Ik heb een redelijk zwaar uitgevoerde server: Vette Antec Serverkast met een hoop 5,25" bay's, Tyan S2665, 2x 2,66GHz Xeon DP, 3 GB geheugen, Adaptec 29160 dual channel controllertje met een (externe) LTO, IDE CD-ROM, IDE ZIPdrive, floppy en tot voor kort 6 120 GB harddiskjes aan een LSI SATA150-6 RAID controllertje. Inmiddels ook voorzien van een 3Ware 9500S (12poorts)
Niet al te snel, maar hij doet deed het verder best. Het OS mirror draaide zonder problemen, maar de data schijven in Raid 10 gingen de laatste tijd steed meer kuren vertonen. Al een jaar valt zo nu en dan een schijfje weg, maar opnieuw toevoegen aan het array, en een paar uur traag rebuilden en het liep allemaal wel weer verder. Schijfjes piepen en gieren nogal, maar na 4 jaar nonstop mag het ook wel eens gebeuren dat ze er genoeg aan hebben. Recentelijk volgen de uitvallen frequenter, en ook steeds meer schijven tegelijk. RAID 10 kan - als je mazzel hebt - een dubbele fail trekken, dus geen drama... tot 3 van de 4 tegelijk kappen. Ouch.
Als goed beheerder heb je op je werk backups, en thuis ook (toch?
) dus geen drama, maar toch maar geprobeerd om met een forced online de meest relevante schijf terug te brengen, en tot mijn opluchting was het volume net zo snel weer "degraded" ipv "failed", en kon er nog even snel een laatste verse backup gemaakt worden.
4 nieuwe schijven gekocht ter vervanging van de oudste set 120 GB schijven. WesternDigital 500 GB RE2. Even schroeven, hotswap laatjes terug zetten, spanning op de schijven en... werken, we kunnen verder. Volume aangemaakt, initialiseren, partitioneren en formateren ... een luide piep en 3 van de 4 schijven offline.
Zou het dan misschien de hotswap bay's zijn? -> een reserve bay aangesloten, schijven er in en bij serieuze activiteit.... 1 schijf offline tijdens de restore, al spoedig volgen er meer. Da's het dus niet.
Misschien dan toch de controller? -> andere controller geregeld met multilane connectoren, waardoor ook meteen de bekabeling vervangen is. weinig gebruikte controller, en de ML kabels kwamen schoon uit het doosje, evengoed... *plof*
Ís de voeding gaar aan het worden? Hij heeft het tijden goed gedaan (Antec 550 EPS TruePower van ongeveer 3 jaar oud) maar het zou kunnen... Andere voeding die nog op de plank lag aangesloten, booten, controle in de raid manager: "Rebuild 0% - Paused". Ziet er goed uit. En terwijl ik aan het kijken ben hoe ik het rebuilden weer verder kan laten gaan krijg ik 2 online meldingen: Rebuild on port 9 started, Rebuild on port 10 started. Mooi! Flush Cache to unit 0 failed, Port 0 offline! ... Niet zo mooi dus. Nou was dat een onderdeel van een softmirror van de OS partitie en de andere disk deed het nog gewoon, maar het heeft me wel weer aan het denken gezet...
Wat is jullie idee hier?
Fox.
Niet al te snel, maar hij doet deed het verder best. Het OS mirror draaide zonder problemen, maar de data schijven in Raid 10 gingen de laatste tijd steed meer kuren vertonen. Al een jaar valt zo nu en dan een schijfje weg, maar opnieuw toevoegen aan het array, en een paar uur traag rebuilden en het liep allemaal wel weer verder. Schijfjes piepen en gieren nogal, maar na 4 jaar nonstop mag het ook wel eens gebeuren dat ze er genoeg aan hebben. Recentelijk volgen de uitvallen frequenter, en ook steeds meer schijven tegelijk. RAID 10 kan - als je mazzel hebt - een dubbele fail trekken, dus geen drama... tot 3 van de 4 tegelijk kappen. Ouch.
Als goed beheerder heb je op je werk backups, en thuis ook (toch?
4 nieuwe schijven gekocht ter vervanging van de oudste set 120 GB schijven. WesternDigital 500 GB RE2. Even schroeven, hotswap laatjes terug zetten, spanning op de schijven en... werken, we kunnen verder. Volume aangemaakt, initialiseren, partitioneren en formateren ... een luide piep en 3 van de 4 schijven offline.
Zou het dan misschien de hotswap bay's zijn? -> een reserve bay aangesloten, schijven er in en bij serieuze activiteit.... 1 schijf offline tijdens de restore, al spoedig volgen er meer. Da's het dus niet.
Misschien dan toch de controller? -> andere controller geregeld met multilane connectoren, waardoor ook meteen de bekabeling vervangen is. weinig gebruikte controller, en de ML kabels kwamen schoon uit het doosje, evengoed... *plof*
Ís de voeding gaar aan het worden? Hij heeft het tijden goed gedaan (Antec 550 EPS TruePower van ongeveer 3 jaar oud) maar het zou kunnen... Andere voeding die nog op de plank lag aangesloten, booten, controle in de raid manager: "Rebuild 0% - Paused". Ziet er goed uit. En terwijl ik aan het kijken ben hoe ik het rebuilden weer verder kan laten gaan krijg ik 2 online meldingen: Rebuild on port 9 started, Rebuild on port 10 started. Mooi! Flush Cache to unit 0 failed, Port 0 offline! ... Niet zo mooi dus. Nou was dat een onderdeel van een softmirror van de OS partitie en de andere disk deed het nog gewoon, maar het heeft me wel weer aan het denken gezet...
Wat is jullie idee hier?
- Gaat een andere voeding hier iets uitmaken, of zit ik tegen een ander probleem aan te hikken waar ik nog niet aan heb gedacht. Heel lang heeft het uitstekend gewerkt, dus waarom nou ineens 550 watt niet genoeg zou zijn...
- Gegeven een Dual Xeon 2,66 met het eea aan hardware aan boord, waaronder een 6-tal hardeschijven, heeft die voldoende aan een 550WATT voeding? Als 550 krap bemeten zou zijn, is 750WATT een oplossing, of moet ik dan maar meteen gaan hakken en er een 850 of zelfs een 1000 wat voeding in proppen? Voor €100 heb je wel een aardige 750 WATT EPS12V voeding (geen ATX dus!) 1000 WATT EPS voedingen zijn... ehhmm... iets prijziger ;-). Interessant hierbij is te weten wat de impact van een uitbreiding met 4 extra harddisks hierin is.
- Geluids productie is niet heel essentieel... met een Matrox G450 heb ik ook geen fancy stekkertjes nodig en ook sata powerconnectoren zijn, dankzij de hotzwap modules geen noodzaak (kan wel). Ik denk wel dat de stroom stabiliteit essentieel is, en wellicht de efficientie van de voeding.
- Is een Enermax nou echt zo veel beter dat de 25-45% meerprijs t.o.v. een Chieftech, ThermalTake of Silverstone gerechtvaardigd is? (rekening ermee houdend dat geluidsproductie dus niet echt een issue voor mij is.)
Fox.
Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.