Moederbord fried?

Pagina: 1
Acties:

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 02:05
Hey allemaal,

Ik had vandaag mijn nieuwe case (Cooler Master Midi Tower Mystique 632) binnen gekregen, tezamen met met mijn nieuwe cpu coolertje (Zalman Processor Koeler CNPS9700 LED)

Ik ben vanmiddag gelijk aan het verbouwen geslagen, om mijn moederbord, Geforce 7300GS, 2x 500GB sata2, 4GB OCZ DDR2-ram, EN mijn sweex PSU 380W over te zetten naar het nieuwe kastje, daar de oude kast compleet 'verrot' was, goedkoop was toch weer duurkoop.

Eerst het moederbord losgeschroefd, netjes volgens de regels (antistatisch polsbandje voor de zekerheid maar gebruikt). Vervolgens het ram losgetrokken, en de pci-x geforce 7300gs apart gelegd.

Daarna heb ik de manual van de p5b maar even erbij gepakt, om toch zeker te weten dat ik alles goed zou monteren.

10 minuten later had ik het moederbordje in volle glorie geinstalleerd in de nieuwe kast en alles zag er goed uit. Alle kleine connectortjes vastgemaakt (power / reset / hdd led etc), interne usb-s verbonden met de juiste poorten, en vervolgens alle componenten (ram etc) geinstalleerd. Alles wat nog restte was de cpu cooler. Heb de stock cooler + heatsink eraf gehaald, en de zalman cooler volgens de boekjes vastgemaakt (inderdaad, het 'backside'-gedeelte had ik er al op zitten).

Jetzt geht loss! NOT!

Tot mijn verbazing krijg ik geen beeld nadat ik de stroom heb aangesloten (HDD's, mobo, alles!). De zalman begint te tollen, de gfx koeler draait, de casefans draaien allemaal, maar geen beeld , geen piepjes , helemaal niks.

Gelijk een maatje gebeld, en die zei dat het mogelijk een geheugenfout was. Alle 4 OCZ strips eruit gehaald, en weer opnieuw aanzetten. PIEP PIEP PIEP, maar geen beeld. Vervolgens 1 stripje teruggezet, en alle overbodige dingen van de stroom gehaald (casefans, HDD's + IDE kabel eruit).

Tot mijn stomste verbazing krijg ik beeld, het startup scherm. Gelijk zet ik de pc weer uit, het MOET de hardeschijf zijn. Beide hardeschijven apart proberen aan te sluiten, geen beeld. Vervolgens alle kabels er weer uit, maar nog steeds geen beeld.

Heeft iemand anders een idee, of kan ik het moederbord naar de vuilstort brengen?

Ik ben niet zo'n tweaker als de rest, maar dit heb ik toch al eens vaker gedaan, en ik heb geen idee wat er mis zou kunnen zijn gegaan...

Alvast bedankt,

Las3r

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Al eens een andere voeding geprobeerd?
Zoals jezelf aangeeft krijg je nl. wel beeld als je alleen mobo graka en 1 bank geheugen erin doet.
En no offense maar een 380W sweex is nou niet bepaalt een goeie voeding.
Lees hier maar eens: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 16% gewijzigd door DaLoona op 04-09-2007 22:30 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Idd voeding vervangen, en heb je spacers achter je moederbord gebruikt?

Standaart dingetjes zoals bios reset al gedaan?

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-05 10:43
piepcodes? doe hier eens kijken dan

• las3r
DaLoona schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 22:27:
Al eens een andere voeding geprobeerd?
Zoals jezelf aangeeft krijg je nl. wel beeld als je alleen mobo graka en 1 bank geheugen erin doet.
En no offense maar een 380W sweex is nou niet bepaalt een goeie voeding.
Lees hier maar eens: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Het vreemde is dat er niks veranderd is aan mijn situatie qua hardware, alleen de kast...

de sweex voeding was de enige die ik nog in retail verpakking had liggen, en was dus beter dan niks...
bassie_ schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 22:37:
Idd voeding vervangen, en heb je spacers achter je moederbord gebruikt?

Standaart dingetjes zoals bios reset al gedaan?
Bios reset geprobeerd helpt niks.

Spacers uiteraard achter het moederbord.
SoaDmaggot said:
piepcodes? doe hier eens kijken dan
ja, alleen als al het geheugen mist, maar nog steeds geen video.

Vergeet niet dat ondanks dat ik 1x beeld heb gehad, daarna geen beeld meer heb gehad, zelfs als ik alles afkoppel qua stroom (except for mobo and cpu cooler). Verder geen enkele hardware toegevoegd, en ook geen enkele overclock (ook niet asus A.I NOS o/c) toegepast.

[ Voor 37% gewijzigd door las3r op 04-09-2007 22:58 ]

• tupelo20
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-01 17:37
Dat ligt aan de asus met OCZ combi.
Het default voltage op een asus bord maakt dat het niet wil booten.

Regel een DDR2 stick oem leen het van een vriend ofzo. Geen overclock geheugen
Steek dat erin boot naar bios verhoog DDR voltage naar 2 volt en dan F10 om de bios te saven

Wacht op de piep die laat weten dat de bios settings correct zijn weggeschreven.

Vervang je ram door je OCZ geheugen et voila.

Ik heb het bijna bij al mijn asus bordjes gehad in combi met OCZ geheugen.
OCZ geheugen wil namelijk 2,1 volt en Asus bord staat standaard op 1,85 volt met de bekende v-droop van Asus is het net te weinig om juist te booten

[ Voor 21% gewijzigd door tupelo20 op 04-09-2007 23:07 . Reden: spelvoutjes eruit :) ]

I have not failed, I only found 123 ways that won't work

• las3r
tupelo20 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 23:01:
Dat ligt aan de asus met OCZ combi.
Het default voltage op een asus bord maakt dat het niet wil booten.

Regel een DDR2 stick oem leen het van een vriend ofzo. Geen overclock geheugen
Steek dat erin boot naar bios verhoog DDR voltage naar 2 volt en dan F10 om de bios te saven

Wacht op de piep die laat weten dat de bios settings correct zijn weggeschreven.

Vervang je ram door je OCZ geheugen et voila.

Ik heb het bijna bij al mijn asus bordjes gehad in combi met OCZ geheugen.
OCZ geheugen wil namelijk 2,1 volt en Asus bord staat standaard op 1,85 volt met de bekende v-droop van Asus is het net te weinig om juist te booten
Zelfs met een nieuwe elixir stick van 1GB gebeurt er niks, ik krijg geen beeld, dat is het hele probleem, OCZ werkt prima op asus nadat je het voltage op 2.1 volts zet, daar ben ik van op de hoogte.

Erik

[ Voor 0% gewijzigd door las3r op 04-09-2007 23:13 . Reden: 2.1 Volts , sorry ]

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Het enige wat er dus is veranderd is de case zeg je, moet je eens proberen zonder die nieuwe case te booten. Bijv op stuk karton buiten de case, of je oude case
De nieuwe case kan misschien ergens sluiting maken

[ Voor 14% gewijzigd door DaLoona op 04-09-2007 23:22 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• tupelo20
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-01 17:37
DaLoona schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 23:17:
Het enige wat er dus is veranderd is de case zeg je, moet je eens proberen zonder die nieuwe case te booten. Bijv op stuk karton buiten de case, of je oude case
De nieuwe case kan misschien ergens sluiting maken of vermogen verliezen
ja dat was ook mijn 2e gedachte daar je, niet zo'n super zware config hebt.

Had je die sweex er al in zitten bij je vorige setup? dat is me namelijk niet helemaal duidelijk omdat je zegt "Het was het enigste wat ik in retail verpakking had liggen."

[ Voor 11% gewijzigd door tupelo20 op 04-09-2007 23:25 ]

I have not failed, I only found 123 ways that won't work

• las3r
tupelo20 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 23:23:
[...]

ja dat was ook mijn 2e gedachte daar je, niet zo'n super zware config hebt.

Had je die sweex er al in zitten bij je vorige setup? dat is me namelijk niet helemaal duidelijk omdat je zegt "Het was het enigste wat ik in retail verpakking had liggen."
Had ik al inderdaad, bij de tijd van het kopen van het systeem toen was dat de enige voeding met sata2 die ik had liggen, daarom, sorry voor de confusion. Ik zal even het karton idee uitvoeren.

Erik

• las3r
Net geprobeerd, en zelfs op karton met alleen het moederbord op de stroom geen beeld (geforce 7300 EN nieuwe Geforce 7600GS)

Denk dat ik om een andere kan.
Pagina: 1