Cubase/VST configuratie smooth laten lopen

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Beste lezer, ik heb het volgende probleem. Ik heb een pc met de volgende specs:
  • AMD XP2200+ 266FSB
  • 1500mb geheugen PC3200
  • 120gb IDE harddisk
  • Willekeurig Moederbord
Als ik hier cubase op draai en VST instrumenten gebruik dan gaat dit niet helemaal soepel, haperd nog wel is bij het bewerken niet het afspelen.

Het gaat hieroverigens om de laatste versie van Cubase. Deze heeft als specs:
  • Windows XP Home or XP Professional
  • Intel / AMD Prozessor 1.4 GHz minimum
  • 512 MB RAM
  • DVD drive required for installation
  • Windows MME compatible audio hardware is required (ASIO compatible audio hardware required for low latency operation).
  • USB port required for Steinberg Key (copy protection device)*
  • Internet connection required for license activation
In principe voldoe ik aan al deze eisen, echter zijn dit de minimum eisen. Nu wil ik graag dat dit alles lekker spoel gaat lopen. Ik wil hiervoor een andere pc in huis gaan gebruiken, maar ik weet niet zeker of mijn probleem daarmee opgelost wordt. De specs van de andere pc zijn:
  • MSI K8N Neo4 Platinum
  • AMD64 3000+ socket 939
  • 1024 PC3200 Corsair DDR
  • Seagate Barracuda 7200.9 of 10 160 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA I/150
Ik dacht eraan om hier 2 schijven in te hangen. Zodat op de ene schijf windows draaid en op de andere de workspace van Cubase aanwezig is.

De hamvraag is nu echter of dat hiermee een smooth lopend systeem gecreeerd wordt. Aangezien het heel wat werk wordt om dit om te bouwen heb ik van te voren graag eerst uitsluitsel of dat dit echt de bottleneck is.

Ook zou ik graag willen weten of dat er dan een raid config wordt aangeraden of gewoon 2 losse schijven. Ik heb al wat nagelezen ook op de site van Cubase, maar nergens kan ik iets over prestaties vinden. Alvast bedankt.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hier gaat het om eigenlijk:
ASIO compatible audio hardware required for low latency operation.

Heb je dat?

• BSeB
Ow sorry, ik was vergeten erbij te zetten dat het met de volgende kaart samen moet werken:

ESI Pro Waveterminal 192M
10-channel 96/192kHz Digital Audio Interface

Inderdaad aangestuurd door middel van de ASIO driver. De latency is dan ook geen probleem. Het gaat erom dat de machine het nogal zwaar heeft bij het werken met diverse VSTtjes, voorbeeldje, op basis van het uitvoeren van een moeilijke som:

Als ik een som zou uitvoeren moet hij eerst lang rekenen, daarna vraagt hij om input en moet weer lang rekenen, in de tijd dat hij rekent is het programma niet goed toegankelijk om iets te doen (gelocked).

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

Verwijderd

Over welke VSTI hebben we het dan?
Ik speel zelf ook wel eens met SX3 en heb er nooit problemen mee,misschien gebruik je te veel VSTI's tegelijk of staat je latency te laag,andere programma's die op de achtergrond draaien.
Ook kan je nog wat tweaks doen op je os(Windows XP).

• BSeB
rjw, die mogelijkheden zijn er, maar dan zou het dus betekenen dat door de power van de pc te verhogen de problemen ook opgelost zijn!

Het gaat inderdaad om veel VST instrumenten die worden gebruikt.

Verwijderd

Als je veel VSTI's gebruikt kun je het beste de VSTI's waar je klaar mee bent omzetten naar audiotracks,dit zal veel minder vragen van je cpu dan dat je hem live aanstuurt.

• BSeB
Ja, die methode ken ik, jij doelt op de optie freeze, maar in sommige gevallen is dit niet de optie. In ieder geval bedankt voor die tip.

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-01 08:46

Maartenvs

For Sale

Het was al eerder gevraagd, maar welke vst's gebruik je? En hoeveel naast elkaar. Ik ken iemand met ongeveer gelijke pc als die van jou en daar blijft het best lang vloeiend werken met veel vst's aan. Dus ik neem aan dat die andere pc wel een oplossing is. Wat ook veel helpt is om een pc enkel te gebruiken voor muziek. Als je daar ook op gaat internetten enzo gaat dat naar een tijdje meestal ten goede van de snelheid. Daarentegen ken ik ook mensen die een mac G5 met 8 gb geheugen over de zeik kregen door gewoon zo veel vst's te gebruiken :)

• BSeB
Maar dat mag niet uitmaken welk pakket, uiteindelijk zijn het allemaal VSTI, en inderdaad er worden er een hoop gebruikt, denk aan meer al 10 in ieder geval. Wat ik zo kan noemen zijn:

vapor vst
hypersonic
spectrasonic
addictive drums

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:58
Als ik een som zou uitvoeren moet hij eerst lang rekenen, daarna vraagt hij om input en moet weer lang rekenen, in de tijd dat hij rekent is het programma niet goed toegankelijk om iets te doen (gelocked).

Dat zou dan pleiten voor een dual core cpu, tenzij dit rekenwerk door een DSP op de geluidskaart wordt gedaan.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Pagina: 1