Configuratie harde schijven in archief-server

Pagina: 1
Acties:

• maestrodesigns
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-04-2025
Ik ben bezig met het inrichten van een archief-server voor onze belangrijke projecten op het werk, maar ik kom er niet helemaal uit.

Ik heb:
1 HP xw4400
1 250GB SATA HDD
2 750GB SATA HDD's

Ik wil het volgende:
1 schijf met besturingssysteem en programma's
2 data-schijven in RAID-1 (mirror) opstelling (hier komt de archief data op te staan)

Maar hoe krijg ik dit nu netjes geconfigureerd?

(indien er meer informatie nodig is zal ik deze graag verstrekken, ik probeer zo regelmatig mogelijk hier te kijken en vragen te beantwoorden tot ik een oplossing heb gevonden)

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Je hebt een raidcontroller nodig om een raid-configuratie aan te maken. Zit deze niet op je moederbord? Dan een PCI-kaartje kopen.

Handleiding volgen en klaar is klara.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 15:44
Het gaat er vooral om hoeveel opslagruimte je nodig hebt. Wat bedoel je verder met netjes configureren?

• maestrodesigns
Raid-controller zit uiteraard op het moederbordje

En wat betreft de configuratie:
Ik wil de 2 data schijven volledig benutten voor data opslag, vandaar de extra schijf voor de aansturing van het geheel.

Waar ik echter tegenaan loop is het feit dat ik niet weet wat en hoe ik nu exact in mn bios in kan stellen dat ik die 3 schijven in mn pc heb hangen, dat de ene schijf de boel moet besturen en dat daarachter een array van de andere 2 schijven moet hangen in RAID-1 (mirror).
(edit: sorry voor de kromme zin)

[ Voor 3% gewijzigd door maestrodesigns op 04-09-2007 16:27 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je zult na de systeem BIOS een optie krijgen om in de controller BIOS te gaan en 1 of meerdere RAID arrays aan te maken. Daar kun je een RAID1 aanmaken, schijf 1 laat je gewoon met rust. Daarna OS installeren met benodigde driver voor controller, daar zie je dan (als alles goed is gegaan) 2 volumes. Installeer dan uiteraard op de juiste.

• maestrodesigns
8)7 8)7 8)7

Schijnbaar heeft HP er een tooltje voor ontwikkeld... En daar kom ik na een verse herstart pas achter...
Af en toe probeer ik het mezelf echt te moeilijk te maken door op ouderwetse manieren te werken....

Mochten jullie nog goede suggesties hebben hoor ik ze graag, maar ik denk dat ik er nu wel uit ga komen.

...ik ga me verder even schamen in een hoekje...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Aan wat voor RAIDcontroller wil je dit gaan hangen. Veel RAIDcontrollers zijn namelijk prima in staat om 2 disks in een array te hangen en 1 als losse disk. Kan dat niet, dan kun je altijd nog 2 arrays maken (waarbij je 1 array van 2 disks en 1 array van 1 disk hebt).

• maestrodesigns
Ik heb de schijven aan een Intel 82801 GR/GH SATA RAID Controller geknoopt.
Het is me nu inderdaad gelukt om de ene schijf als losse schijf erin te hangen en de andere twee hangen gebroederlijk samen in een mirror-array. En het lijkt te werken allemaal...

Nu nog even kijken hoe het zometeen werkt onder Windows 2003 R2...

Maar ik ga er van uit dat alles nu wel goed komt. Bedankt voor de adviezen igg zo ver, ze zorgden er voor dat ik weer even verder ging nadenken en even wat stappen terug kon doen (om weer verder te kunnen) :D _/-\o_

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
Maar let wel op: Je hebt straks een forse archiefruimte, fijn gemirrord.

maar stel jezelf de vraag: waarom mirror ik eigenlijk? en dan zal het antwoord zijn: dan ben ik beschermd tegen harddisk-failure, lekker veilig. Maar dat is schijnveiligheid, een aardig begin.
wat nu als je server last krijgt van een gevalletje diefstal... of waterschade... of flinke overspanning
Het leed - in een bedrijfsomgeving - is niet te overzien als je daarvoor geen maatregelen hebt genomen.
Wat ik wil zeggen: bedenk een fatsoenlijke backup-strategie, of archiveer ook op optische media.

[ Voor 9% gewijzigd door Witte op 05-09-2007 14:42 ]

Houdoe

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 15:44
Het is een archief dus snelheid is niet echt belangrijk denk ik? Kan je niet 2 identieke NAS apparaten kopen en die op verschillende locaties plaatsen binnen het pand? Eventueel nog 1 extra om mee naar huis te nemen als backup. Denk dat je dan een stuk simpeler een oplossing hebt.
Pagina: 1