Gegevens uit defecte Lacie Ethernetdisk Mini halen

Pagina: 1
Acties:

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-02 15:41
Onlangs is mijn Lacie EthernetDisk Mini (1e generatie, UTP en USB toegang) overleden na een stroomstoring thuis. De hdd van 300GB blijkt nog te werken en heb ik aan een usb-ide adapter gehangen. Kan echter niet bij mijn gegevens, daar er een zekere beveiliging in zit. Windows herkent wel enkele partities verdeeld over een primair en extended partitie, maar ziet geen (bekende) filesystems. Ik heb de schijf ook nog bekeken vanuit een Knoppix LiveCD en fdisk rapporteert W95 FAT32 (LBA). Toch kan ik 'm niet mounten met vfat of welk ander type filesystem ook, waarschijnlijk vanwege deze beveiliging. Ik heb enige hulp gehad van iem. die wat thuis is in Linux, maar verder ben ik zelf een groentje wat Linux betreft.
Lacie helpdesk stuurde mij door naar zo'n peperdure data-recovery bedrijf als antwoord :r Via fora ben ik nog enige mods tegen gekomen, maar die gaan natuurlijk uit van een werkend systeem. Ik laat de NAS niet repareren (krijg daarmee toch geen 'garantie' dat de data intact blijft) en heb inmiddels een betrouwbaarder Synology DS107 *O* in huis en hopelijk zal ik wat serieuzer backups maken....
Heeft iemand dezelfde situatie gehad? Wie kan mij op weg helpen? Thnx _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door BellySM op 05-09-2007 13:10 ]

Verwijderd

Probeer het eens met file-recovery software. Voor enkelvoudige niet samengestelde bestanden waarvan de signatuur middels een algoritme is verwerkt in de file-recovery software wil dit nog wel eens goed uitpakken. Zoek maar eens met Newsleecher op usenet naar 'file recovery' en pak dan ook wat theoretische bagage mee met het trefwoord 'forensics'. Ik wens je in ieder geval veel sterkte ermee. Ik heb privé een paar keer dit soort uitdagingen aangenomen en kan uit ervaring zeggen dat het zeer tijdrovende klussen zijn waarvan je heel veel zult leren.

Mijn belangrijkste les voor mezelf was toen besteed veel meer aandacht aan preventie. Want met eenvoudige file-recovery vindt je maar een (klein) deel van het geheel terug als de fat op de schijf is beschadigd.

Alternatief is zoek in je omgeving iemand met een identiek product en bouw daarin jouw schijf om de data eraf te kunnen trekken. Die van mij stel ik niet ter beschikking want er zit nog garantie op.