[Ubuntu/Vista]Ubuntu geïnstalleerd; Vista weg

Pagina: 1
Acties:
  • 445 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:33
Hallo daar!

Ik zit zeg maar met een probleempje, en normaal los ik die dingen liever zelf op, maar in dit geval ben ik doodsbang dat ik m'n data verlies dus doe ik het maar op deze manier.

Het zit zo; laatst dacht ik ga even lekker interessant doen en ik ga Linux eens uitproberen...Ubuntu live CD gedownload, werkte wel leuk, dus toen maar geinstalleerd vanaf de CD. Laptop gereboot, en Ubuntu start keurig op. Ik een beetje spelen, maar mn wireless kaart werkte niet, dus ik wilde weer ff Vista booten zodat ik wat drivers kon downloaden. Probleem: hij boot dus automatisch in Ubuntu, en ik kan bij het booten wel op ESC drukken om in Grub te komen, en die geeft mij dan de keuze uit 3 (?) Ubuntu versies, maar Vista lijkt van de aardbodem verdwenen. Ben een beetje bang dat Ubuntu hem gewoon weggegooid heeft, maar dat lijkt me heel sterk. Denk eerder dat Grub Vista dus gewoon niet kan vinden. Had al iets gevonden over fixboot en fixmbr vanaf een Win XP CD, maar ben bang dat ik dan per ongeluk alles van Vista verwijder en hem opnieuw installeer (dat wil ik dus niet!). Als Ubuntu deïnstalleren ook werkt wil ik dat ook wel proberen, maar ik laat ze er liever gewoon allebei op staan en dat ik dan in Grub Vista kan laden.

Even ter algemene informatie; in Vista had ik altijd 2 schijven (?); 1 C: met Vista erop, en een D: met wat muziek en filmpjes erop, en ik weet niet waar Ubuntu heengegaan is (misschien dat Ubuntu op D: staat en daarom Vista niet kan vinden?).

Als iemand hier ervaring mee heeft, en/of mij hiermee kan helpen, graag! Als je meer info nodig hebt, gewoon vragen, want op het moment baal ik nogal van deze situatie hehe.

Thanks!
Laurens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 15:12

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Kun je ons een overzicht geven van welke partities je nog hebt staan? Als je de gewone ubuntu hebt kan dat met gparted (uit m'n hoofd, gebruik hier kubuntu)

Wel in tekstvorm, geen screenshot, dat is niet handig

[ Voor 18% gewijzigd door Nick_S op 04-09-2007 17:55 ]

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Ok, mn gewone Ubuntu doet nu ook ineens raar, maar als ik Gparted start vanaf de Live CD zie ik dit:

/dev/sda1 (180.54 GiB) filesystem ext3
/dev/sda2 (5.77 GiB) filesystem extended
/dev/sda5 (5.77 GiB) filesystem linux-swap (zit in die extended partitie (?))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:27

r0b

En hoe groot is je hardeschijf? Toevallig 200GiB?
(Alhoewel .. ik mis nog wel een /dev/sda3 en /dev/sda4 in je overzicht; dat zouden dan je Vista partities kunnen zijn.)

Kan je even de output van "sudo fdisk -l" copy/pasten?
(fdisk -l laat alleen een table met info zien, en doet niets desastreus :) )

[ Voor 83% gewijzigd door r0b op 04-09-2007 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Ik gok dat je de partitie met vista overschreven hebt, een fixmbr zal dan ook geen nut hebben.

sda is je eerste serieele harde schijf 1 t/m 4 zijn je primaire partities. Sda5 is dan je eerste logische drive en daar staat de swap schijf op.
partities 3 en 4 hoeven niet aanwezig te zijn hoor ;)

Ik mis in je overzicht je tweede schijf (moet je apart bekijken) maar die zal er vast wel zijn. Misschien in /media/sdb1 of /mnt/sdb1 oid.

[ Voor 6% gewijzigd door Pim. op 04-09-2007 18:09 ]

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Bij de Ubuntu installatie kan je opgeven op welke manier je Ubuntu wilt installeren: de eerste partitie gebruiken (en dus overschrijven), de gehele schijf naar eigen inzicht indelen of een handmatige selectie. Als je dus de eerste kiest (wat jij kennelijk hebt gedaan), ben je inderdaad je Vista partitie kwijt.

Dit zal je ook niet kunnen herstellen, omdat alle data dik overschreven is met Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-08 09:23
r0b schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 18:02:
Alhoewel .. ik mis nog wel een /dev/sda3 en /dev/sda4 in je overzicht
Nee, er zijn waarschijnlijk geen /dev/sda{3,4}, want primaire partities krijgen /dev/sda1-4 en alle logische partities (in een extended partitie) krijgen /dev/sda5 en verder.

Ik denk dat de TS niet heeft opgelet/gelezen tijdens de Ubuntu installatie en gekozen heeft om de de hele harddisk te gebruiken voor Ubuntu (automatische partitie indeling).

Weinig kans op herstel dus.

edit:
En weer eens te lang gedacht alvorens te typen... :'(

[ Voor 5% gewijzigd door ph0t0nix op 04-09-2007 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph0t0nix
Pim. schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 18:08:
Ik mis in je overzicht je tweede schijf (moet je apart bekijken) maar die zal er vast wel zijn.
Ik denk dat die Vista schijven gewoon twee partities waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b

r0b

ph0t0nix schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 18:12:
[...]

Nee, er zijn waarschijnlijk geen /dev/sda{3,4}, want primaire partities krijgen /dev/sda1-4 en alle logische partities (in een extended partitie) krijgen /dev/sda5 en verder.
Ah, dat wist ik niet. :)

Desalniettemin zal een "fdisk -l" volledig uitsluitsel brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
fdisk -l uitslag:

Disk /dev/sda: 200.0 GB, 200049647616 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 24321 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 1 23568 189309928+ 83 Linux
/dev/sda2 23569 24321 6048472+ 5 Extended
/dev/sda5 23569 24321 6048441 82 Linux swap / Solaris

Disk /dev/mmcblk0: 2032 MB, 2032664576 bytes
4 heads, 16 sectors/track, 62032 cylinders
Units = cylinders of 64 * 512 = 32768 bytes

Disk /dev/mmcblk0 doesn't contain a valid partition table

*wordt bang*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Ai, op je hele harddisk zijn alleen partities voor Ubuntu aanwezig, dus de conclusie is (aansluitend bij de rest) dat Ubuntu op je hele schijf is geinstalleerd, over je Windows Vista heen.

Stonden er belangrijke dingen op? Windows is er wel opnieuw op te installeren, muziek is meestal zonder al te veel moeite opnieuw aan te komen (tenzij het online gekochte nummers betreft), maar misschien andere dingen?

Het is misschien mogelijk om (een deel van) de gegevens terug te krijgen. Ubuntu veegt niet de hele harddisk schoon, het overschrijft gewoon de stukken harddisk die het op dat moment nodig heeft. Stukken harddisk die Ubuntu nog nooit gebruikt heeft staan dan bij Ubuntu bekend als ongeinitialiseerd, en bevatten nog datgene wat er eerst op stond.

Maar... het terughalen van gegevens kan tijdrovend en ingewikkeld zijn, en het is onzeker hoeveel je terug kunt krijgen. Als je pech hebt lukt het zelfs helemaal niet om ook maar iets terug te krijgen. (Noot: ik heb alleen wat ervaring met recovery van ext2/3, niet van NTFS)

De eerste vraag is nu dus: stonden er dingen op die die moeite waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
|:( ik durf het bijna niet te vragen, maarrrr, je had toch wel een backup gemaakt voordat je Ubuntu erop zette?

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:51

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Jouke74 schreef op woensdag 05 september 2007 @ 12:27:
|:( ik durf het bijna niet te vragen, maarrrr, je had toch wel een backup gemaakt voordat je Ubuntu erop zette?
With stupid :P

Als die data zo kritiek is, waarom ga je dan 'spelen' met die laptop en pak je niet een 2e goedkope kutbak om mee aan te rommelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies zoiets is mij ook een keer overkomen, jaren terug met Mandrake. Ik kwam er gelukkig wel achter dat er iets mis was vlak na het begin van de installatie. De herpartitionering was toen wel al gebeurd.

Met behulp van GetDataBack (http://www.runtime.org/) heb ik toch alle belangrijke gegevens weer kunnen vergaren. Hulde aan deze tool _/-\o_

Ik zou de harde schijf uit je compter halen, in een externe case of andere computer stoppen waar Windows met GetDataBack op staat en 'm op die manier analyseren. Je kunt met de trial versie in ieder geval zien wat er allemaal te redden valt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyonix
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-08-2020
Er zijn goede recovery tools voor NTFS. De beste recoverytool (wordt veelal gebruikt voor forensisch onderzoek heb ik me laten vertellen) is Encase. Daar heb je echter wel behoorlijk wat knowhow voor nodig maar afhankelijk van hoe belangrijk de data is, is dat misschien de moeite waard. File Scavenger is ook een leuk tooltje, heel simpel aan de praat te krijgen. Je moet ze wel kopen natuurlijk hoewel je het voor een noodgeval ook tijdelijk zou kunnen lenen van een P2P netwerkje (zou ik nooit doen natuurlijk!)

Het kutte is dat het hier gaat om een laptop... Je recoverytool wil je altijd op een andere schijf installeren en het liefst wil je een volledige image maken van je schijf zodat je daarmee aan de slag kan zonder de schijf verder te gebruiken. Dat is nu even ietwat lastiger... zeker omdat alle NTFS recovery tools die ik heb gezien voor windows zijn en herinstallatie van vista of xp desastreus zal zijn voor je data (voor zover de installatie van linux al niet desastreus was).

Shit man... Ik weet hoe het voelt! (niet voor niets veel ervaring met EnCase :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Mmm...da's balen :P Er stonden wel belangrijke dingen op ja, maar ik denk dat DataRecovery me dan weer net ff wat te ver gaat, schijf uit de laptop en dan weer ergens anders aan zien te bevestigen enzo...toch zuigt het wel keihard. Kan zeker niet op de 1 of andere manier vanaf die laptop zelf Recovery-en?

Heb geen back-ups (I know...), en had eigenlijk idd iets anders erbij moeten pakken om te ''kloten'', ik dacht echter dat als Ubuntu echt is wat ze pretendeert te zijn (Linux voor de wat simpelere PC gebruikers) je toch wel minimaal een dikke error in rode letters zou verwachten als de volgende stap je volledige schijf kan leegmaken. Ga ze daar dan ook zeker ff over mailen, ik bedoel mij schoot het niet te binnen dat ik mn hele Windows partitie kon verwijderen, ik denk Ubuntu maakt zelf wel een partitie aan, en ik heb bovengemiddeld PC verstand, laat staan als de echte gewone PC gebruikers dit gaat proberen te installeren.

In ieder geval bedankt aan iedereen voor de hulp + tips, en als iemand nog toevallig weet hoe ik vanaf die laptop recovery kan doen, graag! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik weet niet precies uit mijn hoofd hoe de installatieprocedure eruitziet, maar volgens mij is de default toch echt niet "overschrijf alles wat je tegenkomt".
En je kunt een image maken van je schijf door te booten van een live-cd, en dan over het netwerk een image te maken voor getdataback of iets dergelijks; het valt sowieso aan te raden om recovery-software los te laten op een kopie en niet het origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Nee, ik vind het ook nogal raar ja, maar kan me niet herinneren dat ik specifiek ergens gezegd heb dat de hele schijf maar gebruikt moest worden...dat van die image maken klinkt idd wel als een goed idee, hoe doe ik dat vanaf de Live CD? Want dan kan ik zelf een beetje verder gaan proberen met recovery op andere PC ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.

Pim.

blaataaps schreef op woensdag 05 september 2007 @ 18:09:
Ik weet niet precies uit mijn hoofd hoe de installatieprocedure eruitziet, maar volgens mij is de default toch echt niet "overschrijf alles wat je tegenkomt".
En je kunt een image maken van je schijf door te booten van een live-cd, en dan over het netwerk een image te maken voor getdataback of iets dergelijks; het valt sowieso aan te raden om recovery-software los te laten op een kopie en niet het origineel.
Volgens mij wil de installer juist wel de hele harde schijf gebruiken en de bestaande partities weg gooien.
Volgens mij is het mij ook wel eens overkomen :P

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Pim. schreef op woensdag 05 september 2007 @ 18:32:
[...]

Volgens mij wil de installer juist wel de hele harde schijf gebruiken en de bestaande partities weg gooien.
Volgens mij is het mij ook wel eens overkomen :P
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hem helemaal doorlopen ben, maar ik dacht dat ie gewoon aanbood om de bestaande dingen heen te partitioneren en dergelijke :)

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 17:09

wzzrd

The guy with the Red Hat

Ik geloof ook dat 'ie op een bepaald moment zegt
a. Use entire disk
b. Custom partitioning

of iets dergelijks. However, dat 'Use entire disk' is wel degelijks iets waarvan jij zelf moet zeggen 'ja, graag doe maar'. Tools don't partition disks, people partition disks ;-)

• r0b

r0b

blaataaps schreef op woensdag 05 september 2007 @ 18:35:
[...]

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hem helemaal doorlopen ben, maar ik dacht dat ie gewoon aanbood om de bestaande dingen heen te partitioneren en dergelijke :)
Voorzover ik mij kan herinneren is de default keuze "Use entire disk" bij Ubuntu 7.04 (2 weken geleden nog geïnstalleerd).

• blaataaps
  • Niet online
Net even getest, http://crew.tweakers.net/blaataaps/ubuntu-installer.png, op een schijf van 8G waar alleen 1 NTFS-partitie op staat van die grootte. Niet dat de topicstarter hiermee geholpen is (die moet getdatabackuppen of iets dergelijks), maar ik weet niet of klagen bij ubuntu terecht is :)

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 17:51
blaataaps schreef op donderdag 06 september 2007 @ 09:50:
Net even getest, http://crew.tweakers.net/blaataaps/ubuntu-installer.png, op een schijf van 8G waar alleen 1 NTFS-partitie op staat van die grootte. Niet dat de topicstarter hiermee geholpen is (die moet getdatabackuppen of iets dergelijks), maar ik weet niet of klagen bij ubuntu terecht is :)
En als je probeert je hele schijf te gebruiken vraagt hij nadrukkelijk of je dat wel zeker weet (en dat je er data mee kunt verliezen.

petersmit.eu

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Dat kan ik bevestigen. Als je alleen maar next>next>next klikt tijdens de ubuntu-installatie gooit deze niks weg. Als er geen vrije ruimte aanwezig is, wordt een bestaande partitie verkleind (zie geposte screenshot) en als er wel vrije ongepartitioneerde ruimte vrij is, gebruikt ubuntu die.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Mmm...misschien dat ik een beetje vaag bezig ben geweest dan, maar ik kan me niet herinneren dat ik specifiek gezegd heb dat de hele schijf gebruikt kon worden, en ook niet dat ik ergens gelezen heb dat er data verwijderd kon worden. Maar goed, daar kunnen we pagina's over doorgaan maar dat schiet ook niet echt op, feit blijft dat dankzij mijn fout waarschijnlijk mijn schijf een beetje verkracht is, en dat ik een image moet maken vanaf de live cd met gparted schat ik in om te kunnen recovery-en, dus als iemand mij daar mee kan helpen, graag. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
(kick)

Kan iemand mij helpen om vanaf de Live CD een image te maken van mn drive en die dan daarna overgooien naar een andere PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Met dd kan je een hdd klonen. Zoek eens hier op GoT of met Google. Je kan uiteraard ook de man page van dd raadplegen :)

mkisof zou ook nog kunnen, maar over het algemeen wordt dd gebruikt die je daarna bijvoorbeeld verpakt (tar.gz oid)

[ Voor 25% gewijzigd door mithras op 09-09-2007 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Ok heb nu een System Rescue CD met Partimage erop, waarmee ik dan een image kan maken van mn drive...alleen wil ik hem graag opslaan op een externe USB drive, maar da krijg ik niet voor mekaar...hulp? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.

Pim.

Ik denk dat je nu even de FAQ's moet gaan lezen omdat je topic nu wel erg afdwaalt en we, met alle respect, niet je persoonlijke helpdesk zijn.

Als je even zoekt en leest over de verschillende image programma's zal je zien dat er genoeg te vinden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Is die USB drive even groot (of groter) als je interne drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Pim heeft idd wel gelijk ja...denk probeer ff hoe ver ik kan komen :P Topic kan dicht als jij vind dat dat moet

externe schijf is trouwens groter dan mn interne, maar de partities geven aan dat ik echt een shitload aan vrije ruimte heb

• B.A.L.
Sorry, nog even 1 klein vraagje :o

Op de vorige pagina raad iedereen mij NTFS recovery software aan...maar de hele schijf is nu toch gepartitioneerd als Linux? Dan heb ik toch niks aan NTFS recovery software? Als ik een image wil maken en daar data recovery mee wil uitvoeren, moet ik volgens mij er 1tje gebruiken die de Linux partities kan imagen, en dan recoverysoftware gebruiken die die linuximage kan onderzoeken...of zit ik nu helemaal verkeerd? Kan er misschien iets van een ''verborgen NTFS deel'' zitten onder die Linux partitie, bij de vrije ruimte bijvoorbeeld ofzo?

• blaataaps
  • Niet online
De data die je wil recoveren staat/stond toch op NTFS? Dan moet je een ntfs-recovery-tool hebben lijkt mij.

• ph0t0nix
Het idee is als volgt: Je had NTFS partities. Dat betekent dat in je partitietabel (de "inhoudsopgave") staat waar die beginnen en eindigen. Die partities had je vervolgens (logischerwijs) geformateerd met NTFS en gevuld met data.
Door de linux install is de partitietabel aangepast, maar je hebt ook die nieuwe partities deels gevuld met nieuwe data. Dat herpartitioneren doet verder niks met de bitjes van je data zoals die op de schijf staan. Dus als je alleen de partitietabel had veranderd was er nog niks aan de hand geweest. OK, de inhoudsopgave was kwijt, dus het is vreselijk zoeken, maar de data stond er nog (in een NTFS indeling).
Hoewel je dus nu een deel van je data hebt overschreven door linux daadwerkelijk te installeren is er dus nog een kans dat op de plekken waar geen linux data is neergezet nog gewoon de bitjes van je NTFS data staan.
Zo'n NTFS recovery programma gaat je harddisk bitje voor bitje afstruinen (duurt uren) en zoeken of hij nog bestanden kan vinden die in de NTFS indeling staan (dus op iets dat ooit een NTFS geformateerd bestandssysteem was).
Een recoveryprogramma voor ext3 (het standaard bestandssysteem bij de meeste linux distro's) zal die oude bestanden dus niet vinden, want het weet niks van NTFS indelingen.

• El_Bandito
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05-2024
-edit

[ Voor 106% gewijzigd door El_Bandito op 13-09-2007 01:42 ]

i7 2600K / Gigabyte GA-Z68x-UD3H-B3 / 8GB Corsair / ZoTac GTX570 / 60GB SSD

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

Had je niet toevallig die harddisk encryptie van Vista (bitlocker) aanstaan waardoor ubuntu de schijf uberhaupt niet ziet?

hier staat een probleem met de bootloader van linux en de nieuwe bootloader van vista beschreven, misschien dat je er iets aan hebt:

http://desktoplinux.com/articles/AT2094892904.html

:)

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
maar 7.04 schijnt het beter te kunnen:

http://apcmag.com/5046/ho...nux_vista_installed_first

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
BitLocker zegt me helemaal niks, en ik heb geen Enterprise of Ultimate edition, dus ik neem aan dat dat er niet echt toe doet.

Kijk eens hier trouwens:
http://apcmag.com/5046/ho...nux_vista_installed_first

''Choose "Manual - use the largest continuous free space". This will automatically select the unpartitioned space we created earlier using the Shrink tool.''

Let vooral op het eerste woordje...CHOOSE...t zou dus kunnen dat hij zelf wel voor de entire disk gaat. Overigens ben ik bij het importeren van users niet mijn users uit Vista tegengekomen, vertelt mij dat nog iets?

Ik ga trouwens weer even proberen die GRUB loader te configureren...hoe meer ik lees over Ubuntu, hoe meer ik geloof dat mn data niet weg is en gewoon niet gelezen kan worden ofzo...ja, ik ben naïef. :P

Iemand trouwens nog tips voor goede NTFS disk image makers? Bootable uiteraard, en ik wil het kunnen wegschrijven naar een externe USB schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
B.A.L. schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 17:14:
Iemand trouwens nog tips voor goede NTFS disk image makers? Bootable uiteraard, en ik wil het kunnen wegschrijven naar een externe USB schijf.
Het bestandssysteem (NTFS) maakt toch niet uit bij een disk image tool? Je kan het volgens mij dus gewoon met dd ofzo doen (let erop dat je dit de goede kant op doet, dus niet naar je NTFS schijf...). Vervolgens zou ik een kopie van die image onder Linux/Windows ofzo mounten (weet niet of dat onder Windows handig kan), en daar kun je dan al die tools op los laten :)

edit: ik kom net The Sleuth Kit tegen, zou je kunnen proberen (op een (kopie van een) image en liefst op een andere pc, dan weet je zeker dat je probleem niet groter word)

[ Voor 14% gewijzigd door user109731 op 14-09-2007 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
DD daar had mithras het ook over idd...kan ik dan gewoon vanuit mn Ubuntu op die laptop een terminal openen en met een dd commando die image compressed overschrijven naar mn externe USB schijf? Volgens mij doe ik dat dan zo:

dd if=/dev/hdb | gzip >/mnt/usbschijf/system_drive_backup.img.gz

Of iig iets in die trand. En dan laden in een recovery programma ergens op Windows PC en kijken wat er te redden valt. Of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Als /dev/hdb de juiste schijf/partitie is, zou dat goed moeten gaan ja. Als je stick groot genoeg is is het misschien handiger om het gewoon zo te doen:

dd if=/dev/hdb of=/mnt/usbschijf/system_drive_backup.img

Dan hoef je het niet te decompressen. Ik vraag me wel af of je het bestand in Windows nog moet/kunt mounten, of dat er programma's zijn die direct met het image bestand overweg kunnen :)

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Nog steeds bezig
Je hebt nu Linux Geen Windows
wil je weer windows schuif linux op Installeer windows
of haal linux weg

Je data die er op stond is Weg. Ten zij je er verstand van hebt. maar dan vroeg je dat hier niet.
Ik heb er geen verstand van. Je moet daar voor een guru zijn.

Hoe bevalt linux?
Aan gezien je dat nog steeds draait

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph0t0nix
Misschien is photoRec (evt. in combinatie met TestDisk) een handig tooltje om bestanden (meer dan alleen foto's) terug te vinden. Een review ervan vind je hier op linux.com.
Pagina: 1