Toon posts:

[XP] vaag bootprobleem (ntldr is missing?)

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een beetje een raar bootgevalletje.
WinXP wil namelijk alleen maar booten van HDD als ik de WinXP CD in de DVD-ROM heb.
Haal ik de CD dr uit dan krijg ik de melding ''NTLDR is missing'' bij het booten.

Wie oh wie heeft er suggesties hoe ik dit op moet lossen?

Het betreft trouwens een clean install.

Ik heb geprobeerd om via de recoveryconsole de bootsector en de mbr te herstellen via fixboot en fixmbr maar het probleem blijft bestaan.

Ook heb ik geprobeerd om ntldr van de CD naar de root van de HDD te kopieeren alleen je raad het al. Geen succes.

Waarschijnlijk gebruikt ie nu ntldr van de CD. Ook een clean install helpt niet.

PCSetup: Athlon X2 3800 S939, MSI K8T Neo2 mobo, 2x 1gb Kingston HyperX PC3200, Sapphire Radeon X1950 Pro 256MB, 2x WD Raptor WD360ADFD 36GB, 2x Maxtor 120GB, 1x WD 500GB USB HDD

Wie helpt me uit de brand?

Alvast bedankt!

grtz,
Atte

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:43
Repair al geprobeerd via de CD?

Verwijderd

Topicstarter
Dit word niet aangeboden door de WinXP installatie. Hij denkt dat de installatie gewoon OK is.

Clean install helpt overigens ook niet.

En bootsequence staat op CDROM/HDD/FLOPPY. Als ik HDD als eerste zet helpt ook niet.

In ieder geval bedankt!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:55
Heb je toevallig hiervoor Vista geinstalleerd gehad? Ben namelijk al meer gevallen tegen gekomen waarbij vista de MBR op een dergelijke manier had aangepast waardoor de xp-install er niets meer mee kon (incl. fixmbr enzo). Wat je kan proberen is om een tooltje van de hd-fabrikant waar je je mbr low-level mee kan formateren (of als die optie niet geboden wordt, de hele hd).

Verwijderd

Topicstarter
Invisible_man schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 17:28:
Heb je toevallig hiervoor Vista geinstalleerd gehad? Ben namelijk al meer gevallen tegen gekomen waarbij vista de MBR op een dergelijke manier had aangepast waardoor de xp-install er niets meer mee kon (incl. fixmbr enzo). Wat je kan proberen is om een tooltje van de hd-fabrikant waar je je mbr low-level mee kan formateren (of als die optie niet geboden wordt, de hele hd).
Ik heb nog geen Vista geinstalleerd gehad op dit systeem. Wel WinXP x64. Zou het daar aan kunnen liggen? Heb er nu gewoon WinXP x86 op staan.

Een collega van me beweert dat een virus dit veroorzaakt kan hebben. Maar lijkt me sterk.
Heb wel een tijdje lopen kloten met een clean install zonder antivirus en patches omdat een driver ietswat tegenstribbelde.

Ik zal de Data Lifeguard Tools van WD eens proberen!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2007 17:38 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Koppel eens alle drives af, louter diegene waarvan je wilt booten laat je aanstaan.

Start 'm dan op? Goed dan is er iets met je bootvolgorde.

Zoniet? Backuppen, en nieuwe harde schijf kopen want je oude heeft/is zijn pijn aan maarten gegeven/aan het geven.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem inmiddels gevonden! Het ligt aan m'n XFX Netcell SyncRAID SATA Controller.
Het zit namelijk zo. Ik heb dus 2 RAID0 Arrays.
De eerste is 2x WD Raptor 36GB (systeemschijf met 1 standaardpartitie).
De tweede is 2x Maxtor 120GB (dataschijf met 1 standaardpartitie). Heeft in het verleden WinXP x64 op gestaan.
Waarschijnlijk staat de MBR/bootsector van WinXP x64 dr nog op en probeert ie vanaf daar te booten.
Ik kan in de configuratie van de SATA RAID controller niet aangeven van welke Array dr geboot moet worden.

Hoe kan ik de MBR/bootsector van de tweede array verwijderen zodat er niet meer vanaf geboot word? Weet iemand dat?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dus de tweede RAID array verwijder gaat alles goed!
Een format helpt ook niet.. Hij blijft proberen te booten van de tweede RAID array..

Toch vreemd dat met de WinXP CD in de lade alles vlekkeloos gaat! Net of neemt de CD de NTloader over.

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:29

Crusader

Arc Nature

never mind...

[ Voor 80% gewijzigd door Crusader op 04-09-2007 18:48 ]

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Pagina: 1