Laptop batterij snel leeg

Pagina: 1
Acties:
  • 4.989 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-05 21:46
Beste Tweakers,

Ik heb sinds 2 jaar een acer laptop, die ik voornamelijk aan de netspanning heb hangen.
Tot mijn schrik kwam ik erachter dat mijn laptop na 25 minuten al uitviel toen ik de netspanning er niet aan had hangen (volgens windows had ik nog 3%, automatische slaapstand dus), terwijl dit normaal ruim 3 uur duurde!
Informatie over mijn accu laat zien dat er een hoog slijtage niveau is.
Probleem is echter, dat zowel windows als EVEREST zeggen dat de batterijstatus 0% is (nadat automatische slaapstand uitgezet is), terwijl mijn laptop nog ruim 30 minuten aan blijft! Hoe los ik dit op? En Waarom is mijn accu nu al zo ver gesleten?

Veld Waarde
Energiebeheer Eigenschappen
Actuele Stroombron Batterij
Batterijstatus 0 % (Lage waarde)
Levensduur van een volle batterij Onbekend
Resterende Levensduur van de batterij Onbekend

Batterij eigenschappen
Apparaatnaam ZL08
Fabrikant SONY
Batterijtype Oplaadbaar Li-Ion
Ontworpen capaciteit 63640 mWh
Capaciteit Volledig opgeladen 8895 mWh
Voltage 1 mV
Slijtage niveau 86 %
Energiestatus Ontladen
Ontlaadsnelheid 26980 mW

[ Voor 6% gewijzigd door Felke op 04-09-2007 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 15:30
Hoe vaak gebruik je een oplader? Lijkt me niet dat dit al te gezond is als je hem constant 24/7 oplaad.
Verder: vaak kan je in je BIOS je accu laten "leren". Probeer dat eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:48

BHQ

Het verschil tussen de ontworpen en huidige capaciteit zegt wellicht genoeg ;)

Het kan zijn dat je info inaccuraat is en dat je na de accu ff volledig leeg hebt getrokken en vol hebt geladen eea. weer klopt. Anders is je accu gewoon fubar geworden door 2 jaar aan de prik hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
Sypher schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 18:27:
Hoe vaak gebruik je een oplader? Lijkt me niet dat dit al te gezond is als je hem constant 24/7 oplaad.
Verder: vaak kan je in je BIOS je accu laten "leren". Probeer dat eens.
Ik heb me laptop vrijwel altijd aan de netspanning hangen, maar uiteraard zet ik de spanning uit zodra me laptop uit is (dus hij laad alleen op als hij aanstaat).

Wat bedoel je precies met je accu laten "leren" ? Waar kan je dit in je bios vinden, en wat zou deze functie moeten doen?

Het slijtage niveau en huidige capaciteit kunnen nooit kloppen, aangezien hij minimaal 30 minuten op 0% blijft staan. Ik heb nu 3 keer mijn accu volledig tot het punt van uitvallen ontladen en weer volledig opgeladen.

Is er een manier om windows te "kalibreren" zodat 0% straks daarwerkelijk ook echt 0% is?

Misschien ook intressant; ik ben zojuist na het uitvallen van me laptop hem weer aan het opladen. Volgens windows was hij pas op 1% na een half uur ofzo. Everst zegt dit:

Ontworpen capaciteit 63640 mWh
Capaciteit Volledig opgeladen 969282 mWh

:'( |:( :?

[ Voor 13% gewijzigd door Felke op 04-09-2007 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:47

Dentheman

Zie signature

die optie zit bij mijn asus laptop in m'n bios

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153905

Ik heb ook een acer laptop van 2 jaar oud en mijn accu gaat maar 10 minuten mee.
Heb van anderen gehoord dat zij daar ook last van hebben .
Heel vreemd is dat ik 3 jaar garantie + schadeverzekering heb en er €150,00 voor betaald.
Heb gebeld naar Acer service center en daar kreeg ik te horen dat de accu helemaal niet onder gagarantie valt.
Als ik dit van tevoren had geweten had ik nooit zo,n duure garantie gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Yapser schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 18:28:
Het verschil tussen de ontworpen en huidige capaciteit zegt wellicht genoeg ;)

Het kan zijn dat je info inaccuraat is en dat je na de accu ff volledig leeg hebt getrokken en vol hebt geladen eea. weer klopt. Anders is je accu gewoon fubar geworden door 2 jaar aan de prik hangen.
Jep, vandaar dat altijd beter is om de accu uit de laptop te halen wanneer die vol is.

Lion accu's, kunne erg slecht tegen hitte en al dat gedruppel laad sloopt de accu ook op den duur ook Dus als Accu vol is voortaan uit de laptop halen en op een coole plek neer leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
helaas heb ik nergens in mijn bios die optie (ik heb een Acer Aspire 1694).

Is er een kallibreer tool? Of enige andere mogelijkheid? Mijn huidige capaciteit zit namelijk op 25352 mWh (volgens everst is dat slechts 3 %, wat uiteraard onzin is omdat mijn capaciteit volledig opgeladen niet klopt)

Zelf vind ik dus dat mijn accu nog wel ff mee kan! (op die 25000 mWh moet hij minimaal 1 uur nog wel werken).

update:
Ik heb inmiddels Battery doubler gedraaid, mijn laptop is aan het opladen op dit moment dus of het gewerkt heeft laat ik zsm weten.

Extra vraag:
Omdat ik vooral mijn laptop op netspanning gebruik, en hem vaak van de netspanning uitzet voordat ik hem afsluit laad hij vaak van 99% tot 100% op. Omdat ik dit helemaal niet wil, vraag ik me af of er ergens een mogelijkheid is om te zeggen dat hij pas vanaf 90% gaat opladen, zodat ik mijn accu niet nog verder kapot maak!
(mijn accu uit de laptop halen is hierbij geen oplossing dames en heren)

[ Voor 49% gewijzigd door Felke op 04-09-2007 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hierboven schrijven ze dat als je meer op netstroom werkt beter de accu kan verweideren .
Als ik mijn accu uit mijn acer verweider staat mijn laptop onstabiel ( wankelig ) .
Dat komt dat op mijn accu een rubberen pootje is gemonteerd die dient als stabieliteit.
Dus ik neem aan dat alle laptop,s vier rubberen pootjes hebben voor het stabiliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertvanErnie
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hier precies zelfde probs met acer accu (travelmate 8003Lmi) en vage windowsmeldingen/omgang, nu nieuwe gekocht (geen origineel, niet te betalen) en houd dit aan:

Anoniem: 83328 in "Laptop Accu is naar de kl*t*"
vooralsnog gaat dat nu paar maanden goed.

Maar waar je ziek van wordt is dat de 1 dit zegt over Lion accu';s en de ander dat (van altijd laten zitten tot er direct uit halen). Ook op GOT in verschillende topics wordt dit gebezigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beantherio
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-05 15:00
BertvanErnie schreef op woensdag 05 september 2007 @ 09:05:

Maar waar je ziek van wordt is dat de 1 dit zegt over Lion accu';s en de ander dat (van altijd laten zitten tot er direct uit halen). Ook op GOT in verschillende topics wordt dit gebezigd.
Wat ik in ieder geval weet is dat je moet proberen te voorkomen dat je accu onnodige oplaad-cycles gaat draaien, omdat Lion accu's dat maar een beperkt aantal keren kunnen doen. Uit dat oogpunt is het altijd verstandig om de accu te verwijderen als je aan de netstroom hangt en je accu al opgeladen is.

En Li-ion is temperatuurgevoelig, dus als je laptop wat sneller warm wordt dan normaal dan is dat op termijn ook funest. Daarmee heb ik ook enkele accu's afgeschreven voordat het muntje viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:45

sanzut

It's always christmas time

Ik heb hier een Acer Travelmate 4101, hangt eigenlijk ook 2 jaar vrijwel constant aan de stroom, mijn batterij heeft eigenlijk nog niets aan echte cappaciteit ingeleverd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het is niet meer dan normaal dat als je de accu niet gebruikt en wel oplaadt het ding doodgaat. Het geheel is er voor gemaakt om op accustroom te werken, dan opladen, enz. Als je hem als desktop gebruikt kun je inderdaad het beste de accu eruit halen. Dan wel af en toe leegdraaien en weer opladen natuurlijk.
Ook is het normaal dat accu's niet binnen garantievoorwaarden vallen, het zijn immers gebruiksartikelen? Nieuwe accu kopen dus, of helemaal eruit laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickassmen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:17
Mijn Asus laptop heb ik reeds 4 jaar en de batterij gaat nog 3,5 uur mee terwijl ik hem normaal aan de lading heb. Ik let er zeg maar niet op en doe ook niet van die speciale handelingen van eerst leeglaten blablabla. Maar doet het nog perfect!

Less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
fruitig... battery doubler heeft niet gewerkt!
Mijn acer power managementt tool doet het ineens niet meer, windows loopt telkens vast en wilt niet goed opstarten.

Ik zit nu dus mooi met een re-install.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-05 08:47

GigaTexel_BE

AMD MP²

ik heb mijn acer batterij (is een aspire 2012WLMi) al 3 jaar zo goed als altijd aan de netstroom hangen
eens om de zoveel tijd heb ik hem eens nodig buiten mijn bureau en dan werkt ie eens op accu
hij gaat nog steeds een goeie 2 uur mee, dus dat gedoe van uithalen e.d. geldt in elk geval niet voor mij :)

[ Voor 12% gewijzigd door GigaTexel_BE op 05-09-2007 21:07 ]

Siesteem Spekkies!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 15:54

Ravefiend

Carpe diem!

Felke schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 20:55:
*knip*

Extra vraag:
Omdat ik vooral mijn laptop op netspanning gebruik, en hem vaak van de netspanning uitzet voordat ik hem afsluit laad hij vaak van 99% tot 100% op. Omdat ik dit helemaal niet wil, vraag ik me af of er ergens een mogelijkheid is om te zeggen dat hij pas vanaf 90% gaat opladen, zodat ik mijn accu niet nog verder kapot maak!
(mijn accu uit de laptop halen is hierbij geen oplossing dames en heren)
Deze vraag heb ik me in het verleden ook al eens gesteld en tot op heden nog geen enkel tooltje gevonden dat dit daadwerkelijk aan kan. Al diegene die je vindt geven enkel maar information of eventueel je CPU underclocken etc. Geen enkel tooltje kan enerzijds een laptop op batterijen laten werken terwijl deze op het electriciteitsnet is aangesloten of anderzijds het opladen van de batterijen beletten zodat niet steeds oplaad van 99% naar 100% etc. Ik kan me wel voorstellen dat dit een technische beperking is van laptops en de hardware die ervoor zorgt dat je batterij wordt opgeladen. Is er iemand die toch zo'n tooltje ooit is tegen gekomen, eventueel voor een specifiek merk / model van laptop dan wel een generic tooltje?

Anoniem: 143246

Ik moest gisteren wel lachen in de winkel. Mijn huidige laptop werkte in zijn hoogtijdagen ruim 4,5 uur op de batterij. Nu is dat afgezwakt na 3 jaar en kun je er nog 2 uur op werken. Ik wil toch een nieuwe notebook aan gaan schaffen, blijkt een werktijd van 3 uur op zijn hoogst nog maar normaal te zijn. Na drie jaar gebruik kun je dan dus hooguit nog maar een uurtje van de stroom af werken. Ik vind dat maar bizar.

Anoniem: 91634

Is ook niet gek met die 3d kaarten en Doucore pros in de laptops van tegenwoordig. Maar leuke is dat de laptops veel terug klokken op accu gebruik aangezien je meestal toch nog iets niet 50% van de rekening kracht gebruikt.
En daardoor gaat je accu dan wel stukke langer mee.

Anoniem: 232333

Ik wou maar even zeggen dat men niet moet luisteren naar die sukkels die zeggen dat je je batterij uit je laptop moet halen tijdens het opladen.

OMDAT

De batterij als een katalysator functioneerd en je zonder batterij de "ingewanden" van je laptop na een tijd kapot maakt door de instabiliteit.

En volgens mij is het nog altijd goedkoper om een batterij te vervangen, dan om een moederbord en dergelijke te vervangen

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Heb dit zelfde bij mijn Acer Aspire 3614WLMi. Bij mij was dit zo van de ene op de andere dag, het is voornamelijk dat de batterij status niet meer klopt, als je geen actie voor lege accu instelt gaat die nog gewoon vrolijk een uur mee (normaal voor mijn laptop). Dus de accu zelf lijkt prima te zijn, alleen wordt dit verkeerd doorgegeven. Om permanent geen actie voor kritiek accuniveau in te stellen vind ik te riskant.

Programma's als BatteryDoubler ed. heb ik ook meerdere malen geprobeerd maar geen enkel effect gemerkt. In de documentatie bij mijn laptop staat overigens dat er een half jaar garantie wordt gegeven op de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
aangezien battery doubler niet gewerkt heeft (calibratie werkt niet, bovendien krijg ik 100% cpu load en me windows is gewoon "bevroren". Hierdoor 2 keer moeten formateren!) heb ik een andere vraag.
Zijn er nog andere manieren om de batterij te kalibreren?

Zo niet, dan zit ik er over na te denken een nieuwe te kopen. Weet er iemand een b-merk voor acer aspire 1694 laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
kleine update:

Inmiddels het internet afgezocht naar battery recovery tools en een bundel gevonden en geprobeerd (kan niet precies meer vertellen hoe ze allemaal heten). Na 5 virussen, 1 keylogger en een hoop spyware niet verder gekomen.

Notebook service center UTwente gebeld:
Meneer, laad de laptop volledig op, leeg laten lopen en dat 2 keer; uiteraard allang gedaan zonder resutlaat.

Acer gebeld:
Meneer, laad de laptop volledig op, leeg laten lopen en dat 3 keer; al gedaan dus.
Installeer de recovery cd's opnieuw; al gedaan (zit op clean install)
Installeer de battery drivers; "waar haal ik die vandaan" > het antwoord hierop was eigenlijk lachwekkend, mijn laptop werd niet meer ondersteund op de site (acer aspire 1694). Geen drivers dus.
Dan maar een nieuwe kopen werd me verteld.

Acer opnieuw gebeld:
Acer advantage garantie bevatte niet het juiste serienummer, inmiddels opgelost.
Hierbij kreeg ik de tip me batterij kapot te laten vallen, ik had tenslotte toch accidentele schade garantie! Geniaal mensen.

Velen uren werk en tijd verder, problemen niet opgelost, wel hopelijk binnenkort een gratis nieuwe batterij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb een Acer Aspire 3002 LMi van Oktober 2005.
Mijn accu was na een paar maanden niet meer optimaal en de laatste weken ging mijn accu nog maar 10 minuten mee.
Op een dag funcioneerde mijn laptop niet meer met mijn accu , maar wel als ik de accu verwijderde .
Het toetsenbord funcioneerde niet meer zoals het touchscreen { muis } en ik kreeg mijn laptop niet meer uitgezet en was genoodzaakt om de netstroom te ontbreken en de accu te verweideren.
Nu mijn accu het vierde rubberen pootje beschikt kan ik hem er niet eruit laten omdat hij dan onstabiliteit vertoont en zo onplezierig werkt.
Ik mijn laptop opgestuurt naar service Acer center waar hij maar een dag verbleef en hem maar 4 dagen kwijt was .
Ze hebben mij een nieuwe accu gegeven omdat mijn accu defect was waar ik waarschijnlijk niets aan kan doen , en dat vind ik een heel goede service van Acer.
Ik heb wel 3 jaar garantie + schade { €150,00 } die ik er nu allang uit heb want ik laats ook een nieuwe adapter gekregen omdat ik een kabelbreuk had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-05 12:23
Felke schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 14:49:
kleine update:
...
Acer opnieuw gebeld:
Acer advantage garantie bevatte niet het juiste serienummer, inmiddels opgelost.
Hierbij kreeg ik de tip me batterij kapot te laten vallen, ik had tenslotte toch accidentele schade garantie! Geniaal mensen.

Velen uren werk en tijd verder, problemen niet opgelost, wel hopelijk binnenkort een gratis nieuwe batterij!
Dit lijkt mij een mooie oplossing...Hebben ze ook verteld hoe je het beste die accu kan mollen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
Anoniem: 153905 schreef op zondag 16 september 2007 @ 20:47:
Heb een Acer Aspire 3002 LMi van Oktober 2005.
Mijn accu was na een paar maanden niet meer optimaal en de laatste weken ging mijn accu nog maar 10 minuten mee.
Op een dag funcioneerde mijn laptop niet meer met mijn accu , maar wel als ik de accu verwijderde .
Het toetsenbord funcioneerde niet meer zoals het touchscreen { muis } en ik kreeg mijn laptop niet meer uitgezet en was genoodzaakt om de netstroom te ontbreken en de accu te verweideren.
Nu mijn accu het vierde rubberen pootje beschikt kan ik hem er niet eruit laten omdat hij dan onstabiliteit vertoont en zo onplezierig werkt.
Ik mijn laptop opgestuurt naar service Acer center waar hij maar een dag verbleef en hem maar 4 dagen kwijt was .
Ze hebben mij een nieuwe accu gegeven omdat mijn accu defect was waar ik waarschijnlijk niets aan kan doen , en dat vind ik een heel goede service van Acer.
Ik heb wel 3 jaar garantie + schade { €150,00 } die ik er nu allang uit heb want ik laats ook een nieuwe adapter gekregen omdat ik een kabelbreuk had.
dat klinkt als precies hetzelfde probleem als ik heb..

En ja, ik moest mijn batterij maar op de grond gooien, met als tip: haal hem wel eerst even uit je laptop! _/-\o_
Pagina: 1