gewoon betaald. Vind ik dus echt niet lastig, wou namelijk niet direct vanuit Denemarken laten verzenden waar we gebouwd worden.

• Valmont
Flappiewappie schreef op woensdag 05 september 2007 @ 00:08:
Heb niks met deze bedrijven, maar als jij zo graag een laptop van hun wil kan er ook wel een beetje initiatief komen van jou kant. Luie consumenten tegenwoordig.
Ik begrijp dat ook jij 12 uur per dag werkt, vaak nog eens 6 uur in de weekend?

Toevallig zeg.
Mijn manager wil een nieuwe auto kopen. Aanvankelijk wilde de dealer alleen tussen 9 en 6 leveren. Baas moest het ook nog zelf ophalen. De deal ging niet door natuurlijk. Ik ga mijn baas vertellen dat hij lui is!
:+

• Demo

Demo

Valmont schreef op woensdag 05 september 2007 @ 00:10:
[...]

En men kan naar Utrecht en ze daar (proberen te) beroven van hun spulletjes. Kortom, niks is 100%.
Nee, maar het risico dat je beroofd wordt is toch een flink stuk kleiner dan dat iemand probeert om met een machtiging te knoeien. Zo ken ik er nog wel een paar :z
Je start een online winkel, dan moet je ook online mogelijkheden bieden. Het argument dat je aanvoert dat veel bedrijven niet de mogelijkheden bieden die ik opnoem vind ik niet een argument, want veel bedrijven bieden wél de mogelijkheden en het gaat prima.
Vrijwel alle mensen die met enige regelmaat online aankopen doen, betalen met internetbankieren. Als het al teveel moeite is om dat formulier nog een keer in te vullen, dan is de noodzaak blijkbaar ook niet heel erg groot..
Valmont schreef op woensdag 05 september 2007 @ 00:16:
[...]
Ik begrijp dat ook jij 12 uur per dag werkt, vaak nog eens 6 uur in de weekend?

Toevallig zeg.
Dat doe je toch echt zelf en daar word je ook voor betaald. (hoop ik althans voor je) Als dat echt zo'n ramp is moet je bij je baas aan de bel trekken, zodat je minder hoeft te werken en meer vrije tijd hebt.
Mijn manager wil een nieuwe auto kopen. Aanvankelijk wilde de dealer alleen tussen 9 en 6 leveren. Baas moest het ook nog zelf ophalen. De deal ging niet door natuurlijk. Ik ga mijn baas vertellen dat hij lui is!
:+
Waarom zou ie dat ding niet zelf ophalen? Over het algemeen moet je bij aanschaf van een nieuwe auto nog allerlei contracten tekenen en moeten dingen zoals kentekenbewijs geregeld worden en het is voor een garagehouder een stuk makkelijker om zoiets op kantoor te doen, dan bij de klant op de stoep. En om jouw eerder genoemde werktijden nog even aan te halen: mijn pa werkt zo'n 60 uur in de week en die brengt zonder zeiken zijn auto en motor naar de dealer als er onderhoud aan gedaan moet worden. Doe je ogen eens open, lees de reacties van de mensen hier en realiseer je dat je ontzettend aan het zeiken bent :P

[ Voor 42% gewijzigd door Demo op 05-09-2007 00:25 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• Valmont
Jij bent niet in de gelegenheid hierover te oordelen. Details laat ik achterwege.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Valmont schreef op woensdag 05 september 2007 @ 00:06:
Welnee, internetbankieren liep niet vast, maar de e-aanvraagformulier alleen. Komt nog wel een keer.
En zelfs dan, ongeacht wat ik allemaal als consument kan en niet kan, bedrijven zouden moeten knokken voor hun geld. Maar wellicht dat ik teveel naar ons bedrijf kijk. Als iemand een product van € 1800 bij ons bestelt, dan gaan we rennen. Bij € 20 ook trouwens :).
Dat bedrijven moeten knokken voor hun geld ben ik met je eens, maar niet alles is mogelijk. Dat jij rent voor een klant is prima, moet je ook vooral blijven doen, maar van de andere kant, bekijk het ook eens van de andere kant. Dingen als eenmalige machtigingen en acceptgiros kunnen een flinke impact zijn op de bedrijfsprocessen, gezien er een zooi administratie aan vast zit. Ik kan me goed voorstellen dat een bedrijf dan ervoor kiest om af en toe nee te verkopen, omdat het gewoon niet mogelijk is zonder dat het belachelijk veel geld gaat kosten.
Valmont schreef op woensdag 05 september 2007 @ 00:10:
[...]

Zonder hier al te diep op in te gaan. Fraude is een stuk lastiger als diefstal. Bij diefstal regelt de verzekering het allemaal, wordt er gefraudeerd met betalingen kost het allemaal veel meer werk.
Ze bieden die toch. Je kunt geld overmaken (dat kun je tegenwoordig op zat manieren doen) of het evt ophalen en contant afrekenen (waarbij je natuurlijk kan vragen of ze met contante betalingen ook pinbetalingen bedoelen).

Verder zou ik er niet te moeilijk over denken. Je kunt een paar dingen doen als iets niet helemaal gaat zoals jij het wilt
• accepteren dat het zo is, paar keer slikken en gewoon doen volgens hun regels
:w zeggen tegen het bedrijf en naar hun concurrent gaan die het wel biedt wat jij wilt
• gaan zeuren bij het bedrijf en uiteindelijk geen steek verder komen.

Ik zou gaan voor de eerste of de tweede. Niet te moeilijk doen is veel fijner voor jezelf, kost je minder moeite en stress en het resultaat is hetzelfde. Het is immers niet zo alsof je op deze manier flink benadeeld wordt. Je moet bedrag x afleveren en krijgt daar product y voor terug. Er zijn meerdere wegen om het te bereiken, maar het resultaat is hetzelfde.

• Demo

Demo

Valmont schreef op woensdag 05 september 2007 @ 00:21:
Jij bent niet in de gelegenheid hierover te oordelen. Details laat ik achterwege.
Ach ja, wel lopen zeiken, maar commentaar afwimpelen met zo'n enorme dooddoener :') Post het dan niet hier.

• Valmont
Als eerste moet de lezer van deze thread het e.e.a. vooral met een smile zien - ondanks het feit dat mijn kritiek gemeend is. Mijn gave laptop krijg ik hoe dan ook. Bij wie zoek ik nog wel uit.

Hier nog zo'n lollig voorbeeld: ik wil opnieuw internetbankieren aanvragen na 2 weken.
Dit is het resultaat voor de link naar de aanvraagformulier:
Pagina niet gevonden

In mijn vorige leven heb ik laptops zwaar mishandeld vermoed ik :D.

• Valmont
Demoniac schreef op woensdag 05 september 2007 @ 00:28:
Ach ja, wel lopen zeiken, maar commentaar afwimpelen met zo'n enorme dooddoener :') Post het dan niet hier.
Je denkt persoonlijk te kunnen worden zonder feitenkennis en als je daarop gewezen wordt denk je nog persoonlijker te kunnen worden ("zeiken") en vervolgens ga je aangeven waar ik niet kan posten (hier dus).

[ Voor 29% gewijzigd door Valmont op 05-09-2007 00:33 ]

Verwijderd

Sorry hoor, maar welk normaal mens kan er nog overleven in deze tijd zonder internet bankieren?

Hoe betaal jij normaal je rekeningen dan? Ga je het contant langsbrengen?

Veel bedrijven bieden geen andere betalingsmogelijkheid aan dan overmaken omdat al die handige betalingsmogelijkheden geld kosten. Als je al een krappe marge voor jezelf hebt dan ga je dat niet uitgeven aan allerlei betalingsopties.

Daarom zie je ook veel bij bijvoorbeeld webshops (waar de marge minimaal is), dat je gewoon moet betalen voor je eigen betalingsoptie, 1 euro voor iDeal, 3 euro voor Paypal etc.

En internet bankieren aanvragen? Sinds wanneer moet je dat aanvragen, je krijgt het gewoon punt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2007 00:38 ]

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-01 00:31
FYI .. https://www.rabobank.nl/f...&a16=&a17=&a18=&a19=&a20= .. werkt prima .. wellicht moet je een topic beginnen over hoe slecht je internet provider wel niet is.

Eerlijk gezegd moet je even wakker worden en realistisch worden. Ik werk al meer dan 2,5 jaar in nederlandse online handel en koop er zelf persoonlijk al jaren. Zepto en BTO zijn nog prima winkels/prima geregeld. Het kan idd beter met credit card, ideal en dat soort ongein .. maar ik betwijvel dat jij uberhaupt weet wat ideal doet, een credit card hebt of een machteging ooit getekend hebt.

Ps .. 66 uur werken en 20 euro klanten achteraan rennen ... riiiighhhhttt. Zelfreflectie is toch zo'n mooi woord.

Ps2 ... 1800 euro cash op zak raar? Maar rondlopen met een dure notebook ziet je het probleem niet van in? Een envelop in je binnenzak ziet niemand hoor. Een tas waar met koeienletters opstaat BTO of ZEPTO trekt denk ik meer aandacht hoor.

Oftewel .. of pin het geld en ren naar utrecht (wellicht kom je nog 20 euro tegen joh) .. of maak het geld over via een overschrijfkaart (eng ja... pen, papier, post) .. of neem internetbankieren en word een beetje modern.

Maar dit topic is overbodig.

• Demo

Demo

Ik maak helemaal niets uit, ik vind het alleen jammer dat het enige commentaar wat je geeft op een kritische reply is: 'daar kan je niet over oordelen'.
Als je wel tijd hebt om hier tientallen regels geklaag neer te typen, maar niet de moeite kan nemen om nog eens dat aanvraagformulier van de Rabobank door te lopen, dan valt daar weinig over te oordelen, dat is gewoon (typisch Nederlands) zeiken om het zeiken.

Overigens is het niet mijn bedoeling om jou compleet de grond in te boren, had ik je posts iets minder serieus moeten lezen, misschien ben ik een beetje chagrijnig omdat ik allang in mijn bed had moeten liggen. (ja ook ik zou graag wat meer vrije tijd hebben ;)) Je hebt op zich een punt, ze zouden daar wellicht flexibeler moeten zijn met hun betaalmethoden. Maar aan de andere kant: als 98% van de klanten met internetbankieren vooruitbetaalt, is het voor zo'n winkel niet lucratief om honderden euro's te investeren in een andere betaalmethode. Daarbij komt dat de door jou genoemde machtigingen, zoals gezegd erg fraudegevoelig zijn en een bedrijf daar liever niet zijn vingers aan brandt als het echt niet nodig is.

Ik heb trouwens eens even voor je gekeken, maar de eerste 2 stappen van dat Rabo-formulier kom ik gewoon door. Ik vermoed dus dat er iets mis is aan jou kant van de verbinding.
Valmont schreef op woensdag 05 september 2007 @ 00:31:
[...]

Je denkt persoonlijk te kunnen worden zonder feitenkennis en als je daarop gewezen wordt denk je nog persoonlijker te kunnen worden ("zeiken") en vervolgens ga je aangeven waar ik niet kan posten (hier dus).
GoTters staan bekend als bijzonder kritisch, vandaar de opmerking dat je hier beter niet kan posten als je niet tegen kritiek kan.

[ Voor 13% gewijzigd door Demo op 05-09-2007 00:48 ]

• Valmont
En internet bankieren aanvragen? Sinds wanneer moet je dat aanvragen, je krijgt het gewoon punt ;)
Ach, de blijkt niet te werken met Mozilla (linux). Aanvragen nu gedaan. Of je het tegenwoordig "krijgt, punt" weet ik niet.

Voor mij gaat het om het principe van flexibiliteit, klantbehoefte en commerciële knokpartij. In mijn wereld is dit een dagelijkse gang van zaken. Ik ken niets anders. Maar ik zie in dat menig tweaklezer dit niet herkent zoals ik het doe. Kan.

[ Voor 20% gewijzigd door Valmont op 05-09-2007 00:49 ]

Verwijderd

Of het is bijna 1 uur 's nachts en je overdrijft nogal ;)

• Valmont
Grappig. Lijkt wel alsof ik een wereld van BTO/Zepto goeroes terecht ben gekomen. Geen wonder dat ik nooit eens wat kritiek over deze bedrijven lees. 'Tis geen zonneschijn allemaal.

Trusten.

Verwijderd

Pas maar op dat de BTO clan je geen bezoek brengt vannacht ;)

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Denken ze echt dat ik met bijna € 1800 op zak op stap ga en daarmee contant ga betalen? No way. Daarnaast zijn ook zij alleen onder werkuren bereikbaar, dus heb ik ook hier niks aan.
Tja ideaal is het ook niet maar ik heb mijn auto ook gewoon cash betaald bij de dealer.. en die was wel een beetje duurder dan een laptopje ;)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Pagina: 1