Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 22:49:
vpro nat. wetenschaps quiz 2002 vraag 11
Verf is beter (5 a 10x) in het afgeven van stralingswarmte (infrarood licht) dan blank metaal.
Dit lieten ze op tv ook met een test opstelling zien.
heeft met electronen binding te maken.
in de demo bleek ook dat er geen (met de gebruikte apperatuur) meetbaar verschil was in stralings warmte afgifte tussen zwarte en witte verf. Wel voor de stralings warmte opname. Maar als je je koelblok spuit neemt de verf de warmte op van het alu/koper door de geleiding. dus kan je elk willekeurig cool kleurtje verf gebruiken naar mijn mening.
Dus Zygivt... de verf absorbeerdt geen warmte, zolang je het contact vlak dat op de CPU komt maar niet verft... de verf geleid en straalt het dan uit.
Warmte is infrarode straling en is net als licht een vorm van elektromagnetische straling. Alleen heeft infrarode straling een veel grotere golflengte dan zichtbaar licht.
Valt elektromagnetische straling op een materiaal, dan kan de straling worden geabsorbeerd. Daarbij worden de gebonden elektronen in het materiaal naar een hoger energieniveau gebracht. Omgekeerd kunnen gebonden elektronen met een hoog energieniveau terugvallen naar een lager niveau. Daarbij zenden ze straling uit.
Een materiaal dat veel straling kan absorberen kan ook veel straling uitzenden.
Pigmentkorrels in verf hebben gebonden elektronen die bepaalde golflengtes absorberen. Zo komt de verf aan zijn kleur. Pigmentkorrels in verf absorberen bijna alle infrarode straling, onafhankelijk van de kleur van de verflaag. Omgekeerd zendt een verflaag, onafhankelijk van de kleur van de verflaag, ook veel infrarode straling uit. Voor de afgegeven hoeveelheid warmtestraling maakt het daarom vrijwel niets uit of je een cv-radiator zwart of wit verft, of groen, geel, rood of welke kleur dan ook. Het is de verflaag die het hem doet. In een ongeverfde metalen radiator zitten vrije elektronen, die niet aan een atoom gebonden zijn. Zij absorberen derhalve vrijwel geen straling. Daardoor zendt een schoon, glad metaaloppervlak ook nauwelijks straling uit. Een glimmend metalen radiator zendt vijf tot tien keer zo weinig warmtestraling uit als een geverfde radiator.
sorry dat ik het zeg maar ik heb nu deze hele pagina 3 keer gelezen, ten eerste is de spam tussen door reuze irritant en ten tweede viel me in dit bericht nogal op dat hier iets niet klopt.... ofwel in zijn redenering ofwel in het stuk...
volgens mij heeft iedereen een beetje gelijk... ik heb nu ook pas 3 jaar scheikunde dus enorm veel weet ik er niet van.. maar uitgaande wat er hier gezegd wordt en wat met wat logisch nadenken komt er volgens mij dit uit:
Metalen, vooral alumium, koper en zilver
geleiden warmte goed maar kunnen deze warmte niet goed omzetten in infrarode straling waardoor het moeilijk warmte
afgeeft doormiddel van straling.
verf blijkt de eigenschap te hebben goed warmte te kunnen omzetten in infrarode straling. verf op metaal betekent dus dat de warmte uit het metaal naar de verf ''gegleden'' wordt en dat de verf deze vervolgens uitzendt, daarom ook de uitspraak de kleur van de verf maakt niet uit, wel het soort verf....
verder weet ik (net als iedereen) dat zwart in de zon veel sneller warm wordt dan wit, mede daarom dragen zoveel mensen witte kleding in de zomer. de kleur zwart neemt blijkbaar meer warmte op dan wit en zoals in het artikel van die quiz beschreven staat ( ik ga er nu even van uit dat deze klopt) is het zo dat iets wat veel infrarode straling kan opnemen, ook makkelijk infrarode straling uitzendt.
zo kan zwart dus sneller warm worden en afkoeling, maar dit geld alleen in het geval van infrarode straling...
conclusie: het is en blijft een vreemd verhaal... want als je hierboven goed leest zou dat betekenen dat metalen met een verflaag beter koelen en dat als de verlaag zwart is dit de koelprestaties ook weer zou bevoorderen. alhoewel in het artikel staat dat het niet uitmaakt welke kleur de verflaag is, deelt iedereen wel de mening dat wit in de zomer koeler is dan zwart...
(sorry als dingen zoals ''warmte omzetten in infrarode straling'' niet kloppen, maar ik wist niet hoe ik het anders moest zeggen...

)
greetz